paard accepteerd bit niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ninaricci85

paard accepteerd bit niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 10:16

ik ga volgende week zondag kijken bij een 5 jarige e pony. nu vertelde de eigenaar dat het paardje geen ijzeren bit accepteerd. ze schijnt dan te gaan stijgeren. een rubberen bit accepteerd ze wel. zou dit nog af te leren zijn of zou ze altijd met rubberen bit gereden moeten worden. wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Gentle_Joy

Re: paard accepteerd bit niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:18

je moet gewoon rustig oefenen en het bit "lekker maken" voor de pony.
Mijn paard wou het bit eerst ook niet en nu gaat het heel soepeltjes..... soms kan het mogelijk zijn dat het een beetje uitproberen is zolas bij mijn paard was.... alleen steigerde ze niet. Mijn paard pakte eerst het bit een week lang wel zo in 1 keer aan en ze heeft toen een keer een handige actie gehad..wat moeilijk uit te leggen valt toen heb ik haar 2 weken geen bit laten dragen.daarna wou ze het niet meer Ach gut
Heel veel geprobeerd en uiteindelijk vind ze het nu gewoon weer goed...

(dit is een beetje hoe het bij mij is gegaan ik heb mijn 1e post wat aangepast omdat het niet geheel duidelijk was en ik er dwang mee zou bedoelen dat bedoel ik dus niet Ach gut sorry dat het niet bepaald duidelijk stond Bloos ik wou gewoon te snel een reactie zetten en was ondertussen nog aan het denken dat werkt niet handig Bloos Koe
Laatst bijgewerkt door Gentle_Joy op 06-03-08 10:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:22

MissyPalonie schreef:
vaak is het ook een kwestie van :"wie is de baas?"

Ik denk dat het paard iets aangeeft als ze gaat steigeren bij een ijzeren bitje en bij een rubberen bitje niet. Het lijkt mij dat het dier dan eens heel goed nagekeken moet worden.
Om dan het paard zo te benaderen zoals in bovenstaande post (dat is op zijn minst 'dwang' in mijn ogen), nee.
Daar zou ik niets mee kunnen, vind die manier van omgaan met paarden helemaal niet fijn. Verdrietig
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 06-03-08 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:24

Misschien heeft het paard last van haar mond ?? Lachen

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:29

Nadya schreef:
MissyPalonie schreef:
vaak is het ook een kwestie van :"wie is de baas?"

Ik denk dat het paard iets aangeeft als ze gaat steigeren bij een ijzeren bitje en bij een rubberen bitje niet. Het lijkt mij dat het dier dan eens heel goed nagekeken moet worden.
Om dan het paard zo te benaderen zoals in bovenstaande post (dat is op zijn minst 'dwang' in mijn ogen), nee.
Daar zou ik niets mee kunnen, vind die manier van omgaan met paarden helemaal niet fijn. Verdrietig

ik heb het niet over dwang hoor Ach gut
Ik zeg het misschien verkeerd maar bedoel het zeker niet als dwang...dan werk je juist tegen je paard in....kan misschien idd zijn dat hij gevoelig is...maar stel nou dat je alles al hebt geprobeerd...en het blijkt dat het paard niet gevoelig is o.i.d wat moet je dan als laatste ??????

@Ts: sorry stond er een beetje verkeerd Bloos

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:29

Zou goed kunnen dat er tanden onder het vlees zitten waar het bit op wordt gelegd. Dan drukt het bit het vlees dus op die tanden en dat is erg pijnlijk. Ik zou voorzichtig vragen of een tandarts daar weleens naar gekeken heeft en of er ooit tanden zijn getrokken.

Als de pony inderdaad tanden onder het bit heeft, kun je twee dingen doen: die tanden laten trekken of (en dat zou ik doen) bitloos rijden.

(en accepteerd moet met een t!)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:33

MissyPalonie schreef:
Ik zeg het misschien verkeerd maar bedoel het zeker niet als dwang...dan werk je juist tegen je paard in....kan misschien idd zijn dat hij gevoelig is...maar stel nou dat je alles al hebt geprobeerd...en het blijkt dat het paard niet gevoelig is o.i.d wat moet je dan als laatste ??????

Je geeft dat antwoord als eerste reactie. Is het dan zo gek dat ik het dan wel zo opvat?
Waarom meteen er vanuit gaan, dat het paard een spelletje speelt? Dat geloof ik dus niet, als het rubberen bitje wel geaccepteerd wordt. Dit paard geeft heel duidelijk ongemak/pijn aan, denk ik. Steigeren doen ze echt niet zomaar en zeker niet, als een rubber bit wel geaccepteerd wordt. Knipoog

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:35

Nadya schreef:
MissyPalonie schreef:

Je geeft dat antwoord als eerste reactie. Is het dan zo gek dat ik het dan wel zo opvat?
Waarom meteen er vanuit gaan, dat het paard een spelletje speelt? Dat geloof ik dus niet, als het rubberen bitje wel geaccepteerd wordt. Dit paard geeft heel duidelijk ongemak/pijn aan, denk ik. Steigeren doen ze echt niet zomaar en zeker niet, als een rubber bit wel geaccepteerd wordt. Knipoog

neej drom zeg ik ook dat ik het niet zo bedoelde Bloos
Ik ga er niet vanuit dat het paard een spelletje speelt....ik gaf eigenlijk een reactie in mijn beide posts als hoe ik het heb ervaren met mijn paard ongeveer! Bloos

Ik heb mijn 1e post maar aangepast Knipoog Haha!
Laatst bijgewerkt door Gentle_Joy op 06-03-08 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:39

als ze het rubber bitje wel accepteert ga je toch gewoon daar lekker mee rijden OK dan!
zie het probleem niet zo, volgens mij mag je daaar ook gewoon wedstrijden mee rijden dus.
maar bitloos kan ook nog altijd, en als je het echt als probleem ziet moet je hem gewoon niet kopen Bloos

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:43

Ok, MissyPalonie, dan is het goed. Knipoog

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 11:07

3Hearts schreef:
Misschien heeft het paard last van haar mond ?? Lachen

daar zat ik ook al aan te denken. ik denk dat ik er als ik haar koop een paardentandarts naar laat kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:18

tandarts is niet verkeerd.
Maar opzich zou ik dan ook lekker met een happymouth bitje gaan rijden Ja

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 11:46

runningkawa schreef:
tandarts is niet verkeerd.
Maar opzich zou ik dan ook lekker met een happymouth bitje gaan rijden Ja

is dat dan een rubberbitje??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:59

Kunststof
Maar dat is fijner dan rubber
Rubber is stroef en meestal zijn die bitten erg dik.

Kunststof is glad, maar wel warm en voelt natuurlijk niet ijzerachtig aan.
Je hebt ze ook van Nathe en Sprenger (wel licht ook nog andere merken)
Is niet verkeerd omdaar mee te rijden hoor Lachen

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 13:05

ja maar ik denk dat ze een flexsibel bit nodig heeft en kunststof buigt niet mee in de mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:10

zo'n dik rubber ding ook nauwelijks Lachen
Daar is het te dik voor Lachen

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:24

als mij dit zo verteld zou worden he, zou ik denk ik al niet zo graag meer gaan kijken, misschien heeft de pony wel meer "problemen" staan genoeg E ponys

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 13:37

waarom zou ik dit leuke paardje laten staan alleen omdat ze wat problemen heeft? ik vind het al heel eerlijk van de eigenaar dat hij me dit heeft verteld. hij heeft eerlijk gezegd dat ze ruim een jaar niet bereden was en dat ze geen ijzeren bit in kan. hij had het ook niet kunnen vertellen maar heeft dat dus wel gedaan. ik vind hem dus wel betrouwbaar overkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:38

maar je hebt de pony nu wel weer gereden?

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 13:45

nee dat niet, er loopt nog een veulen bij dus dat gaat erg moeilijk. en die mensen hebben alleen weiland en geen bak. maar zelfs als ze nog niets kan is het altijd nog aan te leren. ze is nog jong, dus ze leert waarschijnlijk snel. ik ben gewoon weg van dat paardje. natuurlijk is het een risico. maar daar is de prijs ook naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:48

Dan zou ik er voor passen...

De prijs ernaar... bit niet gewoon willen acepteren en niet meer gereden... geeft mij teveel vraagtekens.

Veel kans dat het hij geprobeerd is in te rijden, wat met een hoop geklungel niet is gelukt en dan heb je nu een verkl*te knol.... en dat is niet 1, 2, 3 veranderd

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:53

Als je op het eerste gezicht verkocht bent aan haar dan zou ik er zeker voor gaan! Elk paard heeft wel "iets" dat hou je niet tegen.niet negatief bedoeld maar ik bedoel dat er altijd wel een minpuntje kan zijn.(niet bij elk paard)

Wel kijken of ze door de keuring komt natuurlijk als je haar laat keuren Vork

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 14:10

ik ga het gewoon een kans geven. ga haar helemaal opnieuw beleren en kijk hoe ze daar op reageerd. ik ben echt weg van haar en ik hoop gewoon dat het allemaal meevalt en dat we een leuke tijd gaan beleven. ik ga wel iemand zoeken die me kan helpen met beleren. ik heb nina ooit ook zelf beleerd maar dit paardje zal wel wat meer training nodig hebben dan nina toendertijd. maar ze verdiend in elk geval een kans. en uiteraard word ze gekeurd

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:14

lonneke schreef:
ik ga het gewoon een kans geven. ga haar helemaal opnieuw beleren en kijk hoe ze daar op reageerd. ik ben echt weg van haar en ik hoop gewoon dat het allemaal meevalt en dat we een leuke tijd gaan beleven. ik ga wel iemand zoeken die me kan helpen met beleren. ik heb nina ooit ook zelf beleerd maar dit paardje zal wel wat meer training nodig hebben dan nina toendertijd. maar ze verdiend in elk geval een kans. en uiteraard word ze gekeurd

Ik hoop voor je dat het allemaal mee gaat vallen...
Heb je een foto van je mss toekomstige aanwinst? ben nu wel heel benieuwd naar haar! Bloos
Vind het echt tof dat je haar een kans geeft dat verdient ieder paard! 2 weten altijd meer dan 1 dus dat is zeker slim om dan hulp te hebben.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:18

Vind het ook super dat je haar een tweede kans wilt geven!!! Ja Lachen