Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

. zweepje aanlaten geven.

maykie schreef:@juudje84 : wie zegt dat ik nu 1x het zadel opleg en daarna niks meer doe? Ik ga eerst een paar keer wandelen met zadel op, daarna longeren, een keer hangen. Waarom ik er pas in de zomer opga? Omdat hij nog 3 moet worden, heb alle tijd, waarom zou ik er al zo vroeg opgaan. Longeren eerste paar keer zonder beugels, daarna loshangende beugels.
@Kingsley2: Inderdaad alles op zijn tijd en rustig aan. Hebben geen haast. Longeren doe ik nu ook heel veel op stem, ook het longeren zonder longeerlijn, wandelen ook veel met stem, als hij moet stilstaan, stappen, rustiger, dat gaat prima.
Geduld duurt het langst maar weet uit ervaring met mijn jonkie dat dit wel het beste werkt!!!
maykie schreef:@detour: dat doe ik zeker!!!
@Nammie: Ja ben het er wel mee eens!!! Heb dit al een paar keer gelezen. Wat ik me dan wel afvraag waarom houden de meeste mensen 3 a 4 jaar aan? Maar ik ben het er mee eens dat qua het lichaam van een paard het beste is om te wachten tot ze rond de 6 jaar zijn. Maar heb ook veel gelezen als je een paard in gaat rijden naarmate ze ouder zijn, dat dit vaak veel moeilijker is! Maar nogmaals ik heb geen haast, wie weet stel ik het nog een jaar uit en ga ik er volgend jaar op.

. En ja, ben het met je eens, kijk over het algemeen naar de paarden die op de baan lopen, hoe jong ze eigenlijk nog zijn wanneer ze eigenlijk al kapot zijn lichamelijk (en vaak ook geestelijk).
jolentinus schreef:heel veel goede tips hier. eigenlijk veel mensen die het net zo doen. hier mijn tips op een rijtje (meerdere al genoemd)
- touw om de hals
- heel consequent zijn. ja is ja en nee is nee.
- altijd rustig blijven
- geduld hebben.
wij gaan meestal ook paar keer longeren in afgeschermd stuk (met rood wit plastic draad).
zadel en hoofdstel erop. beugels naar beneden. is het paard uitgeraast, dan er op. eerst hangen een paar keer. en dan zitten.
zelf zit ik er het liefst op. hou niet van vasthouden. eropzitten is niet zo moeilijk gewoon zitten. maar longeren.... dan ben je verantwoordelijk wat er met het paard gebeurd.
want als ze je dan eraf krijgen dan heb je toch een probleempje