Halsverlenger of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Halsverlenger of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 12:18

Haloo allemaal
ik wist niet waaar ik het neer moet zetten, dus heb het hier maar geplaatst.
Ik heb dus een pony, die heeel erg met het hoofd omhoog loopt. mijn vraag is, Heb ik een halsverlenger nodig? ik wil het eigenlijk super graag, wnt in de 2jr dat ze bij mij is(ze is bijna7 en zelf ingereden samen met vriendin)
Heeft ze nooit naar beneden gelopen, en altijd met neus naar voren , Snak nou dus eigenlijk best wel naaar een hulpteugel om me beesie tog iets naar beneden te krijgen, is de halsverlenger daar geschikt voor, en waar kan ik nie het beste kopen? ik wil hem graag via internet, want ik ga nietzovaak de deur uit, maar hij moet niet boven de 12,50 zijn, als dat mogelijk is
hij kost normaal iets vn 7.50 maarja, heb ik ook nog de verzend kosten dr bij

2 vragen dus: Is het een goed idee en is het onschadelijk voor rug en spieren.
en: waar kan ik hem kopen op internet , en kan dat rond de 12 euro .. mag ook wel 13
Groetjess..

Britt

Re: Halsverlenger of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 12:20

Heb je les?
Lijkt mij belangrijker dan een elastiek er aan binden. Dit ligt meer aan jou eigen rijkunsten dan aan het onvermogen van het dier, denk ik. Of ze moet ergens pijn hebben of vast zitten oid, maar dan is een stiek ook geen goed idee.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 12:21

Is de nederlandse taal weer verandert ofzo? "me"? "tog"?

Heb je les? Ik denk dat je het beste een paardje kan leren om in de aanleuning te lopen onder goede begeleiding. En dan kun je eventueel, als je instructrice het ook wil, onder begeleiding een hulp teugel gaan gebruiken, maar ik raad je af om er zelf mee aan de slag te gaan.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 12:22

Ik heb maandag voor het eerst gelest. maar wat bedoel je met gewone elastieken?

Citaat:
Heb je les?
Lijkt mij belangrijker dan een elastiek er aan binden. Dit ligt meer aan jou eigen rijkunsten dan aan het onvermogen van het dier, denk ik. Of ze moet ergens pijn hebben of vast zitten oid, maar dan is een stiek ook geen goed idee

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 12:23

Citaat:
Heb je les? Ik denk dat je het beste een paardje kan leren om in de aanleuning te lopen onder goede begeleiding. En dan kun je eventueel, als je instructrice het ook wil, onder begeleiding een hulp teugel gaan gebruiken, maar ik raad je af om er zelf mee aan de slag te gaan.

Fijn wil het namelijk toch proberen

Sorry voor msn taal, was de regels even vergeten en het gaat beetje vanzelf.. Bloos

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 12:24

Een elastiek is hetzelfde als een halsverlenger Lachen

Ik zou het niet gaan proberen, ik zou eerst gewoon lessen en dan vragen hoe je instructeur er tegenover staat. Een elastiek kan ook negatieve uitwerking hebben.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 12:26

Ojaa. weet ik, maar ik dacht dat je iets anders bedoelde Knipoog

Op les zeggen ze er niks van. en weet zeker dat hij er niks van gaat zeggen ook. Ik heb dus grote neigingen om te kopen , zit ook steeds op internet om te zoeken , en de neigingen worden met de dag groter..

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 12:29

maar dat is prbleem op korte termijn oplossen. Ik zou eerder overwegen om een andere instructeur te zoeken dan een hulpteugel te kopen. Zeker als je zelf al zegt dat die er waarschijnlijk toch niets van zou zeggen, wat doet hij/ zij dan wel? Schijnbaar jou niet voldoende helpen..... Dus: zoek andere hulp!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 12:32

Nou heb ik nog iets rots. MIJN OUDERS.. never nooit zou ik da mogen, Rij les was al duur genoeg. weetje wat ik doe? Ik vraag het gewoon zelf aan mijn rij instrukcteur. : Heeei *naam van hem* Zou het wat kwaad kunnen als ik alstieken gebruikt? En heb ik het nodig?.. wt denk je dr van amadeo?

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 12:39

goeie. Dat zou ik zeker doen. En dan samen proberen tot een oplossing te komen, je moet immers roeien met de riemen die je hebt!

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 12:41

Ik zou hem eerst gewoon eens met halsverlenger longeren. Dit kan geen kwaad en je paard gaat snappen dat wanneer ie netjes naar beneden loopt, dit prettiger is voor hem. Vaak is dit al genoeg.

MAAR weet jijzelf wel hoe je een paard naar beneden rijdt? (absoluut niet banketstaaf bedoeld, maar als je nog nooit een paard naar beneden/aan de teugel hebt laten lopen, lukt je dat zeker niet op een 'jong' paard)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 12:42

Dan zou ik eerder longeren met pessoa dan met stiek.
Halsverlenger werkt alleen in aan de voorkant en met longeren is het juist wel handig als je dan meteen de achterkant kan meenemen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 12:42

Om maar eens in de herhaling te vallen: les nemen. Naar beneden rijden is NIET het belangrijkste... het is niet zo dat je paard goed loopt als hij met zo'n elastiek naar beneden zakt. Bovendien reageert ieder paard er anders op. Mijn eerste paard deed het heel goed, maar de andere paarden gingen tegen het elastiek in trekken en dan ben je nog verder van huis.

Ik zou het dus niet zomaar oplossen met een elastiek. Als jullie haar zelf hebben ingereden, en ze heeft nog nooit naar beneden gelopen, lijkt me dat iets wat verkeerd moet zijn gegaan bij het inrijden. dat moet je dan niet proberen te herstellen met een elastiek, maar met een andere rijstijl.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 12:44

BrittKitt schreef:
Dan zou ik eerder longeren met pessoa dan met stiek.
Halsverlenger werkt alleen in aan de voorkant en met longeren is het juist wel handig als je dan meteen de achterkant kan meenemen.

Ja ben ik het direct mee eens, ook omdat je met een passoa het paard beter in kan stellen. Maar ze vroeg nu specifiek naar de halsverlenger vandaar mijn antwoord. Passoa is toch al gauw om en nabij de 50 euro...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 12:46

Citaat:
MAAR weet jijzelf wel hoe je een paard naar beneden rijdt? (absoluut niet banketstaaf bedoeld, maar als je nog nooit een paard naar beneden/aan de teugel hebt laten lopen, lukt je dat zeker niet op een 'jong' paard)

Haha , ja hoor ik heb genoeg ervaring Knipoog

Citaat:

Dat was ik ook van plan , lijkt me ook fijner vr haar

Citaat:
ook omdat je met een passoa het paard beter in kan stellen

Passoa?
wat is dat?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 12:47

Klopt, maar het gebruik van de pessoa bij het longeren heeft maar mijn idee een betere en langdurigere inwerking dan de halsverlenger bij het longeren én het rijden..

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 12:49

Okee. k begrijp t , maar dan nog t geld. dat heb ik niet., zal ik niet de halsverlenger doen? Of is dat niet goed , wat denken jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 12:49

Pessoa zou 'k niet doen, meiske lijkt niet zo veel ervaring te hebben.

@TS: ga nou maar eens eerst een paar maand lessen bij je instructeur en kaart gewoon eens aan dat je pony nooit met z'n koppie naar beneden komt. Dan kan je instructeur kijken of daar aan te werken valt en waar dat aan zou kunnen liggen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 12:50

Waar de kunde stopt, beginnen de hulpteugels..

Zorg eerst dat je paard voldoende balans heeft en 3 goede basisgangen, voordat je aan in de krul rijden denkt. Daarnaast zou ik niet zomaar naar een elastiek grijpen..

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 12:51

BrittKitt schreef:
Klopt, maar het gebruik van de pessoa bij het longeren heeft maar mijn idee een betere en langdurigere inwerking dan de halsverlenger bij het longeren én het rijden..

Ik ben het met je eens!

Pessoa (zie divoza):
Pessoa longeerhulpteugel
Met de Original Pessoateugel wordt het ruggebruik verbeterd en de achterhand extra gestimuleerd. Houding en balans worden verbeterd. Door middel van een bijgeleverd trainingsschema wordt gewerkt naar een optimale houding

Edit: Ik zou inderdaad eerst beginnen met goede les! Zoek een juiste instructeur en ga daarmee aan het werk...
Laatst bijgewerkt door Iorrr op 09-04-08 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

wyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 12:52

ik heb die elstieken een tijdje gebruikt bij mijn paard maar werd afgeraden door mijn instructrice.
reden: je maakt alleen de nek een stuk sterker.
je kan zoiets wel gebruiken tijdens longeren zoals al eerder is aangegeven.
je moet er eerst voor zorgen dat je paard tijdens het rijden lekker ontstpannen is. zoveel mogelijk losse teugel geven. dan gaat het hoofd vanzelf naar beneden. als je je paard zover krijgt kan je beginnen met oppakken.

zijn de tanden al eens nagekeken en is je bit wel goed?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 12:53

Hek vorige week al gevraagt;) EN daar komt nog bij , dat Gipsy(mijn pony ) nooit naar beneden loopt, jullie kunnen dat dan niet zien ( whaha) maar ik zie wel dat dat ook nooit zal gebeuren , ze is daar heel stroef in, en heel sterk. met lichte contacten kom je dr niet eens , heel vervelend. en wil niet dat ze onderdwang naar beneden loopt, daarom de elastieken Knipoog

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 12:54

Een elastiek zorgt voor een onderhals bespiering bij verkeerd gebruik, dan word het losrijden en naar beneden krijgen alleen maar moeilijker..

@ Chikkie: En jij denkt dat een elastiek geen dwangmiddel is??

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 12:54

Dan heb jij toch iets fout gedaan bij het inrijden Knipoog
Elke pony kan nageeflijk lopen, met uitzondering lichamelijke indicaties.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 12:54

Stap draf en galop. zekers.

Citaat:
Onderwerp bericht: Re: Halsverlenger of niet?

ik heb die elstieken een tijdje gebruikt bij mijn paard maar werd afgeraden door mijn instructrice.
reden: je maakt alleen de nek een stuk sterker.
je kan zoiets wel gebruiken tijdens longeren zoals al eerder is aangegeven.
je moet er eerst voor zorgen dat je paard tijdens het rijden lekker ontstpannen is. zoveel mogelijk losse teugel geven. dan gaat het hoofd vanzelf naar beneden. als je je paard zover krijgt kan je beginnen met oppakken.

zijn de tanden al eens nagekeken en is je bit wel goed?

Is handig, en ja , gipsy loopt met longeren ontspannen , maar zodra ik er opga zitetn ook nog wel , maar eemaal met Serieus rijden word het toch moeilijk en gaat het niet goed, inderdaad maar even de tandarts laten nakijken..