Fiona (4,5j) @ trainen voor SVS Dressuur selectieproeven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eva_fiona

Fiona (4,5j) @ trainen voor SVS Dressuur selectieproeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 21:28

Vandaag eindelijk nog eens redelijk droog weer.
Dus paardje uit de wei geplukt en op naar de piste.
In België zijn er binnen een maand en drie weken de selectiewedstrijden voor de Stichting Vlaamse Schoolsport. Ik doe mee in de E5 en A6 proef.
De A6 proef is eigenlijk nog iets boven ons niveau, maar ik heb er een goed oog in Bloos Haha!
Er was vreselijk veel wind, maar ze liep toch nog redelijk goed.
Nuja, oordeel zelf maar Clown
Mijn eigen verbeterpunten:
*handen meer dragen
*hakken naar beneden
*bovenlichaam meer achteruit soms
*mettertijd de opening van mn binnenhand in een wending afbouwen
*...

(Mijn paard is aan het recupereren van een worminfectie, vandaar het schrale uitzicht!!!)

A-X binnenkomen in arbeidsdraf
Afbeelding

Iets terugnemen om daarna halt te houden en achterwaarts te gaan
Afbeelding

(inzet) Korte diagonaal middenstap bij aankomst op de hoefslag arbeidsgalop
Afbeelding

Hier loopt ze echt te veel uit elkaar
Afbeelding

Volte 10m diameter
Afbeelding

Op en top concentratie Vork
Afbeelding

Doorrijden naar middengalop
Afbeelding

Samen aan het werk
Afbeelding

Mooi drafje Vingers aflikken
Afbeelding

Afbeelding

Na de proefjes: inzet travers
Afbeelding

Galopje
Afbeelding

Net in de overgang van travers naar appuyement
Afbeelding

Appuyement naar links (mag nog een stuk meer overzetten en de voorhand mag nog wat meer voorop, maar dit oefenen we echt nog niet lang)
Afbeelding

Daaaag Doei, doei
Afbeelding

Graag had ik jullie commentaar gehoord Vork

Emmaar

Re: Fiona (4,5j) @ trainen voor SVS Dressuur selectieproeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 21:31

Knap hoor, een 4,5 jarige die al aan travers en appymenten doet! Jullie komen er wel Knipoog

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 22:02

Vind het knap hoor... Maar vind wel dat hij wat meer vet op zijn lijf mag hebben...

eva_fiona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 22:05

Whisperke schreef:
Vind het knap hoor... Maar vind wel dat hij wat meer vet op zijn lijf mag hebben...

Ik had er dan ook bijgezet dat ze herstellende is van een worminfectie...

Jukurensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 22:06

Ziet er mooi uit. Lief hoofd heeft je paard Haha!
@ Whisperke: paard heeft een worminfectie gehad, even lezen Knipoog

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 22:07

sorry overheen gelezen... hoop dat ie snel weer de oude is Knipoog

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 22:08

Hoelang geleden had ze die infectie? Is het niet slim om 'er eerst wat meer vet op te krijgen voordat je zo aan het trainen gaat? Paard spand zich aardig in te zien op de foto's..
Verder zou ik als ik jou was je beugels wat langer doen, je zit met je knieën over het zadel heen!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 22:10

Van de Belgische proeven begrijp ik niet al te veel, waarmee is dat in Nederland te vergelijken?
Wat betreft het appuyeren, ik heb mijn best gedaan, maar vrees dat dat op die foto niet terug is te zien, kan natuurlijk een momentopname zijn.
Heb nog een tipje: als ik jou was zou ik m'n beugels wat langer maken. Nu steek je af en toe bijna met je knieën over het zadel heen, dat heeft niet alleen te maken met het optrekken van de hakken. Oh, zie nu dat die tip hierboven ook al gegeven wordt. Lachen

eva_fiona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 22:19

Oh jee, nog langer?
Ik vind het eerlijk gezegd nu al aardig moeilijk om zo lang te zitten.

En zoals ik al zei, die appuyementen zijn we echt nog niet lang mee bezig en ik verwacht natuurlijk ook niet van een bijna 5-jarige dat ze dat nu al doet. Het gaat mij er enkel om dat ze de bedoeling snapt. EN mss ligt het wel aan het moment ook. Moest je haar langs voren zien zou het mss wat duidelijker zijn. En ze zet in draf ook nog niet veel over, want daar heeft ze het nog erg lastig mee.

E5 is een B-proefje denk ik en A6 L2 mss zelf als stukjes M1
(even ter info: we zijn nog nooit op dressuurwedstrijd gestart).

En wat betreft de worminfectie: VA heeft me verzekerd dat ik zeker mocht blijven doortrainen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 22:27

Ja vrees echt van wel hoor, met je beugels. Knipoog

Het lijkt me dat je in elk geval één pittig proefje gaat rijden. Mag ik je vragen waarom je daarvoor kiest? Met een paard dat lichamelijk nog niet helemaal ok is, en nog niet heel ruim loopt, zou ik zelf mijn trainingen en dus ook wedstrijden vooral bij de basis houden en het niet al te veel gaan zoeken in oefeningen die nu eigenlijk te moeilijk zijn. Liever eerst conditie en spieren opbouwen, waardoor het paard op termijn de oefeningen gemakkelijker zal kunnen behappen.
Maar goed, dat is mijn mening, ik ben benieuwd naar jouw motivatie.

eva_fiona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 22:41

Die A6 proef is echt gewoon een probeersel.
De E5 is voor mij de belangrijkste. Maar die proef is echt super kort.
Ik mag 2 proeven meedoen dus en dit zijn de twee laagste (iets ertussen is er niet, wel nog één hoger).
Ik wil die tweede proef rijden voor moest de eerste door zenuwen ofzo volledig in het water vallen. Dan heb ik eigenlijk nog een herkansing.

Ik heb niet de indruk dat mijn paard zich erg moet inspannen. Enkel bij die travers en appuyementen natuurlijk. EN laten we het eigenlijk nog die naam niet geven, want deze oefeningen zijn echt maar het beginsel van een échte travers en appuyement.
Mijn paard is ook nooit echt zwaar geweest. Altijd zo een iel dingetje, die wormen hebben het natuurlijk een stuk verergerd, dit zie je nu vooral nog aan haar halsspieren. Maar met eten alleen komen die spieren heus niet terug hoor Knipoog
Ook kwam mn vader vandaag eindelijk eens foto's nemen dus ik probeerde echt alles een uit, zodat ik nadien kon zien of het op iets lijkt. Ik heb zelf namelijk nooit op een leerpaard oefeningen verder dan SB en wijken gedaan, dus voor mij is het enorm zoeken nu. En nu wil ik geen commentaar dat ik mezelf er niet mag aan wagen enzo, dat ik mn paard verkeerde dingen zal leren of iets dergelijks. Ik heb dressuurles waar ik gecorrigeerd wordt en ik heb altijd al enorm op gevoel gereden. Nuja, foto's geven dat mss ook ietwat vertekend weer.

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 22:51

Het is toch best een hele opgave voor een dier dat verzwakt is... Mijn paard heeft ook wormen gehad, deze heb ik stil moeten zetten totdat ze wat was aangesterkt, daarna rustige ritjes gemaakt... En dat zo opgebouwd.. Wedstrijd geeft onbewust toch wat spanning mee ook bij het paard, en is vele maler intensiever!! Maar ja mijn mening.. Als ik jou was, zette ik het paard lekker een paar weken rust, zeker ook omdat het nog moet verharen en dus ook energie verbruikt... dan lekker op de wei en flink bijgevoerd, die wedstrijden komen dan van zelf weer!!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 22:54

Ik doe hier ook aan mee, maar waarom wil je absoluut die A proef rijden?? Het is zwaarder dan je denkt hoor.

eva_fiona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 22:56

Whisperke schreef:
Het is toch best een hele opgave voor een dier dat verzwakt is... Mijn paard heeft ook wormen gehad, deze heb ik stil moeten zetten totdat ze wat was aangesterkt, daarna rustige ritjes gemaakt... En dat zo opgebouwd.. Wedstrijd geeft onbewust toch wat spanning mee ook bij het paard, en is vele maler intensiever!! Maar ja mijn mening.. Als ik jou was, zette ik het paard lekker een paar weken rust, zeker ook omdat het nog moet verharen en dus ook energie verbruikt... dan lekker op de wei en flink bijgevoerd, die wedstrijden komen dan van zelf weer!!

Vergeet niet dat het nog bijna 2 maand is vooraleer ik terug wedstrijd heb hé!
Ze is nu in één week enorm bijgekomen (ja ze was idd nog een stuk magerder Verdrietig ).
Het is al weer een heel ander paard, veel opgewekter en fitter. Nuja, ik zal het nog een tijdje wat rustiger aan doen.
Ik heb wel onmiddelijk onze springlessen stil gelegd omdat ik dat teveel van het goede vond (ondaks dat de VA mij gezegd had dat ik ook daar mocht mee verder doen).

eva_fiona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 22:57

Oakland1990 schreef:
Ik doe hier ook aan mee, maar waarom wil je absoluut die A proef rijden?? Het is zwaarder dan je denkt hoor.

Ik heb hem nu een aantal keer geoefend en dat lukte echt waarlijk goed.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 22:59

Dank je wel voor je reactie. Ik heb het idee dat je echt het beste voor hebt met je paard, maar dat je er aan de andere kant ook wel wat gemakkelijk over denkt.
Dier moet nog volop worden doorgereden, waarom start je niet gewoon alleen de gemakkelijkste proef?

eva_fiona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 23:10

Sientje schreef:
Dank je wel voor je reactie. Ik heb het idee dat je echt het beste voor hebt met je paard, maar dat je er aan de andere kant ook wel wat gemakkelijk over denkt.
Dier moet nog volop worden doorgereden, waarom start je niet gewoon alleen de gemakkelijkste proef?

Ik wil graag zien hoever we staan. En ik weet van mezelf dat ik Fiona niet aan het forceren ben (dat zou ze trouwens ook niet pikken). Ik heb ze zelf zadelmak gemaakt en ingereden en ik heb nog nooit tevoren zo een band gehad met een paard. Ik heb het gevoel da tik haar echt goed kan aanvoelen (mss vertrouw ik te veel op mn gevoel, maar zo lijkt het me niet). Zo lang het voor ons beide leuk blijft om te doen zie ik niet in wat voor kwaads er in zo'n proefje zit. We gaan allicht niet om te winnen hé.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 23:15

Nou ja, dat is het belangrijkste, dat je niet omwille van een wedstrijd ook tijdens de training meer dingen gaat doen dan je paard eigenlijk kan behappen.

Ansofie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 23:19

Ik ga ook de SVS rijden, de A6 en wss dan de L6.
Ga jij ook in Bilzen ? Tong uitsteken

Zelf zou ik eerst wat meer ontspannen gaan rijden.
Dus wat meer voltes, overgangen,..
Ze mag vind ik ook haar neusje wat dieper houden.
In de E5 vind ik dat een echt opgerichte houding nog niet echt nodig is Knipoog
Laatst bijgewerkt door Ansofie_ op 29-03-08 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

eva_fiona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 23:21

PKN_ schreef:
Ik ga ook de SVS rijden, de A6 en wss dan de L6.
Ga jij ook in Bilzen ? Tong uitsteken

Nope, ik ben zelf van Roeselare dusja het wordt enkel Torhout (de laatste dus) voor mij Vork
En wat leuk zeg dat je ook mee doet. Veel succes allesinds Knipoog

Ansofie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 23:23

eva_fiona schreef:
Nope, ik ben zelf van Roeselare dusja het wordt enkel Torhout (de laatste dus) voor mij Vork
En wat leuk zeg dat je ook mee doet. Veel succes allesinds Knipoog

Ah, ik woon in Limburg dus ga enkel die in Bilzen doen Tong uitsteken
Torhout is voor mij ongeveer 2uur rijden Nagelbijten / Gniffelen
Dankje, jij ook veel succes Knipoog

Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 23:26

Ziet eruit als een erg lief paard. Ik vind echter ook dat je wat erg veel in een keer doet. Het paard ziet er in je profiel veel beter uit. Erg voor haar dat ze ziek is geweest maar begin gewoon eens bij het begin en niet al meteen appuyeren enzo.
Het beeld wat ik zie is een paard wat niet goed in de hals buigt, niet goed nageeflijk over de rug loopt, ontzettend uit elkaar valt en achter er niet goed bij is. Begin gewoon eens eerst die dingen te oefenen totdat ze weer wat aangesterkt is.
Het feit dat ze niet protesteerd wil niet zeggen dat je niet te veel van haar vraagt!
Hoop dat je het sportief opvat, dat is het namelijkook bedoelt!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 08:34

Ik ga proberen ze allemaal mee te doen, samen met _Azar_ hier op bokt, ook deze proefjes.
A wordt echt streng gejureerd, ik hoop dat je enkel E gaat rijden, hier zijn ze soepeler en zo kom jij gelijk met een fijner gevoel van wedstrijd thuis, dan dat je in de A 54% rijdt ofzo, dat is niet slecht op zich, maar ga geen A rijden, omdat het A is. Er is niks mis met die lage proeven, en geloof mij, die tot een goed einde brengen is al moeilijk genoeg.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 08:44

Als ik heel eerlijk ben vind ik dat je paard er gewoon ronduit slecht uit ziet!
Ontzettend in zijn vacht en ontzettend mager.
Het zal aan mij liggen maar als mijn paard zo aan het herstellen zou zijn zou ik er denk ik niet eens op gaan zitten laat hem al zijn energie maar gebruiken om weer een beetje aan te komen!

line_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 12:18

Hi Eva;
Ik weet hoe het is dat iedereen tegen je zegt dat je paard mager is (alhoewel dat bij mij in het weideseizoen in de zoemr is); dus we zullen daar maar over zwijgen Lachen
Veel succes met de proeven en tot op .be!