hoe reageren op showgedrag tijdens rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mystery1980

hoe reageren op showgedrag tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 09:11

Hoe reageren jullie op showgedrag van je paard tijdens het rijden?
Ik vind het moeilijk zijn koppie er dan weer bij te krijgen, heb het gevoel dat hij onder mij uit gaat schieten, op mijn hulpen is nauwelijks tot geen reactie.

ellepel

Re: hoe reageren op showgedrag tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 09:13

ik vind dat altijd wel cool,zo'n knorrend dier onder je.
helemaal het voorwaartse kun je dan supermooi benutten.

de mijne doet het nu eigenlijk niet meer,vroeger wel vaak.,

werkte toch om flink voorwaarts te rijden, en afwisselende figuren

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 09:14

Die van mij doet het ook nog wel eens, ik drijf haar voorwaarts en ga verder met waar ik mee bezig was. Het heeft opzich wel iets, zo'n snorkelend paard onder je *LOL*

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 09:16

tja flink voorwaarts is leuk in de bak maar op buitenrit als je een onbekend paard moet passeren vind ik het niet zo'n goed plan.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 09:18

Da's idd niet zo goed plan, ik zat dan zelf te denken aan wat stelling te vragen of als de weg breed genoeg is mss wat wijken van het het paard af?

[Edit] met andere woorden iets doen waarbij hij zijn koppie bij jou moet houden.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 09:25

probleem is dat ik geen reactie krijg op hulpen, kan stelling vragen wat ik wil maar hoofd blijft in de lucht, zonder andere paarden in de buurt lukt dit wel zonder problemen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 09:26

En een klein tikje achter de kuit, van hé let even op?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 09:30

meestal krijg ik hierop ook geen reactie, hooguit een paar passen nog iets harder lopen terwijl ik hem juist kalm zou willen hebben liefst ook met hoofdje iets naar beneden

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 09:32

is het een hengst? of een ruin?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 09:33

ruin

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 09:35

ok.. aan de omschrijving die jij geeft had ik eerder aan een hengst gedacht... vooral omdat je zegt dat hij er met zijn aandacht ook niet meer bij te krijgen is...
heb je al geprobeerd erop te anticiperen? dus vóórdat je dat paard voorbij gaat aan het werk zetten, rond maken, de aandacht bij jou.. hem mentaal bezig houden.. eventueel stelling naar de andere kant toe...
proberen hem dusdanig bezig te houden dat hij helemaal niet de gaten heeft dat er een ander paard loopt...

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 10:32

hij heeft andere paarden meestal sneller door dan ik dus dat is best lastig. mocht ik inderdaad net bezig zijn met iets als er een ander paard aankomt, brengt hij mij met zijn ineens snellere tempo uit balans waardoor ik vaak niet zo veel meer te zeggen heb ik kan hem met een rukje aan 1 teugel dan vaak nog net een andere kant opsturen, maar het snelle tempo en het onder mij vandaan lopen krijg ik er niet uit.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:45

mijn paard (4jaarse hengst) vind het ook geweldig om eens de show af te steken op wandeling... Wat ik dan doe is hem proberen terug met zijn 4 benen op de grond te halen door zijn aandacht te vragen met mijn been, daarop reageert hij wel, ofwel ertegen beginnen praten... als zoiets niet lukt, probeer hem dan stil te zetten, maar je moet er iets aan doen want ik vind het zo precies wel een beetje gevaarlijk :-/

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 11:08

been geven krijg ik hooguit voorwaartse reactie of soms zelfs geen reactie, stilzetten krijg ik niet voor elkaar. Hoe meer ik inhou hou drukker hij gaat doen. Ik vind het inderdaad ook soms best link, daarom kijk ik altijd om me heen waar ik eventueel de ruimte heb om hem even op een volte te zetten. Maar liever zou ik willen dat de reactie wat minder heftig werd, heb al geprobeerd eraan te wennen door steeds paden te zoeken waar hij andere tegen komt, maar het blijft steeds hetzelfde liedje

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:12

als noob het lastig vind, gaat hij piafferen. ik laat hem dan altijd even een half rondje gaan en rij hem dan weer voorwaarts. is voor hem blijkbaar nodig als uitlaatklep.
resulteerde er alleen wel in dat ik een keer een B-proefje in piaffe heb afgelegd... vonden de toeschouwers wel leuk, ik en de jury wat minder....

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:25

Bedoel je mijn paardje hier mee???

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:28

benangelique schreef:
als noob het lastig vind, gaat hij piafferen. ik laat hem dan altijd even een half rondje gaan en rij hem dan weer voorwaarts. is voor hem blijkbaar nodig als uitlaatklep.
resulteerde er alleen wel in dat ik een keer een B-proefje in piaffe heb afgelegd... vonden de toeschouwers wel leuk, ik en de jury wat minder....

als je goed leest zit het probleem hem erin dat het paardje het op de buitenrit doet

Wat mij ook een idee lijkt, als je aan ziet komen dat het gaat gebeuren, aan het werk zetten! Stelling, beetje wijken aandacht naar je toe trekken. Hoop dat dta ook voldoende is. Succes!

Ik vidn het trouwens altijd wel fantastisch zitten, een paard wat zich dan zo laat zien, haah Haha!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 11:31

nee dit is al een tijdje geleden toen was ik nog niet eens buiten geweest op jouw paardje
jouw paardje is trouwens meer gewoon voorwaarts, das toch geen showgedrag?

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:35

Nou die wil zich ook nog wel eens behoorlijk oppompen hoor, maar dat merk je nog wel haha...maar voorwaarts rijden en relaxt blijven....energie moeten ze toch kwijt voordat ze weer kunnen ontspannen

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:40

Ja goed voorwaards rijden is vaak de enige oplossing. Die van mij heeft er ook een handje van, als ik t voel aankomen rijden we m voorwaards in een actieve draf, t liefst wat op druk en dan kan t afvloeien, doe ik dat niet, wordt t van kwaad tot erger en zouden we nog wel eens achteruit in een sloot o.i.d. belanden.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:42

ik ga echt niet met jou buiten rijden haha

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 11:42

tja misschien moet ik het gewoon wat meer laten gaan, want opzich gebeurd er niks, ben gewoon een control freak haha

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:45

dat werkt niet met levende wezens, altijd onverwachtse dingen, ligt er alleen maar aan dat je het aan voelt komen en het probeert netjes op te vangen en op te lossen....bij elk paard weer anders maar vaak zijn het foefjes die je door moet krijgen

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:47

barbaras schreef:
ik ga echt niet met jou buiten rijden haha

Wat jammer nu Bloos had er juist zo'n zin in, kun je zien dat die kleine witte pony niet zo duf is als iedereen denkt Tong uitsteken woehahaha.. vraag maar aan Manon Knipoog

Pukkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:52

show gedrag hmm!
als het paard niet bij de les is zet hem stil dus halthouden vraag hem weer naar beneden en praat tegen hem werkt goed! Lachen