Stelling/inbuigen naar recht een groot probleem..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Manon_V

Stelling/inbuigen naar recht een groot probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 18:08

Heee!

Sinds oktober heb ik, samen met mijn tweelingzusje, een eigen paardje: Lady Turiba.
Het rijden gaat al redelijk goed, maar ze is nogal slim... Nu we haar al een tijdje hebben en we goed aan elkaar gewend zijn, wordt het rijden natuurlijk veel serieuzer. 8 maart heb ik wedstrijd gehad. Deze ging niet helemaal naar mijn zin. Veel commentaar enzo, dus ik ging gister even flink aan de slag.

Na lekker te hebben losgereden ging ik oefenen met stelling, omdat dat een zwak punt is van mij én Turiba. Linksom ging het al best goed, dat is ook haar betere kant. Maar rechtsom was een groot probleem. In stap luisterde ze redelijk, maar als ik in draf stelling vraag probeert ze daar onderuit te komen door lekker hard te gaan lopen. Extra druk met de teugel geven hielp niet. Ik heb het een hele tijd volgehouden om die stelling te vragen, maar ze bleef volhouden.

Turiba en ik hebben elke week les, morgen ook weer dus ik ga het er zeker over hebben met mijn instructrice. Toch wilde ik het hier op Bokt even vragen wat jullie hieraan zouden doen?

-×××- Manon

Valentijn

Re: Stelling/inbuigen naar recht een groot probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 18:52

Als ik het zo hoor, wil ze niet buigen vanuit haar linkerschouder.
Het kan zijn dat dit wat zeer doet om deze spier op te rekken.

Zelf heb ik hier ook moeite mee gehad, maar dan linksom.
Wat je als oefening kan doen: stilzetten en stelling vragen naar rechts, dit kun je doen door met je rechtervingers heel de tijd te spelen, je linkerhand draai je iets mee in, zodat ze naar recht kan buigen.
In draf kun je de korte zijdes meepakken, elke keer kleine stukjes pakken en daar extra die rechter stelling vragen.
Ze moet daar echt even doorheen, dus om dit vaak te oefenen is wel handig.
Als je de korte zijdes meepakt en dit goed gaat, kun je de lange zijdes pakken.
D.m.v je binnenbeen zorg je ervoor dat ze op de hoefslag blijft, steeds die extra stelling blijven vragen.

Dit moet je wel opbouwen zodat je haar niet gaat overvragen.
Begin dus met het stilstaan en extra stelling vragen naar rechts.
Dit kun je zo'n 6x doen, verdeeld over de tijd dat je rijdt.

Goed opletten dat je ook linksom deze oefening doet, anders krijg je het probleem dat ze dadelijk vanuit haar rechterschouder niet wilt buigen.

Succes er mee Haha! !

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 19:10

Heel erg bedankt voor de tip, ik ga er zeker mee aan de slag Haha!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:13

Misschien helpt het als je je eerst niet teveel richt op de stelling in de hals, maar op de buiging van je gehele paard. Dus buigen om je binnen been en met je buitenbeen de achterhand begrenzen, die halsbuiging komt vanzelf wel. Je moet in ieder geval geen buiging 'afdwingen' door je binnenteugel teveel te gebruiken.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 19:19

De binnenteugel gebruik ik niet heel veel, het is meer dat ze gewoon niet naar mij been luistert. Daarnaast heb ik zelf het probleem dat ik de buitenteugel gebruik om haar op de hoefslag te houden, maar daar ben ik gister ook mee aan de slag gegaan; veel buitenteugel geven zodat ze juist niet aan de buitenkant begrenst wordt om naar binnen te buigen.
Je hebt wel gelijk dat ik me moet richten op de buiging van het hele paard, daar ben ik ook echt mee bezig. Lachen

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:21

Ik mis het recht richten hier?

disney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:10

bij ons op de manege rijden wij slalommen met paarden die ook moeite hebben met het buigen naar een bepaalde kant.
onze lerares legt dan 5 autobanden op een lijn (A-C), kdenk ongeveer 3 à 4 meter tussen 2 banden
en wij moeten dan ertussen slalommen, in het begin in stap en dan in draf
je kan dit ook doen met pionnen of emmers, .... of je kan deze oefening bv ook doen op een buitenrit als je een rij bomen tegenkomt, natuurlijk wel op een goede ondergrond zonder putten ofzo

wens je nog veel succes!!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:19

Je zou idd slalomoefeningen (wat een woord Haha!) kunnen gaan doen en veel slangevoltes waarbij je haar vanuit haar hele lichaam laat buigen. Eerst beginnen in stap, als dat goed gaat kan je naar verloop van tijd ook in de draf die stelling erbij gaan pakken Lachen Niet te veel in 1 keer Lachen

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:24

ik heb hetzelfde probleem, maar dit komt bij mij door het zadel wat niet helemaal optimaal ligt....
ik had al een tijd last met buiging naar rechts, en ik liet mn zadel nakijken of het nog goed lag enzo, en toen vroeg ze gelijk of ik problemen had met buiging.
misschien is het bij jou ook een optie om daar eens naar te laten kijken?

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:38

super tips hierboven.
maar ik denk ook dat je fysieke beprkingen door wat doen ook eerst moet uitsluiten voordat je alleen naar het rijtechnische deel gaat kijken.

veel succes in ieder geval.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 18:57

Het idee van slalomoefening vind ik heel goed, daar kan ik zeker mee aan de slag.

KellyG, Turiba heeft bij ons meteen een nieuw zadel gekregen, dat aangemeten was door iemand van de ruiterzaak. Dat zadel bleek naar voren te schuiven en na twee maanden kregen we hetzelfde model, maar dan met een bredere boom. Dit past heel goed en dat zadel is ook aangepast door iemand anders. Mijn instructrice heeft er toen ook nog naar gekeken en die zij dat het ook veel beter lag. Ze is met het nieuwe zadel al veel beter gaan lopen.

@paardenfysio: Je hebt helemaal gelijk. Turiba is nog niet zo heel lang van ons, maar we zijn er zowieso al achter dat ze gewoon heel slecht bereden is. Toen ze bij ons kwam zat ze in haar spieren helemaal vast, daarom masseren wij haar nu regelmatig. Haar net wordt al veel losser. Waarschijnlijk is ze dus ook heel stijfjes nog in haar rug. Ik zal zeker deze tip onthouden en als het niet beter gaat zal ik het er thuis zeker even over hebben!

Bedankt iedereen voor de tips, ik ga ermee aan de slag!

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 12:12

Mijn zadel was ook nieuw aangemeten, maar na 2,5 maand bleek deze toch niet meer te liggen zoals het lag toen ik het kocht.
Het kan natuurlijk wat anders wezen, maar je kan voor de zekerheid iemand laten kijken

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 13:52

Hee!

Nou gister heb ik dus les gehad. Eigenlijk ging het beter dan verwacht.
Hier een klein verlsagje:
In het begin van de les (na het losstappen) heb ik meteen aan charlotte gezegd wat het probleem was. Ze begon meteen over een osteopaat (Tuub zit al heel lang vast in der spieren enzo). Toen we even verder praatten, zei ze dat ik Saskia maar een keer lief aan moest kijken, want die is zelf fysio en die vind het wel interessant. Toen ging charlotte ook nog even naast mij staan om te kijken of tuub in haar nek wél wil buigen (dat was in stilstand) . Dat deed ze dus wel. Toen heb ik er ook bij gezegd dat het mij meer ging om de volledige buiging en daarop zei charlotte dat ik maar eens even wat moest laten zien Knipoog

Ik probeer dus wat buiging te vragen. Tuub luistert niet echt naar mijn been, dus charlotte zag wel wat er aan de hand was. Toen heeft charlotte Tuub even aangepakt en samen met mij hebben we Tuub even laten weten dat ze naar mijn been moest luisteren.

Vervolgens ging ik aan de slag. Ze deed het al veel beter dan zaterdag. Ze liep niet eens onder me uit! ik moest van charlotte op de volte gaan rijden, volte sluiten en openen, en voldoende binnenbeen geven. Met mijn buitenbeen moest ik zorgen dat ze niet naar buiten zou zwaaien met haar achterhand. Af en toe moest ik Tuub even duidelijk maken dat ze gewoon naar mijn been moest luisteren, met de zweep, en dat hielp dan weer voor een paar stappen. Ik ga er dus gewoon heel hard mee aan de slag (natuurlijk niet overhaasten), en dan komt het als het goed is wel goed.
Volgens charlotte kon tuub waarschijnlijk zelfs een keertwending ¿¿ Want ze stapte met haar achterbenen best goed over, als ze het eenmaal deed..

Het probleem ligt trouwens niet aleen bij Turiba, maar ook een beetje bij mij, want mijn rechterbeen is gewoon niet zo sterk.
Ik ben supertrots op Tuub dat ze nu wel luisterde, en ik wil jullie allemaal nog een keer heel erg bedanken voor de tips!! Haha!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 13:56

Les 1: Dit probleem ligt níet bij het paard, ook niet voor een klein gedeelte maar bij de ruiter en instructie.

Je kan slalommen tot je een ons weegt maar jouw paard is niet rechtgericht. dan zal je daar éérst mee aan de slag moeten gaan voor je ergens anders aan denkt. Heb het er met je instructrice eens over, als ze niet weet hoe dit moet zou ik een andere gaan zoeken. Waarschijnlijk weet ze meteen waar je het over hebt en kan je daar eens wat meer mee aan de slag. Via de pc is dat heel lastig om daarvoor oefeningen / hulpen uit te leggen. Je zal echt bij je instructie moeten zijn.

verder snap ik dat verhaal van de keertwendingen niet echt. éérst de basis, dán de trucjes.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 15:16

Sprry hoor, maar je komt nogal hard op me over.
Ten eerste licht het probleem bij haar eerdere ruiters, die hebben haar niet ontspannen gereden --> ze zit nu helemaal vast.
Punt 2: ik heb net gezegd dat het probleem óók bij mij licht.

3: Zeik mijn instructrice niet af!

4: Die keertwending doen we ook helemaal niet, mijn instructrice heeft gezegd dat ze die in het verleden waarschijnlijk wél heeft gedaan.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:20

ik zeik je instructrice nergens af, dat maak jij er zelf van.

Maargoed, dan overleg je niet met je instructrice. ook goed. Jouw paard, jouw probleem. Wie ben ik.

Succes in ieder geval.

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 16:11

Ik lees even met dit topic mee, aangezien ze ook van mij is natuurlijk Knipoog

Ik heb er opzich niet heel erg veel last van, maar ik merk wel dat ze er moeite mee heeft. Ik vind dat ze rechtsom vaak echt plat door de bocht gaat.

Waar haal je het missen van het rechtrichten vandaan in het verhaal als ik vragen mag?

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 16:16

het feit dat het paard dus duidelijk niet wil buigen om het rechterbeen. Waarschijnlijk is links dus ook zijn makkelijke kant?

Jullie paard is linksgebogen, ieder paard heeft een gemakkelijke en moeilijkere kant, net als mensen. De een schrijft rechtshandig, de ander linkshandig. Bij mensen doen we daar verder niets aan en maakt het verder niet uit. Bij een paard streven we ernaar dat hij/zij op allebij de kanten evenveel kan en even gemakkelijk is.

Om het even simpel te zeggen, jullie paard is linkshandig. Dat is dus te vergelijken met iemand die je rechts gaat leren schrijven, maar links moet hij het ook nog steeds kunnen. Daar zijn verschillende oefeningen voor, maar dat is erg lastig uitleggen via de pc, daarvoor zou ik het paard ook moeten zien. Daarom zeg ik dat het verstandig is hierover eens te overleggen met jullie instructrice. Als ze geen idee heeft hoe ze een paard recht zou moeten richten, zou het verstandig zijn op zoek te gaan naar een andere instructrice.

Je kan het overigens ook zien, zadel je paard maar eens op, ga er op zitten. Zet hem recht neer en een van jullie twee gaat er dan recht achter staan (vanaf een afstandje natuurlijk) waarschijnlijk zal het zadel dan overwegend meer naar de rechterkant van zijn rug liggen.

edit: overigens moet je die zadelcheck doen na het rijden. Niet meteen als je net hebt opgezadeld en aangesingeld, want dan is het nog niet zo duidelijk, gewoon gaan rijden, en na het rijden laat je iemand er achter staan en kijken.
Laatst bijgewerkt door DL_ op 18-03-08 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 16:17

Ik ben het ook eens met de bovenstaande reactie over het rechtrichten. Ik heb even een topic van je bekeken en je zit echt behoorlijk scheef. Let daar echt op. En rechtrichten is the key word. Of je het wil begrijpen of niet, vraag het aan je instructrice.
Wel een leuk paard overigens!

@ DresslOver: Dat is wat ik bedoelde!

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 16:19

Klopt Knipoog
Ze gooit je tijdens het rijden ook erg naar rechts, wat ik erg vervelend vind, maar daaraan werkt ik wel aan.
Vanavond moet manon rijden, maar morgen heb ik les, dan zal ik het er ook eens even over hebben.
Maar bij mij is er nog niet erg veel aan gewerkt, omdat mijn vertrouwen eerst even voorop ging, maar dat gaat nu beter, dus dat kan nu wel Lachen

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 16:20

Over onze topics: Die zijn alweer van een tijdje geleden, toen we net begonnen waren met haar nekontspanning Knipoog

Edit: Die zijn overigens ook met het vorige, dus het naar voren schuivende, zadel Knipoog

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 17:03

Dressl0ver: Duidelijke uitleg, dankje! Vanavond ga ik weer lessen. Kijken hoe ze dan reageert, ik zal ook even navragen over het rechtrichten. Ik en charlotte hebben het trouwens gister er wel over gehad dat ze links beter is dan rechts.

IERTJE7: Ik zat daar inderdaad héél scheef. Ik zat niet alleen te veel naar buiten, ik knikte ook nog een in in mijn zij. Dat scheef wegzakken, daar krijg ik nog altijd wel commentaar op tijdens het rijden, maar het inknikken is al stukke minder. Waarschijnlijk zit ik ook zo scheef omdat ik veel rugproblemen heb (gehad).
Tijdens het rijden wordt je naar een kant door haar gegooid. Daar besteden we elke les veel aandacht aan. (tenminste ik, ik weet niet of karin dat ook doet). Wat ik wel merkte is dat ze veel beter loopt als ik, voor mijn gevoel, overdreven naar de andere kant ga zitten.

Wat betreft de opmerking van karin dat ze scheef loopt: Turiba valt op de rechterhand heel erg tegen je been in, gister toen ik haar een paar keer duidelijk maakte dat ze naar mijn been moest luisteren, liep zo ook niet meer scheef Lachen

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:50

Manon, ze loopt niet schuin, maar ze gaat plat door de bocht Knipoog Maar dat licht inderdaad misschien af en toe aan mijn been, want ik heb er lang niet altijd last van hoor Knipoog

In de lessen werk ik er wel aan, om meer links te gaan zitten, want anders zakt het zadel schuin (ik heb daar al last van als het maar een klein beetje opzij schuift Knipoog)

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:28

Als ze plat door de bocht valt, wil dat zeggen dat ze niet buigt in het lijf, voor het binnenbeen. Dit heeft waarschijnlijk ook met jullie probleem te maken. Maar je kan er zelf wel wat aan doen; in elke bocht, wending of hoek je binnenbeen overdreven aandrukken of ietsje naar achteren leggen. Ze moet niet door de bocht vallen als een rechte plank, maar heel de hoek doorlopen!
Succes ermee!

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 10:52

Go jij! Go jij!
Gister weer les gehad Haha!
Ging niet helemaal zoals ik had gehoopt, maar iemand van de manege heeft naar Tuub der rugje gekeken.
Het zadel lag goed. Maar het punt waar wij neerkomen in het zadel, dat punt waar iets meer druk ligt, is een gevoelig puntje bij Tuub. We gaan dus even een schapenbontje aanschaffen want volgens haar moest dat wel helpen. Ook moeten we kijken of het zadel iets naar achteren kan, ze heeft niet zo'n lange rug dus waarschijnlijk kan het niet zo ver naar achteren. Saskia heeft ook nog gekeken of haar wervels wel in 1 lijn stonden, maar dat was gelukkig zo.
Nu is het bij het rijden de bedoeling dat we Tuub lekker ontspannen gaan rijden. Ze moet véél lager gaan lopen, nu loopt ze af en toe heel erg omhoog waardoor een bepaalde spier heel sterk is, misschien is dat ook wel te zien op de (oude) foto's. De aanhechting van haar nekspier (net achter de oren) is ook heel gespannen én gevoelig, dus die gaan we masseren om het wat losser te krijgen.

Ik heb het ook nog even met Saskia gehad over de bijzetteugels, die gaan vanaf nu vervangen worden door een stiekje, tijdens het longeren. Als Tuub namelijk een keertje struikelt met de bijzetteugels, zal ze heel erg in de mond getrokken worden met tot het gevolg een pony die bang is voor de mond.

Zo dit was het wel, misschien wat onduidelijk maar als je iets niet begrijpt, dan vraag je het maar Knipoog