Tor opnieuw @ Spingwork [+filmpje]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lord_Ik

Tor opnieuw @ Spingwork [+filmpje]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 21:14

Ik heb een selectie gemaakt uit de serie van ongeveer 40 (nieuwe) springfoto's. De fotografe moest nog wat oefenen en heeft dus zowat elke sprong (of weigering) getrokken Tong uitsteken. De best gelukte heb ik eruit gehaald. Ik heb zoveel mogelijk op mijn houding gelet, drafbalken voor de hindernis gelegd en pas wat omhooggegaan toen hij zijn concentratie weer verloor omdat het te laag was. De instructrice had afgezegd en dus heb ik weer zelfstandig gesprongen.

Afbeelding
nog even draven op de wei (buiten losrijden)

Afbeelding
even alles afbreken en de pasgeschilderde balken testen, ik mag meer naar voor leunen.

Afbeelding
te vroeg in het zadel en benen te ver naar achteren maar niks afgebroken en genoeg meegegeven met m'n handen.

Afbeelding
iets te ver naar voren geleund

Afbeelding
Het kleinste (tussen)hoppeltje

Afbeelding
aan het bewijzen dat ik niet persé te snel in ht zadel hoef te zitten

Afbeelding
Benen veel te ver naar achteren

Afbeelding
Kapstokkies

Afbeelding
Die is zo blijven liggen ja Tong uitsteken

Afbeelding
deze is eng!!

Afbeelding
teugels hangen door

Afbeelding
Mooi,, benen iets te ver naar achteren,, ikke mooi onthoofd Clown

Afbeelding
idem,, alleen niet onthoofd

Afbeelding
zen uitstappen

filmpje:
http://nl.youtube.com/watch?v=ehbyevcov4I
geen geweldige kwaliteit

Ze staan chronologisch (filmpje niet)
Commentaar mag, maar hou het vriendelijk.

PercyLeen

Re: Tor opnieuw @ Spingwork [+filmpje]

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:19

Heeft je paard plezier in het springen? Ik vind hem erg lui ogen op de sprong..En hij smijt behoorlijk met balken ofniet?

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:20

Volgens mij mag die balk voor de sprong ook iets verder naar achter......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:24

Ga mee met de vorige reacties, verder eigen commentaar Ja. Wel een leuk paardje!

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 21:25

Hij's een halfarabier en concentreert zich niet altijd even goed. Hij vindt het daarintegen ook niet makkelijk en gooit er dus idd wel mee Tong uitsteken. Hij heeft er meestal wel plezier in (trek zelf aan op de sprong en springt soms heel energiek) maar je kan het er op foto niet altijd aan zien.
Die balk lag in het begin idd te dicht, maar is later wat naar achter gelegd.

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:28

denk niet dat het springen het ding van je pony is!
ik zou eerst beter en meer aan het dressuur werk doen .
iig moet hij beter op het been zijn

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:33

leuke foto's maar de balken voor de hindernis liggen er idd te dicht bij.. hierdoor moet je pony te veel verzamelen en komt ie te dicht onder de hindernis waaroor ze de balk er vaak af zal gooien..
Dus voor de volgende keer de balk verder weg leggen en er maar 1 gebruiken ipv 2. dan gaat het vast een stuk beter.
Succes!!

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:34

Ik blijf bij mijn mening uit het vorige topic, ga niet verder tot je goede les hebt gehad.
Je zit gewoon je pony in de weg, sorry kan er niets meer van maken.
De een na laatste springfoto is de enige waar Tor goed uitkomt en netjes kan springen, hij kan het dus wel.

Succes met de les Knipoog

IniminiLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:42

die balk en de sprong mogen wel iets verder uit elkaar ,,, bij de balken moet ook ongeveer 2 meter tussen toch (werd me net gezegt )

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:44

-Op het filmpje ga je al een paar meter ervoor in verlichte zit. Voor de sprong moet je gaan zitten en pas in verlichte zit gaan als je pony afzet.
-Als je balken legt,weet dan zeker welke afstanden er tussen moeten. Niet zelf zo gaan prutsen met afstanden als je paard nog moet leren.
-Als je trainer afbelt,zou ik niet zelf gaan springen. Slechte afstanden zijn zo gebeurd.
-Kan je de hindernis ergens anders zetten? Volgens mij ligt de grond niet echt schitterend...

Dit zijn allemaal tips...

Veel succes nog met je pony!!

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:45

IniminiLover schreef:
die balk en de sprong mogen wel iets verder uit elkaar ,,, bij de balken moet ook ongeveer 2 meter tussen toch (werd me net gezegt )

Nee, 2 meter is te ver voor zo'n kleine pony.
De afstand moet gemeten worden aan de hand van de stappen die je pony maakt.
Mijn merrie is 1.40 en de balken liggen bij haar op ongeveer een meter (drafbalken).

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:54

drafbalk is ongeveer tussen de 1 meter en 1.25 ligt een beetje aan de passen van het paard of de pony. 2 meter is echt te ver. Als je niet weet wat je aan het doen bent moet je eerst gaan lessen. Het is niet eerlijk tegen over je pony om hem door jou onkundigheid in een hindernis te laten lopen. zo'n balk tegen je benen kan over het algemeen niet veel kwaad maar een lekker gevoel is het ook niet. daarbij kan het ook nog een lekkere deuk in zijn zelf vertrouwen geven en als dat gebeurd spring hij straks niks meer voor je. Zorg op zijn minst dat de drafbalken op de goede afstand liggen. Hij moet zich zeker niet gaan opkroppen omdat de balken te dicht op elkaar liggen. en daarbij hou het lekker op 1 draf balk voor de hindernis en leg bijvoorbeel 4 drafbalken neer zonder hindernis zodat je het gewone balken draven kan oefen dan ontdekt je ook voor je pony de goede afstand is. Hij moet zich lang maken in zijn lijf zonder uit elkaar te vallen. Verder ben ik het eens met Shyla25 les doet wonderen zeker als je zelf gewoon een hoop nog niet weet. Mocht je al les hebben niet zelf gaan prutsen, je maakt er meer mee stuk dan dat je goed doet.

Veel succes samen

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 05:59

Ik toch ff wat zeggen over het tegen de balk aan komen.
Hierdoor kunnen kneuzingen ontstaan en zelfs bij herhaling een hoefzweer.
Het kan dus wel degelijk schade opleveren.

Misschien een setje springschoenen kopen ter bescherming van je pony Pling

Ik bedoel het verder niet vervelend maar ik denk op dit moment eerst aan de pony en dan aan de berijdster Knipoog

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:07

Het kan zeker Shyla en ik denk dat springschoenen ook nog een goede tip kan zijn voor de TS

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:11

Het lijkt me beter om vanuit een voorwaarts tempo op de hindernis aan te rijden, het lijkt nu namelijk net alsof je pony te weinig vaart heeft en daardoor boven de hindernis blijft 'hangen' De balken liggen ook te dicht bij de hindernis.
De foto in je profiel waar je met je pony springt ziet er een stuk beter uit. En er liggen geen balken voor de hindernis alleen de grondbalk.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 20:01

De wit gele balk op de laatste hindernis ligt dus wel goed qua afstand?
Als hij bij de op 1 na laatste foto goed afzet zet ij op de op 2 na laatste foto toch ook goed af want daar zet hij praktisch op dezelfde plek af...
De balkjes liggen er omdat hij anders voor de hindernis nog weleens durft te gaan stormen, vergeet dat die hindernis zo ver weg niet meer is en 'm dus gewoon omver loopt Tong uitsteken
Toen ik op sommige foto's zag dat hij met 1 been voor de afzetbalk afzette heb ik de rood-witte ook naar achter gelegd maar hij nam ze af en toe wel mee dus die afstand wisselt wel wat.

@amyke: tussen de bakjes op het filmpje liggen balkjes,, vanaf daar ging ik in verlichte zit en ik ben in verlichte zit gebleven tot hij de hindernis gesprongen had. Dat deed ik niet altijd hoor Knipoog. En de grond ziet er slecht uit maar is het niet. Het is een opgedroogde modderpoel en ligt dus even stevig of steviger dan zand Lachen.

Ik had het gevoel dat hij op het einde lekkerder sprong (hij sprong energieker en de balk lag er meestal nog op),, toen liet ik hem af en toe een goed door de wei stormen tussendoor ter afwisseling en dat stond hem blijkbaar wel aan. Daarnaast lag de balk voor de hindernis daar dus ook beter.

Belemmeren springschoenen niet een deel van de beweging? Vaak springen doet hij soswiesow niet.

Hij loopt meestal lekker vlot hoor,, maar ik laat 'm wel uit draf springen.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 20:54

Leuke pony! Lachen
En wat iedereen al zegt, springen is geloof ik ook niet echt helemaal zijn ding. Ook heb je tijdends de sprong je benen te ver naar achter.
xxx

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 20:58

Lord_Ik schreef:
Hij's een halfarabier en concentreert zich niet altijd even goed.

Hij is halfarabier dus hij concentreerd zich niet goed? Nou dan mag ik mij zeker zeer gelukkig prijzen met een arabier die altijd 100% concentratie is als ik dat vraag. Die nooit met balken smijt en altijd lekker optrekt naar de sprong toe? Sorry maar wat een kortzichtigheid.

Vind het een érrug leuke pony, maar hij oogt wel een beetje lui Lachen . Misschien zonder die balkjes proberen? Want omdat ze zo kort liggen is het voor Tor nóg moeilijker om een goede sprong te pakken: zeker omdat hij al liever een klein sprongetje maakt.

Springschoenen zijn een goed idee. Waarom zouden deze de beweging belemmeren? Ze zitten (als je ze goed om doet) gewoon net onder de kootholte.
Veel succes nog!

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 21:08

Hahaa ik verwacht ook helemaal niet dat hij zich de hele tijd concentreert Tong uitsteken maar ik heb soms nogal moeite om hem geconcentreerd én vlot te houden voor z'n sprong. Hij is idd nogal lui en pas als hij zich echt de volle 100% durft te geven en het makkelijk genoeg is naar zijn zin gaat hij wat meer dan de hoogstnodige moeite geven Tong uitsteken als ik niet met hem spring is hij vrij actief geworden (uit zichzelf,, zonder dat ik hem de hele tijd voorwaarts moet rijden) en galoppeert ook graag eens door maar dat heeft me ook wel een hoop moeite gekost.
Ga de balk zoals de wit-gele leggen en zien of dat goed gaat.
Ik heb in principe 3 hindernissen waarvan er 1 af en toe plat ligt omdat die in de weg staat en voor die 2 andere ligt er geen balk.

Dat m'n benen ver naar achter liggen weet ik, ik probeer ze zoveel mogelijk naar voor te houden maar dat is zo te zien alleen op de eerste springfoto goed gelukt en daar is de rest van m'n houding dan weer bugger.
Ze liggen wel niet zo ver meer naar achter als in m'n vorige topic Tong uitsteken. Ik werk eraan,, ik trek m'n benen tijdens m'n sprong nog steeds naar achteren.

Bedankt voor de commentaar Lachen

Ik weetniet Tong uitsteken ik zie praktisch nooit mensen met springschoenen springen en dat zal wel een reden hebben ofzo Tong uitsteken en ze zijn van hard plastic en bestaan uit losse delen Tong uitsteken en zijn ze echt nodig? Hij springt verre van elke week (eerder elke maand 1x) en springt er ook niet zoooooooveel af.

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:32

Als je laarzen of chaps aandoet, kun je je benen veeeeel beter op je plek houden, dat is echt veel fijner voor jou en voor je paardje.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:38

Lord_Ik schreef:
Ik weetniet Tong uitsteken ik zie praktisch nooit mensen met springschoenen springen en dat zal wel een reden hebben ofzo Tong uitsteken en ze zijn van hard plastic en bestaan uit losse delen Tong uitsteken en zijn ze echt nodig? Hij springt verre van elke week (eerder elke maand 1x) en springt er ook niet zoooooooveel af.

Ik denk dat je eerst eens moet gaan verdiepen op het paardrijden voordat je zulke uitspraken doet
Springschoenen heten niet voor niks SPRINGschoenen, ze beschermen de kootrand tegen beschadiging van de balk.
Ze worden ook voor bv balbetrapping gebruikt bij paarden met een ruime gang.
Ze bestaan er in meerdere vormen en materialen, hard en in stroken die makkelijk op maat te maken zijn en goed beschermen, zacht van bv neopreen iets minder beschermend, dan kunnen ze nog symetrisch zijn of juist niet.
Ga gewoon eens naar een ruitershop en kijk eens rond Pling

Maar het belangrijkste is, neem les, ga niet rijden en vooral niet springen als je er niets vanaf weet.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 05:29

Meisje, dit moet je niet doortrekken. Je hebt nog niet de ervaring en hiermee verpest je je paard. Weer opnieuw mijn grootste commentaar; je hangt hem al op de hals terwijl de afzet in volle ontwikkeling is (zie als goed voorbeeld foto 8 en 11). Het is zo voor het paard niet mogelijk om normaal te springen!

Foto 12 vind ik overigens wel mooi, maar dat is dan ook uit de hele serie de enige die goed gelukt is...!

Ik weet dat springen super is, maar het moet voor je paard ook leuk blijven! Wel top dat je al les hebt genomen! Maar hou het maar eerst op hooguit kruisjes springen wanneer je instructrice er niet bij is, of laat het liever helemaal totdat je jezelf echt verbeterd hebt Lachen

Ik blijf het wel een mooi diertje vinden, eerlijk is eerlijk Lachen

Bke4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 10:10

Doe allereerst eens chaps aan als je gaat rijden! Sokken alleen is echt niet genoeg om een goede beenligging te hebben.

- Als je niets van balk afstanden weet, gebruik er dan best geen, want op een verkeerde maat zetten is levensgevaarlijk.
- Rij die pony's eerst dressuurmatig alvorens je aan het springwerk begint.
- Het is de bedoeling dat die pony zo lang je op hem/haar rijd geconcentreerd moet zijn, ben je nu aan het stappen, draven, springen, enzo,... Beetje respect mag ook wel e.
- Moet het niet op de pony steken dat die zo springt, jij bent het die er niets van af weet. Zet er een paar dagen een zeer goede ruiter op, en het zal allemaal heel anders ogen.
- Gebruik eens wat meer tempo in het rijden, dan gaat die zo al beter springen.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 10:42

Allereerst: zie dit als advies. Het zijn tips om te zorgen dat je beter kan rijden en dus meer plezier erin hebt.

Ik zou zeggen: begin lager. Leg gewoon enkele balken neer op draf-afstand (dat is iets meer dan 1 hele grote pas) en draaf daar overheen. Vervolgens leg je 1 balk neer en daar ga je in galop overheen. Dan leer je in te schatten wanneer je in verlichte zit moet en hoe je er het beste overheen gaat (vanaf de juiste afstand. Niet te dicht of te ver af.) Lukt dat een beetje leg je 2 balken neer op 2 grote passen afstand (is ongeveer afstand in-uitje). En dat kan je LANGZAAM uitbouwen tot meer achter elkaar. Met langzaam bedoel ik enkele weken tijd. Dat lukt echt niet in 1 keer rijden.
Verder: meer naar voren, handen omhoog. Niet op de manen rusten, dan breng je het paard uit evenwicht. En probeer je benen op de plek te houden. Dat lukt beter als je chaps of rijlaarzen aan hebt. Schaf die dus aan.
En spring alleen als je instructrice erbij is! Door zelf aan te modderen, kan je een paard verpesten. Wat ik hierboven heb beschreven kan je zelf wel doen, maar ga alsjeblieft nog niet springen. Je ziet zelf ook wel dat vrijwel geen enkele sprong is zoals het hoort Knipoog
Als laatste: spring niet steeds op dezelfde plek. Dan maakt de ondergrond kapot, waardoor het springen gevaarlijker wordt. Verplaats het dus steeds door de hele bak heen.

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 10:45

leuke pony. Lachen
ziet er leuk uit.
Verder ga ik mee met de andere bokkers x)