Wie rijden er Z met trens??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

Wie rijden er Z met trens??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 20:21

Omdat er zoveel ophef is in sommige topics over het "naar de s&t pakken" .. ben ik benieuwd wie er allemaal op trens in het Z rijd en wie niet...!

Ik maak vrijdag avond de overstap naar het Z1, en wilde dus eerst op stang en trens overstappen, omdat mijn paard daar super op loopt, en er vaker mee gereden is... maar ik denk dat het toch een trens wordt omdat ik zelf het gevoel heb dat ik niet 100% klaar ben voor een stang en trens...

Brand los.. wie stang en trens en wie op trens???

__KELLY

Re: Wie rijden er Z met trens??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:39

ik rijd zelf geen Z1 bij de paarden
maar heb dr toch wel een sterke mening over..

Ik vind het eigenlijk alleen goed als je minstens de Z1 uitrijd zonder s&t omdat een s&t dan wel mag maar je heb nog geen optimale verzameling nodig dus ik ben van mening dat een stang dr bij dan gewoon overbodig is.. vind ik als je het ruim kijk een beetje het zelfde idee als dat je vanaf de B ook sporen om mag maar dat dan ook overbodig is en dat in de L2 pas verplicht is.
Maargoed als je paard dr lekker op loopt heb ik dr niet zo veel op tegen want dan werk je dr wel goed naar toe voor als de stang straks wel verplicht is, als jij dr nog niet echt helemaal lekker bij voeld zou ik met goede begelijding en gewoon in trainingen thuis er rustig mee aan de slag gaan...
maar ik zie soms ook combinaties dat die stang helemaal strak staat en dat paard dan gewoon helemaal niet lekker loopt en dan denk ik echt van kon je nou niet even wachten met die stang dr ook in te hangen, daar kan ik mij dan eigenlijk gewoon kwaad om maken.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:53

Ik rijd 2 paarden met stang en trens, één Z1 en één Z2 en één paard op trens Z1.
Mijn hengst die met trens loopt heeft een heel fijn mondje en loopt daar gewoon nog super op ik heb hem een paar keer met S&T gereden maar de aanleuning vond ik toen minder stabiel, ik wacht daar nog mee tot ik dat op trens meer bevestigd heb.

Van de 2 die ik op S&T rijd loopt de één op een trens niet fijn, tot het Z reed ik hem met een africhtingsbit en was blij toen ik hem met S&T kon starten, de ander rijd ik normaal veel op een trensje maar met wedstrijden vind ik haar net wat fijner op S&T.

Ik vind dat iedereen gewoon goed moet kijken wat beter gaat, probeer het tijdens een les eens uit samen met je instructeur en maak dan een plan of je er mee gaat oefenen of nog niet en ga er pas mee starten als je er zelf goed mee overweg kan en je paard er ook echt fijner op loopt.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:55

Uhm ik start mijn paard in het Z en merkte dat ik toch nog moeite had met al die teugels, dus toen ben ik op trens de ring ingegaan, werd ik bij de jury geroepen waarom ik niet op stang en trens reed, dit maakte mij erg onzeker. Maar ik blijf er bij straks als ik weer ga starten rij ik gewoon lekker op mijn trensje binnen.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:57

__KELLY schreef:
vind ik als je het ruim kijk een beetje het zelfde idee als dat je vanaf de B ook sporen om mag maar dat dan ook overbodig is en dat in de L2 pas verplicht is.

Pas vanaf de M1 verplicht Knipoog

Ik ben op het moment M1, zodra ik Z mag starten rijd ik door op een trens, tot het moment er komt om er een stang bij te pakken Lachen

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:59

Ik heb de Z1 ook doorgereden met trens en ben nu net een paar keer Z2 gestart, ook op trens.
Het is voor mij ook de eerste keer met stang&trens en ben nu onder begeleiding wel al aan het oefenen, maar het valt nog niet mee. Dit overigens wel op aanbevelen van mn instructrices en ik merk ook dat het zo af en toe wel fijner gaat op S&T (mbt verzameling e.d.), maar soms ook nog niet. Het is voor beide (paard en mij) nog wel even wennen zo af en toe.

Blijf voorlopig eerst dus nog eventjes op trens.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 21:22

Mijn paard schijnt dus écht veel beter te lopen op stang en trens.. maar zolang ik de controle niet heb over de teugels, ga ik gewoon met een trensje de ring in.
Ik vind haar ook wel fijn op stang en trens, maar ben zelf nog wat onzeker, en voel me nog wat klungelig met 2 teugels... ik zit er veel te veel naar te kijken.. en aan te denken! Lachen

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:24

Ik heb een tijd met trens Z2 gereden, tot ik bij de junioren ging starten want daar is het verplicht.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:26

Ik heb afgelopen zomer ook Z1 gestart voor het eerst en heb gewoon op trens gereden (en met cap...) Ik had nog maar 2x met s&t gereden en dat ging nog niet zo soepeltjes, dus heb de trens er maar in gelaten. Ik vond s&t overigens niet noodzakelijk om zo'n proef goed door te komen hoor! Ik vond het wel gaaf om er mee te leren rijden, overigens. Als ik meer tijd had gehad had ik ook wel gestart met s&t.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:26

Mexxuna schreef:
Mijn paard schijnt dus écht veel beter te lopen op stang en trens.. maar zolang ik de controle niet heb over de teugels, ga ik gewoon met een trensje de ring in.
Ik vind haar ook wel fijn op stang en trens, maar ben zelf nog wat onzeker, en voel me nog wat klungelig met 2 teugels... ik zit er veel te veel naar te kijken.. en aan te denken! Lachen

Klopt..je paard kent het dan al wel..maar jij moet er ook mee leren om gaan! Ja

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 21:30

Ik heb vandaag een nieuw stang en trens hoofdstel aangeschaft..
Afbeelding

Ik vind 'm super mooi, maar hij blijft nog even in de kast hangen! haha.. Lachen

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:30

Ik start ook Z1 op een trensje. Heb het wel een keer geprobeerd op S&T, maar vond het geen meerwaarde hebben. Mijn paard loopt erg lekker op een trensje, dus vind het niet nodig er veranderingen in aan te brengen. Ik vind S&T voor het plaatje wel mooier, maar dat moet geen reden zijn er ook één in te hangen.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 21:35

Ik ben wel heel erg nerveus voor mijn debuut.
Velen zeggen dat het M2 ongeveer net zo moeilijk is.. maar ik heb mijn twijfels! haha..
Ik heb er wel onwijs veel zin in.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:07

Geen zorgen maken, ik vind het Z de leukste klasse! Zijn zulke leuke proeven, je bent gewoon echt aan het werk. Doordat de oefeningen lekker snel achter elkaar volgen, ben je steeds bezig met je paard. Vind het heel leuk (nog maar twee x gestart, maar twee hele leuke proeven gereden Knipoog )

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 22:21

Ik ga 20x40 beginnen, eerst dat maar onder de knie krijgen.. ik rij nog 2 proeven 27 en 28, en daarna gaat mijn merrie met verlof. Dan gaan we van de zomer weer verder, 20x60 waarschijnlijk! Lachen

moire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:35

ik moet nog 2 puntjes halen in het M2 (hopelijk aankomend weekend) en dan ligt het in de planning om eind april mijn Z1 debuut te maken. gewoon op een trens. mijn merrie loopt prima op een trens, we zijn hard aan het oefenen op de Z1 oefeningen. en ik vermoed dat als we nog even flink door oefenen ze met de meer verzamelde oefeningen binnenkort weer lichter (en fijner) in de mond en in mijn handen wordt. ze laat dit gelukkig af en toe al merken, het is alleen nog niet stabiel genoeg. daarnaast vind ik de overstap naar de Z1 al spannend genoeg, zonder dat we als combinatie ook nog aan s&t moeten wennen Lachen.
er hangt er wel eentje klaar voor de toekomst (gekregen Lachen)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:44

Ik bekijk het per paard. Ik rijd nu bijv. een zesjarige hengst in de Z2 op trens, hij heeft een heel gevoelige mond en loopt minder op stang en trens. Maar ik rijd ook een zesjarige merrie in het Z1 en die loopt op stang en trens juist veel fijner.
Als ze Z mogen starten probeer ik gewoon een paar keer met stang en trens te rijden en dan merk je vanzelf of dat fijner gaat of dat het paard het niet prettig vindt.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 10:10

Ik heb Shine bijna alleen maar op trens gestart, die had niet zo'n grote mond en ging teveel rommelen op de S&T (gewoon té veel metaal zeg maar Haha!). Vond het wel jammer, want eerlijk is eerlijk, het is wel gewoon mooier, S&T en hoedje maken het 'af' vind ik.

De schimmel die ik nu rijd (Z1 geklasseerd, maar nog niet terug op niveau na blessure) is prima te rijden op trens maar loopt net zo fijn op S&T (die heb ik er sinds afgelopen week in hangen, ivm voorstellen op de hengstenkeuring zaterdag). Grote kans dus dat die gewoon meegaat op S&T als we er klaar voor zijn.

Het 'excuus' van de stang erbij pakken gaat zéker niet altijd op, ik zie genoeg mensen die gewoon keurig omgaan met hun S&T en de stang er (nagenoeg) niet bijhebben, en dus in principe nog steeds gewoon op hun trensje rijden. Een goede ruiter maakt de afweging tussen de voor- en nadelen van hun optoming, je kunt dus mijns inziens niet per definitie een 'label' plakken op een ruiter die wel, of juist niet, met S&T rijdt!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 10:20

heb toen ik Z1 ging starten S&T geprobeert..
Liep ze fijner op.. dus ik start met.....
anders zou ik zonder starten...
(oefen doorgaans zonder.. behalve als ik prive les heb..
maar dat is meer voor mijn onhandigheid.. met 2 teugels...
vooral na het groeten Knipoog en dan weer bijelkaar rapen..)

Ken trouwens mensen zat die in die klasse met een trensje
starten! Niets mis mee...!!!!

(overigens werd ik met s&t, met cap op (heb geen hoedje Haha! ), maf paard,
met daarop te grote ruiter..al een keer ergens bijna de inrij ring uitgejaagd....
omdat ik daar niet "hoorde" totdat na enige discussie en geharrewar..
blijkbaar de ringmeester/official...ontdekte dat er een s&t in hing...
Anders had'ie ons waarschijnlijk de inrij ring uitgemikt...)

Muffin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 10:27

ik rijd op S&T in de Z1 (Binnenkort overstap naar Z2), maar ik heb de eerste paar wedstrijden Z1 nog op trens gereden, omdat de S&T nog even onwennig was voor de merrie en ik dat thuis eerst nog wat beter wilde bevestigen. Het ligt er per paard en ruiter aan of je S&T er wel al snel indoet of niet. Belangrijk is het naar mijn mening dat je er geruime tijd thuis de tijd voor neemt om er (beide) aan te wennen en als iemand graag gewoon nog op trens doorrijdt in het Z omdat dat lekker loopt, moet degene dat zekers doen... Knipoog
Ik rijd thuis trouwens ook nog weleens gewoon op trens hoor, alhoewel ze tegenwoordig op S&T wel een fijnere aanleunig geeft en nageeflijker is..

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 10:47

Ik rij altijd op trens in het Z1 en laat in het Z2 ga ik pas over op S&T.
Heb in het begin erg moeten wennen aan die 2 teugels, en zelfs nu ik Lichte Tour rij, train ik thuis heel weinig met S&T. Ik merk heel weinig van het verschil in aanleuning met S&T.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 10:54

Ik rij sinds kort Z1 en doe dat met een gewoon trensje.
Heb wel een paar keer met S&T gereden en paard pakte dat meteen leuk op. Kreeg echt het gevoel dat ik 'net dat beetje meer' had. Paard leek het ook wel leuk te vinden. Overigens wel met de stang teugel er heel losjes bij.
Voorlopig rij ik even gewoon verder op trens. Ik heb geen zin om geld uit te geven een een nieuw hoofdstel en nieuwe bitten. Clown (hoedje idem dito) Dat geld geef ik liever nog even uit aan fijne lessen.
ik weet wel zeker dat ik uiteindelijk ga rijden met S&T. niet zozeer voor mijn paard maar meer voor mezelf omdat ik nu een paard hem wat er heel normaal op reageerd. Kan ik mooi een beetje oefenen.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 16:28

Ik ben al helemaal gelukkig met mijn hoedje, en voor de "show" vind ik een s&t niets toevoegen.
Mijn paard loopt er gewoon beter op, die is het gewend.. maar zolang ik zelf aan het rommelen en prutsen ben, blijft de trens er lekker inhangen! Knipoog

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 20:47

Nou eerlijk is eerlijk.. S&T maakt het plaatje wel net even af.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 21:09

Born2BCrazy schreef:
Nou eerlijk is eerlijk.. S&T maakt het plaatje wel net even af.

Bij iemand die er netjes mee om kan gaan wel.. maar bij mij niet hoor! Haha! Haha!
Ik heb vandaag gewoon gelest en proefje gereden op trens, en dat ging uitstekend..
na de wedstrijd ga ik maar wat oefenen met S&T.. Lachen