Mini hengstje wordt erg dominant,

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DenisSjje

Mini hengstje wordt erg dominant,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 20:23

Hoi,

Ik heb een mini shetlander hij wordt in mei 4. Het is ook een hengstje en ik ga hem nu een beetje beleren voor de wagen ( wat hij al aardig kan) en me stief zusje rijdt er af en toe ook op. Voor de rest loop ik erg veel met hem en kom ik dus ook wel eens een ander paard tegen. Pas geleden werd het wel heel erg met z'n gedrag. Hij begon te stijgeren en zijn benen uit teslaan. Ook naar mij.. Er kwamen auto's aan en me stief zusje zat er op dus die moest ik er eerst van af halen en toen moest ik oppasen voor de het verkeer. Maar wat zou jij doen? Ik houd er niet zo van om te gaan meppen... Dus begin daar maar niet over en het liefst houd ik hem ook gewoon hengst Knipoog .

Groetjes Denise!

Cowgirl

Re: Mini hengstje wordt erg dominant,

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 07:24

DenisSjje schreef:
Maar wat zou jij doen
!

Ik zou hem toch castereren. Dit is gewoon gevaarlijk gedrag en zolang het dier niet voor de dekdienst gebruikt wordt is castereren voor zo'n beestje ook veel beter. Kan ie tenminste bij andere paarden lopen.

DenisSjje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 20:32

Hij heeft ook wel een vriendje ook een hengstje ze staan gewoon bij elkaar. Ja, daar zat ik ook al aan te denken, maar als er geen paard bij is is hij gewoon zó lief!. Ik wil hem miss wel als dekhengstje gaan gebruiken..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 20:35

heeft hij een halstertje om of hoofdstel om?
misschien is een hengstenketting een idee?

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 20:36

Als hij niet voor de dekdienst gebruikt wordt zou ik hem laten castreren, dat scheelt 9 van de 10 keer al heel veel. En anders terug naar de basis.

DenisSjje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 10:45

Hij heeft dan een halster om, omdat dat meisje nog niet goed kan rijden en dan moet ik hem toch vast houden Knipoog . Ja, dat kan ik ook nog een keer proberen!.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 10:47

hahahha ik zou hem naar tokyo en terug skuppen en dan gelijk een afspraak maken met een castreur Lachen gekkenhuis..........

maargoed, wie ben ik Lachen

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 10:47

voor mij zou het toch echt zijn hakkie tjakie weg met het zakkie Vork
Laatst bijgewerkt door pluklief op 13-04-08 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 10:48

DenisSjje schreef:
Hoi,

Ik heb een mini shetlander hij wordt in mei 4. Het is ook een hengstje en ik ga hem nu een beetje beleren voor de wagen ( wat hij al aardig kan) en me stief zusje rijdt er af en toe ook op. Voor de rest loop ik erg veel met hem en kom ik dus ook wel eens een ander paard tegen. Pas geleden werd het wel heel erg met z'n gedrag. Hij begon te stijgeren en zijn benen uit teslaan. Ook naar mij.. Er kwamen auto's aan en me stief zusje zat er op dus die moest ik er eerst van af halen en toen moest ik oppasen voor de het verkeer. Maar wat zou jij doen? Ik houd er niet zo van om te gaan meppen... Dus begin daar maar niet over en het liefst houd ik hem ook gewoon hengst Knipoog .

Groetjes Denise!

Je schrijft dat hij nu wel heel erg word met zijn gedrag. Wat deed hij eerder dan.

En hoe heb je hem voorbereid op het rijden? Net als een groot paard door eerst te longeren, dan eens te gaan hangen, en dan heel langzaam uitbouwen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 10:48

KiWiKo schreef:
hahahha ik zou hem naar tokyo en terug skuppen en dan gelijk een afspraak maken met een castreur Lachen gekkenhuis..........

*grinnikt* precies wat ik zou doen...

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 10:51

Voor een dier is niets zo belangrijk als dat 'ie zijn grenzen weet. Af en toe moet je daar streng voor zijn. Het is alleen maar slecht voor een paard, als hij steeds opnieuw zijn grenzen opzoekt (en jij hem eroverheen laat gaan).

Dus streng zijn of toch maar een castratie Lachen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 10:53

Sander_ schreef:
Voor een dier is niets zo belangrijk als dat 'ie zijn grenzen weet. Af en toe moet je daar streng voor zijn. Het is alleen maar slecht voor een paard, als hij steeds opnieuw zijn grenzen opzoekt (en jij hem eroverheen laat gaan).

Dus streng zijn of toch maar een castratie Lachen

Of alle 2

Streng hoeft niet perse, als je maar consequent bent... Wat vandaag niet mag, mag morgen niet en overmorgen ook niet.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 08:56

als hij merkt dat hij jou de baas kan zijn is het gevaarlijk.
tis niet zielig dat als hij rechtovereind naar je schopt om hem even een paar goeie tikken te verkopen. jij moet laten merken dat jij de baas bent.
kinketting kan ook veel uitmaken, komt hij omhoog even een ruk aan het touw dan merkt ie dat hij druk op zn kaak krijgt als hij omhoog komt.

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:23

Terug naar de basis. Hij heeft nu een leeftijd dat hij zich meer hengst gaat gedragen. Grondwerk, daar ligt de sleutel. Vanaf de grond moet je de goeie basis leggen. Maar hou meer aspecten in de gaten. Hij kan ook geschroken zijn, gestoken door een vlieg, enz.

Best advies lijkt me toch om grondwerk met hem te gaan doen. Gewoon om jullie een goeie samenwerking krijgen en op elkaar in kunnen spelen en elkaar kunnen vertrouwen.

Met slaan en geweld los je geen dingen op. Er is altijd een reden waarom dieren op een bepaalde manier reageren, alleen begrijpen wij dat vaak niet goed of willen/kunnen het niet zien.

Heb ook een minishethengstje. Heel erg leuk kereltje, maar wel dominant en met een gezonde dosses hormonen. Maar of het nu een merrie, hengst of ruin is, de basis en het vertrouwen/de samenwerking blijft hetzelfde.

Mocht je niet gaan dekken of als zijn gedrag voor jou problemen veroorzaakt, dan kun je hem beter laten ruinen. Doe je misschien jullie beide wel een plezier mee.

Succes ermee!

DenisSjje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 08:09

Vjestagirl schreef:
DenisSjje schreef:
Hoi,

Groetjes Denise!

Je schrijft dat hij nu wel heel erg word met zijn gedrag. Wat deed hij eerder dan.

En hoe heb je hem voorbereid op het rijden? Net als een groot paard door eerst te longeren, dan eens te gaan hangen, en dan heel langzaam uitbouwen?

Ja zo heb ik dat gedaan. Je kan er natuurlijk niet gelijk op gaan zitten en rijden maar!.

DenisSjje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 08:12

Chrisss schreef:
Terug naar de basis. Hij heeft nu een leeftijd dat hij zich meer hengst gaat gedragen. Grondwerk, daar ligt de sleutel. Vanaf de grond moet je de goeie basis leggen. Maar hou meer aspecten in de gaten. Hij kan ook geschroken zijn, gestoken door een vlieg, enz.

Best advies lijkt me toch om grondwerk met hem te gaan doen. Gewoon om jullie een goeie samenwerking krijgen en op elkaar in kunnen spelen en elkaar kunnen vertrouwen.

Met slaan en geweld los je geen dingen op. Er is altijd een reden waarom dieren op een bepaalde manier reageren, alleen begrijpen wij dat vaak niet goed of willen/kunnen het niet zien.

Heb ook een minishethengstje. Heel erg leuk kereltje, maar wel dominant en met een gezonde dosses hormonen. Maar of het nu een merrie, hengst of ruin is, de basis en het vertrouwen/de samenwerking blijft hetzelfde.

Mocht je niet gaan dekken of als zijn gedrag voor jou problemen veroorzaakt, dan kun je hem beter laten ruinen. Doe je misschien jullie beide wel een plezier mee.

Succes ermee!

Bedankt! Daar kan ik wat mee!.

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:17

Hou ons wel even op de hoogte. Ben benieuwd hoe het verloopt. Voor vragen, advies en tips kun je altijd pben, mailen, enz. Of gewoon via het topic.

Succes ermee...

xloveingrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:27

ben erg beniwud wat het word, een hengstj houden zou gaaf zijn en als je ermee wilt dekken enz maar als het echt te erg word dan zou ik toch maar een ruintje van maken Bloos

DenisSjje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 13:44

Ik zo weer een rondje met hem doen. Ik wilde 2 dagen geleden met hem gaan rijden voor de wagen, maar dan loopt hij gewoon niet... Ik weet dan eigenlijk ook niet wat ik moet.. Ik heb al zo veel geprobeert. En dan de terug weg weet hij héél goed en dan kan ik hem amper houden.. Maar we kwamen een paard tegen en ik liep er al naast, omdat meneer een erf op was gelopen.. En toen deed hij erg gillen toen heb ik me stem gebruikt en een snokje gegeven toen hij er heen wilde toen blijf hij die straat nog erg opgewonden en toen deed hij het weer braaf.

Iemand misschien nog tips over hoe ik hem kan laten lopen? Ik dacht zelf eraan om gewoon een andere paardje mee te laten gaan dan loopt hij daar wel achter aan..

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 20:01

KiWiKo schreef:

Dan had mijn shetlander al dood moeten zijn.
Met schoppen en slaan los je niks op.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 20:29

Shauni schreef:
KiWiKo schreef:

Tsja... Ik ben van mening dat je hem best eens op zijn plek mag zetten...

En hoezo had je shet al dood moeten zijn? Gedraagt hij zich zo slecht? Misschien dan toch eens een rotschop om je punt duidelijk te maken?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 21:15

ik herken het gedrag en die van mij moet dan een paar passen achterwaarts, ik vraag dit en geen reactie volgt een finke ruk aan het touw (dus halster) en dan vraag ik het weer, stijgert hij naar mij of haalt hij naar me uit gaat hij mega hard aan het werk, daar ben ik niet van gedient, je moet eens zien hoe paarden onder elkaar dat oplossen...

DenisSjje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 18:25

Shauni schreef:
KiWiKo schreef:

Nee, idd ben ik met je eens. Ik mep en schop ook niet graag een dier..

DenisSjje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 18:26

lailapri schreef:
ik herken het gedrag en die van mij moet dan een paar passen achterwaarts, ik vraag dit en geen reactie volgt een finke ruk aan het touw (dus halster) en dan vraag ik het weer, stijgert hij naar mij of haalt hij naar me uit gaat hij mega hard aan het werk, daar ben ik niet van gedient, je moet eens zien hoe paarden onder elkaar dat oplossen...

Ja, idd, maar dit is een mini die pas net voor wagen staat dus ik kan hem nog niet hard aan het werk zetten en hij loopt ook meestal gewoon niet of hij loop gewoon bij iemand het pad op.. Dan doet hij net of het stuur er niet meer op zit..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 17:04

oke, ik doe dan altijd oefeningen waar aandacht voor nodig is.
achterwaarts, om, stap, halt draven, zijwaarts etc etc. Maar voor de wagen heb ik geen ervaring mee.