Na ernstige val niet meer durven galopperen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Na ernstige val niet meer durven galopperen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 22:09

Een paar maanden terug was ik heel erg op mijn schouder gevallen na de galop (uit de kom geraakt enzo, naar fysio en ziekenhuis....) Nu alles weer is geheeld ben ik plots zo bang als wat ervoor geworden! Ik wil wel, maar mijn lijf zegt nee. Wat kan ik daarnaan doen? Ik had het een paar lessen terug nog geprobeerd maar ik maakte er een POTJE van! (Dat wilde jullie liever niet zien!!) Of moet ik gewoon dóórzetten???

lindake

Re: Na ernstige val niet meer durven galopperen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:10

Even doen wat je durft. Als je enkel durft stappen, enkel stappen en dan stilletjes aan opbouwen. je hebt alle tijd Lachen.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:11

Ik heb dit ook even gehad.
De lessen die ik toen nog op de manege had,gallopeerde ik dan 3 à 4 lessen aan de longe (op de pony waar ik vanaf was gevallen dan)
Probeer dit ook te doen,het helpt echt,je krijgt het vertrouwen weer terug en dan lukt het helemaal weer ! Knipoog

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 22:11

lindake schreef:
Even doen wat je durft. Als je enkel durft stappen, enkel stappen en dan stilletjes aan opbouwen. je hebt alle tijd Lachen.

Draven durf ik ook nog wel, maar bij galopperen sla ik helemaal dicht!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 22:12

Wij doen alles longeloos. Klinkt gek maar waar!

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:14

Vraag het dan aan je instructeur/instructrice.
Hij/zij zal dit wel begrijpen !
Alleen bij galop dan aan de longe,hoeft geen hele les te zijn.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:23

Zolang je lijf en je geest nee zeggen moet je het gewoon niet doen.
Pas als je jezelf zeker genoeg voelt en het paard loopt goed en het moment klopt gewoon probber je eens te galloperen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:26

er zijn 2 tactieken. inderdaad wachten tot dat je je weer helemaal vertrouwd.

of aan de longe en ff doorbijten. handvat aan het zadel en proberen maar. helemaal relaxen en nergens aan denken.

de 2e optie is voor mij zelf het beste.. anders maak ik het probleem altijd veel groter dan dat het is. maar ieder zijn eigen manier.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:47

Zoooo herkenbaar! Ik ben met mijn arabier maar liefst, en helaas, twee keer over de kop gevlogen. Dit gebeurde in de galop en ik lag eronder. Beide keren liep het met een sisser af maar het maakte wel dat ik heeeeeel bang werd om te galloperen. Zelfs draven durfde ik bijna niet meer! Zodra ik een oneffenheid op het pad zag dan durfde ik niet meer echt aan te rijden.

Dat heeft bij mij heel lang geduurd, vooral met mijn arabiertje. En ik moet eerlijk zeggen dat ik pas met mijn nieuwe merrie echt weer een beetje relaxed zit in de galop, ware het niet dat zodra ze ook maar iets struikelt ik weer helemaal dicht kan slaan.

Het wordt wel minder maar het blijft een moeilijk punt. Het is echt heel vervelend maar je komt er wel doorheen. Neem wel de tijd en je voelt wel wat je durft en niet. Een goede, vertrouwde instructeur/trice die begrip heeft voor wat je voelt is ook heel belangrijk! Succes!!

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:54

HorseyDude schreef:
lindake schreef:

Draven durf ik ook nog wel, maar bij galopperen sla ik helemaal dicht!

Ik heb precies hetzelfde gehad alleen dan was mijn schouder uit de kom gebroken. Ik kon pas na een jaar weer rijden en nog steeds vind ik galoperen eng op 'de niet brave paarden van stal'. Het enige advies wat ik je kan geven, wat ik zelf ook nageleefd heb is ga alleen op 'de brave paarden' (die overigenst ook 'gek' kunnen doen hoor). doe alleen wat je zelf durft. Neem privelesjes en overhaast niets! Nu is dat onwijs moeilijk als je in een groep rijd maar wees er eerlijk over tegen je instructeur en medelesgenoten. Er zijn weinig mensen die echt voor hun angsten uit durven te komen (heb ik zelf gemerkt). Succes ermee!

De_Beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:49

Ook ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt. Zie mijn andere berichtjes op dit forum. Ik durfde wel weer in stap, maar draf was al een enorme drempel. Volgens mij is de enige remedie: gewoon doen. Zeker niet overhaasten, maar ook weer niet te lang wachten. En bedenk: tips van anderen zijn vaak heel waardevol, maar iedereen is anders.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:58

Heb het ook meegemaakt hoor, het vertrouwen moet weer terugkomen en dit kan lang duren. Zoek gewoon goede begeleiding, of misschien heb je die al en desnoods begin je gewoon weer aan de longeerlijn als je instructrice je paard vasthoudt. Niets forceren en niets doen waar jij niet aan toe bent. Stapje voor stapje, pas als jij er helemaal zeker van bent gewoon een klein galopje proberen. Ik dacht ook er niet overheen te komen maar beetje bij beetje is mijn vertrouwen weer terug en durf ik nu ook weer te galloperen ook al is mijn instructrice er niet bij.

P.s. wees niet te streng voor jezelf en leg jezelf niet allerlei zaken op, dan wordt de druk alleen nog groter en ga je straks helemaal niet meer en laat je al helemaal niet opnaaien door mensen die het beter denken te weten.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 18:00

Ik heb ook precies het zelfde... ga nu op zoek naar een goede instructrice die me de tijd wil geven het weer op te bouwen.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 18:01

precies dat is het allerbelangrijkst, instructie die jou niet pushed en jou kan helpen het vertrouwen weer terug te krijgen.

Westernpro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 20:13

Het is heel moeilijk, maar probeer je gedachten op 0 te zetten, en het gewoon te doen.
Of te denken van ik kan het, ik weet dat ik het kan. Probeer niet nerveus te worden als je wilt gaaan galoperen want dat voelt een paar nl. Vork

Vraag iig aan je instructriece of ze je wil helpen, miss een keer een prive les om in die les als doel te hebben van we gaan galoperen. P
Probeer het anders aan de longe, je houd vast aan het zadel en laat je gwn mee voeren door je paard.
Of, anders doe je het aan de longe met een heeeeel makkelijk paard ofzo. Als dan je intructriece of iemand anders het paard aan de longe heeft, kan er eig niet zo veel gebeuren lijkt mij.

En op het moment dat je een paar passen in galop heb gezeten, en het gaat goed. dan heb je het vertouwen weer terug Pling

Succes Pling

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 20:18

Ik durf zo gewoon niet eens te galoperen, je moet het gewoon 1 keer doen, ook al zijn het maar een paar passen. En daarna gewoon steeds langer galoperen. Maar het beste is om een paar rondjes door te galoperen, dat helpte bij mij wel.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 22:23

Ik ben ook een paar keer hard gevallen in de galop.
Zo ben ik weer gaan galopperen:
Laat je instructeur, of iemand die je vertrouwd een hindernisje opzetten. Al is het maar een kruisje.
Rijd er in draf op af, en je paardje gaat na de sprong galopperen. Je kan dan meteen je paardje weer opvangen, en weer opnieuw springen. En probeer dan steeds een stukje verder door te galopperen.

Succes!

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 22:29

Ik heb dit ook gehad, en je kunt het echt het beste aan de longe proberen. Ik deed ook een halstertouw om de nek van het paard voor meer houvast.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 22:36

neem er de tijd voor,je moet er zelf klaar voor zijn.Heel begrijpelijk dat je bang bent maar alleen de tijd zal het leren.Ik heb zelf ruim 4 maanden geleden een zware val gehad van mijn paard waarbij mijn arm zelfs verlamd was.Na 2 zware operaties ben ik toch weer begonnen met paardrijden,en de eerste keerw as echt wel slikken.nu merk ik dat ik zo ver ben dat het vertrouwen bij mij weer terug is maar dat heeft wel 2 maanden geduurd.Ik denk dat het voor iedereen verschillend is hoe lang dit duurt.
Zorg dat je goede instructies krijgt zodat je wat meer vertrouwen krijgt en houd.
Niemand kan zeggen wat jij voelt want bij iedereen is dit weer verschillend.
Laat je niet gek maken door andere mensen want jij zult het offer moeten brengen.Neem er gewoon de tijd voor en neem priveles van een goede instructeur die je het vertrouwen weer terug kan geven.
Maar besef wel dat het even kan duren voordat je vertrouwen volledig terug is,heel veel succes met het rijden.

Tsaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 14:57

Ik heb hetzelfde ook meegemaakt. Ben doordat mijn paard een keer tegen de bakrand aangegooit, waardoor ik mijn heup uit de kom had en ik 6 weken niet kon rijden. Ik was daarna ook heel bang om weer te gaan rijden. Ik ben er toch op gegaan en heb toen 2 weken lang elke dag les genomen. En zo langzamerhand van stappen naar draven Knipoog Daarna ben ik aldoor zelf met mijn paard blijven draven omdat ik niet durfde aan te galloperen. Dit heb ik zo een maand of drie gedaan. Ondertussen groeide mijn vertrouwen in mezelf wel weer. En op een gegeven moment reed ik in de bak samen met nog 2 anderen en heb diegenen gevraagd of ze in het midden even wouden stilstaan. Zodat ik niet hoefde te sturen en alleen maar de hoefslag te volgen. En toen heb ik voor het eerst weer aangegallopeerd. Het moment vlak voordat je aangallopeerd is het engste Knipoog Maar bij mij was het zo dat toen ik eenmaal in gallop zat de angst bij mij verdwenen was.

Hou de moed er dus in Knipoog Het is niet onmogelijk om dit op te lossen Haha! Geef jezelf rustig de tijd om het vertrouwen weer op te bouwen. En zorg dat je de goede begeleiding daarbij hebt Knipoog

Repeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 15:34

Tsaartje heeft gelijk je moet je vertrouwen weer opbouwen Knipoog
Je moet het gewoon beetje bij beetje weer doen ookal zijn het maar 2 sprongetjes galop, je hebt het dan tenminste gedaan.
Je kan het ook altijd eerst aan de longe proberen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 15:40

Mijn elleboog lag eruit en met 3 artsen probeerden ze hem er weer in te krijgen,al met al erg traumatisch.Ik heb daar na 6 jaar niet gereden,ik reed dan ook niet bij een manege of zo hoor.Ik kocht toen een veulen en toen die groot was ben ik gaan rijden,het had veel tijd nodig maar ik ben er over heen gekomen.Ik was zo bang om weer te vallen,nu met mijn andere paard valt het mee daar ben ik maar 2 keer vanaf gevallen.

flubjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 15:49

Ik heb dit al jaren nadat ik een keer ben gevallen met paard en al.. ik ben heel bang als ik een stoepje afmoet met me paard , Als ze eventjes wegglijd met haar ijzer gewoon zulke dingentjes.. En sinds die val durf ik amper meer te galloperen. Alleen een paar passen lukt me en daarna zit ik wel te shaken..
Ik ben in al die jaren nooit meer lekker in rengalop gegaan of een paard lekker laten gaan. Ik ben dooodsbang. Het was zelfs zo erg dat toen ik nog op de manege leste.. dat ze maar met een zweep achter me aan ging omdat ik anders echt niet wou galloperen en ze wist dat ik het kon. Soms in de les durfde ik wel , Soms niet. Ik was als de dood geworden van de hoeken in de rijbaan , want daar heeft de val plaatsgevonden.
En nog steeds ben ik geen stap verder Terwijl ik al 2 jaar een hele lieve merrie als paard heb. En zij nog nooit een stap verkeerd heeft gezet. Ik ben echt bang dat ik er nooit meer overheen kom en lekker en rengalop weg kan rijden. Al die dingen die hier staan.. Hebben geen effect gehad op mij Verdrietig

Super__Lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 16:18

HorseyDude schreef:
Een paar maanden terug was ik heel erg op mijn schouder gevallen na de galop (uit de kom geraakt enzo, naar fysio en ziekenhuis....) Nu alles weer is geheeld ben ik plots zo bang als wat ervoor geworden! Ik wil wel, maar mijn lijf zegt nee. Wat kan ik daarnaan doen? Ik had het een paar lessen terug nog geprobeerd maar ik maakte er een POTJE van! (Dat wilde jullie liever niet zien!!) Of moet ik gewoon dóórzetten???

proberen lekker te chillen en te genieten. gewoon lekker weer op bouwen. ik heb vorig jaar een ongeval gehad met mijn fiets, ik ben omver gereden aan mijn zijkant, ben op de capeau gerolt tegen vooruit geknolt met mijn hoofd, de auto is dan geremd en ik ben er weer af gerold op straat.(mijn ex reed achter mij met de fiets en heeft dit allemaal vertelt want ik wist niks meer behalve een klap) mijn pols was gebroken, mijn hoofd had enorme bulten, mijn rug was verbrand, mijn knie had ook brandwonden, en mijn schouder was ook helemaal verbrand. verder was mijn enkel verstuikt en 2 enorme blauwe plekken op mijn gat. 4maanden later heb ik dan met mijn vriend nog een ongeval gehad met de brommer .. als ik met de fiets of brommer rijdt nu ben ik gelijk een oud madamtje, ik kijk kwn oe goe, rijdt max 20km per uur(met de fiets) enzo .. ik zal dit ook wel overwinnen.. maar ik moet gewoon wat leren chillen ^^ nuja .. uiteindelijk paarden zijn meer te vertrouwen dan auto's vind ik .. Lachen je zal er wel over geraken als je dit echt wil ! Lachen veel succes!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 16:34

Wat een enorme support zeg! maar laten we dan ook maar flubjuh gaan helpen!