boscrosser met bit, naar bitloos in rijbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

boscrosser met bit, naar bitloos in rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:15

In een ander topic werd gesproken dat een paard niet terug naar halt kon zonder teugeldruk. (met of zonder bit)

Ook werd er meerdere malen aangehaald dat de mensen die met bit rijden ook voornamelijk op bit rijden en zeker niet op de zit. Bit zit er toch niet voor niets in...toch?
Anders reden ze wel bitloos Tong uitsteken

Verder is van bit naar biltloos overstappen moeilijk en moet je daar aan wennen.

Dus zelf een bitloos hoofdstel in elkaar geknutseld met behulp van deze site

Dus mijn al enkele jaren boscrosser door artrose, altijd met bit gereden, mag bitloos in de bak hobbelen Lachen

Hier een paar filmpjes er van Lachen

naar halt, mijn handen zijn hoog, omdat als ik ze gewoon naar voren deed hij hals ging strekken en mijn hand op ging zoeken.
galop-halt
galop-halt2

wissel
galop wissel
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-03-08 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Re: boscrosser met bit, naar bitloos in rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:18

Ik zit op mijn werk en krijg acces denied.... maar ik ga thuis zeker kijken RK! Ben benieuwd!

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:20

kan je de overstap zonder meer gewon maken? of heb voorbereidingen gemaakt?

hoe heb je dat hoofdstel in elkaar geknutseld, met enkel een neusriem? ik zou denken dat die dingen er niet voor gemaakt zijn en dan ook snel kapot gaan

ziet er wel tof uit.
wil ik ook wel kunnen Bloos

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:22

Citaat:
Ook werd er meerdere malen aangehaald dat de mensen die met bit rijden ook voornamelijk op bit rijden en zeker niet op de zit. Bit zit er toch niet voor niets in...toch?

ff oftopic ben ik niet met je eens!
in de officieele dressuursport moet je met bit rijden. anders mag je geen wedstrijden startten, en waarom kun je niet met je zit rijden als je er een bit erin heb hangen????
leg mij dat eens uit Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:22

Geen voorbereidingen.
Rij altijd met bit.
Dat is idd een gewone neusriem. Voor dagelijks gebruik zou ik dat denk ik ook niet gebruiken. Maar om eens te kijken wat je paard erop doet is het wel handig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:23

Poekel, dat zijn dus niet mijn woorden Lachen (hoopte dat dat duidelijk was uit mijn begin post)
Ik heb steeds mensen uit gelegd dat je op de zit hoort te rijden, ook als je er een bit in hebt hangen Lachen

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:28

runningkawa schreef:
Poekel, dat zijn dus niet mijn woorden Lachen (hoopte dat dat duidelijk was uit mijn begin post)
Ik heb steeds mensen uit gelegd dat je op de zit hoort te rijden, ook als je er een bit in hebt hangen Lachen

o okee. ik kon dat er niet uithalen. maar dat maakt niet uit. mijn fout! Knipoog
vind trouwens wel dat je dat mooi gedaan heb!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:29

Dan hoop ik dat mensen jou bericht en mijn antwoord daarop lezen ter verduidelijking Lachen

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:30

Citaat:
In een ander topic werd gesproken dat een paard niet terug naar halt kon zonder teugeldruk. (met of zonder bit)

Anders reden ze wel bitloos Tong uitsteken

Verder is van bit naar biltloos overstappen moeilijk en moet je daar aan wennen.

Volgens mij heet dat "generaliseren" . Ik rijdt mijn paarden meestal op bit en op zit; halthouden, van richting veranderen, rollback, stops, etc. bereik ik niet door teugeldruk, ook de verzameling niet!

Verzamelen doe ik door hele zachte bumpjes met het bit te geven ( in de mondhoeken, niet op lagen of tong) en door gebruik van zit ( balans) en benen. De rest van de manoevers gaan puur op balans met hier en daar een aanwijzing met de teugel ( neck reining) en soms een licht bumpje met het bit.
Ik kan dit alles ook met een touwhalster uitvoeren, maar dan zal het minder precies gaan.

Iedereen die met constante teugeldruk rijdt doet iets fout, of je nou met of zonder bit rijdt. Ook als je bitloos rijdt zal je zo nu en dan bumpjes of ophoudingen geven, daar is niks mis mee. Ook constante druk op de neus is verre van prettig en dat zie ik te vaak bij bitloze optomingen.

Het is dus vaak een rijkunstig gebrek bij de ruiter om met constante druk te rijden, een bit of neusriem zelf doet geen kwaad, ze doen dat allebei wel als er voortdurend aan getrokken, gehangen wordt of als er constante druk op wordt uitegeofend!

Nette filmpjes trouwens, blij paard met fijne uitstraling. Maar hij zou dat ook hebben als je hem met bit zou rijden, omdat je de hulpen op de juiste manier gebruikt en neusriem/ bit voor communicatie gebruikt, niet voor controle! Haha!

Bij een goed gereden paard is de overgang niet zo groot, al zou ik niet aanraden om er de 1e keer mee naar buiten te gaan, na deze lange winterperiode Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:32

Juist ElCid Ja
Super uitgelegd
Eerst zit en been hulpen, daarna pas de teugel hulpen.
Welke tak van paardrijden je ook doet Ja
Met of zonder bit Lachen

Maar soms moeten mensen dat eerst eens zien lijkt wel voor dat ze het geloven Knipoog

Net als dat je bitloos ineens geen wissel meer kan rijden...daar is de S&T toch voor? Tong uitsteken Clown

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:34

bij mij doet de link het ook niet omdat het op een home server staat ofso? Beetje vaag, maar was wel heel benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:36

Geen idee hoe ik dat kan veranderen, Het staat bij hetnet opgeslagen.
Zeker omdat de rest hem wel kan zien.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:37

ja idd erg vaagjes, helaas.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:40

RK krijg je natural neigingen? ROFL Schijnheilig (grappie maar kon het niet laten!)

Maar dit ziet er netjes uit en sluit me dan ook bij jou en ElCid......
Of je nou met of zonder bit rijdt, je zou niets om het hoofd nodig moeten hebben om het paard te laten stoppen, dit kan prima op zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:42

Ja pas maar op... dadelijk pleit ik alleen nog maar voor bitloos Haha! Duivel

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:44

Ziet er super netjes uit Ja Je paard sloft teminsten niet met zijn neus over de grond, maar loopt gewoon netjes verzameld.

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:44

Ik vind het er heel erg netjes uit zien runningkawa !
Ik ben het helemaal met ElCid eens.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:07

Wat een mooie wissel RK! Zou nog steeds goeie punten opleveren in de Z2 volgens mij Tong uitsteken

Met zo'n bitloos hoofdstel kun je volgens mij vrij precies aanwijzingen geven. Ik heb een leren gekocht (moet nog ingevet) die ik wil gaan proberen zodat ik er buitenritten mee kan gaan rijden met Roma. Ze is buiten altijd aan een lang teugeltje te rijden en te controleren, dus had zoiets van: Waarom dat nog een bit erin? Zij kan er niet mee eten (mijn pony heeft daar nooit problemen mee gehad Tong uitsteken) en bij lange buitenritten is het wel fijn als ze tussendoor even een pauzehap kan nemen.

Ik ben ook erg benieuwd hoe ze er dressuurmatig mee te rijden is. Met bit is ze in het begin vaak wat strak (als je net met haar gaan draven wil ze wel hals laten zakken als je genoeg meegeeft, maar blijft dan vrij recht en zakt niet snel door je hand heen) en wil ze als ze goed los is en licht in de hand als het haar wat te moeilijk wordt wel opkrullen, achter de teugel gaan lopen en dan haar tong naar buiten doen (teugels hangen dan al in een boogje) Snel invetten dus maar , kan ik kijken of er verschil is. Knipoog

Ik denk dat als een paard netjes op zit gereden is het niet veel uitmaakt of je met zo'n hoofdstel rijd of met bit. Met touwhalster vond ik zelf wel wat lastiger dressuur rijden omdat dan de teugel onderaan aan 1 lus zit en je dus niet stuurt zoals normaal en minder controle hebt.

Waar ik het niet met je eens was in de discussie over bitloos was jouw mening dat iedereen maar met bit wedstrijden moet rijden. Waarom iets gebruik wat je niet nodig hebt? Als het net zo goed zonder bit/spoor/stang en trens kan, waarom zou je het dan verplicht stellen?

hihi, maar dat is een off-topic discussie Knipoog

Leuk dat je het eens geprobeerd hebt en op film hebt gezet!
Laatst bijgewerkt door joyce B op 28-03-08 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:13

Je kan hier idd heel preciese aanwijzingen mee geven merkte ik Lachen
En naar mijn gevoel werkte het zelfs best streng in door de touwtjes bij de kaak.
Maar dat zal met breder leer wel anders werken.

Ben benieuwd hoe het je bevalt Ja

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:13

Ja inderdaad bereik je ook veel meer door op je zit te rijden. Daar wordt momenteel ook zo op gehamerd bij mij! Pasje wijken deed ik al op zit en beenhulpen, maar heel stom.. het afwenden gebruikte ik nog veel teugelhulp! Dat stamt af van mijn manegewerk waar trek en pulklessen gegeven werden naar mijn idee.
Ik ben nu veel meer met mijn zit aan het rijden. Zitten als ik mijn paard terug wil hebben. Rustiger lichtrijden als ik langzamer wil gaan, beenhulpen als ik af wil wenden, noem maar op..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:34

Super!
Zo hoort het idd.
Het is jammer dat er te weinig aandacht voor is.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:39

Leuk om te zien en grappig dat je het ook even uit hebt geprobeerd om duidelijk te maken dat ook mensen die MET bit rijden OP hun zit rijden.

En wat ziet Kawa er goed uit zeg!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:41

Kon het niet laten dit even te doen Haha!
Ik hoop hiermee de kloof tussen bit en bitloos kleiner te maken.
En ook de vooroordelen richting de bitrijders voor een groot deel weg te kunnen nemen Lachen

Thanks, hij zit geloof ik wel lekker in zijn velletje Haha!

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:44

Leuk topic! Nette overgang, een bevestiging dat je je paard prima op je zit kunt rijden en het bitloze hoofdstel amper nodig hebt! Hier kan menig ruiter (ongeacht de optoming) van leren Ja

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:49

Ik heb ook ooit ergens les gehad en van die mensen moest ik dus met halster rijden en eerst het paard goed voor het been en de zit voor elkaar krijgen. Als ik dat had gedaan mocht het bitje erin. Dat zijn dus ook gewoon bit-rijders, maar willen ook graag laten zien dat je niet in de mond hoeft te klöten om een paard goed te laten lopen, maar dat het dus vanuit je zit en je benen moet komen. Eigenlijk zou iedereen het zo moeten leren.