wanneer stop je met een oud paardje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nancyimka

wanneer stop je met een oud paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 11:42

Hallo,

Naar aanleiding van dit topic [RT-D] Wat doen jullie oude paardjes nog? "wat doen jullie oude paardjes nog" ben ik mij gaan afvragen wanneer stop je met je paardje te werken.

Natuurlijk is dit voor ieder paard verschillend. Maar wat vinden jullie goeie redenen om te stoppen?

Mijn paardje word dit jaar 20 jaar. Ze heeft in dr leven veel (been)problemen gehad. Is ook nog wel eens ziek geweest. En constand kwam ze er weer boven op. Werken vind ze dan ook echt HEERLIJK!

Nou is het alleen zo dat:

We gaan nu echt wel een beetje merken dat ze het zwaar krijgt in de bak. Niet iedere dag maar er zijn dagen dat ze het gewoon niet trekt, hoewel ze het echt wel heel graag wilt! Ik heb tegen mijn bijrijdtster gezegt dat we gewoon even rustig aan doen tot we straks weer opnieuw beslag eronder hebben en dan kijken hoe verder.
Mijn paardje is erg fanatiek met rijden, ze vind het ook echt leuk maar constand ging ze met rijden door dr linkerachterbeen heen. Alsof hij opslot schoot. Op een gegeven moment liep ze ook niet lekker meer. We zijn toen twee weken alleen maar gaan stappen (buiten op het harde) en daarna weer langzaam aan gaan draven vooral buiten op de lange stukken vooruit. Toen trapte ze dr ijzer af en heeft ze weer bijna een week stil gestaan. Nu ben ik afgelopen zondag weer begonnen met haar. We hebben gereden met de kar wat ze echt heerlijk vind. Ik heb ook het idee dat het minder zwaar is voor dr met een kar. En gister heb ik buiten op haar gereden, pff wat een draak je zou echt niet zeggen dat ze dan bijna 20 is....

Nou vroeg ik mij af he, wat zou voor jullie een teken zijn om te stoppen en hoe zouden jullie dat aanpakken. Ik heb wel in mijn hoofd dat als Imka straks te oud is om een stukje land te zoeken met een schuilstal waar ze altijd buiten kan staan en altijd zelf kan bepalen om te schuilen zodat ze lekker in het gras kan staan. Maar ja of dit te realiseren is is de vraag natuurlijk!
Ook ben ik van mening dat rust roest. Ik ben bang als ik dr nu zou stil zetten dat ze giga hard achteruit zou gaan (zeker omdat ze nog niet heel oud is en graag werkt)

Maar goed brand los Haha!

Nova3

Re: wanneer stop je met een oud paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:02

Ik denk dat je moet stoppen als ze er geen plezier meer in hebben. Maar als ze echt té oud worden om te werken en ze doen het nog graag kan je korte bosritten etc. gaan maken.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:06

De oude manegepony die ik hier een goede oude dag heb gegeven, was eigenlijk al gestopt voordat hij hier kwam (hij was toen eind twintig). Hij was stijf en aan alle kanten gewoon oud. Heel af en toe heeft er nog een klein kindje op hem gezeten, dan zag ik hem wel opbloeien. Oortjes erop en ineens kon 'ie z'n beentjes wel optillen. Daarom deed ik het, maar heel af en toe.

Mijn oude merrie vond het al nooit zo leuk in de bak, we hebben wel gedressuurd, maar op een gegeven moment merkte ik dat we ons niet meer verder ontwikkelden. Dus ben ik er af en toe opgegaan om de 'knopjes te checken', en dat was het. Naar buiten was met haar geen optie, omdat ze, naarmate ze ouder was geworden, niet bepaald verkeersmakker was geworden.
Ik moet er wel bij zeggen, dat zij zolang ze van mij was, nooit heel hard heeft gewerkt. Ze hield zichzelf wel in beweging, want ze stond alleen 's winters 's nachts op stal, verder op het land.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:06

Mijn pony van bijna 30 kan ik ook niet meer in een rijbak rijden.
Dit puur voor haar benen.
Longeren is ook uit de boze. Bloos
Ik rij haar zo'n drie keer per week een rondje buiten, prima vind ze dat.
Ik sta sinds kort op een andere stal waar ze in en uit kan lopen dus blijft ze heel de dag in beweging.
Mijn dierenarts en hoefsmid zeggen dat dat ook het beste is.
Als je die dieren stil gaat zetten gaat het meestal snel bergafwaards.
De mijne had bijv een peesblessure en mocht er 6 maanden niets mee doen.
Dat beessie werd echt een zuurpruim net alsof ze er niet meer bijhoorde.
Nee op een weiland gooien en laat maar lopen : De mijne zou er dood ongelukkig van worden Vork

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:07

Zolang je niet merkt dat ze het of fysiek of mentaal niet meer trekt zou ik gewoon lekker verder blijven rijden en wanneer ze een off day heeft dan zet je der gewoon lekker terug.
Met oudere paarden moet je gewoon zelf makkelijker en minder egoistische zijn in wat jij wilt en wat zij nog kunnen, vanaf een bepaalde leeftijd die voor elk paard anders is moet je meer beginnen luisteren naar het paard en daar respect voor hebben en of die manier kan je nog een hoop plezier volle jaren met elkaar hebben.

Greetz

eslixapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 18:47

Ik zou stoppen met het werk als ik merk aan het paard dat ze er echt geen plezier meer in heeft. Wat hierboven al wordt aangegeven kan je wel gaan buitenrijden als je paard nog wel wil werken. Het ligt natuurlijk ook heel erg aan het paard Knipoog

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 21:01

Ik was ook nog niet van plan om te stoppen met mn paardje. Maar ik vroeg mij zo af wanneer jullie zouden stoppen met je paard.

@Mariekie, ik zou mijn paardje ook niet zo maar op een weiland gooien en er niks meer mee doen hoor. Maar als ik haar nu zo in de paddock zie staan heb ik nou niet onwijs het idee dat ze dit echt helemaal tegek vind als je begrijpt wat ik bedoel. Als ik dan denk van als ze straks minder kan zou het toch heerlijk zijn al kon ze zelf bepalen of ze op het land stond of in een schuilstalletje met een maatje. Ik zou haar dan ook nog wel blijven rijden (stel dat dat kon en ze vind het nog leuk) maar dan gewoon in de polder of waar ze ook staat Haha!

Ik zou natuurlijk ook niet willen dat mijn paardje verzuurd omdat ze niks meer doet. Maar als ik niet meer in een bak kan rijden (wat ik zelf eigenlijk toch al niet leuk vind) en ik zou de mogenlijkheid hebben tot een stukje land waar ze lekker kan ravotten zou dat wel iets zijn waar ik voor zou uitkijken Pling

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:07

Ik vind dat het ook aan het paard ligt, als het paard het fysiek en mentaal aankan en geen problemen heeft waarom niet? Je kan het bijvoorbeeld wel wat rustiger aan gaan doen.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 08:12

ik zou het paard blijven rijden, tot op zekere hoogte, tot het gewoon niet meer kan, en dan niet meer doen dan het paard aan kan, maar wel streven naar het paard zo soepel mogelijk te houden, in zn goed mogelijke conditie.

Ik ken een fries, die jaren voor de gouden koets heeft gelopen (jaja, een koonlijke heer!). Hij vind voor de koets lopen, of voor de kar, dan ook het geweldigste wat er is! Helaas heeft hij allerlij problemen, waardoor hij eigelijk niet meer voor de kar mag. Maar 1 keer in de zoveel tijd, magdie dan toch, en dan zie je het hele paard opleven Haha! Gaan de oortjes omhoog en naar voren, de knieen worden eens goed opgetilt, en het hele paard kijkt weer helemaal happy. Dat is het naar mijn idee dan wel waard.

Overigens zou ik denk ik een oud paard, wat nog redelijk in de conditie zit, en rijden iets minder leuk vind, ook blijven rijden. Dit omdat ik denk dat het beter voor het paard is, om zo de conditie en soepelheid er wat in te houden. Als ik dan de afweging maak tussen 30-45 min iets doen wat het paard in goede gezondheid houd, maar hij wat minder leuk vind... Zodat hij de rest van de dag, 23 uur lekker gezond zonder problemen op de wei kan staan, dan is dat minder leuke rijden dat wel waard.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 08:34

nancyimka schreef:
Ik was ook nog niet van plan om te stoppen met mn paardje. Maar ik vroeg mij zo af wanneer jullie zouden stoppen met je paard.

@Mariekie, ik zou mijn paardje ook niet zo maar op een weiland gooien en er niks meer mee doen hoor. Maar als ik haar nu zo in de paddock zie staan heb ik nou niet onwijs het idee dat ze dit echt helemaal tegek vind als je begrijpt wat ik bedoel. Als ik dan denk van als ze straks minder kan zou het toch heerlijk zijn al kon ze zelf bepalen of ze op het land stond of in een schuilstalletje met een maatje. Ik zou haar dan ook nog wel blijven rijden (stel dat dat kon en ze vind het nog leuk) maar dan gewoon in de polder of waar ze ook staat Haha!

Ik zou natuurlijk ook niet willen dat mijn paardje verzuurd omdat ze niks meer doet. Maar als ik niet meer in een bak kan rijden (wat ik zelf eigenlijk toch al niet leuk vind) en ik zou de mogenlijkheid hebben tot een stukje land waar ze lekker kan ravotten zou dat wel iets zijn waar ik voor zou uitkijken Pling

Snap precies wat je bedoelt!

Mijn pony stond eerst op een pensionstal en daar werd ze ook overdag in de paddock gezet.
Dat beest wou een ding en dat was naar binnen want de paddock vond ze geen reet aan. Vork

Nu sta ik op een prive stal met in en uitloop.(s'nacht gaat de deur dicht)
maar dan wil ze soms niet eens naar binnen Haha!

Ze lopen er met zn tweetjes en dat gaat prima.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 08:46

Rust roest inderdaad. Ze gaan sneller achteruit als je er niks meer mee doet. Dus als je er regelmatig mee buiten kunt rijden lijkt me dat een prima optie.

Me_lodY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 09:50

als het niet meer gaat, en het liefst daarvoor zodat het dier redelijk gezond is als het moet pensioen gaan en dus nog geen pijn heeft. Helemaal stilzetten ben ik niet voor, poets ze lekker, wandelingetje, vrijheidsdressuur, licht grondwerk (nh ofzo) masseren, etc. Dan denk ik waarom niet? Dat diertje heeft waarschijnlijk jaren lang gewerkt en wordt dan afgeschreven weggezet op een wei waar je wel heengaat om andere te halen, zij krijgt dan nauwelijks tot geen aandacht meer, das niet eerlijk, alleen omdat je niet kunt rijden.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 10:01

Ts ik herken je probleem! Ik heb hetzelfde met mijn 22 jarige KWPN merrie. Ik reed haar de afgelopen drie jaar alleen nog in het bos. Stappen, draven, gallopperen en gewoon 'de knopjes onderhouden, maar alles met mate. Mijn paard heeft altijd al wat beenproblemen gehad, vandaar dat ik de laatste jaren alleen nog in het bos reed. In de bak is ze snel onregelmatig onder het zadel en aan de longe. In het bos had ze dit probleem niet.

Najaar 2007 vond ik haar 'minder' worden, ze is duidelijk onregelmatig, ook in het bos. Alleen ze loopt er mee door, want ze is erg werkwillig (altijd al geweest). Ik heb besloten om haar 'stil te zetten' en wandelingen aan de hand met haar te maken. Dat doen we nu 2x per week a 30minuten. Verder zijn we begonnen met lange lijnen en grondwerk. Daarnaast staat ze de hele dag buiten.

Op dit moment knappen haar benen op, dus ik zit ook met een dilemma. Ze wil nog graag licht werk doen, maar dat kan alleen als ze regelmatig is. Ik twijfel dus of ik er eventueel weer op stap als ze weer goed loopt. Op dit moment kan ik haar niet zo trainen, dat ze haar conditie en spieren behoudt. Ze is dan ook wat 'ielig' geworden, maar ze is een happy paard die graag nog iets wil doen. Misschien straks toch nog kleine buitenritjes maken en anders blijven we lekker wandelen/ lange lijnen en grondwerk doen. Ze staat de hele dag buiten met andere paarden en drie keer per week geef ik haar een lekkere poetsbeurt. De tijd zal het leren, mocht ze toch niet meer onder het zadel kunnen, dan mag ze lekker geniten van haar verdiende pensioen!

Wilkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 10:03

Ook wij stonden voor deze moeilijke keuze. De pony van mijn dochtertje was 25 jaar en zakte soms ook opeens door haar voorbeen. Dit gebeurde in de loop der tijd steeds vaker. Mijn dochter werd er ook wat onzeker van, want de pony viel daardoor soms ook. Dierenarts erbij gehaald, buigproef gedaan en..... atrose. Ze had het in ernstige mate, dus ze mocht niet meer bereden worden. Ja, wat moet je dan? Wij wonen zelf op een grote boerderij, dus ze kon bij ons gewoon iedere dag de wei op samen met andere 2 andere paarden en een pony. Wij zagen onze pony toen eigenlijk heel snel invallen. Ze wilde werken. Stilstaan was niets voor haar. Ze werd nog dagelijks gepoetst en geknuffeld, maar de lol was er voor haar echt af. Je zag het aan haar hele houding. We hebben toen in overleg met de dierenarts besloten om haar in te laten slapen. Het was een erg moeilijke keus, maar voor ons wel de goede. Ze is heel rustig ingeslapen zonder protest. We gunden haar een hele rustige goede oude dag met iedere dag een grote weide, maar zelf wilde ze het anders......... Het is goed zo.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 10:10

Het 'fijne' van deze hele discussie is dat het paard niets meer hoeft te presteren of bereiken en ook niet knettergek wordt oid als je eens wat minder doet of een dagje niks.
Dat maakt hetgene dat je wel doet meer waardevol; jullie doen tenslotte alleen dingen die jullie beiden leuk/haalbaar vinden en de druk is van de ketel.
Voor het paard heel fijn, maar ook als ruiter best een ontspannen idee!
Bekijk gewoon per dag hoe de zaken ervoor staan, fysiek en mentaal, en trek naar aanleiding daarvan een LEUK plan voor je paardje, dan houden jullie het nog het langst vol!
Wel is het erg belangrijk dat het paard de hele dag een beetje naar eigen inzicht kan bewegen, dus 24/7 in een box is echt funest voor de oude botten/levensvreugde!

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:33

Ik ben met mijn 25 jarige pas kort geleden helemaal gestopt met rijden omdat het lichamelijk te zwaar werd voor hem. De afgelopen twee jaar werd hij nog 2x per week recreatief gereden en dat ging heel lang prima.

Maar hij werd onregelmatig, toen kreupel en bleek artrose te hebben. Gisteren heb ik hem laten inslapen omdat het echt niet meer ging...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:39

Garinka is vorige week 20 geworden en ook haar merkt je niks dat ze ouder wordt. Nou rijd ik ook niet héél intensief ofzo, ik train niet voor wedstrijden. Ik hobbel een beetje in de bak, maak sosm een sprongetje en we houen van buitenrijden. Zo lang jouw paardje aangeeft plezier in het werk te hebben dan moet je gewoon doorgaan. Zorg zowieso (nog meer dan met een jong paard) voor een goede warming up en cooling down!
Veel plezier nog met d'r

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 10:13

Tot verkort werd ze echt zes keer in de week gereden. Dit heb ik nu een week of 6 geleden stop gezet. Ze word nu nog wel vaak gepakt en bereden maar niet meer zo zwaar in de bak. Nou is het niet dat ze iedere dag zwaar aan het werk gezet werd maar wel twee keer per week iets zwaarder. Ze vond het leuk maar toch wel zwaar, ze zakte af en toe door dr achterbeen en toen heb ik gezegt stoppen ermee. Toen hebben we twee weken alleen maar buiten gestapt maar ik merk gewoon aan dr dat ze meer wil! Ze wil gaan, werken en ze heeft heel erg veel looplust. Als we rijden moet je altijd de rem erop houden anders ga je in volle galop haha!

Ik ga zeker niet stoppen met Imka, de hoefsmid zei laatst. Het is aan mij om je paardje aan het lopen te houden en het is aan jullie om je paardje goed te rijden.

Ik rij nu twee keer per week met de kar, en de rest kijken we wat voor weer het is en hoe veel zin we hebben. Wat dat betreft is het heerlijk dat ze iedere dag in de paddock staat.

Ik heb een grote handicap wat betreft het wandelen. Ik heb reuma, en kan dus geen wandelingen maken met haar. Of vrijheidsdressuur met haar doen. Dat vind ik wel erg jammer. Mn vriendin doet wel aan de hand werken. Echt leuk om te zien dat dat oudje gewoon traver gaat leren lopen en schouder binnenwaards. Echt leuk zo allemaal aan de kaptoom zonder enige dwang!

Het komt allemaal best goed en ik vind het allemaal erg leuk om te lezen hoe jullie het (gaan) doen

charade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 09:07

als je merkt dat het te zwaar word moet je stoppen met rijden. Maar dat wil toch niet zeggen dat ze alleen maar op stal hoeft te staan. Maak eens een wandeling en bouw de afstand op. Zo kan je je paard toch in beweging te houden.

Haha!

Nadjol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 09:09

ik denk je hoeft nooit te stoppen wij hebben op de manege een pony van 40! die nog steeds longe lessen loopt en er veel plezier van heeft alleen als het paard het niet meer kan of er gewoon geen zin meer heeft dan moet je stoppen mijn paard is 18 en die heeft nog volle levensenergie als hij die verliest dan stop ik ermee en dan gaat hij alleen nog de wei en de hei op Clown

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 09:13

whoo!! 40!!
ik heb ergens gehoort dat je paardenjaren X 3 moet doen,, en dan komt eruit hoe oud ze in mensen jaren zijn....

Mijn pony word dit jaar ook 21! maar ik rijdt hem elke dag, en doe binnenkort weer elk weekend mee aan wedstrijden. hij vind het nog super leuk, en ik heb niet het gevoel dat het super zwaar voor hem is.

ik denk dat je met jou'n paardje gewoon lekker buitenritjes moet gaan maken en kijken wat hij allemaal nog aankan.. Knipoog

Nadjol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 09:22

ja die pony is echt oud alleen als je die zou stilzetten dan zou hij helemaal weg kwijnen dus dit is de beste oplossing Tong uitsteken

en wat betreft mijn paardje sommige mensen hebben hem dan in de wei zien rennen en vragen dan aan mij of hij 10 ofzo is dat is altijd dan wel weer leuk om te horen Haha!

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 19:07

Ja dat heb ik idd ook gehad. Ze geloofde laatst ook niet toen ik zei dat ze bijna 20 was haha dat is idd echt heel leuk!

Ik ga gewoon zelf kijken hoe ze het gaat oppakken. Het is ook niet zo dat ze het helemaal niet aan kan hoor. Het is alleen dat ze de bochten soms zwaar vind en altijd erg stijf begint! Ik weet zeker dat ze het rijden nog steeds wel leuk vind.
Maar soms zit ik gewoon wel eens te denken wanneer zou je nou moeten stoppen.

Vandaar dat ik mij afvroeg hoe jullie dat hier deden. Wij blijven voorlopig nog wel even doorrijden nu Haha!

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:14

Mijn pony is een week geleden 20 geworden en we trainen nog 6 dagen in de week keihard.
We zijn gewoon bij de B begonnen en vliegen in snelvaart door naar de L, zolang hij aangeeft dat hij nog graag wil werken (en dat doet 'ie) blijven we doorgaan, hij is veel happy'er als hij gereden wordt en lekker aandacht krijgt en hij blijft er fit van en goede bespiering!

MyPonyLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 08:32

Hooii Haha!
Je Kan Het Beste Stoppen Als Hij Geen Plezier Meer in het rijden heeft. En als je echt merk Dat hij Te snel moe is Lekker ff een ahlf uurtje rijden.
Of Leuke Kleine Buitenritjes.
Als Je Paard te oud word kan je beter niet te vaak springen.
Mij Vroegere Paard is dood gegaan op ze 25 Verdrietig
Groetjes Anne Knipoog