Bastet in Eurostar! Rug los? ==> Tips?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laverite

Bastet in Eurostar! Rug los? ==> Tips?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 17:04

Hoi,

Een tijdje geleden merkte ik dat bastet nogal kregelig werd wanneer ik aan haar rug kwam & ze hield haar oren stijf naar achter tijdens het rijden.
Ik heb haar helemaal laten nakijken door de veearts, & zoals ik al vermoedde was haar rug idd nogal gevoelig.
Daarom moet ik haar nu goed vw nw rijden, over de rug. Proberen dat ze goed haar rug lost.

Ik heb een weekje vw nw gelongeerd met bijzet, en vandaag ben ik er zo'n 25tal minuutjes opgekropen om zo wat vw nw te vragen.
Woensdag heb ik privéles & ga ik er samen met mijn instructeur aan werken EN krijg ik zitles, want het is door mijn verkrampte houding dat ze rugpijn zou kunnen krijgen.

Hier enkele foto's ( slechte kwaliteit helaas, sorry! ), ik weet dat het nog niet perfect is, ik wéét dat er nog veel meer ontspanning in haar rug nodig is, daarom ook dat ik les volg Ja Lachen Dus graag tips, maar onderbouwd! Lachen

Afbeelding
1.
Mijn mooie, lieve meid Lovers

http://i258.photobucket.com/albums/hh26 ... svwnw2.jpg
nog niet laag genoeg...

Afbeelding
2.

Afbeelding
3.

Afbeelding
4.

Afbeelding
5.

Afbeelding
6.

Afbeelding
7.

Afbeelding
8.

Afbeelding
9.

Afbeelding
10

Afbeelding
11

Afbeelding
12

Afbeelding
13

Afbeelding
14

Afbeelding
15.

Nog enkele puntjes:

- ik zit naar voor omdat ik teveel wil meegaan in het meegeven Vork 'k moet er op letten, dat zal woensdag ook wel verbeteren met de les! Lachen
- soms lijkt het alsof ik de teugels lossmijt, als je goed kijkt zie je dat mijn buitenteugel wél in aanleuning is, maar dat het mijn binnenteugel is die nageeft Lachen
- ze loopt nog wat op de voorhand, daaraan zal ook gewerkt worden Lachen

Ohja & voor iedereen begint van: "het is niet goed dat je haar zo op de voorhand laat kukkelen & zo diep laat duiken": zolang ik geen goeie vw nw kan, zolang ik geen ontspanning heb in de rug wanneer ze laag en diep loopt, stel ik haar niet hoger in! Lachen Ik wil haar pas hoger instellen wanneer ze helemaal netjes kan ontspannen! Lachen

Ogrop

Re: Bastet in Eurostar! Rug los? ==> Tips?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:11

K'vind het echt goed dat je op al die puntjes let, en er alles aan doet om ze te verbeteren. Super! Leuk om te zien hoeveel rekening je houdt met Bassie, en tzou zo bij iedereen moeten zijn hé! Lachen Zeker als je weet dat je er een weekje niet meer op hebt gezeten vind ik dat het echt wel goed gaat! Kheb het al gezegt: Bastet ziet er echt gelukkig uit! En met de lessen komt dat gevoelige plekje ook wel in orde, ben ik zeker van! Een tip om het beter te laten gaan heb ik ook niet echt Bloos maar die zul je hier wel genoeg krijgen denk ik. (enige wat ik kan zeggen is wat rechter zitten, maar heb net hetzelfde probleem bij VW-NW, dus mij hoor je niet spreken. Haha!)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:13

Goed dat je er zo serieus mee bezig gaat! Ziet er lekker ontspannen uit Lachen

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:14

Ik vind dr al mooi lopen hoor op sommige foto's mooi laag! Achterhand mag er misschien iets meer onder maar dat kun je oplossen door zelf iets meer te gaan zitten en haar (hem?) onder je weg te rijden..(altijd fijn om die advies aan anderen te geven, terwijl het ook mijn zwakke punt is, dat naar voren kantelen Clown )

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:21

past je zadel dan wel nog ?
mischien drukt die ergens waardoor dat pijn doet

ik vind het er super uit zien hoor
en je houding is niet eens zo slecht hoor
je schouders nog naar achter en arrogant naar voren kijken

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:31

Mieke!

Ik ga helemaal mee met derest
Kvind het echt super om te zien hoeveel je voor bastet doet! En met lessen te nemen bij Luc zal je zit direct verbeteren Clown Dat heb ik toch gemerkt als ik les nam bij Luc! Ze loopt echt al mooi laag vw nw! Als ik kan, kom ik woensdag nog eventjes naar je les kijken maar kben niet zeker dat ik zal kunnen komen zo vroeg!
Alles komt wel terug goed Knipoog Ben er zeker van Lachen

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:12

Goed dat je alles zo vlug hebt gevonden wat er scheelt en dat je nu alles rustig aan doet met Bastet. Ik vind het er eigenlijk goed uit zien en qua commentaar ga ik mee met de rest. Het op de voorhand lopen valt wel mee vind ik.
Je ES staat haar haar super mooi hoor! Beter dan op Spirit Nagelbijten / Gniffelen

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:19

Super om te zien hoe je met je paardje aan het werk bent. Probeer zoals je zelf al aangeeft meer op je zit te letten. Je paard loopt door het langlaag lopen wat op de voorhand, en door jouw zit wordt dit versterkt. Als je dit contact contstant kunt houden kun je langzaamaan een beetje meer gaan oprichten, maar een tijdje te werk gaan zoals je nu te werk gaat kan helemaal geen kwaad. Waar je overigens ook op moet letten is dat je paard echt niet gaat hangen, dit is het tegenovergestelde van wat je wil bereiken, namelijk losheid in de rug. Ook moet je zorgen (dit kan ik niet van foto's oordelen) dat je paard goed voorwaarts en aan het been is. Longeren is ook super voor haar houding. Heel fijn om te zien hoe je met je paardje aan het werk bent!

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 18:48

@wildchild: bedankt hoor! Lachen Ze hangt niet, daar heb ik op gelet! Ja & ik als alles mooi blijft lukken zal ik na een tijdje haar ook hoger instellen! Lachen
@natje_spirit: haha ja het staat haar wel hé! Haha! Bedankt! Lachen
@alison: thx marginali! Haha!
@onley: deze week komt de zadelmaker! We gaan nieuwe zadels passen en een optimaal zadel zoeken voor haar! Lachen
@jeanine84: bedankt hoor Lachen voorlopig ga ik nog niet zitten vooraleer ik zitlessen gehad heb Lachen
@lotte1990: bedankt! Lachen
@soet: dankjeweeeeel Lachen En het hoort zo hé, rekening houden met het paardje Knipoog thx

primagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:52

Ze loopt nu iig over de rug, ze laat haar rug meer los.
Laat haar eens in de 2 maanden even checken door een ostheopaat of dierenarts, blijf haar ook op dat gebied behouden.
Probeer verder rechter op te zitten Knipoog

Succes Knipoog

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:54

Ziet er al goed uit hoor Mieke. Houding doet idd heel veel met een paard. Merk ik wel met die van mij. Als ik mij verkrampt dan gaat hij stijver lopen en laat zn rug niet los, maar omgekeerd ook, is hij gespannen zit ik opeens heel anders. Zitlessen zijn altijd goed. En soms moet je eens durven iets meer achteruit zitten. Zelfs als je recht zit kun je nog goed nageven. Maar is wel makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Ik zat vroeger ook heel erg zo, tot ze me eens duidelijk gemaakt hebben hoe het voelt om recht te zitten en eens je dan weet hoe dat voelt, kun je er makkelijker op gaan letten.
Verder staat ze prachtig met dat eurostardekje.
doe zo verder zou ik zeggen. Vw nw is een goeie oefening om ontspanning erin te rijden.

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:58

het ziet er goed uit Mieke Ja
Ze loopt iig meer over haar rug dan normaal hé!
Maar 't is niet omdat zij naar beneden gaat dat jij naar voor moet gaan zitten Knipoog
Ik hoop dat je het perfecte zadel vind en dat jullie dan weer samen kunnen opbouwen en meer en meer ontspanning krijgen in het rijden Lachen

mister_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:02

tziet er netjes uit maar ne kleine tip voor jezelf. Je moet je schouders meer achteruit trekken zodat ze zelf rechter zit. een goeie zit is de basis van alles

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:52

Leuke pad!
Vind de foto's niet zo'n mooi beeld geven eerlijk gezegd Bloos
De lijkt te kantelen en niet door te komen op je binnenteugel.
En vw-nw is goed maar niet constant, dat is even goed als constant hoog in rijden.
Nog veel succes verder Lachen

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:39

Super, ziet het eruit. Heerlijk ontspannen op de goede manier Knipoog ga zo door zou ik zeggen! OK dan!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:47

Ik ben het wel een klein beetje met yulan eens.
Het verkantelen viel mij ook op. Maar...je hebt hem verder lekker ontspannen lopen en dit is natuurlijk de eerste stap naar een beter ruggebruik. Let in elk geval wel op dat je ook in het vw nw je paard gaat buigen en je niet alleen maar richt op het neusje in het zand.

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 21:07

@aerdenhout1: 't was op de cirkel en ik vroeg wat stelling, vertekend beeld misschien? Lachen Ik heb haar echt niet weten kantelen .... Lachen
@brendalover: bedankt! Lachen
@yulan: ze kantelde niet Knipoog Het was binnenstelling op de cirkel. ( of ja, mss zie jij dat als kantelen? Vork )
Niet constant over de ganze lijn, dat is zeker waar. Maar het is toch een verschil met diep lopen ( zij het dan af en toe wat dieper, af en toe weer net iets hoger) dan continu hoog met weggetrokken rug?! Of ben ik nu zo fout?!
& daarom nemen we ook les Knipoog Om het constant te krijgen en nog veel meer foutjes! Lachen

@mister_m: zeker waar, daarvan dat ik zitlessen zal nemen! Lachen
@shanna: dankjewel Lachen haha je hebt gelijk hoor! Lachen En voor zadel zal k zorgen Ja
@zitake: bedankt! Lachen
@primagirl: bedankt! Lachen Ja, ik laat haar zeker regelmatig nakijken! Ja

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 21:29

ik vind het er erg goed uit zien Ja! Je zit een tikkeletje naar voven maar helemaal niet veel ofzo.
En een super mooi setje!

lidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 21:34

nou, ik vind dat het er al super uitziet! je bent er duidelijk goed mee aan de gang.
ik heb wel een beetje hetzelfde probleem gehad, en ik wil je nog even een tip geven, ik weet niet of het al gezegd is, heb niet alles gelezen.
maar denk er aan dat het ook belangrijk is om te controleren of je paard rechtgericht is, rijd veel op de binnenhoefslag en controleer of hij echt recht is, laat em maar flink voorwaarts lopen op dat moment dat maakt t makkelijker. t is moeilijk uitleggen zo, maargoed, dat is iets waar ik veel aan gehad heb omdat je, wanneer je dat niet doet nog geen volledig ontspannen paard hebt,
veel succes er mee, je bent in ieder geval al goed bezig!!

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 22:02

@helene: bedankt hoor! Kusje
@lidy: je hebt helemaal gelijk wat dat rechtrichten betreft! Lachen
Goed dat je het nog even vermeld Lachen ( ik had er niet meteen weer aan gedacht! )

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:31

Heel herkenbaar die foto's, zo hebben wij ons paard ook een tijd moeten rijden ivm rugklachten, ook nu nog eerst vw nw en dan pas oppakken als hij zijn rug los kan laten. Als wij ons paard eerst longeren en dan vw nw losrijden loopt hij daarna prima. Ik hoop dat het met jouw paard ook goedkomt, maar je bent goed bezig.

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 07:09

laverite schreef:
@@yulan: ze kantelde niet Knipoog Het was binnenstelling op de cirkel. ( of ja, mss zie jij dat als kantelen? Vork )
Niet constant over de ganze lijn, dat is zeker waar. Maar het is toch een verschil met diep lopen ( zij het dan af en toe wat dieper, af en toe weer net iets hoger) dan continu hoog met weggetrokken rug?! Of ben ik nu zo fout?!
& daarom nemen we ook les Knipoog Om het constant te krijgen en nog veel meer foutjes! Lachen

Fouten maken is normaal, daar leer je veel uit, maar je moet wel de fouten weten zitten Lachen
Het lijkt meer op kantelen dan op binnenstelling omdat haar buitenoor lik ook vaak hoger is dan haar binnenoor. Maar goed, foto's kunnen veel vertekenen, het was gewoon mijn eerste indruk Knipoog
Je kunt ook hoog rijden met losse rug hoor, net als je evengoed diep kan rijden met vaste rug.
Daarom is afwisseling in instelling ook wel eens nuttig af en toe.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 07:46

Ik las dat je de dierenarts hebt gehad en deze tot de conclusie is gekomen dat je paard last heeft van haar rug. Ik zou daarop contact opnemen met een fysio of zoiets wat verstand heeft van spieren. Zij kunnen je helpen om de blokkade weg te krijgen. Hierdoor zal je paard het snelst zonder pijn rondlopen. Ook zou ik het zadel eens laten controleren, misschien is deze wel te klein en dat kan heel veel leed veroorzaken.

Ik zou dus nog even wachten met de les en eerst de blokkade weg zien te krijgen. Het kan namelijk maar zo zijn dat het probleem niet in de rug zit, maar heel ergens anders. De rug is dan een soort van uitlaadklep waar jij reactie ziet. Succes

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 09:13

@susanH: bedankt! Lachen
@yulan: 'k zal het eens vragen, het voelde allesins als stelling maar enfin haha Knipoog Tja, ik kan me voorstellen dat er mensen een paard hoog kunnen rijden met losse rug, maar ik kan dat niet Knipoog Daarom dus lessen nemen en zo verder kijken hoe het moet! Lachen

@egnie: "paard heeft last van haar rug" zijn grote woorden! Lachen Er is een gevoelige plek, dus ik moet er rekening mee houden. Maar het is niet zo dat ze helemaal geblokkeerd zit. Dus neen, ik ga mijn paard niet laten 'kraken' , tenzij ik uiteraard merk dat het echt nodig is.
Ik weet niet of je het gelezen hebt ( het staat nochtans in dit topic Ja ) maar er komt een zadelmaker voor een nieuw, perfect passend zadel! Lachen Dus dat komt ook in orde.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 09:26

Sorry, over het zadel had ik blijkbaar overheen gelezen. Succes met de zoektocht naar een passend zadel. Wat ik met mijn verhaal aan wilde gegeven is dat een rugprobleem ook ergens anders vandaan kan komen. Dus dat de oorzaak ergens anders zit, waardoor het paard anders gaat lopen en dus elders problemen krijgt.