sylviej schreef:ikzelf weet dat de haflinger redelijk sterk is in de mond en daarom de lage neusriem
en wat geld voor de tinker en de fries -> liever geen neusriem en zacht in de mond dan wel een neusriem en er misbruik van maken , waarom een lage neusrien als de paarden ook zonder kunnen , er zijn er genoeg die zonder rijden , als de paarden er bijvoorbeeld last van hebben over er wordt een grote druk uitgeoefend op het bit ...
Ik quote even mezelf:
Adil18 schreef:Als ik jou nou eens vertel, dat bij een (correct ingesteld) hoofdstel de neusriem een ontlastende functie heeft...? De druk die op het bit wordt gelegd tijdens het rijden wordt door de neusriem weggelijd van de kaak; de neusriem zorgt er dus voor dat de kaak niet te veel belast wordt door de druk van het bit. Bovendien wordt deze druk gedeeltelijk (indirekt) op de neusrug geleid.
Nu denk even na over wat er gebeurt als je nodig of onnodig een sterke ophouding moet maken of terug moet nemen, bedenk vooral wat er gebeurt wanneer je er onervaren ruiters opzet.
Verder wordt er op de foto's ook best strak gereden (zie bijv. foto 5 en 6), en dat dan zonder neusriem...als je dan mijn uitleg van de funtcie van de neusriem snapt denk ik dat je weet dat dit niet lekker kan zijn voor een paard...