eerst ontspannen, maar hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mustangbokt

eerst ontspannen, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 13:55

stel, je gaat op een paard zitten dat zo krom is als een banaan. Rechtrichten, denk je dan. Maar alvorens je met buigingsoefeningen begint, moet je paard eerst ontspannen zijn: vooraleer je een cirkel wil rijden, moet je paard eerst naar die kant willen/kunnen kijken en draaien.
En daar komt mijn vraag: hoe krijgen jullie die ontspanning voor elkaar? Wat doen jullie om ervoor te zorgen dat zo'n scheef paard wat losser in zijn lijf wordt en die buigingsarbeid aankan?

P.S. de site paardenbegrijpen ken ik al

Ettesil

Re: eerst ontspannen, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 14:58

Ik vind dit een hele goede vraag en heb er zelf geen antwoord op. Aangezien ik een paardje rij met dezelfde problemen ben ik wel erg benieuwd naar reacties van anderen hoe je dit op kan lossen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:38

Ik ken best veel mensen die met jonge paarden eerst veel op buitenrit gaan met een groepje, op lange zandweggetjes leren ze het paard dan ontspannen te draven en galopperen.

In een bak wordt dat moeilijker natuurlijk, met al die bochten. Daar heb ik ook niet direct een goed antwoord op. Ik denk dat je dan het best aan de longe kan oefenen, dat is al een stuk makkelijker dan mét ruiter, en daar wordt het paard ook losser van.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:44

Longeren, longeren en nog eens longeren. En dan liefst niet met hulpteugels eraan, zeker niet in het begin. Laat je paard eerst eens de grond op zoeken met zijn neus. Vanaf daar kan je verder gaan werken. Let wel...longeren is een vak apart en is niet alleen maar een paard rondjes laten lopen aan een lijntje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:46

Als een paard zó beroerd in z'n lijf zit, ga ik er niet op zitten. Dan gaan we eerst grondwerken. Longeren aan dubbele lijnen ed.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:49

Inderdaad, eerst vanaf de grond beginnen, en pas als het lijf er aan toe is, er op gaan zitten.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:51

Een krom of scheef paard heeft pijn en is verkrampt. Je zult dus eerst moeten zorgen dat het dier recht en los wordt voordat je er op mag klimmen. Grondwerk, losse beweging, weidegang en liefst eerst een controle/behandeling door een goede dierenarts.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:21

Eerst je paard op rechte lijnen rechtrichten, de korte spieren voorzichtig oprekken. Dat houdt dus in veel kilometers maken, omdat het rechtrichten van een zeer scheef paard niet in 1 week voor elkaar is.
Wanneer je paard op de rechte lijnen zowel links- als rechtsom met contrastelling is te rijden en nageeft op de buitenteugel dan kan je beginnen met voltes. Duurt allemaal erg lang, veel geduld is dus een vereiste. Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:23

interessanttopic, ik volg mee Knipoog

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 19:08

Ik werk eerst aan lengtebuiging. Op de volte stappen aan de hand. Paard stelling en buiging vragen. Buikspieren en binnenachterbeen zonodig bijtikken met de zweep. Begrenzen met buitenteugel. Wanneer het paard zich daarin ontspant en licht in de hand wordt, ga verder met de andere buigingsarbeid. Onder het zadel doe ik hetzelfde.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 22:46

Ik heb het zelfde probleem. Heb me ingekeken op you tube filmpjes over rechtrichten. Inderdaad aan de hand oefenen. Elke dag even 10 minuten en je hebt al snel resultaat. Ben er pas een kleine week mee bezig, maar echt er is al resultaat........

Lilly79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 13:56

Idd veel longeeren met Pesoa of aan dubbele longe. Misschien ook over draf balkjes.
Onder het rijden vooral vooruit rijden, niet te veel met het rechtrichten bezig zijn, wel voor iedere overgang proberen het paard wat rechter te krijgen (met hulp van het been, niet met de hand probeeren recht te trekken...). Veel overgangen / scheinovergangen rijden en schakelen, opletten dat het paard altijd van achter vertrekkt. Als het paard meer kracht begint te krijgen gaat de rest van zelf ook wat makkelijker. Het is gewoon een kwestie van consequent zijn, geduld hebben en het paard de tijd geven.
Het natuurlijk van zelfsprekend dat het paard geen pijn of last van iets heeft.
Mijn 4jarige is vorig najaar bij een ostheopat gewest, daarnaar liep hij van zich zelf uit al wat rechter...

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 22:44

Niet bezig zijn met rechtrichten??? Lijkt mij dat een paard wat scheef is niet tot ontspanning kan komen. Knipoog

chertunzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 09:51

Om een paard in ontspanning te krijgen ga ik meestal lekker een paar minuten naar buiten toe, beetje stappen en draven. Het hangt natuurlijk ook van het type paard af maar dit werkt bij mijn paarden meestal wel.

Lilly79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 09:56

Ik bedoel niet krampachtig ermee bezig zijn het paard recht te richten. gewoon zelf ontspannen blijven...

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:37

Ik ben nu bezig met longeren. Veel overgangen. Ze komt nu al hele stukken met der hoofd omlaag. Loopt dus al veel meer ontspannen. De achterhand is er al veel beter bij en ik merk dat ze al veel beter loopt. Ook ga ik vanaf dinsdag gewoon beginnen met goede les! En ik ga regelmatig het bos in en alleen maar lekker lange stukken rechtdoor lopen.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:44

Gebruik liefst ook een krukje bij het opstappen. Dat niet doen is 1 van de redenen waarom veel paarden last van de rug krijgen.

xxxfhxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:27

is het niet zo dat alleen een rechtgericht paard goed ontspannen kan lopen(A) (voelt zich nu heel dom(A))

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:30

Niet dom, heel juist opgemerkt. Pling

Lilly79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 09:47

Al een keer van de "Ausbildungsskala" (scala van de africhting) gehoord?
Takt - regelmaat van de gangen
Losgelassenheit - ontspanning
Anslehnung - aanleuning
Schwung - impuls
Geraderichten - rechtrichten
Versammlung - verzameling

De eersten drie punten vallen onder de vertrouwensfase, punt 4 t/m 6 ontwikkeling draagkracht...
De punte kunnen natuurlijk niet los van elkaar gezien worden, maar als punt 1 t/m3 niet goed zit, kun je ook nog niet aan de volgenden punte gaan werken.
Ik kom van oorsprong uit duitsland (dus aub niet lachen als ik een keer iets fout schrijf, woon nu 3 jaren in nederland Knipoog ), daar word in de opleiding van paard EN ruiter veel gerichter aan deze scala van de africhting gewerkt.

xxxfhxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 10:50

maar is het niet zo dat ontspanning grotendeels uit de rugspieren komt. en dat bij een scheef paard die spieren aan een kant korter zijn. nu kan een lange spier niet voor spanning zorgen. (trekt nu ongeveer het scala der Ausbildung in twijfel) maar dat vraag ik mij dan af.

mustangbokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 13:06

alvast bedankt voor jullie reacties!

zelf vraag ik me zeer ernstig af of longeren eigenlijk niet te zwaar is voor zo'n paard? tenslotte moet het paard continu draaien, terwijl het eigenlijk niet eens gewoon rechtuit kan?

van grondwerk weet ik eigenlijk niets af: heeft iemand tips (lectuur, internetsites, oefeningen,...)?

zelf doe ik enorm veel stapwerk in de bak, en ga ik pas in draf over als het paard wat losser is in zijn stap.

Mijn leraar raadt me aan om me op dit ogenblik vooral te concentreren op een gelijk contact op beide teugels: contact zoeken aan de kant die het paard loslaat, en met piepkleine "vibraties" het paard als het ware losweken van de teugel waarop hij hangt (trekken is uiteraard uit den boze). Ondertussen proberen het paard aan je been te krijgen, zonder dat het versnelt.
Je moet inderdaad enorm veel geduld oefenen, maar met deze methode lijkt het toch wel wat beter te gaan. zodra het paard ontspant, spoort het veel rechter, en is het veel meer in balans.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:16

Als je aan de dubbele longe longeert, kun je ook een soort vierkantjes maken. Contrastelling op de rechte zijdes.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:16

ik hou dit topic in de gaten zit er ook mee namelijk,moet na lange tijd rust ook weer beginnen om de ontspanning erin te krijgen,is bij osteopaat geweest vandaar

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:28

Idd vierkanten longeren aan de dubbel longe is ook een goeie manier om je paard recht te richten.