Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
MoonenL schreef:Als je bij haar op zo'n moment been geeft gaat ze of omhoog of ze gaat nog harder rennen. Terug trekken heeft idd geen zin en dat probeer ik dan ook niet te doen - doe je dat wel gaat ze alleen maar hader crossen. Ik snap er echt niets van - bij mijn oude stal was het ook niet het braafste paard / probeerder ze ook uit / stijgerde wel eens. maar dit al een maand aan een stuk heb ik nog nooit met haar mee gemaakt
MoonenL schreef:Hiervoor liep ze van s ochtends vroeg tot s avonds laat buiten.
s ochtends aan de longe is geen optie omdat ik voor 9uur niet op het erf van de stal mag komen en om half 9 op school moet zijn.
Van te voren aan de longe en dan pas rijden heeft geen invloed op haar gedrag - ze blijft het doen.
kingsley2 ik heb op school geleerd dat een pessoa bit juist heel scherp is. En voorheen deed ze op dit bit ook nooit zo vervelend - haar mond is nagekeken dus neem aan dat ze geen last heeft. Ik heb juist voor een dubbelgebroken bit gekozen omdat deze niet het notenkrakers effect heeft en ze is hier heel gevoelig voor. Een pessoa is toch weer enkele gebroken (hen ze nog nooit dubbel gebroken gezien)
en... ik mag op wedstrijd niet rijden met een pessoa bit en ben bang dat als ze het daar wel goed op doet omdat die scherper is (hefboom werking) dat ze dan op een watertrens niet meer te rijden is.
MoonenL schreef:Zoals de titel al zegt dit is probleem wat ik heb met mijn paard.
Sinds wij op de nieuwe stal staan - nu zo'n maand vertoont ze dit gedrag. Zodra ze iets niet wilt gooit ze haar kop in de lucht en gaat rennen.
Mijn paard is al helemaal nagekeken - tanden / rug / zadel ik weet bijna zeker dat het niets lichamelijks is wat dit veroorzaakt. Toch heb ik de DA gevraagd om morgen weer te komen en nog wat dingen na te kijken.
Ik rijd haar op een dubbelgebroken watertrens die goed past - hoofdstel zit goed. Als ik mijn paard (zoals instructeur zegt) begrens / terug neem / op de volte zet komt ze uit protest omhoog. Toen moest ik van mijn instructeur dr een slof aan hangen - ookal zei ik dat ik dat absoluut niet wilde - ik moest het doen anders wilde hij niet doorgaan met les geven.
Ze wilde haar kop in de lucht gooien en gaan rennen - maar voelde de slof - toen zijn we bijna achterover geslagen en bleef ze stijgeren en stijgeren op die slof (bleef echt nog net zitten - was niet normaal meer) Toen ben ik er af gesprongen slof er af en weer gaan rijden - stijgeren was over.
Ik ben dus nu heel boos op mezelf omdat ik mijn instructeur zijn zin heb gegeven tegen beter weten in en ook heel boos op hem om dat hij mij puchte het toch te doen. Dus vanaf vandaag ben ik ook opzoek naar een andere instructeur.
Maar aangezien mijn paard dit hoofd in de lucht gooien laats ook op school deed en ik vreselijk op mijn lazer kreeg dat ik haar niet fatsoenlijk kon rijden zoek ik toch echt naar een oplosing...
wie weet wat dit is en hoe ik het kan oplossen?
nogmaals mijn paard is echt net nog nagekeken en had helemaal niks - ik laat haar morgen dus voor de zekerheid nogmaals na kijken maar grote kans dat het niets lichamelijks is - dus als het niks lichamelijks is wat dan?

Nortella schreef:Ik weet niet zeker of een ander bit helpt, vaak merken paarden wat van een verschil in bit (dubbel gebroken of enkel/ water of bustrens) als de ruiter zo goed kan rijden en zo goed met de handen is..
*ik wil hier niet mee zeggen dat je slecht bent ofzo hoor!! maar dat is wat hij mij vertelde en hij legde dat ook erg overtuigend en geloofwaardig uit..*
mijn pony was vroeger toen ik haar nog niet had ook zo. Hoofd in de lucht schudden met haar hoofd en gaan maar.
Ik denk dat het vooral belangrijk is haar vertrouwen en rust te geven. Misschien is die nieuwe stal wel wennen.. andere geuren misschien wel ander eten. Dat is voor ons ook vaak wennen als we ineens ergens anders moeten 'wonen'.
ik denkd at het verstandig is om gewoon lekker rustig te gaan rijden en neit te veel van je paard te vragen aan de voorkant. gewoon voorwaarts houden en haar die ontspanning geven, voltes rijden om een beetje stelling te vragen zodat zij ook een beetje los komt. maar niet trekken of niet te hard zijn met de hand
ik hoop dat het helpt!
liefs