Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

erleyne schreef:Benen klemmen is echt een hele foute gewoonte ( doe het zelf ook namelijk ). De meeste paarden reageren er nukkig op en willen niet meer vooruit ( en geef ze eens ongelijk ).
Wat ik merk, is het idd een kwestie van balans. Al lijkt het me wel lastig als je geen steun kan zoeken op je beugels. Als je even uit balans raakt, dan is het toch de eerste reactie om meteen te gaan klemmen. Wat ik altijd doe, is heel bewust mijn bovenbenen lang maken, vanuit mijn hak. Dan kan je niet klemmen. En dan maar oefenen, oefenen en oefenen.....

Cavaliere schreef:door je enkels gaan veren met lichtrijden, dan ontspan je automatisch je benen en gaan ze lekker los om de paardenbuik hangen.

Love_4ever schreef:misschien kan je ook je beugels een gaatje korter doen

fiekhe schreef:Zoals al is gezegd, je benen echt laten hangen. Gewoon ontspannen... Als je klemt krijg je een wasknijper op pingpongbal effect, zie je het voor je? Daardoor kan je er dus veel gemakkelijker naast liggen dan als je ze gewoon lekker ontspannen laat hangen. Misschien ook handig om daaraan te denken als je rijdt?
) en dan weer even ontspannen, enz.