Opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renee

Opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 20:08

Nou mijn probleem:
Ik krijg altijd netjes me voet in de beugel, en ik krijg me van de grond afgezet (tijdens het opstappen). Alleen dan heb ik een probleem ik krijg me been niet recht (op in je beugel te gaan staan, en dan vervolgens me been over het paard te kunnen zwaaien). Dus ik heb een flink probleem elke keer (behalve alles dat kleiner is dan mijn middel dan) als ik op een paard stap. En ik vindt het niet fijn om met een krukje op te stappen, want ik wil het zelf ook kennen Knipoog . Dus heeft iemand tips, want ik ben zelf ten einde raad (ik kom trouwens uit eindelijk wel op het paard maar daarvoor heb ik wel flink me armen bij nodig...)

Nikitah86

Re: Opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 20:12

Ik heb niet echt een tip maar waarom wil je niet met een krukje opstappen?? Is veeel beter voor de rug van je paard en nog eens lekker makkelijk ook Knipoog. Je kan proberen eerst een paar hupjes te maken en dan 'door te springen'.. succes!

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 20:18

Hupjes maak ik al

En ik wil liever zelf kunnen opstappen en niet afhankelijk te zijn van een krukje, en behalve dat al er niemand is om voor jou het krukje op te ruimen blijft de heletijd het krukje daar staan

Knollol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 20:54

Voet in beugel, maar die had je al. En daarna is het het makkelijkste als je met jouw neus naar de neus van het paard staat en als jouw rechterheup het paard raakt, je staat dus bijna naast het paard. Met je linkerhand hou je de manenkam vast en met je rechterhand grijp je zo ver mogelijk over het zadel (pak dus niet de achterkant vast).
En dan hups je omhoog richting het hoofd van het paard. Zo moet het eigenlijk lukken. "Zet hem op! Knipoog "

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 21:10

ok bedankt ga het zo snel mogelijk proberen Haha!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 21:20

Als je vooral je armen moet gebruiken om op te stappen dan trek je het zadel ook scheef. Dat is voor je paard echt zeer onprettig.

Knollol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 21:44

Dank HippoLogic Knipoog . Dat was ik even vergeten. Maar zo deed ik het heel vroegah ook. En je dan afvragen waarom de linkerbeugel langer is Haha! .

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 07:20

ja dat snap ik daarom wil ik juist hulp nodig Knipoog

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 07:24

Bij ons staat er standaart in een hoek van de bak een opstapblok. Daar maak ik gretig gebruik van, want anders kom ik niet op mijn pony. Het is echt niet fijn voor je beestje om zo op te stijgen als jij nu doet. Je trekt hem scheef en je zadel ook.

Wees toch niet zo eigenwijs, zet een opstapblok neer in een hoek, leer je paard daarnaast stil staan en je bent van het probleem af. Is heel veel prettiger voor beiden.

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 10:09

Ineke2 schreef:
Bij ons staat er standaart in een hoek van de bak een opstapblok. Daar maak ik gretig gebruik van, want anders kom ik niet op mijn pony. Het is echt niet fijn voor je beestje om zo op te stijgen als jij nu doet. Je trekt hem scheef en je zadel ook.

Wees toch niet zo eigenwijs, zet een opstapblok neer in een hoek, leer je paard daarnaast stil staan en je bent van het probleem af. Is heel veel prettiger voor beiden.

wij hebben hele handige picknicktafels buiten de bak staan en anders helpt een gigastrobaal ook goed Clown

Ik ben het helemaal met bovenstaande eens!
en als het dan eens een keer niet kan (bijv. bij buitenrijden en er is geen opstaphulpje in de buurt) dan kom je er heus wel op, het lukt je nu toch ook? liever 1 x lastiger dan elke dag weer met moeite en je paard belasten en scheef trekken!!

succes en denk aan je paardje!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 10:12

Sorry, maar ik vind het een beetje raar dat je geen krukje wilt gebruiken omdat dat dan in de weg staat Verward
Wat iemand al zei, jouw manier van opstappen is verre van fijn en goed voor je paardje.
Wees inderdaad niet zo eigenwijs en kijk naar het welzijn van je paardje. Train er inderdaad op dat deze stil blijft staan in de hoek zodat je daar met trapje kunt opstappen en dan heb je ook niks in de pad staan met het rijden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 10:51

Ja snap ook niet waarom je het niet fijn vind met krukje, het is het behoud van de rug van je paard, denk dat je daar beter aan kan denken.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 10:52

Ga anders oefenen op een hoog hek ofzo, als het je niet lukt om je been te strekken dan ben je niet lenig of sterk genoeg, trainen dus!!! (maar niet op je paard)

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 18:49

Maar kijk ik krijg me wel afgezet enzo maar zelfs met krukje heb ik moeite om me been te kunnen strekken, vandaar liever niet een kurkje. En aankomende ga ik weer op me verzorg/ bijrijdt paardrijden (voor de rest rij ik op manege paarden) en dan ga ik echt wel een krukje gebruiken, want zijn rug die wordt nu getraint met bespiering in z'n rug.. Maar dat het slecht voor de rug is dat weet ik, maar ik wil het even goed ook zonder krukje kunnen. Het voelt voor mij gewoon heel raar als ik het niet kan en de rest allemaal wel, schnappie Knipoog

pearlie: Super tip, het komt waarschijnlijk omdat ik niet sterk genoeg ben. Ik ga morgen gelijk oefenene Haha!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 18:58

houvanponies schreef:
pearlie: Super tip, het komt waarschijnlijk omdat ik niet sterk genoeg ben. Ik ga morgen gelijk oefenene Haha!

Succes ermee!!

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:10

Of iemand je een voetje laten geven.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:06

Ik ben ook te stijf om zonder kruk op te stasppen, anders moet ik mn beugel langer maken, maar is al met al te veel gedoe
Ik zit in de beginfase met mn paard, wil met goede beugels opstappen zodat ik met zo min mogelijk spanning kan wegrijden.
De bak staat in de wind, dus ben bang dat mijn krukje wegwaait. Daarom stap ik (voor zover t lukt, want vind t nog erg spannend) op de poetsplaats op en dan rijd ik naar de bak toe maar op die manier ligt mijn krukje ook niet in de weg

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 07:34

Dat zal voor mij niet gaan werken, want dat mag niet bij ons op stal en mijn verzorg paard is af en toe gewoon weg gevaarlijk als hij buiten is (en de bak deur open en dicht doen zal niet lukken Tong uitsteken ). Maar toch bedankt

Deniseeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 15:56

Hoi,

Wat ook wel eens zou kunnen helpen: pak je vast aan de manen van je pony en aan de achter het zadel druk dan het zadel een beetje aan en zet je voet in de beugel hijs jezelf dan in het zadel.
succes!

Mvg.

Skaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 09:55

Ik weet niet of dit hier mag, maar ik heb ook een vraagje over het opstappen.. In de bak stap ik vaak via het hek op, omdat ik dat fijner vind voor de rug van mn paard, maar het probleem ligt bij het buiten opstappen. Hij draait tijdens een buitenrit soms zo pardoes om dat ik in mijn eentje rechtdoor ga en dus op de grond land. Nou kan dat gebeuren, maar het vervelende is dat ik er daarna niet meer op kan klimmen. Hij staat dan zo te springen dat het soms gewoon niet lukt... Hebben jullie tips? Verward

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:46

Ik stap altijd met een krukje op Haha! Is beter voor de rug van het paard & werkt voor mij ook beter Haha!

@ Skaatje: soms kom je onderweg wel eens een bankje tegen, als ik buiten moet opstappen maak ik daar dankbaar gebruik van. Of anders een boomstronkje ofzo?

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 14:13

Hmm daar had ik ook heel vaak last van en nog steeds hoor!
Maar bij mij heeft het erg geholpen om zelf wat leniger te worden (ik deed aan karate).
Als de spieren van jezelf wat zijn opgerekt kom je er veel makkelijker over heen.
Voor de rest kijk of er in de bak ergens een zand verhoging is? Wij hebben namelijk aan de alle zijkanten van de bak een soort van zand ophoping waar dan gras groeit, hier sta ik meestal dan op aangezien ik liever ook geen krukje wil gebruiken Knipoog
Succes ermee!

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 14:24

en een uitschuifbeugel?

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 14:37

Ik stap normaal gesproken ook op vanaf een krikje. Maar als die niet aanwezig is (bijv buiten, als er geen bankjes in de buurt zijn) dan maak ik mijn beugel 5 gaatjes langer. Anders kom ik er echt niet op, ik ben nogal klein en niet zo lenig Bloos

Skaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 15:23

Alvast bedankt voor de tips! Ik kan wel opstappen zonder opstapje, dat is eigenlijk het probleem niet... Bloos
In de bak blijft hij ook prima staan, dat heb ik juist geoefend. Alleen zodra ik midden in het bos op moet
stappen heb ik een probleem. Hij begint dan te springen aan de hand en ik kom er met geen mogelijkheid
meer op.... Nadat hij twee keer op mijn voet was geland ben ik maar naar huis gelopen, zodat iemand me
even kon helpen (daarna nog wel verder gereden hoor...) Blauw oog