tinker,haflinger,fries @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jump_girl

tinker,haflinger,fries @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 19:24

Eva is degene op de fries en de tinker en bij Corola. Omdat ik niet graag op de foto sta dus bijna geen van mij ROFL
Tips mag maar wel vriendelijk want het was voor HAAR de 1ste x dat ze op deze paardjes reed!

Eva en Corola
Afbeelding

Eva en Ulrika:
Afbeelding

over de balkjes:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eva en Leco
Afbeelding

Luca en ik:
Afbeelding

Eva in gallop (ik had haar beugels langer gemaakt omdat ik het geen zicht vond maar toen deed ze dit)
Afbeelding

ik en Luca weer (me tok hing rond me nek omdat het niet mijne was :S)
Afbeelding

Anoniem

Re: tinker,haflinger,fries @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 19:30

Ze moet meer dr hakken uitdrukken, en de beugels langer dan zit ze wat steviger.Knipoog
leuke foto's

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 11:27

Hakken uitdrukken gaat idd een stuk makkelijker als ze haar beugels 1 of meer gaatjes langer zou doen (op de fries), en met haar kuiten in plaats van met haar hakken zou drijven. Had Eva er van tevoren geen rekening mee zou houden dat ze zou gaan rijden? Mij lijken de spijkerbroek en de gymschoentjes niet echt lekker zitten tijdens het paardrijden. Maar dat vind ik niet zo storend als de slecht zittende caps die jullie beiden dragen. Naar mijn mening is een slecht zittende en/of passende cap dragen tijdens het rijden zelfs gevaarlijker als het dragen van geen cap.

Positief puntje: ik zie wel dat jullie plezier in het rijden hebben. Als je dat nu combineert met veiligheid is het helemaal top.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:12

Dat met de hoofdstellen snap ik niet helemaal....Twee keer niks en bij de laatste een Hannoveraanse...kun je je keuze verklaren? ben gewoon benieuwd ernaar Knipoog

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 17:33

Adil18 schreef:
Dat met de hoofdstellen snap ik niet helemaal....Twee keer niks en bij de laatste een Hannoveraanse...kun je je keuze verklaren? ben gewoon benieuwd ernaar Knipoog

Misschien hadden ze even niet anders?
En who cares? Nagelbijten / Gniffelen

Het commentaar is al gezegt...
volgens mij is dit meer lol maken.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 17:37

Ik denk ook niet dat het echt serieus werken is.
Maar lol kan ook leuk zijn Knipoog

Maar lol of niet, denk alsjeblieft aan je veiligheid.
Trek veilige schoenen aan en een goed passende cap.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 17:48

MelanieB schreef:
Adil18 schreef:

Misschien hadden ze even niet anders?
En who cares? Nagelbijten / Gniffelen

Het commentaar is al gezegt...
volgens mij is dit meer lol maken.

Nou ja, als je het verschil tussen de inwerkingen van de verschillende neusriemen niet kent maakt het inderdaad niet uit nee Rolleyes

Maar het was ook een vraag aan de TS Knipoog Misschien heeft zij er namelijk wel een reden voor, en daar ben ik best benieuwd naar. Het gaat me er niet om of ze dit wel of niet bewust doet, ik wil de gedachtegang erachter wel eens weten....Puuuuuuure nieuwschierigheid Haha! Knipoog

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 18:05

Ik ken de verschillende werkingen toch wel redelijk.
Oke, dat de hannoveraanse neusriem (en ja, ik weet dat ie wat scherper is), misschien hadden ze niet anders?
Of mischien is die haflinger wat sterker, of is ie het zo gewend.

Ik ga mee met Silence, lol of niet, veiligheid voorop Nagelbijten / Gniffelen

Favodres

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 18:09

Ik ga ook mee met het commentaar hierboven. Denk idd om je veiligheid. Maar en hannoveraanse neusriem is echt niet een scherpe neusriem het heeft gewoon een zachte inwerking ja tot dat je hem natuurlijk afsnoert maar dat doet ze niet.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 19:03

Favodres schreef:
Ik ga ook mee met het commentaar hierboven. Denk idd om je veiligheid. Maar en hannoveraanse neusriem is echt niet een scherpe neusriem het heeft gewoon een zachte inwerking ja tot dat je hem natuurlijk afsnoert maar dat doet ze niet.

Kijk, daar gaan we al Rolleyes
Het heeft WEL een scherpere werking...!

Als ik jou nou eens vertel, dat bij een (correct ingesteld) hoofdstel de neusriem een ontlastende functie heeft...? De druk die op het bit wordt gelegd tijdens het rijden wordt door de neusriem weggelijd van de kaak; de neusriem zorgt er dus voor dat de kaak niet te veel belast wordt door de druk van het bit. Bovendien wordt deze druk gedeeltelijk (indirekt) op de neusrug geleid.

je kunt je dus voorstellen dat een Hannoveraanse of een Mexicaanse neusriem een andere inwerking heeft dat je standaard Engelse hoofdstel...

En heeeeeeel misschien kun je nu naar aanleiding van mijn verhaaltje mijn vraag voorstellen, vooral omdat er bij twee paarden voor gekozen is zonder neusriem te rijden..

Ik ben ook 100% voor lol, maar ik denk daarbij wel altijd aan het welzijn van mijn paardje Lachen

sylviej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 19:12

heey allemaal

mag ik er even bij zeggen dat de voorgaande paarden zoals de fries en de haflinger gebruikt worden door gehandicapte kinderen . Dit is een manege voor mindervalide kinderen die ook willen paardrijden , er wordt heus geen misbruik van gemaakt , want de paarden worden er bereden met zachte hoofdstellen , omdat mirthe en eva nu gingen rijden hebben ze het paard en ander hoofdstel ingedaan ... en ik denk niet dat eva op voorhand wist dat ze ging rijden ...

maar silence : ik ben het ook met je eens ; veiligheid boven alles
dus mirthe in het vervolg een passende cap ! haha Knipoog

Favodres

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:49

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:11

Favodres schreef:
Hannoveraanse hoofdstel is toch hetzelfde als een lage neusriem of niet ? Zo ja , waarom staat er dan zachte inwerking als ik vragen mag ? http://divoza.com/shop/a.visit/47cda9d3027aacde273fc0a8c0640767
Bij lage neusriem en daar staat duidelijk zachte inwerking.

Er staat niks over de inwerking, alleen dat de neusriem zacht is, dit zou ook de kwaliteit van het leer kunnen zijn wat mij betreft Knipoog

Goed, laat ik het anders formuleren: de Hannoveraanse neusriem heeft duidelijk een andere inwerking. Maar waarom denk je dan dat men nu liever met andere neusriemen rijdt?

Favodres

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:19

Er staat wel wat over de inwerking Knipoog Er staat duidelijk naast zachte inwerking.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 23:00

Nee, er staat "zacgte neusriem", niet zachte inwerking Knipoog

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 07:53

Leuk dat jullie zoveel lol hebben met de paarden Knipoog
Ik ga mee met het bovenstaande commentaar.

Aangezien de discussie over de neusriem, heb ik er misschien nog wat aan toe te voegen.

Ik zelf dacht dat een lage neusriem ook nooit scherp was. Maar als de druk op de neus lager wordt gelegd, wordt de inwerking scherper. De engelse neusrieum drukt op het bot en de lage neusriem meer op het uiteind of gewoon op het zachte gedeelte (ligt er maar net aan hoe laag je hem doet)

Maar ik heb ook jarenlang op een gehandicapte manege gereden en daar hadden ze allemaal een lage neusriem. De reden hiervan is dat je de teugels makkelijk om kan zetten van de neusriem naar het bit. Voor de gehandicaptenlessen + beginners lessen werden de teugels aan de neusriem gedaan, omdat ze dan niet in die mond zouden zitten trekken. Ik moet zeggen dat alle paarden daar een stuk vriendelijkere mond hebben dan op menig andere maneges, waar ik heb gereden.

Aangezien deze paarden voor gehandicapten lessen worden gebruikt, is dit misschien wel een reden?
Ik vind het zelf niet erg om iemand te zien rijden met een lage neusriem.
En op de tinker en de fries een ander hoofdstel is misschien omdat de haflinger hem niet past?
Je kan echt honderd redenen bedenken.

@Adil18: wat zie jij persoonlijk liever? geen neusriem of een hannoveraanse neusriem?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 08:01

Nienke1990 schreef:
@Adil18: wat zie jij persoonlijk liever? geen neusriem of een hannoveraanse neusriem?

Hannoveraans. (Ik denk dat je het beste zonder neusriem kunt rijden als je western wilt rijden Knipoog )

Havanna__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 08:59

Oei oei oei... schoenen en een spijkerbroek... geen neusriem...

Ik hou verder m'n mond maar denk ik Lachen

sylviej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 20:49

ikzelf weet dat de haflinger redelijk sterk is in de mond en daarom de lage neusriem
en wat geld voor de tinker en de fries -> liever geen neusriem en zacht in de mond dan wel een neusriem en er misbruik van maken , waarom een lage neusrien als de paarden ook zonder kunnen , er zijn er genoeg die zonder rijden , als de paarden er bijvoorbeeld last van hebben over er wordt een grote druk uitgeoefend op het bit ...

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 20:58

Je ziet dat jullie een leuke dag (middag/avond) hadden, en dat is natuurlijk leuk om op een foto vast te leggen.
Ik zie dat Eva haar bovenlichaam mooi rechtop houdt (behalve bij die galopfoto dan Knipoog ), en de tips om de beugels langer te doen zou ik dan ook zeker op gaan volgen, zo verbetert haar zit ongetwijfeld.
Ze lijkt wel een erg strenge hand te hebben wanneer ik naar de paardenmonden kijk.
Misschien ook iets om mee te nemen voor een volgende keer.
Ik ben benieuwd naar de vorderingen, plaats je die ook?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 08:49

sylviej schreef:
ikzelf weet dat de haflinger redelijk sterk is in de mond en daarom de lage neusriem
en wat geld voor de tinker en de fries -> liever geen neusriem en zacht in de mond dan wel een neusriem en er misbruik van maken , waarom een lage neusrien als de paarden ook zonder kunnen , er zijn er genoeg die zonder rijden , als de paarden er bijvoorbeeld last van hebben over er wordt een grote druk uitgeoefend op het bit ...

Ik quote even mezelf:

Adil18 schreef:
Als ik jou nou eens vertel, dat bij een (correct ingesteld) hoofdstel de neusriem een ontlastende functie heeft...? De druk die op het bit wordt gelegd tijdens het rijden wordt door de neusriem weggelijd van de kaak; de neusriem zorgt er dus voor dat de kaak niet te veel belast wordt door de druk van het bit. Bovendien wordt deze druk gedeeltelijk (indirekt) op de neusrug geleid.

Nu denk even na over wat er gebeurt als je nodig of onnodig een sterke ophouding moet maken of terug moet nemen, bedenk vooral wat er gebeurt wanneer je er onervaren ruiters opzet.

Verder wordt er op de foto's ook best strak gereden (zie bijv. foto 5 en 6), en dat dan zonder neusriem...als je dan mijn uitleg van de funtcie van de neusriem snapt denk ik dat je weet dat dit niet lekker kan zijn voor een paard...

jump_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 18:18

MelanieB schreef:
Ik ken de verschillende werkingen toch wel redelijk.
Oke, dat de hannoveraanse neusriem (en ja, ik weet dat ie wat scherper is), misschien hadden ze niet anders?
Of mischien is die haflinger wat sterker, of is ie het zo gewend.

Ik ga mee met Silence, lol of niet, veiligheid voorop Nagelbijten / Gniffelen

De haflinger is idd sterk in de mond!
Die is vroeger met stang voor de koets gereden en zelfs met die neusriem soms erg irri
Verder was ze per toeval blijven slapen en had ze nix bij.
Mijn cap idd was niet veilig maar ik was mijne vergeten end eze was de meest passende xD

jump_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 18:25

sorry voor de late reactie ik zit niet veel op bokt!
Vorderingen zal mss komen (aangezien we daar normaal niet samen rijden)
Waarschijnlijk wel bij andere paarden.
Leca en Ulrika zijn erg braaf en hebben geen neusriem nodig soms rij ik zelfs met halster.
Ulrika lijkt het alsof ze erg in de mond zit maar zij doet iets met haar tong.
Die zie je altijd langs de zeikant maakt niet uit wie erop zit!
Allemaal bedankt voor de reacties en tips!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:52

Ik vind het helemaal geen fijn beeld geven. [vang dit niet aanvallend op]
De ruiter heeft der cap niet goed zitten, en de ruiter rijd met schoenen.
Verder stoor ik me ontzettend aan je houding, hakken uitdrukken, en benen langer maken.
Verder vind ik het gewoon ontzettend gevaarlijk, de ruiter is duidelijk een beginnen en dan zijn veilige spullen wel noodzakelijk!
Nee, ik vind dit er echt niet fijn uitzien.

jump_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 18:59

Kir_Ples schreef:
Ik vind het helemaal geen fijn beeld geven. [vang dit niet aanvallend op]
De ruiter heeft der cap niet goed zitten, en de ruiter rijd met schoenen.
Verder stoor ik me ontzettend aan je houding, hakken uitdrukken, en benen langer maken.
Verder vind ik het gewoon ontzettend gevaarlijk, de ruiter is duidelijk een beginnen en dan zijn veilige spullen wel noodzakelijk!
Nee, ik vind dit er echt niet fijn uitzien.

Ik ben alleen degen op de haf.
De ruiter rijd al 8 jaar en had zich hier niet op voorzien, dat caps er verplicht zijn en ik mijne vergeten ben kunnen we helaas niets aan doen. Dit was voor 1x en zal heus niet iedere dag gebeuren!
Verder zijn de schoenen (vind ik zelf) niet gevaarlijk omdat de flappen niet uitsteken.
Dat ze der beugels langer moet doen zijn we nu mee bezig.
Ik neem dit niet aanvallend op hoor !