Hoe krijg ik mijn Fries/Tinker lekker voorwaarts???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bashfull

Hoe krijg ik mijn Fries/Tinker lekker voorwaarts???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 14:56

Hallo,

ik heb een Fries/Tinker van bijna 7 jaar.
Super lief en braaf beestje, maar niet voorwaarts te krijgen.... Ik voer hem Pianissimo van Cavalor, dit heeft met zijn zomereczeem te maken en reageerd daar goed op, ik doe er wel altijd 3 bekertjes gepunte haver door heen...hopenede dat hij dan iets voorwaartser word....niet dus!
Ik rijd met sporen en zweep, maar is daar niet echt van onder de indruk.....
Wie heeft tips voor mij???
Alvast bedankt. Afgod

Mvg Helga Doei, doei

8nnemiek

Re: Hoe krijg ik mijn Fries/Tinker lekker voorwaarts???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:05

Bij mijn tinker holp het heel goed om consequenter te worden.
Sporen zijn niet om je paard voorwaartser te krijgen, maar voor verfijning. Je kan ze beter af doen, totdat hij wel goed reageert, want op deze manier zorg je er alleen voor dat hij steeds grotere hulpen gaat negeren, en je uiteindelijk zijn hele huid kapot schuurt/prikt..
Ga eerst eens na of het zadel goed past, of hij geen andere pijnlijke plekken heeft.. geen spierpijn..
Werk veel met beloningen. 5 minuten goed doorlopen = belonen en afzadelen. En dan steeds verder uitbouwen.
Begin ook heel rustig met rijden, eerst een kwartiertje stappen en langzaam draven, en dan pas actiever gaan rijden.
Drijf dan eerst rustig aan, eventueel met stemcommando. Dan nog iets harder, verhef je stem daarbij. En als hij daar niet op reageert dan geef je eens een flinke tik met de zweep, met daarbij een flinke brul, en als hij dan harder gaat dan moet jij direct rustig gaan zitten/lichtrijden en héél uitbundig belonen. Een rondje doorgaan, en dan weer terugnemen, een rondje laten stappen, en nog eens opnieuw proberen. Na een aantal rondjes zal hij doorhebben dat hij bij de eerste kleine hulp maar beter kan gasgeven, en dan moet jij ook blijven belonen totdat hij er echt plezier in krijgt Lachen

Als het je zelf niet lukt met de zweep dan moet je iemand anders met een longeerzweep in de bak laten staan, en die een tik laten uitdelen.

Deze methode heeft bij mijn tinker heel goed gewerkt, hij draaft nu aan als ik met mijn knieën een beetje druk geef, 100% op zit. Dat moet jou ook uiteindelijk lukken Lachen
Maar de sporen moet je echt eraf halen totdat hij goed luistert.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:11

zorg dat hij lekker voor jee been wordt. sporen af.
je gaat rijden gaat lekker instappen. dan ga je losdraven. dan ga je terug naar stap je gaat vandaaruit hulp geven voor de draf been is naar voren krijg je geen reactie geef je een goede tik met je zweep(in het begin moet je gewoon even streng zijn)
zodra hij draaft even laten draven en weer terug en dit blijf je herhalen tot je steeds zachtere hulpen hoeft te geven. ook stap gallop werkt goed en geen reactie op je been is gewoon een goede tik. mijn fries was eerst ook niet echt aan mn been nu loopt hij super aan mn been

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:16

inderdaad consequent zijn.
1 keer aandrijven en geen (gewenste) reactie? FLINK aandrijven, nog geen (gewenste) reactie? Flinke tik met de zweep.
Als hij bij 1 van die dingen flink naar voren schiet, niet meteen weer inhouden, want je wil juist actie op je hulp!

Succes!

Bashfull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 16:07

Ok ik zal beginnen met mijn sporen af te doen. Ik heb een boomloos zadel, op het vorige zadel reageerde hij niet goed, ging op een gegeven moment weglopen als ik er met het zadel aan kwam, maar dit gaat prima. Kijk als we richting huis gaan, is meneer opeens heel voorwaarts erg irritant! Met voer kan ik zeg maar niets doen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:28

Ik denk dat jullie beiden iets te veel gewend zijn aan zweet EN sporen.

Mij lijkt het een verstandig idee, liefst zonder sporen, te zorgen dat je tinker weer op jou been reageerd. En niet alleen maar op je spoor+ zweep.
Consequent blijven kan ook heel belangrijk zijn.

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:45

Maak veel over gangen en draf voorwaarts en laat hem/haar lekker uit vliegen of het land ofzo dat hielp bij mijn pony ook

nynkeslady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:00

Zweep. 1x been en daarna meteen een tik met de zweep. Heb je sporen geprobeerd?

Lisann_eee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:06

MysticTinker schreef:
Bij mijn tinker holp het heel goed om consequenter te worden.
Sporen zijn niet om je paard voorwaartser te krijgen, maar voor verfijning. Je kan ze beter af doen, totdat hij wel goed reageert, want op deze manier zorg je er alleen voor dat hij steeds grotere hulpen gaat negeren, en je uiteindelijk zijn hele huid kapot schuurt/prikt..
Ga eerst eens na of het zadel goed past, of hij geen andere pijnlijke plekken heeft.. geen spierpijn..
Werk veel met beloningen. 5 minuten goed doorlopen = belonen en afzadelen. En dan steeds verder uitbouwen.
Begin ook heel rustig met rijden, eerst een kwartiertje stappen en langzaam draven, en dan pas actiever gaan rijden.
Drijf dan eerst rustig aan, eventueel met stemcommando. Dan nog iets harder, verhef je stem daarbij. En als hij daar niet op reageert dan geef je eens een flinke tik met de zweep, met daarbij een flinke brul, en als hij dan harder gaat dan moet jij direct rustig gaan zitten/lichtrijden en héél uitbundig belonen. Een rondje doorgaan, en dan weer terugnemen, een rondje laten stappen, en nog eens opnieuw proberen. Na een aantal rondjes zal hij doorhebben dat hij bij de eerste kleine hulp maar beter kan gasgeven, en dan moet jij ook blijven belonen totdat hij er echt plezier in krijgt Lachen

Als het je zelf niet lukt met de zweep dan moet je iemand anders met een longeerzweep in de bak laten staan, en die een tik laten uitdelen.

Deze methode heeft bij mijn tinker heel goed gewerkt, hij draaft nu aan als ik met mijn knieën een beetje druk geef, 100% op zit. Dat moet jou ook uiteindelijk lukken Lachen
Maar de sporen moet je echt eraf halen totdat hij goed luistert.

Dit werkte bij mijn fries ook prima!!
het belangrijkste is belonen!
Je paardje weet dan dat het goed zit en krijgt steeds meer plezier, en zorg voor veel afwisseling met rijden.
niet heel de tijd maarde bak rond maar maak voltes, slangenvoltes, gebroken lijnen, verander veel van hand.
doe alles in klein stukjes en voor je het weet gaan jullie weer vrolijk door de bak in een prima tempo!!

veel succes;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 10:26

Pianissimo is toch juist een voer waar ze rustig van moeten worden? Als je problemen met voorwaarts gaan hebt zou dat dus iets zijn waar je naar moet kijken.
Ik voer al mijn Friezen Pavo energy control en kruidenmelange, omdat er in verhouding hoog vet en laag eiwit gehalte in zit, wat goed is voor het uithoudingsvermogen en ook goed om jeuk te voorkomen.
Verder kom ik vaak tegen dat paarden die volgens hun eigenaar niet voorwaarts zijn, in werkelijkheid scheef zijn waardoor hun energie niet voorwaarts KAN gaan. En net als het moeilijk racen is met een geschaarde truck met oplegger, is het ook moeilijk voorwaarts rijden met een paard wat niet recht is. Daar helpt geen zweep of sporen bij.
Dus neem goed les of laat eens iemand op je paard rijden die goed kan recht richten om te zien of het daar ook iets mee te maken kan hebben voordat je je zweep en sporen erop los laat!

Bashfull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 10:56

Hoi, klopt idd piannissimo is ook idd voer voor gespannen en gestresste paarden, maar helpt ook voor zomereczeem, wat goed resultaat heeft, ik doe er wel haver door heen.
Wat dat scheef zijn betreft geloof ik niet echt, als we richting huis gaan, is meneer opeens super voorwaarts. Ik rij vanaf mijn 8e en ben nu bijna 34, dus wat les betreft....

Ik heb mijn vraag op bokt.nl geplaatst omdat ik eens nieuwsgierig was naar de antwoorden die er gegeven worden....

Bashfull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 10:57

Je bent trouwens nooit te houd om te leren! haha
Er rijd ook een meisje van 15 op hem en die heeft hetzelfde probleem

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:48

Bashfull schreef:
Hoi, klopt idd piannissimo is ook idd voer voor gespannen en gestresste paarden, maar helpt ook voor zomereczeem, wat goed resultaat heeft, ik doe er wel haver door heen.
Wat dat scheef zijn betreft geloof ik niet echt, als we richting huis gaan, is meneer opeens super voorwaarts. Ik rij vanaf mijn 8e en ben nu bijna 34, dus wat les betreft....

Ik heb mijn vraag op bokt.nl geplaatst omdat ik eens nieuwsgierig was naar de antwoorden die er gegeven worden....

Vind je dat je geen les meer hoeft als je van je 8e tot je 34e rijdt? Of wat bedoel je met die opmerking?

Haver vind ik niet goed werken om Friezen meer voorwaarts te krijgen in algemene zin, omdat het alleen kort werkt. Een hoog vetpercentage in het voer werkt veel beter omdat dit langzamerhand energie geeft en niet alles in de eerste tien minuten.
Mijn Friezen krijgen dan ook geen haver en zijn toch zeer voorwaarts, zelfs op het hoge niveau waarop ze moeten presteren.

Bashfull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 16:13

Het is een Fries/Tinker, bedankt voor je reactie

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:56

Zelfde spijsverteringssysteem en verbrandingssysteem... Knipoog

gwenfflames

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:37

Ik zou JUIST les gaan nemen, je moet weer bij de basis beginnen, je paard is niet goed voor t been.
En elke ruiter is anders en elk paard is anders al rij je al jaren maar elke combinatie is weer uniek dus lekker aan de gang met een instructrice lijkt mij!!
Verder is concequent zijn zoals eerder gezegd ook heel belangrijk.

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:47

simpel weg schakelen......
en inderdaad bij de basis beginnen...
consequent zijn is altijd een vereiste, voor mij dan....
maak je paard vrolijk door te 'spelen' met de gangen.
versnellen en weer terug dit in stap, draf en galop, lekker blijven wenden, paard bezig houden.
Vaak vinden ze het saai waardoor ze niet meer lekker voorwaarts zijn.
Die van mij kakt helemaal in als het niet spectaculair genoeg is naar haar idee.
Dan ga ik schakelen en de wat moeilijkere figuren rijden en dan gaat ze helemaal los!

Bashfull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 15:53

gwenfflames schreef:
Ik zou JUIST les gaan nemen, je moet weer bij de basis beginnen, je paard is niet goed voor t been.
En elke ruiter is anders en elk paard is anders al rij je al jaren maar elke combinatie is weer uniek dus lekker aan de gang met een instructrice lijkt mij!!
Verder is concequent zijn zoals eerder gezegd ook heel belangrijk.

Als meneer de trailer in zou willen, nam ik wel weer les...maar dat is ook niet het geval...genoeg dingen om aan te werken zeg maar....gr Helga

gwenfflames

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 19:36

Ik heb zelf ook les, juf komt bij mij op de pensionstalling......kan ook!

Bashfull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 20:42

gwenfflames schreef:

onze paardjes lopen in het land van kennissen, waar geen bak bij is...reed ook het liefst lekker reacreatief! Ga al 3x per week met mijn dochtertje met haar pony naar de manege, die is wat fanatieker! haha bedankt voor je reactie Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 20:23

nynkeslady schreef:
Zweep. 1x been en daarna meteen een tik met de zweep. Heb je sporen geprobeerd?

Lekker advies is dat.
Spoor is voor de verfijning . Knipoog
Btw ; de TS vermelde al dat ze hier mee al reed.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 20:40

Ik ben het met MysticTinker eens, op 2 puntjes na.

1: Ik vind het geen goed idee om eerst een kwartier lekker langzaam te gaan stappen, daarna nog eens langzaam te gaan draven én daarna actief beginnen draven. Een paard hoort vanaf het begin al actief te zijn en dat net zolang totdat het moet. Trouwens maak je hiermee een mooi punt van niet consequent zijn, eerst zus dan zo. Haha! Het komt voor een paard vreemd over als iets de ene keer wel mag en de andere keer niet. "Huh, daarnet mocht ik wel nog traag lopen en nu wil ze dat ik op een hoog tempo de baan doordraaf?" Verward Consequent blijven aan actieve gangen dus. Lachen

2 (durf ik het eigenlijk wel te zeggen?): bij jouw paard hielp het. Ik denk niet dat het holp. Nagelbijten / Gniffelen
(M'n excuses voor het muggenziften, ik kon het me niet laten. Clown )

gwenfflames

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:01

Bashfull schreef:
gwenfflames schreef:

onze paardjes lopen in het land van kennissen, waar geen bak bij is...reed ook het liefst lekker reacreatief! Ga al 3x per week met mijn dochtertje met haar pony naar de manege, die is wat fanatieker! haha bedankt voor je reactie Knipoog

He jammer.........bij ons op stal is ook een koudbloed die buiten lekker voorwaart is en in de bak loopt te "sloffen" nu doet ze t zo: 10 minuten in de bak en dan als beloning naar buiten, dan blijft de bak leuk en veel balkjes gebruiken, klein sprongetje ed dat vindt t paard ook leuker dan de rondjes en de figuren in de bak.
Veel succes hoor!!!!

deeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:09

Ik heb ook een dressuurpaard van de manege moeten rijden omdat ihj niet voorruit te branden was.
En zijn geheim hij was gewoon lui hoor;) Ik weet natuurlijk niet of het helpt
maar je moet zorgen dat je paard zn achterhand blijft gebruiken, ibj mij hielp het echt hele erg door vanaf de eerste seconden dat je erop zit al de zweep te gebruiken als hij niet goed reageerd op je benen! Laat hem merken dat ihj hoord te werken!
Ik hoop dat het werkt, bij mij heeft het iig wel geholpen!;)

Bashfull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 20:11

Wil iedereen nog even bedanken, voor de vele reactie's! OK dan!
Ik ben nu eerst overgegaan op ander voer van Cavalor Perfomix...eens kijken hoe dat gaat! Nogmaals iedereen bedankt! Knipoog Mvg Helga Doei, doei