Licht in handen, niet zwaar in de hand? Hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gipsylover

Licht in handen, niet zwaar in de hand? Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 19:24

Heey!

Sinds een paar maandjes heb ik 'n nieuwe verzorgpaardjes.
Eentje daarvan rijd ik heel vaak. Rafiki.
Alleen soms voelt hij best heel zwaar in de mond. Dan gaat de eigenaresse dr even op, en daarna is hij weer heerlijk licht enzo.
Maar hoe krijg je nou je paard zo lekker licht, niet zwaar in de hand?

Wat kan je er precies aan doen, waar moet je veel mee oefenen?
Ik had het gevraagd aan de instructrice van ons op stal en die zei dat het moeilijk was om zo een, twee, drie uit te leggen!

Noujaa, hopelijk hebben jullie tips! Knipoog

Groetjes Hanneke

feliciaa

Re: Licht in handen, niet zwaar in de hand? Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 19:27

Het kan komen doordat je je handen vast zet maar dat is vanaf een computer en zonder foto's moeilijk te beoordelen. als dat zo is probeer dan je handen te ontspannen (wel contact houden) en het paard voorwaarts te rijden.

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 19:27

Waarom vraag je het niet even aan de eigenaresse? Haha! die zou het waarschijnlijk wel het beste weten hoe je het bij haar paard doet Knipoog

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 19:30

Dat ga ik inderdaad doen! Maar ik dacht misschien hebben jullie al wat tips!

@Feliciaa, ik zet me handen niet vast ofzo, dat heb ik afgeleerd. Ik ontspan als tie goed loopt, en geef ophouding als hij weer ophoog komt. Hij loopt wel omlaag netjes, maar toch voelt hij heel zwaar!

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 19:32

Heel veel naarvoren rijden, dat hielp bij mijn bijrijdpaard ook (wat hij overigens niet meer doet)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 19:51

drijven drijven drijven drijven, paard moet zelf aan het sjouwen gaan op eigen benen ipv jouw hand als steuntje te pakken.
Ook niet je hand als steun geven, zelf los blijven.
Gaat hij in het voorwaartse hangen, dan heel veel schakelen in tempo. Hij MOET op eigen benen.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 07:39

@Urielle- Oké! Dankje voor de tip! Ik ga er aan werken!

tiffiepiffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 07:43

Vooral voorkomen dat je zelf gaat trekken, telkens korte ophouding en weer meegeven Lachen Succes ermee!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:33

Als hij zwaar op jouw hand is betekend dat dat hij op de voorhand loopt ipv achterhand. Probeer inderdaad door echt op je been te rijden hem van achteren naar voren te rijden. Dus wat hiervoor al gezegd is drijven! En dat met een zachte hand opvangen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 11:23

Vooral schakelen, niet alleen maar harder lopen, maar juist even terug rijden in tempo zodat je hem terug op de achterhand zet en dan weer voorwaarts stukje wegrijden. Als je steeds harder laat lopen rijdt je hem juist snel van e achterhand af en gaat hij hangen of sterk worden. Wel actief dus, maar niet te snel en veel wisselen/overgangen maken.

Met je hand vooral niet vasthouden. Als je zelf strak bent met je hand gaat het paard eerder op je hand hangen dan wanneer je ontspannen bent (denk ook aan schouders en ellebogen, ipv alleen vingers en polsen) en af en toe op het juiste moment een ophouding maakt.

RickMeijers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:04

Precies, veel schakelen ! ook schijnovergangen rijden helpt.

Ik had precies hetzelfde probleem met mijn paard en mijn instructeur heeft me hier heel goed bij geholpen.
Ten eerste is het heel belangrijk dat, als je vraagt, je ook reactie krijgt en zodra je reactie krijgt moet je zelf je hand meteen weer ontspannen en eventueel belonen (het is echt maar milimeterwerk als je snel genoeg bent). Je moet ook tegen jezelf heel streng zijn, en je er niet makkelijk vanaf maken Knipoog Zorg dat als je een hulp geeft je daarop ook reactie krijgt, probeer hem continue te begeleiden. Het is het belangrijkste dat je zo snel mogelijk reageert op wat er gebeurt.

Bovendien moet het tempo ten alle tijden van jouw blijven, dus als hij terugvalt METEEN naar voren rijden en steeds als je reactie krijgt ontspannen en eventueel belonen (met je binnenhand Knipoog )

Blijf heel veel varieren en een keer heel overdreven stelling pakken kan ook geen kwaad (zorgt wel dat hij dan goed warm is) bij die van mij wil het ook nog wel eens helpen hem op contra-stelling te zetten en zo bijvoorbeeld een volte te rijden als hij neit goed aanpakt. Wel best lastig vind ik zelf Tong uitsteken

Veel succes !
Laatst bijgewerkt door RickMeijers op 12-03-08 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:08

Idd voorwaarts rijden, van achter naar voren naar de hand toe. Vragen dmv halve ophoudingen maar direct weer ontspannen en zodra hij zwaar wordt weet je dat je te weinig voorwaarts gericht bezig bent.

RickMeijers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:32

Edit Tong uitsteken

Zorg er ook voor dat je paard 'bij jouw blijft' en laat hem niet 'uit elkaar vallen'. Je moet zijn aandacht erbij houden, hij mag bv niet opeens naar buiten kijken als je gwn met binnenstelling rijdt. Let maar eens heel goed op die dingen en je zult waarschijnlijk wel zien dat er vaak kleine dingen zijn die fout gaan... zorg dat je dat zo veel mogelijk probeert te voorkomen.

Ik rij nu vaak overgangen van stap-galop en galop-stap, als hij goed aanpakt als je van stap naar galop rijdt (zonder drafpas ertussen) moet hij wel zijn achter benen meer onder zijn lijf zetten. Je moet er voor zorgen dat je voor het maken van deze overgang wat verzamelt en maak net voordat je aangalopeert een kwart ophouding met je buitentuigel ('ter attentie'). (en hem niet 'uit elkaar laten vallen' als je eenmaal in die galop zit) Als hij het goed doet METEEN belonen (met je binnenhand, zo stoor je hem het minst in de mond en ga vooral NIET naar voren met je lichaam als je beloont), het kan trouwens ook geen kwaad hem tijdens het galoperen eens de hals te laten strekken, dit lijkt misschien een beetje eng maar dat valt reuze mee, het is bovendien goed voor het vertrouwen. Zorg dan wel als je dat doet dat je licht contact houdt, bovendien mag hij niet met zijn hoofd omhoog komen ! dit laatste is wel heel belangrijk, zodra hij iets omhoog komt de teugel een klein beetje korter en weer diep vragen, als hij er is meteen weer uitschuiven.

Het is een hele lap tekst maar ik hoop dat je hier iets mee kunt Knipoog

PS: Om te controleren of je hem van achter goed actief hebt moet je goed op zijn hoofd-hals-houding letten tijdens overgangen en bij het halsstrekken. Als hij tijdens overgangen of halsstrekken met zijn hoofd omhoog komt kan dit betekenen dat hij zijn achterhand niet goed (actief) gebruikt.

Nogmaals succes Tong uitsteken

3lsk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:00

Ik sluit me aan bij wat hierboven gezegd is: Je paardje actief maken zodat ie op eigen benen gaat lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:03

bij drijven drijven drijven krijg ik het beeld van een afgestompt paard voor me Haha!
Idd, actief maken. Leren reageren op minimale kuitdruk.

Verder ook geen gelegenheid geven tot hangen of trekken.
Dat kan alleen maar met een "tegenstander"
Zie het maar als touw trekken..leuks pelletje met een tegenstander, kijken wie het sterkte is.
Maar als die tegenstander loslaat...is het spel voorbij Lachen

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:06

Ik krijg sinds kort les, voordat ik les had was mijn paard ook erg zwaar. Maar nu ik les heb, hamert mijn instructeur op dat hij goed op mijn been moet reageren. Dus goed actief zijn. En veel met je zit rijden.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:17

Ja doet mijne ook, maar als ik haar vooruit drijf heb ik weer het renprobleem, dan wil ze weer constant vooruit in draf en raakt ze weer helemaal in stress en denkt ze dat ze moet galopperen.. Jah dan ben ik natuurlijk ook geen stap verder. Heb dan geprobeert om met losse teugels te rijden, maar dan hangt haar hoofd er maar bij zoals een verwelkte bloem, en ja dan loopt ze te slenteren..

RickMeijers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:25

Als ze begint te slenteren is ze waarschijnlijk niet goed voor het been, hier geldt dus ook weer: goed actief houden. (subtiele MAAR duidelijke hulpen geven)
Zorg ook dat het leuk blijft voor het paardje dat voorkomt ook al veel problemen Knipoog

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:33

Ze is echt wel goed voor het been hoor, als je haar terugneemt naar stap en dan been geeft dan is ze direct weg in draf bij de minste druk. Ook oefen ik vaak op die overgangen, ja dan helpt het inderdaad wel wat maar dan wordt ze moe en gaat ze dus WEER hangen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:34

Dat te snel gaan met je zit opvangen, zo min mogelijk met de hand Lachen
En zet haar op een volte die je sluit.

Geef haar ook tussen door veel halsvrijheid.
Want moe en gaan hangen...opzich vind ik dat een vorm van overvragen Lachen
Bouw de tijd langzaam op, nu is het duidelijk te lang Lachen

gigil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:15

lekker veel overgangen rijden. en enkele keren achterwaarts en dan weer in draf naar voren dan gaat hij\zij de achterhand beter gebruiken

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:08

Bij mij was ie ook soms zwaar ,
N ik dacht ook altijd vooruit vooruit vooruit ,
Maar het bleef een beetje zo ,
Blijkt dat ze eilijk gewoon vast zat in dr kaken ,
Probeer dus eens te zorgen dat ze ook goed los is in de kaken !

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:09

en hoe bereik je dat?

JacordeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:14

schakelen schakelen schakelen.. mijn paard had er ook een handje van om (vooral als hij moe werd..) even lekker zijn hoofd te laten hangen. Steeds als ik dat voelde reed ik weg en weer terug en veel blijven wenden en schakelen.. Tegenwoordig loopt hij al een stuk soepeler en met veel meer afdruk, puur omdat hij nu zichzelf in balans houdt. Haha! Voor mij werkte dat in ieder geval heeeeel goed! Succes Lachen

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 23:23

Wel ja dat te snel moet ik idd proberen inhouden met de zit, maar door die hulp loopt ze vaak heen.. Dan probeer ik haar inderdaad op de volte te zetten maarja, ze geraakt veel te snel gestresst, vanaf ze voelt dat ze moet galopperen dan is ze helemaal opgespannen.