Tact,souplesse,ontspanning

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Philadelphia

Tact,souplesse,ontspanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 20:07

Ik had gisteren een wedstrijd met veel commetaar de jury was erg streng maar heb wel lekker gereden (is erg belangrijk voor mij)
was 1ste met 168 en 174. Maar goed ik wou graag wat vragen over dat commetaar.
Op mijn blaadje staat veel tactverlies bij stap en uitgestrekte draf.
ik heb wel geweten wat dat inhield maar weet het nu niet meer en hoe kan je dit verbeteren? hebben jullie oefeningen
ook moet ik meer souplesse hebben en de achterbenen moeten meer gaan dragen
hoe doe ik dit en hebben jullie oefeningen?
en ik zou graag tips voor ontspanning willen hij is erg snel heet en maakt dan zijn passen niet af waar is erg op afgestraft word
maar hij moet wel een beetje heet zijn wil hij zijn oefeningen doen. (gisteren was hij gespannen door een kat die toekeek op de bakrand)
ik heb wel een instructrice maar die is nu opvakantie en ik wil het een keer van bokt weten
ik rij m-2 en alvast bedankt

Philadelphia

Re: Tact,souplesse,ontspanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 21:24

niemand tips? of een goeie oefening?
je kan ook pben enz.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:44

ik denk, ik weet het niet zeker Lachen heb je niet zien rijden, maar omdat hij zo heet wordt, dat je hem best veel moet gaan tegenhouden, waardoor je de takt verliest.. en omdat je hem dan ook veel moet tegenhouden ook zijn souplesse en ontspanning verliest.. dus ik zou thuis veel oefenen met gewoon lang en laag.. en zorgen dat hij constant bij je is.. en dan niet 'onder je vandaan wil lopen'.. gewoon even weekje helemaal terug naar basis.. geen oefeningen.. alleen rust en ontspanning..

maarja, het is moeilijk in te schatten waar het probleem zit, aangezien ik je niet heb zien rijden...

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 22:51

ok bedankt voor je mening..
dit kan best kloppen ben ook bezig met lang en laag training Knipoog
vooral met de pessoa omdat hij hier ook bijelkaar word gereden.
maar wat is tact nou precies?

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 09:11

takt is onregelmatig.. als je taktfouten hebt, betekend het dat hij niet in een zelfde ritme aan het rondsjouwen is Lachen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 09:12

@ hierboven Tact is juist regelmaat Knipoog

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 09:20

oke bedankt ik dacht wel zoiets maar wist niet zeker..
zijn hier ook oefeningen voor?
en souplesse dan?

Knollol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 09:53

Souplesse is volgens mij soepelheid. Ik krijg een beetje de indruk dat je paard wat korte nerveuze passen maakt omdat hij misschien weg zou willen spurten. Op gevoel zou ik zeggen veel voltes en slangenvoltes rijden, om de achterbenen aan het werk te zetten. Of wijken vanuit de volte. En eventueel balkjes stappen en draven zodat hij ook weer weet waar al zijn benen zitten Haha! . In ieder geval geen lange stukken rechtuit, daar wordt hij waarschijnlijk alleen maar onrustiger van. Als hij eenmaal ontspannen is, komt de takt en de souplesse vanzelf, denk ik toch Knipoog .

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 12:08

Knollol schreef:
Souplesse is volgens mij soepelheid. Ik krijg een beetje de indruk dat je paard wat korte nerveuze passen maakt omdat hij misschien weg zou willen spurten. Op gevoel zou ik zeggen veel voltes en slangenvoltes rijden, om de achterbenen aan het werk te zetten. Of wijken vanuit de volte. En eventueel balkjes stappen en draven zodat hij ook weer weet waar al zijn benen zitten Haha! . In ieder geval geen lange stukken rechtuit, daar wordt hij waarschijnlijk alleen maar onrustiger van. Als hij eenmaal ontspannen is, komt de takt en de souplesse vanzelf, denk ik toch Knipoog .

ok bedankt... ja mijn paard als hij wat nerveus word maakt hij de pas niet helmaal af en soms ook weer wel maar verschilt
ik oefen als met wijken in de volte enz maar moet ook veel rechtuit rijden maar paard loopt soms graag met de achterhand naar binnen (nu is dat gelukkig stukken minder) ik ga zeker wat balkjes draven proberen en heb hem nu veel aan de longe (pessoa soms)
aangezien hij hier lang en laag word getraint en dus ook in tact dan loopt en de achterhand erbij houd Haha!
ik ga dit even goed oefenen en dan kijk ik hoe het met de wedstrijden gaat heb de 29ste weer in voorthuizen
neem dan ook een privelesje:p hopen dat het daar wel lekker gaat (vand e punten gezien dan:P)

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:11

Probeer af te tasten hoeveel ontspanning jou paard nodig heeft om wel tactmatig te blijven, souplesse te tonen en dus heerlijk ontspannen door het lijf heen te lopen, bij mijn paard is dat af en toe een heel kleine factietje mijn hand helemaal open doen en vervolgens weer contact nemen. Dit vind mijn paard prettig in de proef maar goed ik denk dat het een kwestie is van aftasten en oefenen, trainen tot je suf ziet

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:22

Je hebt PB!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:37

Philadelphia schreef:
zijn hier ook oefeningen voor?
en souplesse dan?

De takt in stap is vrij makkelijk te controleren. Stap is een viertaktgang. Dat wil zeggen dat je gewoon kunt zitten en voelen en tellen: 1-2-3-4 1-2-3-4 waarbij je steeds evensnel zou moeten tellen.
Door spanning kan je paard idd snel takt verliezen in stap, ze worden dan vaak dribbelig of gaan te overhaast stappen.

Tips voor de souplesse zijn alle buigingsoefeningen, van voltes van verschillende diameter links en rechts, voltes openen en sluiten, slangenvoltes, achtjes etc. tot schouderbinnenwaarts, travers en appuyementen. Ook alle hoeken zijn buiingsoefeningen. In galop is de contragalop goed voor de souplesse.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 17:57

Bedankt iedereen ik heb hier echt wat aan.
kga hard aan de slag Knipoog

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:48

MyWishMax schreef:
@ hierboven Tact is juist regelmaat Knipoog

oo whaha.. verkeerd opgeschreven.. ik bedoelde eigk ook dat als de takt niet goed is dat hij onregelmatig is Lachen

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 16:56

nou heb vandaag gereden heb veel van jullie dingen gedaan en zijn achterhand zat er goed onder vandaag
hij reed lekker los
alleen heb ik nog een vraagje over dat tellen hoe tel je dan voor en achterbenen of alleen voor?
heb geprobeert maar kwam er nie uit hihi Knipoog
ook heb ik even balkjes gedraaft enz

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 20:39

Haha! Je moet gewoon 1 2 1 2 1 2 1 2 tellen of 1 2 3 4 1 2 3 4 maakt niet uit, het tellen is puur om de regelmaat en het ritme te controleren. Maar wel goed om te horen dat het beter ging vandaag OK dan!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 20:46

Stap hem maar eens over de stenen, zeker als hij ijzers heeft hoor je elke voet duidelijk neerkomen Lachen

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 21:49

Urielle schreef:
Stap hem maar eens over de stenen, zeker als hij ijzers heeft hoor je elke voet duidelijk neerkomen Lachen

ja maar dan loopt hij gewoon goed maar als hij bijvoorbeeld een keertwending moet doen gaat hij daarna
zijn pas niet afmaken enz. Ook doet hij dit soms na galop naar stap

Mips

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 21:59

Citaat:
De takt in stap is vrij makkelijk te controleren. Stap is een viertaktgang. Dat wil zeggen dat je gewoon kunt zitten en voelen en tellen: 1-2-3-4 1-2-3-4 waarbij je steeds evensnel zou moeten tellen.
Door spanning kan je paard idd snel takt verliezen in stap, ze worden dan vaak dribbelig of gaan te overhaast stappen.

Dit doe ik ook, werkt super. je gaat er ook stiller van zitten (ik in ieder geval). In de draf kan je het ook doen, dan wordt het een soort ene-tweeje, ene-tweeje.

succes ermee

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 10:43

vandaag ga ik als ik het niet vergeet wat foto's maken
zo krijgen jullie ook beetje beeld van hoe ik dus rij
en ik denk ook een filmpje van de keertwendingen en galop naar stap als het lukt
zodat jullie dan kunnen zien wat er fout gaat en ikzelf natuurlijk ook:P

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 13:50

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 13:59

Philadelphia schreef:
ja maar dan loopt hij gewoon goed maar als hij bijvoorbeeld een keertwending moet doen gaat hij daarna

Is het probleem dat hij zo druk wordt van het doorsluiten in de keertwending en de galop-stap overgang of is het probleem dat hij achteraan niet door blijft gaan door het spilbeen te laten staan en op de voorhand te vallen in de overgang?

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 12:29

Urielle schreef:
Philadelphia schreef:

Is het probleem dat hij zo druk wordt van het doorsluiten in de keertwending en de galop-stap overgang of is het probleem dat hij achteraan niet door blijft gaan door het spilbeen te laten staan en op de voorhand te vallen in de overgang?

ik ga van galop naar stap..is hij soms gespannen en gaat gespannen stappen ik moet dan meer teugel geven om hem
ruimer te laten stappen want hij maakt echt korte passen dan
ook laat hij met keertwendigen soms zijn achterbeen staan..(dit probleem heb ik nu een week al niet meer)
en ik hoop dat hij het ook niet meer doet:P

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:43

Probeer hem dan zo ver te krijgen dat je in de galop-stapovergang meer ruimte kunt geven in je hand zonder dat hij op de voorhand/uit elkaar valt. Dan moet je dus wellicht ook iets meer ondersteunen met je been. En zodra hij terug is, zsm weer een open aanleuning aanbieden.
Ik denk dat dit probleem komt omdat je paard nog wat moeite heeft om zich te blijven dragen, jij wilt hem ondersteunen met je hand en houdt hem wat te lang vast/opgesloten daarin. Als hij sterker wordt kan hij het op eigen kracht en gaat dat probleem dan ook wel weg. Dus probeer het hem steeds meer zelf te laten doen en voor zover je hem ondersteunt: zodra hij terug is, snel je hand openen dat hij vloeiend weg kan stappen.
(als ik het goed interpreteer vanaf deze kant)

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 22:58

Urielle schreef:
Probeer hem dan zo ver te krijgen dat je in de galop-stapovergang meer ruimte kunt geven in je hand zonder dat hij op de voorhand/uit elkaar valt. Dan moet je dus wellicht ook iets meer ondersteunen met je been. En zodra hij terug is, zsm weer een open aanleuning aanbieden.
Ik denk dat dit probleem komt omdat je paard nog wat moeite heeft om zich te blijven dragen, jij wilt hem ondersteunen met je hand en houdt hem wat te lang vast/opgesloten daarin. Als hij sterker wordt kan hij het op eigen kracht en gaat dat probleem dan ook wel weg. Dus probeer het hem steeds meer zelf te laten doen en voor zover je hem ondersteunt: zodra hij terug is, snel je hand openen dat hij vloeiend weg kan stappen.
(als ik het goed interpreteer vanaf deze kant)

klopt helemaal Haha! wat goed
kreed vandaag met wat langere teugels om hem lang en laag te houden en probeer op mijn zit
terug te laten komen
is hij ontspannen is hij meteen terug alleen op zit maar vandaag dus niet ze zate paarden opte jagen buiten en er waren kuilen in de bak (die hij eng vond) dus lukte het niet zo..mijn instructrice zegt hetzelfde maar waarschijnlijk gaat ze dinsdag er even op
om te kijken wat hij fout doet en ik..erg moeilijk allemaal Tong uitsteken