Niet voorwaarts in de proef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xsander

Niet voorwaarts in de proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 19:00

Hallo,
Als ik aan het inrijden ben is die lekker voorwaarts,
maar in de proef zakt ie helemaal weg,
ik rijd M1 dus moet zonder zweep rijden,
ik rij met zweep meestal in.
Wie heeft een tip?
Zonder zweep losrijden ga ik proberen Knipoog

sjorsie

Re: Niet voorwaarts in de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:04

uhm ook in je training afwisselen in met en zonder zweep, zodat je paard ook niet weet of je er nu wel of niet een hebt en dan als je geen zweep hebt wel sporen en met zweep geen sporen of alleen knopjes zodat ie echt op jou moet reageren, beetje uitproberen hoe dat gaat voor jou, je kan overigens ook een keer HC starten met zweep dan kan je hem even op z'n nummer zetten als ie niet op je been reageert, dus je zweep dan pas gebruiken als hij niet op je been wil reageren, werkt heel verhelderend.

Xsander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 20:48

Ik denk dat ik gewoon helemaal niet meer met zweep ga rijden Knipoog ik denk dat dat het beste is.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 21:03

Ik rij tijdens normale training en veelal tijdens les zonder sporen.
Dan heb je tijdens de wedstrijd een 'extraatje' wat je normaal niet hebt. Tijdens het inrijden op wedstrijd ook flink streng met het been zijn (scherp maken).
Probeer ook het trainen thuis af te sluiten zonder zweep, dus de laatste 10 minuutjes zweep weg en doorrijden alsof er niets aan de hand is.
Wees overigens niet bang om tijdens de proef even een goed voorwaartse hulp te geven als ze tegen je been gaan hangen.
Probeer niet te gaan 'pompen' met je benen tijdens de proef.

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:04

Ik heb/had hetzelfde probleem als jij...nu dus in mindere mate. Ik heb tijdens het trainen mijn paard enorm voorwaarts losgereden. Lekker dorrijden en op het moment dat hij terugvalt bijdrijven, op deze manier gaat hij mee voorwaarts denken. Op een gegeven moment pakte die van mij dit ook beter op in de proef. Ik betrap(te) mezelf nog wel eens op het feit dat ik in de proef weer teveel aan het drijven was en hierdoor stompte ik m af...
Hopelijk kun je iets met deze beknopte uitleg Knipoog

Xsander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 15:02

Bedankt allemaal hier heb k wat aan Haha!
ja dat doe ik met inrijden, dan ga ik hem extra voorwaarts rijden, maar dan denk ik altijd tja ik meot niet teveel doen, en dan denk ik na de proef tja heb ik toch teveel gedaan? dat ie moe is geworden. Maar hij moet het vol kunnen houden. want 2 springparcoursen springt ie ook zo, zonder moe te worden Knipoog

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:06

Ik heb/had dit probleem ook. Alleen nu zakt hij aan het einde van de proef vaak een beetje in. Met losrijden rij ik vlak voordat we de ring in gaan nog heel veel overgangen en schijnovergangen. Het helpt niet altijd, maar hij is al een stuk scherper dan eerst. Nu rijden we in de proef eindelijk ook middendraf. Sigaar

antjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:51

de basis beter voor elkaar maken.
zorgen dat hij altijd in alle situaties onmiddelijk op een lichte been hulp reageert

Xsander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 15:56

Bedankt Knipoog
Ik denk dat ik ook langere sporen ga kopen,
ik ben wel rustig met me benen dus moet kunnen Lachen

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:38

Xsander schreef:
Bedankt allemaal hier heb k wat aan Haha!
ja dat doe ik met inrijden, dan ga ik hem extra voorwaarts rijden, maar dan denk ik altijd tja ik meot niet teveel doen, en dan denk ik na de proef tja heb ik toch teveel gedaan? dat ie moe is geworden. Maar hij moet het vol kunnen houden. want 2 springparcoursen springt ie ook zo, zonder moe te worden Knipoog

Dacht ik toen ook, nu blijkt meneer diesel na een uur werken pas warm te zijn... Vork

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:23

Ik heb hetzelfde met mijn paard, en ik weet ook nog niet zo goed hoe ik het op moet lossen. Als ik kort losrij is hij in de eerste proef redelijk flitsend, maar dan ga ik 'm weer te kort rijden omdat ie dan weer te voorwaarts gaat... Als ik hem lang losrijd dan word ie moe. Maar da's alleen binnen, buiten gaat het opzich goed!

Xsander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 21:52

Ja ik hoop dat het buiten beter gaat Knipoog
ik denk het wel.
en als ik te kort losrij zit ik weer met me oefeningen Knipoog het is een beetje uitvinden allemaal Lachen

Maris_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:59

Meestal is inderdaad de kans groot dat ze buiter wat allerter zijn. Maar wissel het thuis ook vaak af met/zonder zweep.

Xsander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 16:50

ja precies.. bedankt voor alle reacties Lachen

Deniseeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:07

Hoi,

Probeer goed je benen erbij te houden. Geef anders stiekem een tikje met je hand op zijn kont aan de buitenkant zodat de jury het niet ziet.

Mvg.

FreEnRomeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 12:40

@Deniseeeee
Huh snap hem niet.

Xsander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 13:42

@Deniseeeee
Volgens mij is dat een beetje lastig, als je ineens je teugels in 1 hand hebt

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 02:04

sporen ?

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 02:09

ik heb het zelfde probleem gehad, dan was hij met losrijden super aan het sjouwen, en alsof de batterij ineens leeg was in de proef begon hij traag aan mijn been te zijn zodra ik binnen kwam.

ik heb een paar keertjes vlak voordat ik de baan in ging andere sporen omgedaan.. van kleine knopspoortjes naar zachte wielspoortjes..dit is maar drie keer bodig geweest,

toen gaf ij zelf aan dat hij het niet meer nodig vond en dat hij het zelf wel weer kon Vork

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 08:22

Elienee schreef:
sporen ?

Sporen zijn om de hulpen de verfijnen, niet om een niet voorwaarts paard vooruit te krijgen/'stampen'

Xsander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 11:48

WickedSanty schreef:
ik heb het zelfde probleem gehad, dan was hij met losrijden super aan het sjouwen, en alsof de batterij ineens leeg was in de proef begon hij traag aan mijn been te zijn zodra ik binnen kwam.

ik heb een paar keertjes vlak voordat ik de baan in ging andere sporen omgedaan.. van kleine knopspoortjes naar zachte wielspoortjes..dit is maar drie keer bodig geweest,

toen gaf ij zelf aan dat hij het niet meer nodig vond en dat hij het zelf wel weer kon Vork

OKe dan ga ik dat een keer proberen Knipoog
13 april is mijn eerst aankomende wedstrijd dus zal het dan proberen
Ik rij ook in viertal, en dan is ie het tegenovergestelde, dan is ie lekker
voorwaarts enzo Knipoog
Bedankt ! Pling

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:03

Het is vast al gezegt maar toch: Hij moet reageren op je benen dus als hij niet genoeg reageert tikje erbij. En ik zeg niet dat je het doet maar de meeste "sport" ruiters gebruiken vaak een zweepje bij de training en gebruiken die dan verkeerd. Als je meer impuls wilt enz. moet je dat niet met een zweepje oplossen. Dat is natuurlijk wel makkelijk maar helemaal op langer termijn krijg je een averechts effect.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:14

Mijn paard had daar vorig jaar ook een beetje last van, ook al reed ik toen in het L1 wel nog met zweep, ik moest hem steeds bijdrijven etc., daarvoor heb ik hem echt consequent aangepakt in de proef met vooral mijn benen, en dat hielp prima. Nu ik een andere trainer heb, zijn we nog meer en beter met de basis bezig geweest, daardoor staat hij veel beter aan de hulpen en daardoor gaat het proefrijden ook veel makkelijker. Thuis rijdt ik vaker zonder zweep en onlangs hebben we ons M1 debuut gemaakt en hij bleef er gewoon aan trekken.

Overigens geloof ik er trouwens niet in dat je van 'normaal losrijden' een luier paard in de ring krijgt, als hij namelijk een goede conditie heeft en je rijdt thuis ook zeg maar 1 uur per dag, dan moet hij genoeg conditie hebben om dit op wedstrijd ook te kunnen.

Xsander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 17:52

gizmo_lover schreef:
Het is vast al gezegt maar toch: Hij moet reageren op je benen dus als hij niet genoeg reageert tikje erbij. En ik zeg niet dat je het doet maar de meeste "sport" ruiters gebruiken vaak een zweepje bij de training en gebruiken die dan verkeerd. Als je meer impuls wilt enz. moet je dat niet met een zweepje oplossen. Dat is natuurlijk wel makkelijk maar helemaal op langer termijn krijg je een averechts effect.

Ik rij helemaal niet meer met zweep, ik probeer nu alles met me benen te doen Knipoog
en toen ik hem gebruikte deed ik het alleen voor de achterhand er bij te houden en voor moeilijkere oefeningen zoals wijken en schouderbinnenwaarts om de achterhand erbij te houden.

Bedankt voor je reactie Haha!

paardje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 18:11

Je moet veel schakelen,je paard moet reageren op je been en je zit. Een zweep is hiervoor een hulpmiddel,maar mag niet als noodzakelijk worden beschouwd Knipoog .

Probeer hem in de training regelmatig zonder zweep en spoort te rijden . En vooral veel schakelen .

Ofwel,rijd je te lang los . Dit hangt natuurlijk af van paard tot paard,maar als je losrijdt mag je je paard vooral niet moe maken Lachen .

Hopelijk ben je er wat mee .

groetjes