Ik schaam me dood.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marky_lotte

Ik schaam me dood.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 21:58

Hoi,

ik zit al een tijdje met een probleempje.
En de eigenaar van mijn verzorgfjordje, wordt nog al snel boos.
Ik kom bijvoorbeeld bijna altijd, en al kan ik dan toevallig 2x in één week niet, is het al meteen een probleem. Maar dat is nog niet eens mijn probleem..

Marky is een fjordenmerrie van 5 jaar. Ze staat nu al een week of 3 op de wei, want het is een paardje wat graag buiten staat. Maar, ik kan er echt niks aan doen, maar ik ben soms gewoon bang voor haar. Ze gaat er bijv. wel eens keihard vandoor als ze schrikt, dat heeft ze al 5x gedaan ofzo. En als ik er dan naar toe ga, vind ik het wel leuk, maar als ik er ben, ben ik gewoon bang.

Dan mag ik rijden, en dan zit ik er op, en tril ik van binnen. Dan denk ik, dit is nergens voor nodig, kom op, ontspan jezelf Lot, er gebeurt niks, het gaat gewoon goed. En dan gebeurt er ook wel niks, maar ik ben zooo bang. En het stopt gewoon niet.

En omdat de eigenaar snel boos is, durf ik dit echt niet tegen haar te zeggen. De eigenaar is 14, alsjeblieft, geef me tips. Want ik trek het niet langer.. Het gaat namelijk al een half jaar zo.

Vroeger als ik mocht rijden, vond ik het echt geweldig geweldig geweldig, en dacht ik nergens bij na. Maar het is anders nu, ik weet niet, maar a.u.b, help me.

kissielover

Re: Ik schaam me dood.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 22:17

Ohh jeetje dat is wel heel vervelend dat je zo bang ben voor je vzpony... Kan je niet aan iemand hulp vragen, die jou kan begeleiden als je gaat rijden en dat je dan zo samen weer een beetje vertrouwen op kan bouwen?

Veel succes ermee, hoop dat je snel weer plezier in het rijden kan vinden!

marky_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 22:19

kissielover schreef:
Ohh jeetje dat is wel heel vervelend dat je zo bang ben voor je vzpony... Kan je niet aan iemand hulp vragen, die jou kan begeleiden als je gaat rijden en dat je dan zo samen weer een beetje vertrouwen op kan bouwen?

Veel succes ermee, hoop dat je snel weer plezier in het rijden kan vinden!

Nee, want ik ga altijd met de eigenaar samen. Knipoog
Dus echt alleen ben ik gelukkig nooit,

marky_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 22:20

Ik weet dat het een beetje vaag klinkt. Knipoog

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 22:21

Wat vervelend. Zo heb je er toch ook geen lol meer in. Je kan het toch gewoon tegen de eigenaar zeggen en kijken of jullie een oplossing kunnen vinden? Het lijkt me raar als ze hier boos om wordt, maar als dat wel zo is en ze je niet wil helpen kan je misschien beter een ander paard zoeken, want dit is toch niet leuk meer zo?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 22:25

Jeetje wat een nare situatie. Dat je bang bent is natuurlijk al erg, maar dat je het niet durft te vertellen is misschien nog wel erger. Heb je les van iemand? En heeft die door dat je er wat gespannen opzit?
Is er iets naars gebeurd waardoor je bang bent?

Probeer toch eens de eigenaresse te bellen en een keer af te spreken zodat je het haar face to face kunt vertellen als je dat fijner vind. Desnoods stuur je haar een email waarin je ook duidelijk uitlegd dat je het liever zo verteld dan 'in het echt'. Bel haar van tevoren wel even, een mail kan best verkeerd vallen en als 'daar komt ze lekker makkelijk vanaf' afgedaan worden.

Wat betreft 2x in een week niet kunnen, als eigenaresse van een paard zou ik daar ook niet zo heel blij mee zijn. Ze zal niet voor niks een verzorger/bijrijder hebben toch?
Dat je een keer op vakantie gaat of ziek bent waardoor je niet kunt rijden een week, of twee weken moet te begrijpen zijn. Wel vind ik dat vakanties ruim van tevoren aangekondigd moeten worden en dat als je ziek bent je 's ochtends of als het kan de dag ervoor even belt of smst. Denk dat dat wel zo netjes is Lachen

Succes!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 22:25

dit is een erg vervelend probleem. ik heb hier dus ook last van gehad. ree op de vervelendste paarden en van een op andre dag durfde ik gewoon niet meer op een vreemd paard te stappen. alleen mn pony en daar dee ik ook niet meer alles mee.

hoe ik ervanaf ben gekomen:
gewoon gaan doen. eens een vervelende knol mee pakken. weer eens wat lessen op de manege op vreemde paarden en gewoon doen opstappen en rijden niet nadenken. heb daarna mn eigenpaard zelf ingereden.

hoeje het ook kan doen: regel een paardje wat niks doet wat erg braaf is en ga daar je vertrouwen op terug vinden. dat breid je dan steed verder uit door op vreemde paarden te gaan rijden.
veel succes ermee.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 07:23

Ik ben ook een tijd heel bang geweest voor mijn bijrijpaard. Met rijden deed ze echt heel gek en zo durfde ik er bijna niet meer op. Als er er al op zat dan stapten we maar wat rondjes omdat ik haar niet aan durfde te pakken.
Ik vond het ook erg vervelend om dit tegen haar baasje te zeggen. Maar uiteindelijk heb ik dat toch gedaan. Ze was helemaal niet boos want bij haar was ze ook zo vervelend. Zij rijdt haar om die reden helemaal niet meer, maar ik wilde niet opgeven. Ik ben les gaan nemen en als het in die les echt niet meer ging ging er een ander meisje op. Zij durfde haar wel aan te pakken en zo zag ik dat het eigenlijk wel allemaal meeviel. En om wat meer vertrouwen in mezelf te krijgen ging ik af en toe een lesje op een braaf manegepaard. En zo ben ik langzaam weer op mijn eigen bijrijpaard gekropen en nu durf ik haar ook aan te pakken en rijden we weer super samen!
Ik denk dat je het beste gewoon eerlijk kunt zijn. Je plezier gaat er nu echt van af en dat is zonde. Ik weet precies hoe je je voelt. Ik had ook wel eens 's morgens buikpijn als ik wist dat ik 's avonds moest gaan rijden. En met een beetje hulp ga ik nu weer met heel veel plezier naar mijn bijrijpaard!

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 07:37

Is het misschien ook een optie om met 'm naar les te gaan?
Met begeleiding rijden helpt vaak wel om het vertrouwen weer te vinden.
Wel wat vreemd trouwens dat jij ALTIJD moet komen. Het is toch haar paardje? Jij bent er om haar te helpen, je bent niet haar bediende toch? Nou ja, ik weet ook niet precies hoe de situatie in elkaar zit, maar ik zou het zo niet pikken!
Succes in ieder geval...

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 08:22

Ik heb zelf ook een hele moeilijke haflinger. was is nooit ergens bang van, voor de kar is er niets aan de hand gaat ze overal langs en is ze een schat van een beest. Onder het rijden probeert ze mij gruwelijk uit. het is niet dat ze het rijden niet leuk vind, maar er op zijn tijd tussenuit gaan vind ze toch ook wel leuk.

Ik ben daardoor heel lang bang van haar geweest en had altijd wel weer een smoesje klaar om niet te hoeven rijden.
ze is echt heel sterk. maar ik ben gewoon doorgegaan met rijden. veel in de bak zodat ze niet weg kon. Nu gaat het eigelijk super en met buitenrijden is ze zelf helemaal 'cool'. af en toe rennen doet ze nog wel. maar doordat ik toen helemaal door ben gegaan met het te laten weten wie de baas is heb ik gewonnen.

Mijn tip is dus, zo streng mogelijk zijn. Dat hoeft niet eens met een zweep, maar ook met je stem en je been kun je al behoorlijk veel duidelijk maken!
succes ermee, ik hoop dat je er iets aan hebt Lachen

sighthound

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 08:43

marky_lotte schreef:
De eigenaar is 14, alsjeblieft, geef me tips. Want ik trek het niet langer.. Het gaat namelijk al een half jaar zo.

Ach gut 14 jr.? En daar kun je niet mee praten omdat ze zo gauw boos wordt? Hoe oud ben jij dan als ik vragen mag?
En lopen er geen volwassenen rond die kunnen helpen?

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 08:44

Ikzelf heb een tijd geleden precies hetzelfde gehad als jij, en mijn ervaring was dat ik eerst een band moest bouwen met het paard.
Juist als ik alleen was met de pony durfde ik meer. Ik was dan niet bang om een fout te maken omdat de eigenaresse er niet bij is.
Ook omdat ze bij jou al boos wordt als je een keer niet kan, dat had ik ook, ben je misschien bang dat ze ook om andere dingen sneller boos wordt? Ik was altijd bang om fouten te maken, daarom had ik altijd kriebels in mn buik. Maar als je alleen bent hoef je daar niet op te letten.
Verder adviseer ik je om les te nemen. Zoek een instructrice waar je je goed bij voelt, die snapt wat jou ''probleem'' is en die jou daar mee wilt helpen. Die persoon moet geduldig zijn en snappen hoe hij je voelt. Het zal misschien even zoeken worden, want mijn ervaring is dat je dit niet snel vind. Maar als je eenmaal die persoon gevonden hebt zal het steeds beter gaan.

Ook zou ik als ik jou was even met de eigenaresse praten. Vertel haar gewoon hoe je je voelt, dan zal ze het misschien begrijpen.
Het zal misschien even eng zijn om het allemaal te vertellen, maar als je goed bevriend met haar bent zal ze het wel snappen.
Misschien kan zij jou ook een beetje helpen?

En je moet ook de baas zijn over je vz pony. Als ze weet dat jij bang bent voelt ze dit. Je hoeft niet agressief te worden, of boos, maar als je gewoon rustig aan doet, diep ademen en de baas bent over haar zal ze dit voelen.

Als laatste tip zal ik zeggen, jij houd dit nu al een half jaar vol, als jij je niet fijn voelt en jij niet met plezier daar bent en gewoon bang bent om dingen te doen moet je stoppen. Het wordt er niet beter van!
Misschien kan je opzoek gaan naar een andere vz pony met een wat oudere eigenaar die jou wilt helpen en als je eenmaal alles vertrouwd ze jou alleen kan laten!

Ik snap je helemaal, je vind paardrijden geweldig alleen die kriebels moeten weg. En geloof me, uiteindelijk gaan ze weg Lachen

Succes in iedergeval, en doe gewoon wat jij denkt dat het beste voor jou is Lachen

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 10:27

Aan het karakter van de eigenaresse kunnen wij (helaas) niks voor je veranderen. Je zou er eens met haar over kunnen praten.

Wat dat angst betreft, zou ik les gaan nemen. Ga eerst vanaf de grond de band met het paard weer opbouwen, pas als dat goed is en je angst weg is of verminderd kun je weer gaan rijden.

De angst/stress/spanning die jij in je hebt is heel erg voelbaar voor het paard en voor beide niet prettig.

Wie weet kan ik je verder helpen. Kijk eens op mijn site.

Doe vooral geen dingen waar je niet achter staat, ga plezier maken en probeer het vertrouwen in het paard terug te vinden. Desnoods met hulp van iemand.

piloe4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:58

je bent alleen bang als je er op zit? Ik zou hem eerst longeren voor dat je er op gaat zitten zodat die eerst even zijn overtollige energie kwijt kan voordat hij dat met jou er op doet. Als hij daarna braaf is komt vanzelf je vertrouwen terug.

Shalot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 07:36

Zelf heb ik 20 jaar lang op andermans paarden gereden. Na 20 jaar ben ik als een baal strooi aan de kant gezet omdat ik eerlijk was over het paard en dan was ik de enige ruiter. Sinds kort heb ik een eigen paard. TOch zou ik met de eigenaar gaan praten. Als zij boos op je wordt omdat je eerlijk ben en geen ongelukken wil is zij je niet waard. Zij is niet jou baas. Jullie zijn l gelijk aan elkaar. Het enige verschil is dat zij de eigenaar is (en beslissingen neemt over het paard) en jij de bijrijdster.Jij moet blij zijn dat je op haar paard mag en zij moet blij zijn dat jij haar paard wil doen. Het is een samenwerking en eerlijkheid duurt het langst.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 17:47

Ik denk dat het het makkelijkste is dit gewoon eerlijk te vertellen,
Wat ik persoonlijk nogal raar vind,
Is dat het een Fjord is,
Aangezien die over het algemeen aardig rustig en niet opvliegerig zijn,
Blijkt maar weer dat er dus sommige met het temprament van een Arabier tussen zitten!
Als je dit weet,
Kijk eens wat ze doet als ze schrikt,
Vraag aan iemand of ze willen longeren,
Net zolang tot je het alleen durft,

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 17:49

meisje, meis............... ga gewoon lekker stoppen met dit paard en ga lekker zoeken naar een dier die wel bij je past Lachen

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 17:59

Akimasa schreef:
Ik denk dat het het makkelijkste is dit gewoon eerlijk te vertellen,
Wat ik persoonlijk nogal raar vind,
Is dat het een Fjord is,
Aangezien die over het algemeen aardig rustig en niet opvliegerig zijn,
Blijkt maar weer dat er dus sommige met het temprament van een Arabier tussen zitten!
Als je dit weet,
Kijk eens wat ze doet als ze schrikt,
Vraag aan iemand of ze willen longeren,
Net zolang tot je het alleen durft,

Een fjord kan net zo goed een pittig paardje zijn,
en ze zijn vaak eigewijzer en sterker dan een arabier..
Dus zo raar is dit ook weer niet.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 19:30

Dit is erg moeilijk. Ik begrijp dat je zelf nog niet zo oud bent en dan durf je natuurlijk ook niet tegen een al wat oudere eigenaar in te gaan. Ik denk inderdaad dat je met de eigenaar moet praten desnoods via een email, vraag anders je moeder of vader of een goede vriendin of ze met je mee gaan zodat je niet alleen bent. En vertel haar dan dat je niet meer durft en wat je dan met zijn tween daar aan kan doen. Desnoods dat je op zoek gaat naar een ander braver verzorgpaard waar je door volwassenen begeleid kan worden.

marie08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 12:57

ik steun alle uitspraken van praten met de eigenaar. ik snap dat je natuurlijk dolblij bent dat je dit paardje mag verzorgen/rijden maar als je zo bang bent groeit dat er op een geven moment in en ben je op alle paarden bang dat is doodzonde en niet nodig. als de eigenaar jou dan aan de kant zet is dat begriploos en verdien je absoluut beter.
daarnaast is het mss handig om duidelijkere afspraken te maken over wat zij van jou verwacht en wat jij kan bieden, als het voor jou niet haalbaar is om iedere dag te komen moet je daar afspraken over kunnen maken.
verder is het idd mss een goed idee om ook op andere paarden te gaan rijden zowel braaf als minder braaf, dan krijg je in ieder geval wel vertrouwen in paarden en jezelf.

succes

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 13:18

Ik zat ook in zo'n soort situatie alleen was bij mij de eigenaar niet zo snel boos gelukkig. Ik ging elke keer met pijn in mijn buik naar dat paard en iedereen zei dat we zo goed bij elkaar pasten en dat ik er over een poosje echt heel leuk mee zou kunnen rijden dus ik durfde ook niet zo goed te zeggen dat ik het eng vond. Uiteindelijk heb ik toch voor mezelf gekozen want paardrijden doe je toch voor je plezier en als je steeds bang bent is het ook niet leuk meer. Ik ben er toen mee gestopt. Sommige mensen vonden dat stom maar daar moet je je niets van aantrekken. Je weet zelf het beste hoe je je voelt en als dit ertoe leidt dat je nooit meer durft te rijden schiet het ook niet op. Het moet toch leuk zijn! Zeker als dit al een half jaar zo gaat vind ik echt dat je het hebt geprobeerd en dat je ermee zou moeten stoppen. Je vindt wel weer een nieuw leuk paardje!

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 13:20

Ik vraag me af waarom een meisje van 14 een pony heeft waar ze zo vaak een verzorgster bij nodig heeft en waarom ze zo snel boos wordt. Niet ten nadele van jou hoor maar als ik op mijn 14e een pony had gehad was ik er dagelijks zelf mee bezig geweest. Is ze zelf misschien bang? Ga anders idd om tafel met dat meisje en jullie beide moeders/vaders om goede duidelijke afspraken. En als je bang bent vraag dan om hulp! Nooit zo doormodderen want daar maak je het niet beter mee.

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 13:22

heey
misschien kan je aan het meisje vragen of ze je wilt helpen ermee want ze is 14 dus ze moet maar een beetje begrip tonen hoor !!
kijk als je ermee wilt stoppen kan je het het beste eerlijk zeggen en denk maar kind je kan me niks maken ze is 14 Knipoog en anders vertel je het aan dr ouders dat je ermee wilt stoppen Lachen

anouska4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 13:27

Dit heb ik ook een tijdje gehad, maar iets wat je in elk geval niet moet doen is stoppen! Je moet gewoon doorgaan, dat heb ik ook gedaan, dan komt alles goed! maar het lijkt mij wel verstandig als je het zegt, en laat anders iemand anders het voor je zeggen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 17:00

dan hangt het een beetje af wat je zelf wilt. je kunt er natuurlijk met de eigenaar over spreken, mss wil ze je wel helpen je angst te overwinnen of hoe je makkelijker kunt omgaan met je verzorgpaardje. Zij zal hem wel goed kennen waarschijnlijk. Of je kunt natuurlijk ook op zoek gaan naar een verzorgpaardje dat meer bij je past en rustiger is. Is niet makkelijk waarschijnlijk maar zoals het nu is lijkt het me ook niet heel leuk.