Help! mijn benen doen raar!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Meloen

Help! mijn benen doen raar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 09:09

Hoi Bokkers!

Afgelopen zondag (13 april) heeft mijn vriend foto's gemaakt tijdens het rijden!
Er zaten wel wat leuke foto's tussen.
Natuurlijk ook wel de nodige punten, maar daar ben ik hard op aan het trainen.
Ik wist wel dat ik mijn hakken niet goed uitdrukte, en mijn tenen kapstokjes zijn, vind ik dat ik mijn benen wel in een hele bizarre stand heb staan?!?

Hebben jullie suggesties hoe ik dit probleem aan moet pakken?
Ik rijd nu met gewone beugels met scheve blokjes. Ik zelf wel weer eens rechte blokjes erin doen, misschien gaat het dan al wel beter.. Verward

Wat is jullie mening mbt a-symmetrische beugels?
Of beugels die met je beweging meegaan (die dure zegmaar)?

De foto's:

1.) met deze stand van benen kan ik leven Haha!
Afbeelding

2) Helemaal aan het afsteken!
Afbeelding

3.) En dan nu de ergste!! Je krijgt gewoon spierpijn als je hier naar kijkt!
Afbeelding

Hellup! Dit is toch niet normaal!
Zou beugels gaatje korter ook helpen? Of is de lengte prima zo?
Laatst bijgewerkt door Meloen op 14-04-08 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

maresie

Re: Help! mijn benen doen raar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:13

ik lees even mee ik heb het zelfde probleem
als ik er op let lukt het nog wel een beetje maar anders rij ik ook met kapstok voeten en steek soms erg mijn benen af

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:17

Ik zou gewoon een vast punt (de A of whatever) in de bak uitkiezen waarop je je zelf dwingt je benen goed te doen.
Je moet je knieeen aansluiten en je hakken omlaag doen, dan zit je al een stuk beter, denk ik.
En zo vaak mogelijk iemand naast/in/bij de bak laten staan die je erop wijst.
Iedereen kan met elk soort beugel slecht zitten. Ik vind (behalve om medische redenen) dat je op elk eenvoudig beugeltje goed moet kunnen zitten.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:22

Poeh jeetje, dat is lastig om jezelf af te leren.
Kan je je tenen overdreven naar binnen draaien? Dan zou ik dat proberen en inderdaad op een bepaald punt steeds tegen jezelf zeggen dat je op je benen moet letten, dan dwing je jezelf.
En droog oefenen kan ook wel helpen, dus als je gaat fietsen of als je gewoon zit Lachen

Noor1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:22

De lengte van je beugelriemen moet je zelf eigenlijk kunnen beslissen, je voelt zelf meestal hoe je het fijnst zit.

Wat betreft je houding, meestal als je knieen aansluiten betekend het automatisch dat je tenen meer naar binnen gaan staan en dan nog goed je hakken uitdrukken en daar ook regelmatig op letten (suggestie van Def is inderdaad slim).

Succes!

edit: Misschien ook handig om eens zonder beugels te rijden en dan licht rijden, dan moet je wel je knieen gaan klemmen.
Laatst bijgewerkt door Noor1986 op 14-04-08 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:23

Het probleem zit in je heup, die roteert niet op de juiste manier waardoor je op de achterkant van je benen gaat zitten en je tenen zo raar naar buiten draaien.
Neem eens een zitlesje of les van een Centered Riding instructeur. Dat zou een hoop kunnen helpen.

Probeer ondertussen je benen lang te houden (niet je hakken bewust uitdrukken, gewoon je benen lang maken, tot ze bijna over de grond slepen Knipoog ) Verder heeft volgende oefening mij (en een boel anderen met hetzelfde probleem) een hoop geholpen.
Oefen eerst in stilstand om te kijken of je paard wel braaf is, daarna kun je de oefening (ook goed voor je balans) in galop proberen.
In galop met je binnenbeen probeer je eerst de schouder van je paard met je hak aan te raken, dan de volgende galopsprong de flank met je tenen. Op die manier moet je uit je heup draaien en kun je goed de extreme posities van je been voelen en je eigen maken. Let hierbij op dat je goed aan de binnenkant blijft zitten, anders ga je klemmen met je binnenbeen en kun je niet 'zwaaien'.
Ja, het ziet er gek uit enzo, maar het helpt goed.
let wel op; het is niet de bedoeling dat je je paard aandrijft op deze manier, aanraken met hak of teen is voldoende.

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:24

Ik had hetzelfde probleem, stak ze zelfs ook nog naar voren. Ik heb a-symetrische beugels aangeschaft en ben nu zo goed als van het probleem af..

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:25

hahaha dagmar, ik las de titel en dacht, die is vast van jou!! lastig is dat he... misschien inderdaad als je er heel erg mee bezig bent, of toch platte blokjes eens proberen... je mag mijne er wel een keer indoen als je er geen hebt hoor!

mhdhfsdfkjl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:42

je kan je beugels nog wat langer maken en dan blijven doorzitten moet je die benen wel vasthouden

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:45

Lijkt mij dat je beugelriemen langer maken niet echt helpt bij dit probleem.
Als ik ze een gaatje langer maak, trek ik mijn hakken op en zet ik ze juist naar buiten toe.
(Natuurlijk is niet ieder persoon hetzelfde) Lachen
Kun je het onderbouwen waarom je ze langer adviseerd?

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 12:11

Ik kan heerlijk rijden zonder beugels! Als ik in de dressuur mocht rijden zonder beugels, ideaal! Dan kan ik zitten, heb ik mijn benen stil en blijf ik plakken aan het zadel! Zelfs een middendraf komt mooier uit, en hoeken doorrijden wordt een eitje.
Ook zonder beugels lichtrijden is geen probleem.. Verward
Alleen met die lastige beugels lijk ik mezelf in de weg te zitten! Heel vreemd..

@Alicia2u: dat roteren van de heupen klinkt wel logisch. In bepaalde positie van mijn benen kunnen mijn heupen echt ontzettend hard knakken! (gewoon thuis bedoel ik dan, bijvoorbeeld als ik mijn sokken aantrek, en mijn ene been gestrekt heb, en het andere dubbel.. klinkt logisch?)
Misschien ligt het wel aan mijn heupen dat zou best kunnen..

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:24

Wat mij erg heeft geholpen is denken dat je je voeten vanuit je enkel gezien naar de buik van het paard moet leggen. Dus een soort o-benen, maar dan bij je enkels. Dan zou je er dan meteen aan kunnen denken om je tenen mooi netjes maar voren te laten wijzen. Bloos
Voelt eerst wel wat gek, maar het moet lukken!

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 13:34

Ik ga zeker aan de slag met die been oefeningen! Dat lijkt me ideaal!
Het is gewoon te genant voor woorden om zo verder te gaan Bloos

Ik krijg van vriendin a-symmetrische beugels te leen, even proberen, misschien is het wat.
het is niet de oplossing, maar ik weet niet in hoeverre het ook medisch kan zijn, aangezien mijn heupen ook heel raar knakken kunnen.. (lijkt wel of gewricht tegen de kom aanzit..) Maar goed, in ondervind hier totaal geen hinder van (behalve tijdens sokken aantrekken Haha!) en hoef dus nog niet haar huisarts..

En is het wat om even een strotouwtje aan singel en beugel vast te maken?
Zodat ik hem ook niet zo ver uit kan zwaaien? En zo proberen de juiste spieren te trainen!
De wil is er zeker, nu het lichaam nog! Clown

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 13:40

Je klemt je vast met je kuiten.
Probeer heel veel je benen te traien, zorg dat je droog goed vaak net alsof je op het paard zit en dan door de benen gaan de benen zijwaarts oprekken als het ware. Verder onderste trede van de trap hakken uitdrukken goed doorveren.
Op het paard probeer niet te klemmen zit los op het paard benen lang en kleine teen omhoog.
Zonder beugels mag maar niet klemmen.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:09

Ik heb het ook gehad, en bij mij kwam het ook door een foute heup houding. Tenen verder naar binnen draaien kon niet meer, je kunt die draai niet maken met je enkels of knieen. Dus ik kreeg de volgende oefening:
Been los laten hangen, voet uit de beugel. Been van het paard houden (eventueel met hulp van een ander), je been naar achteren doen, zacht tegen je paard aan leggen (ver naar achteren!!!) en dan weer langzaam naar voren schuiven. Dit herhaal je tijdens het rijden heeeeeeeeeel erg vaak, kan ook in stap. En zeker steeds doen nadat je wat anders hebt gedaan, bijv draf of galop!
Je kunt ook met je hand je bovenbeen aan de achterkant/ binnenkant beetpakken en aantrekken, zodat je knie dus meer naar het zadel komt te liggen. Snap je het?
Ik heb nog steeds wel problemen met mijn benen, maar ik ben bang dat dit altijd een min puntje in mijn houding zal blijven.

_LuCa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:24

Misschien iets langere beugels. Als je knie die buiging niet aankan dan zoekt je been zelf een andere houding, dan kom je dus op deze houding uit. Ook kun je goed oefenen met je tenen naar binnen draaien

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:26

Amadeo schreef:
Ik heb het ook gehad, en bij mij kwam het ook door een foute heup houding. Tenen verder naar binnen draaien kon niet meer, je kunt die draai niet maken met je enkels of knieen. Dus ik kreeg de volgende oefening:
Been los laten hangen, voet uit de beugel. Been van het paard houden (eventueel met hulp van een ander), je been naar achteren doen, zacht tegen je paard aan leggen (ver naar achteren!!!) en dan weer langzaam naar voren schuiven. Dit herhaal je tijdens het rijden heeeeeeeeeel erg vaak, kan ook in stap. En zeker steeds doen nadat je wat anders hebt gedaan, bijv draf of galop!
Je kunt ook met je hand je bovenbeen aan de achterkant/ binnenkant beetpakken en aantrekken, zodat je knie dus meer naar het zadel komt te liggen. Snap je het?
Ik heb nog steeds wel problemen met mijn benen, maar ik ben bang dat dit altijd een min puntje in mijn houding zal blijven.

Die oefening heb ik hierboven ook beschreven. Het is echt een goede oefening. Toen ik ermee bezig was keken mensen me wel heel raar aan ±p

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 14:35

Oké, nou vanavond ga ik naar mijn paard. Ik ga proberen, beugelriemen toch een gaatje korter. Ik vind het sowieso heel fijn rijden als ze wat korter zijn (heb ik meer steun voor mijn gevoel), maar ik moet mij dan nog wel lang kunnen maken. Dus zal ik even een foto maken of jullie ze dan niet te kort vinden!
Zoals ik op de foto kijk, knijp ik idd met mijn kuiten en draai ik geloof ik wat mijn knieën af. Dit ga ik even oefenen en ook die oefening van naar voren en weer terug! Even kijken of ik dat ook op de foto kan krijgen Knipoog
We zullen zien!\

Edit: nog langere beugels? Ik ben maar 1.60 met kleine beentjes, volgens mij kan ik mezelf niet nog meer oprekken! Haha!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:18

@ alicia2u, inderdaad! Rare blikken kreeg ik ook veel, maar vooral veel spierpijn!!!!!!!! hahahahha!

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 20:59

Ik heb eens gezeten op een zadel met van die scheve blokjes. Daar ging ik heel raar van zitten! Ik zou maar rap gewone blokjes in je beugels doen om te beginnen.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 21:08

Oké. Ja wie weet ligt het daar gewoon aan! En ik rijd met mountain horse rijlaarzen. Iemand met exact hetzelfde probleem rijdt ook met die laarzen..
Dus misschien (ik hoop het dat het daaraan ligt..) valt er zo nog iets op te lossen.. Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 21:09

Scheve blokjes werken voor dit soort dingen juist prima!
Maar de hoge kant moet dan natuurlijk wel aan de buitenkant zitten dus je kleine teen is dan hoger als je grote teen.
Wat ook nog wel eens wil helpen om je er aan te herinnneren dat je je tenen naar binnen moet doen, is een paar sporen aandoen. Vaak ga je daar dan veel bewuster van zitten.
Natuurlijk geen scherpe sporen, maar dat snap je wel neem ik aan.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 21:28

Om te oefenen kun je volgens mijn dochter haar instructrice achterste voren op een stoel gaan zitten ,dan hebben je benen en voeten de juiste houding.
Ze had op school gevraagd maar dat mocht ze niet ha ha

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 22:03

Dat ga ik morgen maar eens proberen tijdens mijn bizarre en onnodige lessen! Haha!

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 20:13

Ik weet wat het probleem is..
Ik kantel mijn bekken niet (en mijn heupen roteren daardoor idd niet), waardoor ik automatisch mijn benen uitsteek.
Doordat ik mijn hakken keurig uitdruk, maar door verkeerde positie van mijn bekken/heupen, gaan mijn tenen helemaal naar buiten..
Dus vandaag heel veel gestapt, gedraaft, en gegalopeerd met gekantelde bekken, en ik kon voor het eerst helemaal blijven zitten in de galop!
Jeah! Ik ben blij Haha! Nu alleen nog heeeeel veel oefenen dat alles "gewoon" wordt en dan kan ik de hogere dressuuroefeningen ook beter doen!