Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

ga het in iedergeval uitproberen.
Olita schreef:Wel als ze geen zin hebben.. dan willen ze gewoon hun eigen ding doen. en aangezien ze het wel kan, want als ik doorga dan geeft ze uiteindelijk op.. en kunnen we wel 10x die volte lopen.. dus voor mijn gevoel is het gewoon niet mee willen werken.
) Olita schreef:Wel als ze geen zin hebben.. dan willen ze gewoon hun eigen ding doen. en aangezien ze het wel kan, want als ik doorga dan geeft ze uiteindelijk op.. en kunnen we wel 10x die volte lopen.. dus voor mijn gevoel is het gewoon niet mee willen werken.
Olita schreef:Niet helemaal mee eens superwoman. Niet elk paard is gelijk en vooral jonge paarden proberen uit wat ze wel en niet kunnen maken.
Misschien overdonderd door de teugelhulpen? Misschien zat je er zelf toen wat anders op, of wilde je minder van d'r? Ze was zelf toen nog slapper aan beide kanten dus was het verschil nog minder groot? Lastig te zeggen, wat zegt je instructeur ervan? Femmy schreef:Hoe herkenbaar. Ik heb ook zo'n paard inmiddels wil hij wel maar af en toe als ik niet alles voor elkaar heb gebeurd het me nog wel eens.
Hij was in het begin slap en ook aan de longe verboog hij heel erg links om. Rechts om was het allemaal geen probleem.
Nu hij wat sterker is kost het hem minder moeite. Toch moet alles kloppen voldoende voorwaarts en aan het been (dit is bij ons de hoofdvoorwaarde) binnenteugel goed contact maar niet vast houden (dus de mond wat soepel houden) en buitenteugel goed erbij om te voorkomen dat hij alleen zijn hoofd naar binnen doet en met de schouder op de hoefslag blijft plakken.
Veel op de binnenhoefslag rijden. Ze hebben dan geen steun aan wand of draad. Ook kan helpen om wat stelling naar buiten te vragen en te rijden met been. Zo komt de schouder wat van de hoefslag af en dan voorzichtig wat stelling naar binnen vragen om zo te kunnen afwenden.
Verder kun je op de rechterhand wat stelling naar buiten vragen om zo de linkerbuiging toch wat mee te kunnen nemen. Ik heb ook veel geoefend met net voor het afwenden stappen in stap afwenden (wat dat lukte me wel) en dan gelijk aandraven met goed stelling en buiging. Dan werd het wel een halve volte want de volgende kant kreeg ik hem dan weer niet van de hoefslag af, maar weer stappen en weer aandraven in de wending hierbij moest hij toch meer op het linkerachterbeen komen. Dit later ook maar dan met draf/galop overgangen.
Ik ga ervan uit dat het zadel goed ligt, gebit ok is en het paard verder gezond is. Ik heb er destijds een fysio bij gehaald en hij constateerde dat hij scheef was en slap. Om hem sterker te maken kreeg ik als tip veel galopperen.