ik geef nu al enkele jaren met veel plezier les en heb eigenlijk nog nooit een probleem gehad om kinderen of volwassenen te leren lichtrijden. sterker nog, de meesten konden het na 3/4 lesjes gewoon helemaal op ritme.
Sinds november heb ik een ( toen 6, nu 7 jarig) jongetje op les en ook daar ben ik de gewone gang van aanleren mee aangegaan. in het begin leek alles nog wel goed te gaan, hij durfde met losse handen te draven, zonder beugels, kon als het paard stilstaat staan en weer zitten en leerde door middel van "appeltjes plukken" om de kont uit het zadel te krijgen.
Maar nu.. we zijn toch al een les of 10 verder,maar ik krijg het er niet in bij hem.
een pas of 2 lukt nog net (niet in het ritme van de pony) maar dan begint hij weer te hobbelen.
Ik heb werkelijk alles geprobeert:
* meetellen ( staan zit staan zit)
*laten voelen met wanneer hij omhoog gegooid wordt ( dikke pret, maar hij krijgt het ritme totaal niet te pakken)
* kijken hoe een ander het doet ( hij ziet het wel,maar doet het niet na in draf)
ook een riempje voor aan het zadel als extra steun helpt niet, en hij zit al op een pony met hele fijne ruime gangen.
wie ooh wie heeft er nog goede tips die ik nog niet geprobeert heb? ik sta uiteraard voor alles open

zo'n type kind is het namelijk wel. kan dit vanuit de draf meteen of is het oefenen in bv de stap eerst een beter idee hierbij?

. Althans nooit goed gekeken dus
hahahah,