Spelen of wachten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Spelen of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 15:57

Hallo bokkers,

Ik Zit dus een beetje met een vraag en ben opzoek naar antwoorden.

Ik weet het er zijn meer dat genoeg topic's over het ín de krul'of aan de teugel rijden van je paard.

Maar... Waarom zecht de ene je moet spelen met de teugels totdat het paard na geeft en de ander als maar voor uit totdat het paard zelf besluit na te geven.

En waarom gaat de ene persoon voor het kneden en de ander voor het voorwaarts. (ook instructie) Zelfs als duidelijk zichtbaar is dat het paard er allen maar van in protest gaat en het bij de anders juist wel heel erg goed werkt.

Ik zou nou graag onderbouwde meningen willen horen waarom jullie er zo over denken en waarom het volgens jullie het beste werkt.

Het is niet de bedoeling dat we elkaars mening gaan afkraken. Het is de bedoeling dat dit een gezonde discussie word waarbij we elkaars meningen en argumenten respecteren. En als je het ergens niet mee eens bent ondersteun dat dan ook weer met een argument.

Ik zou zeggen brand los...

Sheran

Re: Spelen of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:03

Peelie schreef:
Hallo bokkers,

Ik Zit dus een beetje met een vraag en ben opzoek naar antwoorden.

Goed idee :d

Citaat:
Maar... Waarom zegt de een: 'je moet spelen met de teugels totdat het paard nageeft' en de ander 'alsmaar vooruit totdat het paard zelf besluit na te geven'?

Ik denk dat ze beiden een beetje hetzelfde bedoelen. Alsmaar voorwaarts rijden tot het paard zelf besluit na te geven is niet hetzelfde als je handen vastzetten en vooruit rijden. Om te voorkomen dat het paard zich vast kan zetten moet er speling in de teugels zitten, en om het paard op tempo te houden en stelling te vragen zullen er soms kleine kneepjes/ophoudinkjes nodig zijn. Soms zijn die noodzakelijk voor een goede aanleuning. Want ook spelen is niet hetzelfde als rommelen of zagen!

Citaat:
En waarom gaat de ene persoon voor het kneden en de ander voor het voorwaarts? (ook instructie) Zelfs als duidelijk zichtbaar is dat het paard er alleen maar van in protest gaat en het bij de anders juist wel heel erg goed werkt?

Zie ook mijn reactie hierboven. Als er protest optreedt doe je het niet goed.

Citaat:
Brand los...

En blus ook indien nodig Tong uitsteken

(heb trouwens even je tekst leesbaar gemaakt in mijn quotes)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 16:06

ow is goed Tong uitsteken Ik bedoel met het "spelen " kneepjes geven... Maar bij veel mensen worden kneepjes al snel zagen. En het voorwaards rijden bedoel ik dat je natuurlijk ook contact houd met de mond.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:07

Peelie schreef:
ow is goed Tong uitsteken Ik bedoel met het "spelen " kneepjes geven... Maar bij veel mensen worden kneepjes al snel zagen. En het voorwaards rijden bedoel ik dat je natuurlijk ook contact houd met de mond.

Ja, dat snap ik. Maar ik denk dat er dus veel mensen zijn die hetzelfde bedoelen, maar het anders noemen Lachen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:12

Imo zijn het wel degelijk verschillende methodes dus imo: omdat je paarden niet in een schema kunt zetten. Niet elk paard reageert op hetzelfde op dezelfde manier en dus zijn er duizend manieren om je doel te bereiken.
Hetzelfde kun je zeggen over nageeflijk rijden vanaf de volte of juist per se vanuit de rechte lijn. Rijden op gewicht of juist zo stil mogelijk zitten. En noem er nog maar een paar.
Zoek uit wat bij jou en je paard past.

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:26

Ik begin vaak met iets contact, maar probeer toch wel van zn mond af te blijven, eerst in mijn tempo lopen, door bijvoorbeeld overgangen, (paard wil vaak sloom zijn Tong uitsteken) en zorgen dat hij los laat en gaat ontspannen, merk ik dat hij dat is, rijd ik eerst wat rondjes met lange teugel gewoon als pauze/beloning en om even te checken of hij wel écht ontspannen is.
Dan neem ik de teugels op maat en weer zo ontspannen mogelijk verder rijden, zo'n 10 minuutjes.
Dus het spelen/kneepjes geven komt pas dan.
Kort gezegt: ik doe het allebei Huilen van het lachen

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 18:02

Urielle schreef:
Imo zijn het wel degelijk verschillende methodes dus imo: omdat je paarden niet in een schema kunt zetten. Niet elk paard reageert op hetzelfde op dezelfde manier en dus zijn er duizend manieren om je doel te bereiken.
Hetzelfde kun je zeggen over nageeflijk rijden vanaf de volte of juist per se vanuit de rechte lijn. Rijden op gewicht of juist zo stil mogelijk zitten. En noem er nog maar een paar.

Dat heb ik al gevonden maar ik ben dus benieuwd wat voor soort manieren er zijn er waarom ze wel of niet werken volgens jullie... Ik ben gewoon benieuwd Tong uitsteken

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 18:04

Annn schreef:
Ik begin vaak met iets contact, maar probeer toch wel van zn mond af te blijven, eerst in mijn tempo lopen, door bijvoorbeeld overgangen, (paard wil vaak sloom zijn Tong uitsteken) en zorgen dat hij los laat en gaat ontspannen, merk ik dat hij dat is, rijd ik eerst wat rondjes met lange teugel gewoon als pauze/beloning en om even te checken of hij wel écht ontspannen is.
Dan neem ik de teugels op maat en weer zo ontspannen mogelijk verder rijden, zo'n 10 minuutjes.
Dus het spelen/kneepjes geven komt pas dan.
Kort gezegt: ik doe het allebei Huilen van het lachen

hihi tjah dat kan ook :p
maar is bij jou kneepjes met veel of weinig druk?

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 18:18

Hangt er eigenlijk vanaf, soms is weinig druk genoeg, en soms moet er net even iets meer, maar dat is dan niet constant, meer gewoon even van; even opletten, snap je? Tong uitsteken

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 18:31

jah Tong uitsteken

@ Urielle Wat voor manieren zijn er nog meer dan? want volgens mij zijn dit wel de 2 bekenste of niet?

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 18:34

ik gebruik eigenlijk een beetje allebei in een mix,
dus zowel voorwaarts rijden als af en toe een kneepje geven.
Bloos

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 18:44

En hou houden julle je paard dan rond in b.v. een overgang. Want daar zjn de memngen ook heel erg over verdeelt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 19:46

Hmm, mijn instructrice werkt nu vooral met de weerstandbiedende hadn. En dat hoeft niet in het voorwaarts rijden. Juist ook halthouden, teugels in gevoel en dan wachten tot je paard zakt en nageeft, vanuit het nageven wegstappen en zo proberen te houden en zo door naar draf en galop. Als het paard geleerd heeft op de weerstandbiedende hand na te geven kun je altijd weer daarop terugvallen.

Ikzelf gebruik ook vaak stelling vragen, vooral in het begin als ik wil dat ze ontspant en haar hals laat vallen aan een langere teugel. Ik probeer dan contact te houden en of ze ontspannen genoeg is om op het sluiten van mijn hand door te zakken en na te geven met lage en ronde hals. Ik ga dus niet steeds kneepjes geven, maar kies daar een moment voor als ik denk dat ze zo ontspannen is dat ik haar daarmee iets ronder kan krijgen. Geeft ze na, houd ik mijn hand weer stil.

De manier van contact houden en voorwaarts rijden en wachten werkt voor mij vaak niet. Op 1 of andere manier snappen mijn paarden dat niet, of ik ben er niet handig genoeg in om het juiste op het goede moment te doen. Als ik te weinig druk heb gebeurd er niets, als ik meer druk heb zijn de paarden vaak sterk en dat vind ik niet fijn rijden. Ik kan pas fijn rijden als die hals voorwaarts neerwaarts mijn hand meeneemt en het paard daarin over de rug gaat lopen. Daarvoor moet de hals beneden horizontaal zakken waarna ik de hals ronder maak.

Lopen ze fijn over de rug en nagevenlijk met ronde hals, dan is actieveren en teugels opnemen genoeg om ze meer op te richten. Dan sluit ik alleen mijn hand nog even op het moment dat ik het contact dreig te verliezen (even achter de teugel knikken) of het paard probeert boven de teugel te komen door de neus er uit te drukken.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 11-03-08 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

0134774310

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 19:49

Denk dat je het moet zien, over scherm kan je niet inschatten toch?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 19:54

Rijden doe je op gevoel. Je kunt niet zeggen drie kneepjes links en dan 1 recht. Ook niet dat iemand druk moet houden. Sommige paarden (mijn pony in elk geval) reageren daar averechts op door er heel erg tegenin te duwen en erg sterk te worden. Dan krijg je een trekwedstrijd die je toch verliest...

Rond houde in een overgang doe je door de overgang te rijden als je paard fijn nagevelijk is, en dan net te doen alsof je hem iets ronder wilt rijden (halve ophouding) en als je paard dan extra nageeft/zakt/ ronder wordt draaf je aan. Zo blijft hij makkelijker je hand volgen en wordt minder snel sterk. Dit kost wel oefening en is met sommige paarden niet zo eenvoudig.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 22:04

0134774310 schreef:
Denk dat je het moet zien, over scherm kan je niet inschatten toch?

Het is ook niet voor mij zelf bedoelt... Ik ben gewoon nieuwschierig hoe ieder zijn paard rijden en waarom het voor zoiemand werkt. Want ik heb dus beide gedaan. Het spelen wat zagen werd. Daar werd ik me van bewuste en nu ben ik over aan het schakelen op het voorwaards rijden zodat het paard zelf na geeft.

Ik be nieuwschierig Tong uitsteken

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:06

Ik moet zeggen dat ik niet alle reacties heb gelezen, maar toch een duidelijke mening heb over deze twee methodes.

De methode van het spelen:
Imo haal je hiermee het paard naar je hand toe, ipv dat je hem naar je hand toe rijdt. Wat je imo veel ziet, wanneer deze methode wordt toegepast, zijn paarden, die hun rug meer of minder wegdrukken en niet van achter naar voren nagevelijk worden gereden. Je ziet hier vaak de 'in de krul' bij. Imo is dit een methode om snel alles voor elkaar te krijgen.

Het teugels op maat houden totdat ze nageven:
In deze ligt het een beetje aan het paard hoe of wat, maar hierbij is imo het belangrijkst dat je je paard goed voorwaarts naar je hand toe rijdt, waardoor deze uiteindelijk uit zichzelf zal gaan nageven. Imo krijg je met deze methode een eerlijke nagevelijkheid, waarbij het paard werkelijk over zijn rug zal gaan lopen en daardoor dus beter tot dragen kan komen. Hierbij zie je meestal dat deze paarden hun achterhand ook beter gebruiken.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 13:28

ok dankje voor je mening en uitleg Lachen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:31

Niet ieder paard en iedere ruiter is hetzelfde en soms reageerd de ene ruiter anders bij een ander paard, daarom is het altijd even wennen en aanvoelen.
Ieder paard loopt uiteindelijk nageeflijk, maar het is ook fijn als dat op een manier kan die makkelijk gaat en op een prettige manier.
Bij de een moet het zus en de ander zo alleen de grote lijn blijft hetzelfde en dat is een fatsoenlijke basis.
Lekker voorwaarts en voor het been laten lopen en van daaruit op gaan pakken.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 10:26

wat is dan een fatsoenlijke basis volgens jou? Want 'spelen' (zagen) vind ik dus geen basis...

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 10:16

Ga zelf eens paard spelen! Laat iemand je mennen, dan voel je heel goed wat je wel en niet moet doen!

Op t moment dat je 'paard' niet voorwaarts is, heb je niets om mee te sturen.

Als de ruiter te veel spanning in zijn armen hebt, voelt t niet prettig.

Heb je te weinig verbinding, dan weet je 'paard' niet waar hij heen moet.

Ga je spelen (ook al is t maar heel zacht) voelt dat absoluut niet prettig!

Aan de teugel rijden doe je niet door deze kneepjes. Om aan de teugel te gaan moet je paard voorwaarts zijn, ZELF tegen je ONTSPANNEN hand/arm aanlopen, en zal dan nageven!

Probeer t maar eens! Ziet stom uit, maar je leert er heel veel van!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 10:20

Ga helemaal mee met Woodstock..
Je moet het zelf even door hebben en goed kunnen ontspannen in hand arm en schouder.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 10:24

Peelie schreef:
Urielle schreef:

Dat heb ik al gevonden maar ik ben dus benieuwd wat voor soort manieren er zijn er waarom ze wel of niet werken volgens jullie... Ik ben gewoon benieuwd Tong uitsteken

En over hierboven:
Naar mijn idee komt nageeflijk rijden voort uit buiging. Door zijdelingse buiging maak je de juiste bespiering sterk en soepel, waardoor je paard na kan geven en oprichting kan gaan vertonen. Heeft wel weer veel te maken met rechtRICHTEN Knipoog
Voor een jong paard is veel werk op kleine voltes echter erg zwaar, dus in die zin is gewoon rechtuit ook goed voor de algemene ontwikkeling, zeker in het begin!

Rijden op je zit en zo snel mogelijk stil zetten zijn hetzelfde in mijn ogen Knipoog Je paard moet zo snel reageren op je zit dat hij per direct stil staat. En geloof me dat dit zelfs bij een groen paard als je de hulpen goed geeft!

Gewicht vind ik een minder term, dat insunueert dat je als een aardappelzak op je paard moet gaan zitten, althans die interpretatie is er vaak Haha! . Je verlaagt je zwaartepunt door uit te adement, je sluit je benen en maakt een ophouding aan de buitenteugel.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 16:15

zo komen we nog eens ergens Tong uitsteken tjah... veel mensen interperteren het idd wel zo. Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik er zelf ook nog moeite mee heb...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:22

Nouja hoe ik het nu doe:

Heeeeelll veel been geven.. goed contact met de teugels houden en maar been blijven geven.. Je voelt hem dan druk opbouwen van voren en gaat dan op een gegeven moment zakken.. Als hij gezakt is nogsteeds veel voorwaarts blijven rijden dan blijft hij beneden. Niet het contact met de mond verliezen want dan komt hij weer naar boven. Lachen