Slaan zielig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_x_

Slaan zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 21:55

N.a.v een ander topic

Een reactie was: Slaan doen wij niet, dat is zielig!

Als ik zegmaar op een fjord zou rijden die heel erg vervelend is en bokt en mij probeert af te gooien en dat soort dingen(niet dat ik op fjorden rijd Clown ). Dan vindt ik het zieliger voor mijzelf dan voor het paard dat een tik krijgt.

Eerder wilde ik nooit een paard een tik geven omdat ik dit doodzielig vond ( Verdrietig ) Nu weet ik wel beter Tong uitsteken

Discuseer mee maar houd het netjes.
(hierboven is MIJN EIGEN mening!)

pluklief

Re: Slaan zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 22:21

Onodig slaan vind ik wel sneu, maar gewoon een corrigerende tik moet prima kunnen in mijn ogen.
Als ze paarden zich niet gedragen in hun kudde worden ze ook rechtgezet en dat gaat een stuk hardhandiger..

femkje_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 22:24

pluklief schreef:
Onodig slaan vind ik wel sneu, maar gewoon een corrigerende tik moet prima kunnen in mijn ogen.
Als ze paarden zich niet gedragen in hun kudde worden ze ook rechtgezet en dat gaat een stuk hardhandiger..

Hier ben ik het helemaal mee eens Ja .

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 22:28

Ik ben van mening dat je met geweld niets oplost. Ik behandel mijn paarden gewoon gelijk, en zonder geweld.
En het kan wel degelijk, want zelfs de hengst gedraagt zich zoals het hoort.

Eerst de fout bij jezelf zoeken, 9 van de 10 keer heb je dan geen tik nodig.
Een corrigerende tik kan, maar houd het daar dan wel bij.
Een stemverheffing werkt meer als je hem op zijn plaats wilt zetten, dan dat je hem gewoon zo 'bam' en klap geeft.

Slaan vind ik idd zielig. Maar dan niet in de zin van zielig voor het paard, maar het is toch gewoon zielig dat jij geweld nodig hebt om je paard te laten luisteren.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 22:31

Tsja.. soms heb je weinig anders.
Wij hebben hier op stal een klein hengstje die is hier 'vals' gekomen. Hij beet en sloeg gewoon uit het niet, dat bijten is met een juist getimde tik opgelost. Dan vind ik het echt niet zielig hoor een klein bijtend kreng verdwijnd veel te snel in de worst.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 23:02

Nou moet je eens zien hoe ze elkaar in het weiland aftuigen Clown

Vind onnodig slaan wel 'zielig', nou ja onrechtvaardig en niet correct.
Maar een corrigerende tik, die terecht is, en gegeven op het moment dat hij gegeven 'moet' worden (dus dat het paard de link wel legt)..dan vind ik het op zich geen probleem.
Maar daarbij blijft belonen heel erg belangrijk, zodat het paard ook weet wanneer hij het goed doet en een beetje 'happy'/gemotiveerd blijft.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 23:08

Born2BCrazy schreef:

Vind onnodig slaan wel 'zielig', nou ja onrechtvaardig en niet correct.
Maar een corrigerende tik, die terecht is, en gegeven op het moment dat hij gegeven 'moet' worden (dus dat het paard de link wel legt)..dan vind ik het op zich geen probleem.
Maar daarbij blijft belonen heel erg belangrijk, zodat het paard ook weet wanneer hij het goed doet en een beetje 'happy'/gemotiveerd blijft.

idd

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 09:57

Ik verzorg ook een hengst en er komen vaak nog wel anderen bij. Maar die hengst gedraagt zich keurig, ook bij merries.

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 10:06

slaan om niets is onnodig, maar ik vindt dat als mn pony mij bijt of onder het rijden proberen mij eraf te bokken een corrigerende tik niet zielig..

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 10:14

Mijn paard krijgt soms ook wel eens een tik hoor.
Maar omdat ze iets doet wat niet mag.
Niet onnodig inderdaad.

m_ajingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:28

een paard slaan is niet zielig. Als je een paard slaat omdat hij niet wil luister en jij tog egt de goede hulpen geeft dan is slaan niet zielig. Als jij een paard gewoon een duidelijke tik/mep geeft en het paard beloont als hij/zij het dan wel goed doet is het niet zielig.

Repeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:58

Ik vind dat slaan niet zielig is. Als een paard vervelend loopt te doen ( bijv bokken enz. ) en hij reageert niet meer op je been of wat dan ook dan kan die ook best een tik krijgen. Verder ben ik het ook met m_ajingo eens. Je moet het paard daarna wel belonen als die het goed doet.

MalouR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:13

ik vind onnodig slaan wel zielig, ik ken iemand die op een paardje rijd en telkens als die er vandoor gaat zet ze hem met zijn neus tegen de bakrand en begint ze met d'r zweep tikken te geven. Enige wat ze hiermee bereikt is een nog opgefokter paard... Maar als een paard een bok geeft geef ik meestal een corigerende tik terug.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:16

Wat ik zielig en heel fout vind, is dat de meeste mensen een paard niet op het juiste moment straffen en dat veel mensen vaak niet in zien dat het gedrag van het paard vaak door henzelf opgeroepen wordt.
Maar o wee, als je dat zegt..... Clown

Overigens zijn de keren dat ik mijn jonge paard een tikje heb gegeven nog niet op een halve hand te tellen, volgens mij. Haha!
Nou, ik zal wel een heel verwend, vervelend paard hebben dan. Tong uitsteken Haha!

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:18

K vind het niet zielig als het op de juiste moment en terecht gegeven wordt ..
Ik kan heel veel verdragen , maar als de paarden iets doen waardoor het gevaarlijk wordt , dan krijgen ze echt wel een tik ,
Mijn paard steigerde bijvoorbeeld bij het uitkrabben van de hoeven , zomaar uit het niets , en heeft zo over de stal vastgehangen ,
Nu , dat heeft ze geweten ..
Ik weet wel dat ik heel vaak het gedrag zelf uitgelokt heb , n dan hou ik mezelf altijd net op tijd tegen ,
maar ik moet wel snel denken , want een half uur later nog een tik geven is helemaal zinloos en dus eilijk wel "zielig" aangezien hij dan niet weet wat hij gedaan heeft ..

Sanne_gm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:31

ik ben het helemaal eens met de meeste reacties hier:)
onnodig slaan hoeft niet! maar een tik om duidelijk te maken dat je paard/pony iets absoluut niet mag doen vind ik niet zielig!
je paard/pony moet tenslotte wel een beetje luisteren..
btw ik heb geen zin in hele discussies over mijn mening dus mensen trek je niks van mijn mening aan:)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:36

ik vind dat tussen een corigerende tik en slaan een groot verschil zit.
een corigerende vind ik niet zielig, slaan wel.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:17

tja slaan zonder reden is natuurlijk onzin en wel zielig, maar een corrigerende tik is soms toch echt wel nodig om je paard goede manieren aan te leren.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:24

Born2BCrazy schreef:

.

Het zou ook interessant zijn je eens te verdiepen in hoeveel hier aan vooraf gaat.... Lichaamstaal, oren, ogen, manier van kijken etc.
Dit komt echt niet zomaar uit het niets vallen, jammer dat dat er dus altijd bij gehaald wordt.

Slaan vind ik niet zielig, ik vind het totaal overbodig. Een paard doet iets zo goed als nooit zomaar en 9/10 keer zal het de schuld van de ruiter zijn die zijn eigen fout niet inziet en het maar weer oplost door de schuld op het paard te schuiven en een lel te verkopen.
Verdiep je nou eens in het 'waarom', dan zul je zien dat die zweepslag bijna altij d overbodig was, dat het een uiting van iets is...pijn, fout van de ruiter, onkunde etc

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:28

zolang het maar niet onnodig, daar ben ik sterk op tegen.
Als jij een fout maakt, moet je dat niet afreageren op het paard.

Maar als het paard fout ben ik niet tegen op een tik.

LGarabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:30

het is maar net wat je met slaan bedoelt, ik ben niet voor slaan in de zin van bats er maar op los met de zweep en dan zal het paard zich uiteindelijk toch wel overgeven.

Echter een corrigerende tik, of je zweep gebruiken als een verlengde hulp om het paard iets duidelijk te maken is in mijn ogen niet slecht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:31

Ik vind het eigelijk niet nodig, je kan het ook oplossen zonder geweld.
Zodra je te vaak slaat zal je paard ook bang worden voor je hand, en dan kan je hem bijna niet meer normaal aaien.
Als je paard alleen echt heel erg aan het klieren is vind ik het niet verkeerd om je paard een tik te geven.
Het is pas zielig als je paard zijn plaats niet weet Lachen

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:34

een corrigerende tik krijgen ze van mij hoor, ik ga natuurlijk niet onnodige tikken uitdelen. Maar ik vind het zeker niet zielig, in een kudde worden ze ook op hun plaats gezet, en dat gaat ook lang niet op een zachte manier.

Ik ga ook geen tik geven als ik weet dat een paard ergens bang voor is, dan probeer ik het op een andere manier op te lossen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:13

_rosita_ schreef:
Born2BCrazy schreef:

.

Het zou ook interessant zijn je eens te verdiepen in hoeveel hier aan vooraf gaat.... Lichaamstaal, oren, ogen, manier van kijken etc.
Dit komt echt niet zomaar uit het niets vallen, jammer dat dat er dus altijd bij gehaald wordt.

Slaan vind ik niet zielig, ik vind het totaal overbodig. Een paard doet iets zo goed als nooit zomaar en 9/10 keer zal het de schuld van de ruiter zijn die zijn eigen fout niet inziet en het maar weer oplost door de schuld op het paard te schuiven en een lel te verkopen.
Verdiep je nou eens in het 'waarom', dan zul je zien dat die zweepslag bijna altij d overbodig was, dat het een uiting van iets is...pijn, fout van de ruiter, onkunde etc

Helemaal met je eens, Rosita. De meeste ruiters weten vrijwel niets over de lichaamstaal en signalen die paarden geven. Jammer is dat, he?

Overigens valt in een hechte kudde weinig geweld te zien. Juist omdat WIJ MENSEN zo rommelen met de kuddesamenstellingen krijg je gedonder in een groep. Ben blij dat mijn paard in een vast clubje staat. Kan er urenlang naar kijken en echt, er is eigenlijk nooit geweld. Hooguit wat dreigende signalen, maar omdat ieder zijn plaats weet, wordt daar goed op gereageerd en komt er geen gevecht aan te pas.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:24

Dat is ook helemaal waar Ja

Als een paard op je voet gaat staan is het 9/10 keer om jou uit te testen, als je hem niet even op zijn plek zet staat het paard boven jou. het zijn van die kleine dingen waar je gewoon even op moet letten...