Te fel op zweep, maar zonder te traag...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Winx

Te fel op zweep, maar zonder te traag...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 20:55

Ik heb een probleem met mijn pony. Ze is namelijk bij mij niet goed voorwaarts. En dan hoor je altijd zweepje er bij pakken en dan een tikje geven. En dan komt dus het probleem zij reageert ongelovelijk fel op een tikje. Zodra je al een zweepje vastpakt wordt ze al wat sneller maar dat is binnen 2 rondjes weer weg. Dan reageert ze niet geef je een klein tikje en dan krijg je een pony die helemaal gestresst gaat lopen met haar hoofd omhoog hele aanleuning weer verdwenen. Ik dacht dit zal misschien overgaan, maar ze blijft het doen. En zonder zweep kan ik het niet meer voor elkaar krijgen haar normaal door te laten lopen. Ze heeft nergens last van, want bij mijn instructeur doet ze het ook. Reageert ze wel gewoon. Maar zodra ik er weer op zit, is ze echt niet voorwaarts te krijgen. Moet echt schoppen, anders doet ze niets. Iemand tips?
Ik heb gezocht naar andere topics, maar kon niets vinden waar mijn probleem in voorkwam en waar ik nog kon reageren.

Anoniem

Re: Te fel op zweep, maar zonder te traag...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:57

Misschien kan je met spoortjes gaan rijden. Mijn paard reageert ook op de zweep door loperig te worden, op sporen dus heel gewoon en is hij aan het been.

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:11

Jaaa dat heb ik nou ook.
ik rijd wel met zweep zo af en toe.
misschien moet je zachtjes aanraken.
dus niet ''slaan'' maar een beetje aanraken

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 21:16

Mijn tikje is al niet eens een tikje, is gewoon zweepje rustig op de kont leggen. En dan krijg ik die reactie al heb haar nooit een tik ermee gegeven. Hooguit een keer een tikje omdat ze in de staak ging. Maar dat is alles. Al sinds ik haar heb is ze zo op de zweep. Ook met longeren geen beginnen aan.

ursulaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:20

hoe reageert ze op het zweepje als je NIET op haar zit? dus als je haar er mee aanraakt als je gewoon op de grond staat? en idd tijdens het rijden gewoon het zweepje de hele tijd op haar kont te laten, weet ze dat je er niet mee gaat slaan...

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 21:21

Als ik er niet op zit, dan mag ik haar wle aanraken ermee, maar vind ze niet leuk en loopt ook liefst weg. Het ging een tijdje beter, maar toen ineens sloeg de knop weer om.

ursulaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:23

Winx schreef:
Als ik er niet op zit, dan mag ik haar wle aanraken ermee, maar vind ze niet leuk en loopt ook liefst weg. Het ging een tijdje beter, maar toen ineens sloeg de knop weer om.

veel oefenen op de grond, haar ermee aanraken overal.. dus ook op de kont.. dit gewoon oefenen... als het op de grond al niet goed gaat kan dit niet goed gaan op de rug Knipoog

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 21:37

Maar het vreemde is op de grond accepteerde ze de korte zweep een poos, maar onder het zadel bleef ze zo fel. Ik krijg bij haar het idee dat ze vroeger niet al te zacht is gereden met de zweep, want anders kan ze niet zo fel zijn als je erop zit. Terwijl je haar er gewooon mee kunt aaien als je er naast staat.

Index

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:42

Heb je al een korte zweep geprobeerd met een stukje bv platic zak er aan. Iets wat een ritselend geluid maakt????
heeft bij mij ooit wel geholpen.

je kan dan zodra hij slomer wordt ff wat ritselen..

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 21:43

Dat zal ik in gedachten houden, al hoewel ik twijfel aangezien ze niet opkijkt van geluiden als ze eenmaal aandachtig oplet op mij. Maar toch bedankt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:15

misschien kietelen met zweepje of achter je been leggen, en vaker gewoon aaien op de kont en met zweepje, ernaast en later erop, als je niets vraagt betekend het niets.

_Ceres_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 00:00

Winx schreef:
Mijn tikje is al niet eens een tikje, is gewoon zweepje rustig op de KONT leggen. En dan krijg ik die reactie al heb haar nooit een tik ermee gegeven. Hooguit een keer een tikje omdat ze in de staak ging. Maar dat is alles. Al sinds ik haar heb is ze zo op de zweep. Ook met longeren geen beginnen aan.

Ik denk dat het ligt aan het feit dat je de zweep op de verkeerde plaats gebruikt: namelijk op de kont.
Dit zou een verklaring kunnen zijn voor de heftige reactie die erop volgt.
Je schrijft namelijk ook in een eerder berichtje dat je na hulp met zweep
de aanleuning kwijt bent omdat ze haar hoofd omhoog gooit
Drukt ze bijvoorbeeld ook haar rug/ achterhand weg als dit gebeurd?
Dan is het denk ik angst (niet zozeer voor de zweep, maar er bevindt zich gewoon "iets"
op haar kont. Dit kan ze niet zien en reageert er heftig op).

Mijn tip dus: gebruik de zweep alleen achter je kuit (daar is ie immers ook voor bedoeld(!))

Verder gewoon zo doorgaan en niet gaan schoppen; wellicht na aandrijven 1 schop als waarschuwing maar dan toch corrigeren met tikje/ aanraking achter kuit.
En dit natuurlijk allemaal consequent blijven doen (maar daar lag het probleem niet echt hea Knipoog )

Sporen zou ik persoonlijk niet doen, aangezien die zijn bedoeld voor het verfijnen van hulpen,
en het bij jou eerst nog de bedoeling is dat ze gaat reageren

Veel succes en hopelijk heb je er wat aan Ach gut

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 00:06

Andere instructeur zoeken!!! Boos! Dit is een klassiek probleem in de africhting en iedere prof instructeur heeft dit zo opgelost.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 00:09

Misschien beter op het been maken? Duurt wel even, maar heb je veel meer aan dan oplossingen zoeken die je eigenlijk niet nodig hebt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 10:07

_Ceres_ schreef:
Mijn tip dus: gebruik de zweep alleen achter je kuit (daar is ie immers ook voor bedoeld(!))

Dan gebruik ik hem verkeerd, ik gebruik hem namelijk ook boven op de kont om iets meer achterhnd gebruik te vragen, achter me kuit om aan te geven dat die beenhulp toch echt gemeent was, etc etc.

Sanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 10:38

Equidea schreef:
Misschien beter op het been maken? Duurt wel even, maar heb je veel meer aan dan oplossingen zoeken die je eigenlijk niet nodig hebt.

Hier sluit ik me bij aan. Als het een voorwaardsprobleem is, kan je dat inderdaad beter goed oplossen door hem lekker voor je been te laten lopen, dan door hem met de zweep aan te tikken. Als hij eenmaal, na véél trainen, lekker voor je been loopt, heb je er veel baat bij!

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 10:42

Inderdaad voorwaarts rijden door middel van veel overgangen. Lekker aan de been. Dus echt stap-draf, draf-stap. Een keertje stap-galop.
Ik ben ook benieuwd hoe reageert je paardje/pony op de longeerzweep als je hem longeert?

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 10:47

Ik heb PRECIES hetzelfde met mijn paard, echt, dit bericht had ik ook kunnen schrijven Clown

Nou is het dus zo dat ik hem echt niet super voorwaarts krijg met m'n been, ja alleen als ik hem teveel opjut, maar ook dan is de aanleuning VER te zoeken.

Veel overgangen rijden lukt wel, maar erg voorwaarts is dat ook niet.

Pak ik er een zweepje bij, gaat ie veeel te vlug. Als ik hem tik is het geen probleem. Bokt niet of zo. Maar als ik de zweep al vast heb gaat ie hard lopen, heb ik 'm een keer getikt gaatie nog harder lopen Clown

_Ceres_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:35

lailapri schreef:
_Ceres_ schreef:

Dan gebruik ik hem verkeerd, ik gebruik hem namelijk ook boven op de kont om iets meer achterhnd gebruik te vragen, achter me kuit om aan te geven dat die beenhulp toch echt gemeent was, etc etc.

Maar het gaat er bij Winx om dat ze voorwaarts voor het been gaat worden, dus moet ze niet de zweep op de kont gebruiken!

Tja ik heb verder altijd geleerd bij het vragen om iets meer achterhand gewoon achterwaarts te gaan + overgangen/ schijnovergangen en veel binnenbeen.. Maar zo heeft ieder zijn eigen manier hea Knipoog
Dit is idd verder ook heel erg goed om te doen dat ze attent is op je been!
Toch is gebruik van zweep in dit geval echt wel nodig omdat je anders toch teveel been moet gebruiken Knipoog

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:46

Veel overgangen rijden en tempo wisselingen daardoor worden ze attenter voor je been, en gewoon met zweep rijden want het moment dat jij hem een tikje geeft net achter je kuit dan kan je van voren ook een kleine ophouding geven als je weet dat hij wegschiet. En als hij te hard gaat toch opvangen maar aan je been houden. Knipoog

Maar wat is het advies van je instructrice bij jouw probleem,

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 18:54

je zegt dat het je instructrice wel lukt (om je paard te alten lopen) neem dan extra lessen en vraag wat ze dan doet...en als ze te hard gaat, rij op de volte en ga niet hangen met je hand(ook niet trekken) blijf rustig lichtrijden. ze reageert wel, dus dat is goed, nu nog de reactie verkleinen. iedere keer weer opnieuw terugrijden

Aps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 18:59

Drijf je sowieso niet teveel? Vaak gaan mensen paarden die niet voorwaarts zijn namelijk heel veel drijven, terwijl ze hier alleen maar meer "afgestompt" voor het been door raken.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:07

Ik denk dat je eerst goed naar je zelf moet kijken. Immers bij je intructeur loopt die zonder zweep wel aan het been, bij jou niet.
Kijk eens extra kritisch naar je houding. Zit jíj niet te geremd, liggen je benen wel goed, geef je genoeg ruimte in je handen, polsen en armen? Heel veel problemen komen doordat de ruiter onbewust tegen de beweging in gaat.
Beweeg mee met je paard, je kan pas 'stil' voor het oog zitten als je iedere beweging kan volgen.

En kijk eens naar je houding wanneer je een zweepje vast hebt. Zit je dan niet opeens heel actief, voorover, liggen je benen niet anders? Heel onbewust kan je houding toch heel erg veranderen.

Wanneer je houding goed is, kan je over gaan op je paard. Loopt die nog steeds niet-actief, dan is het beste om overgangen te rijden. Kies 4 punten uit in de bak waar je voorwaards gaat. De eerste keren zal dit iets harder in stap zijn, immers, jij kan ook niet vanuit rustig wandelen meteen snel vertrekken. Bouw de energie op, kweek looplust.
Vraag op het punt activiteit, met je lichaam, houding en stem. Spoor aan met je stem, geef been maar blijf niet duwen, handen open en beloon met je stem wanneer die een pas harder gaat. Bouw dit op die vier punten op totdat je een redelijk actieve stap kan volhouden en draag dan aan op die punten.
Neem korte stukjes activiteit mee, je wilt niet meteen uitblussen. Draaft die aan op die punten, dan neem je er nog vier bij.
Doe je dit lang genoeg en enthouciast genoeg, zal je zien dat je paard vooruit gaat denken en al eerder aan wil draven, zelfs galoperen. En dan kan je ook op ieder moment activiteit vragen.

En vooral, niet nagelijkheid vragen wanneer die van achteren niet actief is. Dan gaat die van voor alleen maar op de rem. Eerst actief, dan nagevelijk. En dan hoef je ook niet veel meer te doen voor die nagevelijkheid.

Zweep heb je op deze manier eigenlijk niet eens nodig. Je kan als het echt niet lukt eens met het uiteinde van je teugels wisselend op de hals tikken. Zoals cowboys wel doen Knipoog Alleen wanneer jij actief zit!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:10

ursulaatje schreef:
Winx schreef:

veel oefenen op de grond, haar ermee aanraken overal.. dus ook op de kont.. dit gewoon oefenen... als het op de grond al niet goed gaat kan dit niet goed gaan op de rug Knipoog

Dat is dus niet waar! Mijn IJslander wordt helemaal gek als ik met zweep ga rijden, maar met grondwerk gebruik ik ook een zweep, waar ze erg goed op reageert. Met longeerzweep longeren gaat ook goed.

Maar zodra ik erop zit begint ze keihard te lopen zodra ik een zweepje heb....Ik ben ook veel aan het oefenen en moet zeggen dat het door het oefenen wel iets beter is geworden, maar nog niet heel erg veel.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 20:09

Dagmar_k schreef:
Ik ben ook benieuwd hoe reageert je paardje/pony op de longeerzweep als je hem longeert?

Op de longeerzweep is ze ook niet dol. Beter gezegt die vind ze verschrikkelijk ik tik haar er nooit mee aan, nooit gedaan. Sla gewoon rustig op de grond en ze vliegt al weg of wordt boos of wat dan ook.