[FILM]Zion (Gribaldi x Sultan ) eindelijk thuis @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zesiram

[FILM]Zion (Gribaldi x Sultan ) eindelijk thuis @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 18:30

Na lang oponthoud vanwege mijn zwangerschap, is Zion eindelijk onder het zadel. Ik ben vorig jaar begonnen met hem zadelmak te maken, maar toen ik er achter kwam dat ik zwanger was, durfde ik niet meer verder. Dus is hij een hele tijd terug op de wei gegaan. 19 januari hebben we hem naar een trainingsstal gebracht, waar ze eigenlijk zo met hem wegreden.
24 januari ben ik bevallen, en 2 maart ben ik zelf weer gaan rijden op Zion. Helaas liep de eerste keer meteen verkeerd af, en heb ik zand gehapt ( geen filmpje van gelukkig Haha! ).
Na nog 3 keer daar te hebben gereden, hebben we hem vorige week mee naar mijn oude stal genomen. We dachten dat we er wel klaar voor waren. Helaas bleek dat Zion slimmer was dan wij, en is hij de eerste week meteen begonnen met uitproberen. Ik heb hem drie keer gereden van de week, en hij werd alleen maar trager.
Vandaag was het doel dus: gas geven! En dat is gelukt Haha!

Overigens is het paard enorm braaf, en verdient echt een lintje als ik mezelf soms zie stuiteren. Ik ben helemaal niet bezig met nagevelijkheid momenteel, ik wilde eerst het gaspedaal weer eens vinden. Afgelopen vrijdag kreeg ik hem niet eens in draf meer namelijk Bloos Bloos
Mijn eigen commentaar: ik ben nog zeker 10 kilo te zwaar, alles swabbert ( let ook op de rits van mijn rijlaarzen Bloos Bloos ). Ik heb nog erg veel moeite om een verende verbinding met zijn mond te houden, en het is dan ook erg los-vast helaas ( en ik zet mijn handen dan nog vast ook ). Dat is iets waar ik zeker mee aan de slag moet. Sturen gaat nog niet perfect, en af en toe kom ik naar mijn zin wat te hard door. Gelukkig hebben we regelmatig privéles, en is mijn instructrice altijd in de buurt als ik aan het rijden ben, mocht het uit de hand lopen. Bedenk dus: paard is 6 weken zadelmak, amazone heeft al 7 maanden niet gereden en net een bevalling achter de rug. Meer excuses kan ik niet verzinnen Tong uitsteken
Nou ja, hierbij het filmpje, na een lang verhaal Knipoog

http://www.zesiram.nl/movies/erleyne_en_zion.wmv

Ntlie_

Re: [FILM]Zion (Gribaldi x Sultan ) eindelijk thuis @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 18:40

Aaah, en daar zit je dan, op je eigen paardje! Haha! Super joh! Haha!
Zion ziet er echt chique uit onder het zadel en vind het ondanks dat jullie nog maar zo kort bezig zijn er al best goed uit zien!
Echte tips heb ik niet, zeker niet met zo'n jong paard. Knipoog
Maar ik geloof zeker dat jullie op de goede weg zijn, ben echt benieuwd naar hoe het over een jaartje met jullie gaat Hyper!

greens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 18:41

Leuk om Zion eens onder het zadel te zien zeg!

stefaniietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 18:42

heej erlyne ;;
ik vond dat het er heel goed uitzag !! Haha!
mijn tips naar jou toe om op te letten misschien :
- probeer je handen stiller te houden
- en probeer ook minder moeite te doen om op en neer te gaan tijdens de draf ( het lijkt soms wat geforceert maar echt opvallen doet het niet )

( het zijn maar tips --> je doet ermee wat je wilt Tong uitsteken )
verder vind ik dat je heel relaxt rijdt !!
liefs !! Knipoog

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 18:55

Een aantal dingen zijn al gezegd, en ook door jezelf.
Wat me verder opvalt, is het opstijgen en voornamelijk het gaan zitten in het zadel. Ik denk dat dit voorzichtiger kan.

Je hebt een braaf paard! Succes ermee!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 19:01

Morris schreef:
Wat me verder opvalt, is het opstijgen en voornamelijk het gaan zitten in het zadel. Ik denk dat dit voorzichtiger kan.

Je hebt gelijk, alleen mijn lijf werkt nog niet zo mee. Het gaat al een stuk beter gelukkig! Wat ik zal zei, paard verdient een lintje wat dat betreft!

Denise82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:07

Dat wordt weer een hele knappe Grib! Hij ziet er nu al super uit hoor, maar normaal gesproken worden ze op deze leeftijd alleen nog maar veel knapper... Het rijden ziet er ook fijn uit, zo ben ik ook begonnen met mijn Grib want die had er ook een handje van om steeds wat trager te worden en dat is ook allemaal goedgekomen. Gewoon gas geven en eerst op eigen benen lopen!
Veel succes ermee!

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:20

wauw dat is een mooi paard Erleyne. Loopt mooi.
Commentaar betreft sluit ik me aan bij de anderen

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:24

Morris schreef:
Een aantal dingen zijn al gezegd, en ook door jezelf.

dat viel mij ook eeen beetje op.. denk dat je iets rustiger kan opstappen en rustiger gaan zitten.. nu zeg je een soort ''plof'' zegmaar..
Verder ziet het er goed uit Knipoog

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:25

erleyne schreef:
Morris schreef:

Je hebt gelijk, alleen mijn lijf werkt nog niet zo mee. Het gaat al een stuk beter gelukkig! Wat ik zal zei, paard verdient een lintje wat dat betreft!

sorry.. had ik niet gezien Bloos dat je daar al op geantwoord had..

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:35

Zo gaaf hoor om je eindelijk zo zelf op Zion te zien zitten. Ik vind het er allemaal goed uit zien hoor. Hij wordt vast een hele knapperd als ie strakjes alles kan. En idd nageeflijkheid wordt pas belangrijk als hij voorwaarts is. Commentaar heb je zelf al gegeven en is er ook al gezegd.

Enige tip van mij:
Ik zie dat hij na de bok rechtsom de andere kant, linksom, op vliegt. Ken het gedrag, Willemijn doet dat ook (alleen niet na een bok, maar zodra ik mijn buitenteugel erbij pak). Het leek alsof je een volte aan het rijden was toen hij in galop zat, maar in die volte toch de andere kant op ging zeg maar. Nu heeft ie z'n zin gekregen, want hij is linksom kunnen eindigen. Ik moet van mijn instructrice koste wat het kost haar toch rechtsom draaien en absoluut niet linksom terug gaan naar rechtsom (hoop dat je me snapt), anders zou ze hier misbruik van gaan maken. Misschien een tip.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 19:37

Ik had nog nooit met hem gegaloppeerd die kant op, maar ik moet idd wat dat betreft wat strenger worden. Ik was alleen zo verbaasd dat hij uberhaupt aangaloppeerde, dat ik even de weg kwijt was Bloos

Ivanaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:45

Ik vond je er heel zeker opzitten! Dat zal je paardje ook zeker wat meer zekerheid geven. Toch zou je dat kunnen ondersteunen door haar tussendoor te belonen. Dat miste ik heel erg.

Succes en veel plezier met je paard!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 19:46

@Ivanaa: dat doe ik met mijn stem, hij Knipoog is nog al kriebelig als ik hem een klopje ofzo geef. Maar het geluid heb ik er uitgeknipt, want ik hoor mezelf niet zo graag Bloos

gertjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:47

Wow Erleyne! Knap hoor!
Vind het super wat je doet, zo snel na je bevalling weer op je paard wat net is ingereden te kruipen! Petje af!
Ik vind het er goed uit zien! Het is nog maar een beginstadium en jullie zijn goed op weg! Rustig aan beginnen is ook belangrijk Ja!
Succes en veel plezier met Knappe Zion Haha!!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:48

Heey Erleyne, wat doen jullie het al super! Hij moet nog veel leren, maar dat gaat echt wel goedkomen! Ja
Kan niet wachten om jullie een keer in het echie te bewonderen Knipoog

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:19

Heej Erleyne, wat leuk om je een keer op Zion te zien zitten! Je doet het allemaal super hoor OK dan! En heb vertrouwen dat het helemaal goed komt tussen jullie Ja

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:46

Hey wat leuk Erleyne, een filmpje van jou en Zion. Ja

Over je handen had je zelf al gezegd, maar vooral na de 2e poging galop beweeg je ontzettend veel met je handen tijdens het lichtrijden. Ik weet ook dat het op zo'n jong paard echt voelt alsof je een beginner bent, maar probeer hier wel op te letten. Lachen
Heb je geen poging meer gedaan om hem rechtsom in galop te krijgen nadat hij zelf besloot linksom te gaan?

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:25

Wat een leuk dier, en wat issie BRAAF!
Goed van je dat je je nu vooral richt op het gasgeven (en remmen). Die aanleuning komt wel.
Pas wel op dat je door je onrustige handen niet al te veel onrust in zijn mond veroorzaakt. Maar met het uren maken op je paard, komt de routine ook wel weer terug, je conditie en lichamelijke gesteldheid worden beter en je zit dan vast ook wel weer stabieler. En daarmee wordt je handhouding ws ook wat rustiger.
Overigens; ik sluit me wel aan bij bovenstaande; een communicatiestoornis aoals te zien bij aanspringen in galop kan gebeuren, da's helemaal niet erg. Dat hij je daarna te slim af is en gauw linksom gaat.. nou ja, oké... maarre.. dan daarna wel gelijk poging twee om het wél te doen zoals gepland!
Om hem met je galophulpen niet teveel te overvallen (en daarmee ook event. een bokje te voorkomen) kan je hem misschien voorlopig even met een stemhulp ondersteunen.

Komt vast goed met jullie!

NaSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:48

Zoooo Erleyne Wow! dat ziet er al netjes uit. Hij kan lekker bokken (doet Wika nu dus ook zo in de galop). Heerlijk hè op je eigen paardje. Jullie komen er wel. Ik vind het echt een knapperd. Hoe groot is Zion?

Siegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 01:02

Buiten je drukke handen (ja, ik benadruk het nog ff Clown ),stoor ik me aan je benen. Je wilt veel te veel doen. Been geven, helpen met je zit... Het allerliefst hielp je hem volgens mij nog met lopen. Haha! Probeer ook aan je balans te werken. Jong paardje heeft iemand nodig met een zekere, onafhankelijke zit.

Verder een knap paard waar nog een hoop in zit. Jullie zullen vast een topteam gaan vormen. Lachen Heel veel succes!

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:26

Nou Erleyne, voor iemand die zo kort geleden bevallen is... petje af hoor! Ik ben niet zo snel weer gaan rijden en ook ik had last van zwabberende ... nou ja, alles zwabberde Haha! komt écht allemaal wel goed hoor! Fijn dat hij zo braaf is, wel zo makkelijk.

Jullie komen er wel. Veel plezier met rijden zou ik zo zeggen!

Lotje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:52

Jeetje wat issie opgeknapt! Echt al een volwassen paard aan het worden zo.
Vooral je lichtrijden is nog erg zwaar. Je vormspanning en balans is te matig en daardoor gaat alles zwabberen. Probeer je sta/zit-moment kleiner te maken. En dan heb je geen excuus dat hij zo groot draaft! Ook bij een paard wat groot draaft kun je klein lichtrijden. Breng het dichter bij het doorzitten. Verschil daartussen moet minimaal zijn. Meer voorin en minder hard in je zadel neerkomen zal ook al wonderen doen. Dus meer in je knieen buigen, zodat je bovenlichaam uitgelijnd is met je heupen en hielen. Hulpje waar ik bij mijn fysieke opbouw wat aan heb gehad te paard; in stap lichtrijden. En dan precies op het ritme van de stap en dan kun je ook goed letten op hoe je neerkomt in het zadel. Het is makkelijker om dat dan ook in draf toe te passen. Als jouw balans en vormspanning beter worden en daarmee je zit dus onafhankelijker, wordt jouw contact met zijn mond ook rustiger en constanter. Je kan dan immers je armen onafhankelijk van de rest van je lichaam bewegen.

Heel veel succes! OK dan!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 13:19

Heel veel leuk commentaar en goede tips gelukkig!

@Stacey en Mulan: inderdaad een beetje stom van me om niet meteen weer te gaan galopperen, maar ik was echt een beetje angstig geworden. Ik bewaar de galop voorlopig maar even voor de les, denk ik Bloos Het geeft toch meer vertrouwen als er iemand bij staat die zegt wat je moet doen ( al is het alleen maar blijven zitten ).

@Siegje: Dat is idd mijn probleem, ook voor mijn zwangerschap, op elk paard.Ik wil ze te graag helpen Haha! Goed opgemerkt, als ik je commentaar lees, dan lijkt het of ik mijn instructrice hoor praten!

@Charlot: vormspanning is het grootste probleem, mijn buikspieren zijn echt nog blubber, dus ik heb heel veel moeite mijn romp op spanning te houden. Ik ben al begonnen met oefeningen naast het paard en ik train mijn lichtrijden door twee passen te zitten en twee passen te staan. Dat vind ik zelf een fijne oefening voor mijn balans. Maar in stap is ook een goed idee! Ik vind zijn grote draf best een goed excuus eigenlijk Bloos HIj gooit ook megahoog op! Ik heb nog nooit een paard gereden die zo makkelijk draafde, ( ik heb uberhaupt nog nooit op zo'n kwaliteitsvol beest gereden volgens mij ), dus het is echt wennen. Vorige paarden gingen vanzichzelf heel makkelijk krabbelen, en dan was ik meer bezig met ze daaruit te rijden. Deze stuift meteen met enorme passen weg, waardoor ik elke keer wat achter kom in de beweging. Overigens ligt mijn zadel voor mij ook net iets te ver achterover. Ik heb er al een schuimpie onder gedaan, volgende maand wordt het helemaal aan ons aangepast. Wie weet gaat dat ook nog een beetje helpen ( maar ik zal eerst gewoon mezelf weer in shape moeten krijgen ).

Lotje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:39

Siegje heeft trouwens helemaal gelijk. Houd je hulp ook kleiner en geef hem 1x, maar blijf niet aanhouden. Wacht gewoon even op zijn reactie en herhaal dan indien nodig. Anders loop je hem inderdaad teveel te helpen en krijg je van die wegstuif-momenten, omdat je dan eigenlijk teveel hulp geeft.
Zijn draf maakt het voor jou wel moeilijker hoor, maar het mag nog steeds geen excuus zijn Knipoog Ik vind z'n draf trouwens wel helemaal geweldig. Zo los en swingend! Nu je het zegt van je zadel, hij ligt inderdaad wat achterover. Waarschijnlijk zit je daardoor meer achterin je zadel en kom je niet zo fijn neer met je lichtrijden. Dat zadel helpt je nou niet bepaald mee.

Maaruh, je weet zelf heel goed waar je aan moet werken en de instructie is ook aanwezig. Ik vind het toch wel lef dat je snel na je bevalling op hem durft te stappen en dan volle bak galop (die nog super ongecontroleerd is Clown ) door de bak sjeest Ja