Paard steigert en draait zich om tijdens het buitenrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LisaB

Paard steigert en draait zich om tijdens het buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 15:13

Wanneer ik alleen met mijn paard buiten rij (dus zonder andere paarden) heeft hij de neiging om bij "enge dingen" zich om te draaien. Wanneer ik dit probeer te voorkomen steigert hij en draait hij zich onder mij door, zodat hij toch andersom staat. Als ik hem dan weer terug stuur, steigert hij weer. Dit gaat steeds hoger. Hij fokt zichzelf dan helemaal op, terwijl ik in alle rust toch probeer weer om te draaien.
Ik heb tot voor kort altijd gewonnen van hem, maar de laatste 2 keer ben ik afgestapt en heb hem aan de hand erlangs geleid. Dit gaat totaal tegen mijn principes in, maar hij werd me te "gevaarlijk", hij liep namelijk bijna een sloot van 2 1/2 meter diep in en daarna bijna het prikkeldraad in.
Als ik er dan naast loop, blijkt, na mijn mening, dat het allemaal helemaal niet zo eng was, want dan ziet hij het "opstakel" niet eens meer liggen.
Wanneer we op vreemd terrein zijn, doet hij dit vrijwel nooit. Ik denk zelf dat hij gewoon naar huis wil, terwijl hij het buitenrijden volgens mij verder geweldig vind.
Het ligt ook niet aan het vertrouwen, hij is echt mijn maatje.
Wat zouden jullie in mijn geval doen? Ik ben benieuwd.....

Liedje_

Re: Paard steigert en draait zich om tijdens het buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:16

Ik denk dat ik er ook zou afstappen. Want als hij het alleen doet als je alleen bent valt er verder niet zoveel meer aan te doen denk ik. Ja bij het begin zou ik proberen er langs te gaan, maar soms kan het te gevaarlijk worden..

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:16

Ik herken dit heel erg. Mijn Tinker doet dit nl. ook. Maar dan niet bij 'enge dingen', maar inderdaad omdat hij naar huis wil (in een vreemde ongmeving doet hij het dus ook niet). Afstappen heeft bij mij geen zin, want een paar meter verder maakt voor hem niet uit, dan wil hij nog steeds naar huis Haha! .

De laatste keer begon hij ook te steigeren en hij liep tegen een verkeersbord op, waardoor ik er bijna af lag en inderdaad, ook dreigen de sloot in te lopen.
Ik lees hier even mee, want ik heb de oplossing nog niet gevonden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:17

Hij krijgt in ieder geval zijn zin, afstappen zou ik niet doen, als je zeker weet dat het dier niet achterover slaat.. Volgt hij een ander paard wel? En rijd eens aan in draf of desnoods galop, dan heeft het dier minder tijd om na te denken.. is het wel goed voor het been?..

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:17

ik heb er ook zo eentje, maar die van mij doet het metname als zijn vriendje erbij is, anders is hij veel stoerder. Ze fokken elkaar helemaal op. Ik zet die van mij er dan of in draf langs of anders achterwaarts ( wat je niet ziet is er niet, volgenes die van mij dan, want als hij nu iets echt eng vind draait hij zich om en begint gelijk al aw te stappen).

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:21

Lastig!

Ik zou denk ik proberen om mijn paard 'aan de gang' te houden. Je voelt denk ik wanneer je paardje iets terughoudender wordt en op dat moment ga je gewoon lekker draven. Houd je paardje tussen twee teugels en twee benen en voorwaarts! Op het moment dat hij voorwaarts is dan houd je hem bezig, wat weg en wat terug, rechter stelling, linker stelling. Belangrijk is het voorwaarts blijven denken.... een paard dat loopt kan immers niet steigeren.
Mijn pony heeft er af en toe ook een handje van om niet alleen van stal weg te willen (als we bijvoorbeeld een poosje alleen met andere naar buiten zijn geweest en niet alleen) en dit resulteerd in traag stappen en op alles 'snurken' en zwalken over de weg. Ik houd mijn pony tussen twee benen en twee teugels en draaf als ik het pad af ben gelijk aan totdat ik voel dat mijn pony niet meer terughoudend is en zelf weer vooruit denkt. Doe ik dit 2x, dan kan ik weer overal langsstappen en is het terughoudende over!

Ik denk dat het een kwestie is om je paardje voor te zijn en het voorwaarts op te lossen!

Succes ermee!

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 15:29

Dat van het voorwaarts houden heb ik al geprobeerd, zelfs al in een behoorlijk galoptempo. Hij gaat dan gewoon finaal in de remmen en is dan nog eerder omgedraaid. Dan krijg ik de kans niet eens om hem recht te houden. Vandaag is het me 1 keer gelukt in draf, toen ik hem terug voelde komen, heb ik gelijk been gegeven en de zweep erbij, toen schrok hij denk ik zo van de zweep, dat hij erlangs spoot! Ik hem beloont, maar 100 meter verderop begon hij weer, en toen was hij al niet meer zo onder de indruk van m'n zweep, met het gevolg dat hij weer begon te steigeren.
Ik ben ook tegen het afstappen, dat doe ik ook echt alleen als het me te gevaarlijk wordt!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:42

Zeg LisaB, hebben wij toevallig hetzelfde paard? Haha! Oooh, die van mij is precies zo. Ik kan hem aan het werk zetten wat ik wil, als meneer besluit dat hij ver genoeg is gegaan, is hij omgedraaid voor ik er erg in heb.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 15:44

Haha, ja dat zou je dan bijna gaan denken!

JdBZadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:52

misschien is die tip van fannetje iets gewoon omdraaien en achter uit dr langs.
En als je al weet dat die het eng gaat vinden of hij remt al af gelijk omdraaien en achteruit er langs zodat je al voor z´n steiger actie bent Knipoog

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 16:10

Ik kan dit zeker nog eens gaan proberen, dat is me namelijk 1 keer gelukt! Maar dan moet ik het wel gelijk doen als ik het al vermoed, anders krijg ik hem met geen mogelijkheid in de achteruit. (En hij is wel zover opgeleid dat hij dat wel gewoon kan!!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 16:17

Ik heb dit ook gehad met mijn bijrijdFries. Gelukkig heb ik haar er doorheengekregen (heel soms probeert ze het nu nog even, maar daar heb ik haar zo doorheen).

Ik heb één keer bijna met haar in de sloot gelegen en vanaf dát moment was het voor mij echt gedaan met de gein. Ik heb het geluk dat ze ook voor de kar staat en dus heel goed reageert op stem, wat ik dus deed als ze weer eens steigerde was het gevecht aangaan, been geven, een lel met de zweep en een héle boze stem (boze stem is ze direct van onder de indruk). En het heeft gewerkt. Ze doet het niet meer bij mij (bij de eigenaar wel trouwens, ze weet precies bij wie ze het wel en niet kan flikken). Dan maar even hardhandig, ik laat mij níet verongelukkig door een paard met zulke geintjes.

Het verschilt wel of je paard echt báng is, of je wil uittesten. Die van mij test dus gigantisch uit. Weet ze eenmaal dat ze dat niet meer hoeft te doen, dan is er ook niks meer aan de hand. Maar een vreemde bijvoorbeeld, die hoeft haar niet uit de paddock te halen, dan komt ze met hele rare fratsen. Het is een paard die je echt moet kennen, dan gaat ze voor je door het vuur. Maar o wee als nieuwe mensen iets met haar willen doen, of met haar willen rijden.

Hierdoor vond ik het erg moeilijk om echt een band met haar op te bouwen in het begin, omdat ik natuurlijk ook 'nieuw' was voor haar. Inmiddels zijn we die fase gelukkig voorbij. Haha!

Edit: Ik weet niet wanneer die van jou het doet, die van mij deed dit dus alleen in stap, heel zelden in draf (dus als ze niet zo 'geconcentreerd' bezig was. Vooral op de heenweg ging ik dus lekker veel draven en galopperen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-03-08 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 16:21

een van mijn verzorgpaarden doet dit ook.... ze gaat als een gek stijgeren en draait helemaal door. dan is het meestal afstijgen voordat ze echt te gevaarlijk wordt.... maar veel oefenen helpt, niet straffen want dan wordt het alleen maar erger...
succes Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 16:24

LisaB schreef:
Wanneer ik alleen met mijn paard buiten rij (dus zonder andere paarden) heeft hij de neiging om bij "enge dingen" zich om te draaien. Wanneer ik dit probeer te voorkomen steigert hij en draait hij zich onder mij door, zodat hij toch andersom staat. Als ik hem dan weer terug stuur, steigert hij weer. Dit gaat steeds hoger. Hij fokt zichzelf dan helemaal op, terwijl ik in alle rust toch probeer weer om te draaien.
Ik heb tot voor kort altijd gewonnen van hem, maar de laatste 2 keer ben ik afgestapt en heb hem aan de hand erlangs geleid. Dit gaat totaal tegen mijn principes in, maar hij werd me te "gevaarlijk", hij liep namelijk bijna een sloot van 2 1/2 meter diep in en daarna bijna het prikkeldraad in.
Als ik er dan naast loop, blijkt, na mijn mening, dat het allemaal helemaal niet zo eng was, want dan ziet hij het "opstakel" niet eens meer liggen.
Wanneer we op vreemd terrein zijn, doet hij dit vrijwel nooit. Ik denk zelf dat hij gewoon naar huis wil, terwijl hij het buitenrijden volgens mij verder geweldig vind.
Het ligt ook niet aan het vertrouwen, hij is echt mijn maatje.
Wat zouden jullie in mijn geval doen? Ik ben benieuwd.....

Ik herken dit verhaal helemaal.
Van de week, nog zo'n buitenrit gehad.
Meestal wil mijn pony het terrein niet af, terwijl ze het buitenrijden zelf leuker vind als werken in de bak bijvoorbeeld.
Zodra ik haar van het terrein af heb, heeft ze soms gewoon de neiging van elk steentje op de weg zo genaamd te schrikken en om te draaien richting huis.
Als dit haar niet lukt, komt ze omhoog, en dit herhaalt ze heel de rit door, en idd heel herkenbaar elke keer hoger.

Zelf weet ik ook nog niet wat er aan te doen.
Dus ik blijf dit topic even volgen.

rieraraskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 16:33

als ik aan het buiten rijden ben en ze wil om wat voor reden dan ook niet meer vooruit. dan gaan we gewoon stilstaan. Net zo lang tot ze het niet meer leuk vind. Ze mag alleen de goeie kant op, en ze mag kiezen uit zijwaarst, achterwaarts of voorwaarst er langs. Het maakt dus niet uit hoe ze er langs gaat als ze maar gaat. Ik kan haar ook niet te veel onder druk zetten, dan gaan we namelijk ook achteruit de sloot in. Het kost wat meer tijd, maar het werkt bij mij wel. En je krijgt meestal niet zo'n opgefokt paard dan wanneer je hem er langs dwingen moet.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 16:37

Mijn paard had ook van dit soort geintjes, maar we hebben het er wel uit gekregen.
Mijn moeder ging mee op de fiets (erachter) en zodra mijn paard om wilde keren stond mijn moeder erachter met een zweep (en zwaaien ermee), dan keerde hij zich weer om en had ik weer controle, daarna draaide ik zijn hoofd weg van het 'enge object' en dreef hem erlangs.
Het kostte wel wat moeite, maar na verloop van tijd kon ik alleen met dat paard naar buiten.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 16:41

Storm76, dat heb ik vorig jaar ook gedaan. Toen ging mijn man iedere keer mee. Eerst aan de longeerlijn, toen los en steeds verder weg. Uiteindelijk is dat toen goedgegaan en ik ben vorig jaar overal te paard heen geweest.
Helaas heeft hij toen een tijdje stilgestaan en nu doet hij het dus weer.

Maar Lisa, deze tip zou best eens kunnen werken.

nicole_wijh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 16:49

Ik heb een schimmel op stal staan welke precies hetzelfde doet.
In het begin was ik bang en dat had hij zo in de gaten.
Gelukkig liep er bij mij geen beek, en de weg is vrijwel leeg. (doodlopende straat).
Het is mij opgevallen als ik hem ga afleiden d.m.v stelling te vragen op links en rechts, hij het probleem niet meer ziet, en wij zonder hoggen of stotten erlangs kunnen.
Laatst had ik wel een probleem met een ezel...die maakte er ook nog eens geluid bij....maar het werkte evengoed....wel trillend maar het werkte....misschien kun je er iets mee??

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:30

Dit herken ik heel erg, mijn E pony heeft er ook veel last van. Alhoewel het de laatste tijd steeds minder word. Gewoon als hij er geen zin meer in heeft komt hij omhoog, en t word steeds hoger Knipoog Ik doe het gewoon zo de eerste keer omhoog een gigantische knal doet ie het nog een keer krijgt ie een knal tussen zen oren met de zweep. Nou hij doet het daarna echt niet meer hoor Knipoog

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:31

als je weet waneer hij het doet dan moet je hem proberen gerust te stellen. Lukt dat niet stap dan af en loop er gewoon langs alsof het niet engs is. En beloon hem goed als hij het goed doet. OF probeer steeds kleinen stukjes te lopen en dan steeds verder. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Groetjes nijnthju

Laura878

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:34

ik herken dit ook, ik probeer het gewoon heel vaak en als hij recht om probeert om te draaien doe ik me linkerhand van de hals en hou ik me hand laag. en dan probeer ik het gewoon net zo lang tot dat we wel gewoon voor uit komen.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:35

Mijn fjord doet het ook als hij alleen van stal moet in de winter. In de zomer is er niks aan de hand. In de winter als ik met meer paarden ga ook niet. Maar o wee als ik in mijn eentje buiten wil rijden in de winter. Hij draait voor elke scheve grasspriet of auto om, vreselijk! En met zijn rare draaiacties ben ik er al een paar keer afgevallen. Ik doe het dus ook niet meer, ik zit niet op echte ongelukken te wachten. Ik wacht op betere tijden Tong uitsteken Als er iemand mee wandelt of fietst is er trouwens niks aan de hand.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:40

met mijn paard heb ik ook hetzelfde.
als hij geen zin meer heeft, draait hij gewoonweg om.
maar hij gaat niet hoger steigeren, maar richting iets gevaarlijks.. prikkeldraad of een diepe sloot.
dus ik volg dit ook eventjes.
achteruit lopen en stelling vragen om hem bezig te houden helpt niet, en hij is niet bang.. hij is alleen bang van schapen Clown

fleurriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:42

wow!! ik heb echt precies hetzelfde als jou! mijn paardje draait ook om..(maar bij mij is het alleen op de weg naar het bos en als er ''enge'' dingen op de weg naar het bos liggen) ..hij draait ook om en gaat half stijgeren (niet zo erg als bij jou) maar wat mijn paard doet is nog erger, als hij het echt niet wil dan draait hij om en rent kei hard terug..(heb dit nu al 2x meegemaakt dus ben even heel erg voorzichtig)
eenmaal in het bos aangekomen is het weer goed en doet hij geen stap verkeerd..
ik denk dat het gewoon heel veel oefenen is..
succes!

trouwens..heb ook wel eens van mensen gehoord met hetzelfde probleem dat ze hun paarden achterwaarts erlangs liepen lopen..

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:57

nijnthju schreef:
als je weet waneer hij het doet dan moet je hem proberen gerust te stellen. Lukt dat niet stap dan af en loop er gewoon langs alsof het niet engs is. En beloon hem goed als hij het goed doet. OF probeer steeds kleinen stukjes te lopen en dan steeds verder. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Als ze weet wanneer hij het doet? Dan staat hij dus al op zijn achterbenen... en dan? Moet ze hem gaan belonen en geruststellen? Denk het niet...