Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Peelie schreef:Hallo bokkers,
Ik Zit dus een beetje met een vraag en ben opzoek naar antwoorden.
Citaat:Maar... Waarom zegt de een: 'je moet spelen met de teugels totdat het paard nageeft' en de ander 'alsmaar vooruit totdat het paard zelf besluit na te geven'?
Citaat:En waarom gaat de ene persoon voor het kneden en de ander voor het voorwaarts? (ook instructie) Zelfs als duidelijk zichtbaar is dat het paard er alleen maar van in protest gaat en het bij de anders juist wel heel erg goed werkt?
Citaat:Brand los...

Ik bedoel met het "spelen " kneepjes geven... Maar bij veel mensen worden kneepjes al snel zagen. En het voorwaards rijden bedoel ik dat je natuurlijk ook contact houd met de mond. Peelie schreef:ow is goedIk bedoel met het "spelen " kneepjes geven... Maar bij veel mensen worden kneepjes al snel zagen. En het voorwaards rijden bedoel ik dat je natuurlijk ook contact houd met de mond.
.
) en zorgen dat hij los laat en gaat ontspannen, merk ik dat hij dat is, rijd ik eerst wat rondjes met lange teugel gewoon als pauze/beloning en om even te checken of hij wel écht ontspannen is.
Urielle schreef:Imo zijn het wel degelijk verschillende methodes dus imo: omdat je paarden niet in een schema kunt zetten. Niet elk paard reageert op hetzelfde op dezelfde manier en dus zijn er duizend manieren om je doel te bereiken.
Hetzelfde kun je zeggen over nageeflijk rijden vanaf de volte of juist per se vanuit de rechte lijn. Rijden op gewicht of juist zo stil mogelijk zitten. En noem er nog maar een paar.
Zoek uit wat bij jou en je paard past.
Annn schreef:Ik begin vaak met iets contact, maar probeer toch wel van zn mond af te blijven, eerst in mijn tempo lopen, door bijvoorbeeld overgangen, (paard wil vaak sloom zijn) en zorgen dat hij los laat en gaat ontspannen, merk ik dat hij dat is, rijd ik eerst wat rondjes met lange teugel gewoon als pauze/beloning en om even te checken of hij wel écht ontspannen is.
Dan neem ik de teugels op maat en weer zo ontspannen mogelijk verder rijden, zo'n 10 minuutjes.
Dus het spelen/kneepjes geven komt pas dan.
Kort gezegt: ik doe het allebei

0134774310 schreef:Denk dat je het moet zien, over scherm kan je niet inschatten toch?
Peelie schreef:Urielle schreef:Imo zijn het wel degelijk verschillende methodes dus imo: omdat je paarden niet in een schema kunt zetten. Niet elk paard reageert op hetzelfde op dezelfde manier en dus zijn er duizend manieren om je doel te bereiken.
Hetzelfde kun je zeggen over nageeflijk rijden vanaf de volte of juist per se vanuit de rechte lijn. Rijden op gewicht of juist zo stil mogelijk zitten. En noem er nog maar een paar.
Zoek uit wat bij jou en je paard past.
Dat heb ik al gevonden maar ik ben dus benieuwd wat voor soort manieren er zijn er waarom ze wel of niet werken volgens jullie... Ik ben gewoon benieuwd
Je paard moet zo snel reageren op je zit dat hij per direct stil staat. En geloof me dat dit zelfs bij een groen paard als je de hulpen goed geeft!
. Je verlaagt je zwaartepunt door uit te adement, je sluit je benen en maakt een ophouding aan de buitenteugel.
tjah... veel mensen interperteren het idd wel zo. Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik er zelf ook nog moeite mee heb...