Tuigen onder het zadel @ Indoor Tolbert

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Retlaw

Tuigen onder het zadel @ Indoor Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 21:00

Zaterdag 29 maart gingen we naar Tolbert met onze Friese Hengst Andries fan Sin en Wille.
Mijn vader zou hem in de open klasse rijden, en ik (als probeersel, had het nog nooit gedaan) in de rubriek Tuigen onder het zadel.
Zo gezegd zo gedaan, sinds 2 maanden trainen we hem op een andere intensieve manie en dat werpt zijn vruchten af, was voor ons nog niet in de resultaten af te lezen, maar het gevoel was nu al erg goed, en er is nog meer ruimte voor progressie, en dat moet ook wel, want meneer gaat dit jaar voor de Friese Sjees!

De open klasse ging heel goed, hij was erg heftig en daardoor was het beeld af en toe wat onregelmatig en wat druk, maar vergeleken met andere jaren was dit een enorme vooruitgang wat temperament betreft, hij wilde en wilde alleen maar... uiteindelijk 5e geworden... goed gevoel!

toen als laatste rubriek van de avond tuigen onder het zadel, had het nog nooit gedaan en al wel wat geoefend. Scheelt weer dat hij dressuurmatig heel goed is aangereden, maar ook weer wat een nadeel. omdat hij echt met het front erop lopen moet, en toen hij op een gegeven moment een beetje moe werd zakte hij er wat te diep in.. maar heb de schade beperkt kunnen houden door kleine tempowisselingen te rijden, en het over all gevoel was echt super, hij ging maar en hij ging maar, voelde helemaal onder mij zweven en rake klappen en grote passen maken, had er moeite mee om hem uit te zitten. uiteindelijk derde in een veld van 11. was echt heel erg blij, en het gevoel wat hij mij gaf was gewoon geweldig....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

suzanne_H

Re: Tuigen onder het zadel @ Indoor Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 21:03

ziet er leuk uit! mooie fries.

x

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 10:53

dank je wel, beetje jammer van die charmante sta momenten, maar ik vind zelf dat t paard er mooi op staat, goed moment...

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:55

mooi fries, alleen je handen draag je wel heel erg hoog..

succes met je topperrrr..

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 11:12

is misschien niet van de foto af te zien, maar het tempo ligt vrij hoog, maar wel beheerst, had eerst mijn handen lager, maar als ik ze wat hoger ging dragen, kon ik zijn hoofd er wat makkelijker er bij houden zeg maar, maar ik hoefde er verder absoluut niet aan te zitten, had een fijne aanleuning de hele wedstrijd door

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 15:15

maar volgens mij heeft het geen nadelige gevolgen?

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:36

Wat ontzettend gaaf om te doen he? Ik heb een aantal shows gereden met m'n fries, op grote concoursen (tuigpaardenavond) en het is zoooo gaaf, dat gevoel van alle kracht onder je! Haha! (Heb filmpje in profiel)
Ziet er goed uit, stoere fries heb je!
Ik stoor me verder niet aan je handen, het enige wat je daar aan kan doen is je teugels iets korter pakken en je hand wat verder naar voren. Het is nou eenmaal niet simpel om met al dat geweld overal aan te denken Knipoog

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 17:48

Dank je! het was inderdaad een hele belevenis, en op een gegeven moment was ik bijna buiten adem, het ziet er op de foto niet zo uit, maar hij deelde echt rake klappen uit, en voelde hem helemaal onder me zweven, en hij ging maar door. teugels korter heb ik geprobeerd, maar dit reed echt fijner, en het is ook niet zo dat ik er aan hangen moest ofzo, jury zei dat wij heel harmonieus door de baan gingen, gelijk in het ritme en ook heel leuk...., hij liep echt op het ritme van de muziek, dat was Safri duo, met played alive. Ik zal je filmpje even kijken, thanks voor je reactie!

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:53

Haha, grappig, op dat nummer hebben wij ook onze shows gereden Knipoog

Nadyche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:56

leuke fries Haha! wat een achterbeen Bloos

marco_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:55

Erg leuk! Ik moest de zondag naar Tolbert, springen voor de eerste keer.

Jou vader is Bram of niet?? Bloos Haha!

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 08:21

Ja klopt, dat is bram. En dan is jouw moeder Joan?? van haar heb ik wel les gehad, vandaar dat hij natuurlijk dressuurmatig zo goed is afgericht Knipoog

marco_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 19:37

haha mijn moeder is inderdaad Joan. Wanneer heb je dan les van haar gehad? Bij ons thuis??

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 19:41

wow gaaf zeg!
vast een geweldige beleving, doe rubriek ohz!
je kan wel zien ja, hij heeft de gang er goed in, wat een actie!!

gefeliciteerd met je 3e prijs!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:05

poeh kan me niet voorstellen dat dat lekker zit, met die beenactie. Gooit ie je niet enorm uit het zadel?

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 10:19

hij gooit inderdaad hoog op maar was wel uit te zitten hoor, beetje tactisch rijden, en het moet ook geen harddaverij zijn. Er zit een hele hoop actie in, maar ondertussen heb ik wel geprobeerd om beheerst te rijden, want dan komt zijn beengebruik ook beter uit, ipv over het tempo rijden. wat overigens veel werd gedaan... maar goed, elk paard heeft ookk weer zijn eigen tempo
@marigold: Dankje, was ook supertrots!
@marco_anne: Nee ze heeft mij lesgegeven bij ons thuis. Dus bij bram. Toen reed ik ook op deze.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 13:29

en tsja, dat achterbeen, heerlijk he... maar moet hem er wel bij blijven rijden hoor, kleine schakelingen, maar als hij 1 keer flink aan het werk is zet hij zijn beste beentje ook wel voor Knipoog

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 16:09

verder niemand meer? hij is wel een kijkje waard vind ik zelf

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 18:10

heb dat tuigen nou nooit begrepen..

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 21:48

hoe bedoel je?

je hebt trouwens erg mooie paarden in je profiel staan!
Laatst bijgewerkt door Retlaw op 06-04-08 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

IniminiLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:49

Mooi paardje Haha!

ik was er toen ook Tong uitsteken
( ik was de hele week in tolbert ik kan geen tolbert meer zien ahahah )

Groetjes ...

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 07:38

heyitsme schreef:
hoe bedoel je?

je hebt trouwens erg mooie paarden in je profiel staan!

Thnxx Haha!

Precies zoals ik het zeg.. snap niets van dat tuigen! Waarom moet ti met zn knieen zo hoog mogelijk komen? Waarom wordt een paard niet gewoon netjes over zn rug gereden en waarom oogkleppen op?

Je doet het trouwens geweldig hoor, dat terzijde Knipoog

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:29

Val je alleen over het feit dat ze zo onder het zadel worden gereden, met het tuigen? In de tuigsport wordt hetzelfde principe gebruikt, maar dan dus voor de kar. Een soort bestgaand tuigpaard, welke de beste tuigtypische gangen heeft, dus ja, dan is een beetje knieactie wel wenselijk. Een paard met vlakke gangen komt waarschijnlijk niet zo ver met het tuigen. (Verschil dressuur- en tuigtype)
Wat betreft het over de rug rijden, het is met tuigen onder het zadel wel de bedoeling dat het paard over de rug gereden wordt. M.i. kom je niet ver met een paard dat z'n rug wegdrukt, die kan lijkt mij ook nooit mooi ruim door de baan gaan. Tuurlijk is het niet rondje na rondje lekker ontspannen, laag over de rug, maar meer aanspanning, wat hoger in de oprichting
En oogkleppen, tsja, het kan ook zonder Knipoog Is denk ik meer omdat het menhoofdstel wordt gebruikt.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 21:53

Iepke thanks voor je uitleg, scheelt mij weer wat tikwerk.
En oogkleppen, hij is dit gewend met dit soort wedstrijden en was er ook wel happy mee, aangezien er flink wat was te zien, en de toeschouwers flink hard op de boarding en zo klapten (hij reageerde alleen maar extra) Grappig is dat hij altijd maakt niet uit hoe hij loopt na afloop weer keurig over de rug te rijden is, zo heb ik hem ook uitgereden, lekker drafje, over de rug en meneer was nog vrolijk aan het swingen met een heerlijk soepele rug. Misschien niet vanaf de foto te zien, maar hij is meer voorwaarts gebouwd ipv met front zoals bij een tuigpaard wel gewenst is, en daardoor is hij dressuurmatiger weer net wat makkelijker te rijden denk ik.
Hij wordt dit jaar 8, en hij komt nu echt op kracht, kan meer gaan dragen etc.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:09

beetje late reactie:

Ik val er zowel onder het zadel als voor de wagen er over.. Wanneer ik mijn paardje niet over zn rug rijdt, omdat ze bijvoorbeeld TE heet is en ik alleen maar dat paard bij me wil houden, dan kan ze ook FANTASTISCH tuigen!! Der knieen komen tot aan der neus, ze blijft lekker ruim en is geweldig hoog opgericht.. Ik probeer juist dat paard wat meer in zn ontspanning te rijden, der passen naar voren toe te laten afmaken en wat meer ruimte in der hals te rijden zodat ze er van achter bij komt..

Dus begrijp nog steeds niet wat hier het nut van is..