Mijn toppertje @ Longewerk in setje!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sharonnn_

Mijn toppertje @ Longewerk in setje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 18:26

Vanmiddag zijn er weer is foto's gemaakt van mijn paard. Ondanks het slechte weer vind ik ze toch nog wel goed gelukt! Knipoog

Zoran is een ruin die in juli 4 wordt. Zijn afstamming is Gentleman x Rigoletto voor de geinteresseerde.
Helaas kan ik 5 weken niet rijden dus rijfoto's heb ik nog even niet. Maar de planning is om in mei met hem te gaan starten.
Ook gaan wij naar de KNHS Instructieweek. Wij zijn er week 3! Haha!

Hier de foto's!
Natuurlijk heb ik ook in en uit gestapt maar daar heb ik geen foto's van.
Sommige foto's zijn uit een aparte hoek genomen, maar dat heeft ook wel weer wat vindt ik zelf! Vork
Rustig aan beginnen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En tot slot, zijn leuke koppie Knipoog
Afbeelding

Ojaa, hij is erg aan het verharen.. dus zijn buik ziet er een beetje tijger-print-achtig uit! Haha maar dat komt omdat nog niet alle haren loslaten.. Clown

xxitsmexx

Re: Mijn toppertje @ Longewerk in setje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:28

leuke foto's en wat een super gaaf setje Haha!

Manonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:30

wat een leuk setje Lachen
staat leuk bij je paard, ziet er goed uit hoor!

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:31

Wat een megacool setje en staat erg goed op je paard!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:36

Je hebt een erg leuk paard!
Maar als ik toch een beetje eerlijk ben vind ik de touwtjes toch wel wat te strak en zeker voor een paard wat nog 4 moet worden.
Maar dat is mijn mening.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:40

je hebt zeker een toppertje en het setje staat hem ook goed.
Ik wil alleen wel een opmerking plaatsen over het gebruik van je hulpteugel, ik vind het veel te strak waardoor je het je paard niet echt makkelijk maakt.
Op meerdere foto's zie je duidelijk dat je paard moeite heeft met zijn balans en ook dat hij schuin door de bocht gaat ipv zijn eigen lichaam te dragen en het is een jong paard dat is duidelijk maar alles staat strak.
Ik denk dat wanneer je hem meer ruimte geeft met je hulpteugels, hij langer kan worden, ruimer gaat bewegen en ook beter zijn balans kan vinden.
Succes verder met hem.

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:49

Ziet er fleurig uit.
Wat mij opvalt is het touw.
Volgens mij heb je dit verkeerd zitten!waardoor het niet makkelijk kan schuiven door de bitringen.
Als je het touw wat wat boven zit,onder vastmaakt voorkom je dit.

http://www.lammert-haanstra.nl/html/Bit2.pdf

Sharonnn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 18:51

Bedankt voor jullie commentaar.
Ik let er goed op, maar als ik de touwtjes losser doe dan steekt hij juist zijn kop omhoog en drukt hij zijn rug weg en gaat hij keihard rennen. Hierdoor heb ik hem liever een paar keer iets strakker zodat hij gewoon rustiger en ontspannender loopt. Als hij dan goed loopt doe ik de touwtjes weer iets losser.
Dit is mijn manier en ik weet waar ik mee bezig ben Ja

Maar bedankt voor jullie commentaar hierover.

Sharonnn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 18:53

@ sambo: Bedankt voor je reactie! Zie mijn post hierboven, dit is mijn manier maar ik doe ze ook wel is onder door wat jij bedoeld. Dat verschilt per paard ook een beetje.
Als hij zich ontspant dan hangen de touwtjes gewoon los hoor, maar soms is het nodig om ze iets strakker te zetten zodat hij net even meer op mij let dan op alles wat hij hoort om zich heen. Maar goed dat is mijn manier. Knipoog

Toujours_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:14

Leuk paardje zeg Knipoog
Het setje staat hem echt gaaf!

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:26

Oké,ieder zijn manier.
Het lijkt mij zo niet sterker in te werken,het is meer een stukje veiligheid volgens mij.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:32

Leuk dier!
Ik denk alleen dat het met een jong dier belangrijker is dat je hem eerst lang en lang longeerd voordat je hem echt bij gaat zetten..
Dus loswerken touwtjes tussen de voorbenen naar een lager gaatje, en daarna pas wat hoger bijzetten zoals hier.
Overigens zittenje touwtjes wel goed, maar er valt weinig touw door de bitring te schuiven.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:40

Het is voor jonge paarden moeilijk om ontspannen door hun rug te lopen. Een beetje hulp daarmee is dus niet erg.
Maar op de foto's zie je duidelijk dat het paard het op sommige momenten te moeilijk vind om ontspannen te lopen.

Je kan zoals patser ook zegt beter een touwtje door zijn voorbenen doen. Zo zit het niet straks maar zal het paard beter zijn balans vinden.
Dit zal niet in 1 keer perfect zijn. Maar het zal steeds beter gaan. Wat ook erg belangrijk is is dat je duidelijk beloont als het paard het goed doet. Zodra hij iets verlengt gelijk braaf zeggen. Meestal pakken ze het dan heel snel op.

Vind het een super leuk setje wat je hebt!!!

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:42

Oh hij is echt leuk, setje staat super Lovers

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 02:56

Om mijn vorige post wat te verduidelijken..:
Ik bedoelde uiteraard lang en laag. Knipoog
Verder touwtjes tussen de voorbenen, door de bitring (binnen naar buiten) en dan ergens bij de singelstoten vastknopen.

Verder inderdaad goed belonen, zodra peerd ontspant gelijk iets in de trant van 'braaf' of 'goedzo' zeggen. Lachen

_Fieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 07:38

Oohh scharrel wat heb je toch een geweldig dier!! Lovers
Je setje staat toppie!

mesastamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 08:45

Tooske schreef:
Maar als ik toch een beetje eerlijk ben vind ik de touwtjes toch wel wat te strak en zeker voor een paard wat nog 4 moet worden.
Maar dat is mijn mening.

mee eens,,

maar wel een heerlijk paard om te zien

Sharonnn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 10:11

Misschien is het niet helemaal duidelijk:
Ik heb de touwtjes niet meteen zo strak als we beginnen, ze gaan eerst een stuk losser om lekker warm te lopen maar aangezien hij dan keihard gaat rennen met zijn kop omhoog vindt ik het soms nodig om m iets strakker bij te zetten. Dan maar iets strakker en dat hij wel normaal loopt en al redelijk gaat ontspannen dan alleen maar keihard rennen. Ja

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:02

Dat geloof ik wel maar het gaat om de hoogte. Zeker zo'n jong paard kan nog wat moeite hebben te ontspannen als ze zo hoog bijgezet worden.
Daarom lijkt het mij beter om eerst lang en laag te beginnen, zodat de neus kan zakken en het paard in zijn geheel kan ontspannen, en daarna pas wat hoger bijstellen..

Langer bijzetten heeft idd geen zin, anders bijzetten wel Knipoog

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:05

wat een super mooi paard, setje staat haar super Lachen ben wel mee eens dat het voor een jong paard iets te zwaar werk is, zo hoog opgericht Lachen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:17

Sharonnn_ schreef:
Misschien is het niet helemaal duidelijk:
Ik heb de touwtjes niet meteen zo strak als we beginnen, ze gaan eerst een stuk losser om lekker warm te lopen maar aangezien hij dan keihard gaat rennen met zijn kop omhoog vindt ik het soms nodig om m iets strakker bij te zetten. Dan maar iets strakker en dat hij wel normaal loopt en al redelijk gaat ontspannen dan alleen maar keihard rennen. Ja

je paard loopt niet ontspannen, hij loopt kort en er is spanning van voor tot achter, dit heeft niets met ontspanning te maken.
De reden dat je hem zo kort zet is dat hij anders met zijn hoofd omhoog gaat en gaat rennen. Dat is geen goede reden, je doet het omdat het anders helemaal niet gaat.
Ik zou je adviseren om een paar passen terug te gaan, ik heb het idee dat het allemaal te snel gaat en dan ga je forceren en dat gaat problemen geven of dat doet het nu al, grondwerk met dit paard zou jou en je paard veel winst op kunnen leveren.
Aan de longeerlijn moet jij de controle hebben over het tempo dat kan je leren. Als jij het tempo kan bepalen aan de lijn en je paard staat netjes aan die hulpen dan kan je verder met iets om bij te zetten, maar dan met meer ruimte in zijn hele lijf. Ik hoop dat je er wat mee doet, je heb een prachtig paard waar je straks veel mee kan.

edit: ik zie in je profiel wel mooie rijfoto's, dus het kan wel, zorg dat je wat hulp krijgt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:51

Tooske schreef:
Maar dat is mijn mening.

Zelfde mening, persoonlijk zou ik ze wat losser hebben.

Wel een supergaaf setje Lovers

_Fieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:03

Ik denk dat iedereen ze eigen manier van bijzetten heeft.
Ik zet persoonlijk ook een paard anders bij maar Sharon weet heus wel waar ze mee bezig is.
Ik denk dat jullie punt wel gemaakt is. Lachen

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:03

Allereerst wat een gaaf paard heb je, mooie bouw en leuk hoofd. Setje staat hem ook leuk Lachen.

Ieder voor zich, want hierover verschillen we nog wel eens van mening als ruiters zijnde.

Ik zou hem persoonlijk ook lager inzetten en pas over een tijdje als hij wat ouder is en wat ervarender hem hoger in gaan zetten. Eerst leren de rug te ontspannen en het liefst neusje over de grond! Maar dat is mijn mening.

Succes verder met je prachtpaardje

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:40

Mooi paardje en dat setje staat ook erg goed!