Mijn paard buigt nek niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bucas

Mijn paard buigt nek niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 16:54

Hallo,

Ik ben druk aan het oefenen met aan de teugel rijden maar hij is daar voor 6 jaar bitloos gereden en omdat ik in de toekomst misschien wel wedstrijden wil rijden ben ik nu met bit aan het oefenen. Maar nu komt het probleem hij is zo hard in de mond en als je hem dan ontspannen hebt lopen dan buigt hij zijn nek niet iemand tips? Hoe je dit kan trainen wat je kan doen om het beter te krijgen?? Owja ik heb er een dubbelgebroken bitje in hangen.

Afbeelding

Groetjes Bucas.

lailapri

Re: Mijn paard buigt nek niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:07

Hij zal eerst moeten buigen in het lijf en dat kan ook een pony die hard is in zijn mond en ook die zal dan eerder je hand gaan opzoeken. Gewoon lekker van zijn mond afblijven en links en rechts inbuigen voor je binnenbeen eventueel met binnenhand iets stelling vragen. dan laat hij 1 zijdig los en wordt zijn achterhand meer aan het werk gezet.
Wat ik op de foto zie is geen ontspannen paard maar juist een die op de binnenschouder valt. Maar hij heeft wel lekker zijn oogje dicht verder straalt er wel weer spanning vanaf

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:14

Is dit de draver uit je profiel? En hier wil je 9 maart mee naar Laurens van Lieren?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:16

hmm tja ik zou wat lailapri zegt..

Bucas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 17:17

Nee dit is niet die draver.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:18

Inderdaad wat lailapri zegt is een goede oplossing.
Wat je misschien ook zou kunnen proberen om af en toe met pessoa te longeren, zo leert je paard z'n rug los te laten Lachen

Bucas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 17:21

feliciaa schreef:
Inderdaad wat lailapri zegt is een goede oplossing.
Wat je misschien ook zou kunnen proberen om af en toe met pessoa te longeren, zo leert je paard z'n rug los te laten Lachen

Dat doe ik al.. Maar hij weet het dondersgoed als hij een hulpteugel omheeft dan doet die het wel..

Bucas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 17:21

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:23

Veel wendingen en vooral overgangen rijden en even niet teveel met "aan de teugel" bezig zijn. Je paard moet wel blijven lopen anders heb je voor sommige mensen een leuk plaatje dat feitelijk nergens over gaat. Verder ga ik met het inbuig-verhaal mee. Je kan ook proberen voorwaarts/neerwaarts te rijden maar ik weet niet of dat gaat lukken aangezien het paard je handen niet wil volgen. Ik zou niet met hulpteugels aan de gang gaan, meestal maak je het daar niet beter mee en krijg je juist een groter probleem als je de hulpteugel verwijderd. Zoek verder iemand die je echt goed kan begeleiden hierin.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 18:35

Ik heb die foto's bekeken en het probleem zit rond de schoft de achterhand. kan zijn dat schoft door de achterhand komt die er niet goed bij is maar ook door gebit ik vind in de kaak ook erg veel spanning zitten. Misschien eens een tandheelkundige laten komen die electrisch vijlt, dat heeft bij mij veel verschil uitgemaakt. Verder vind ik dus erg veel druk op het bit en jou hand staan, wat ook weer logisch is als het gebit geblokkeerd zit.
Probeer het zelf eens. Kijk omhoog, klem kaken op elkaar en kijk naar beneden. En hup je loopt in de krul bij wijzen van spreken. Maar dit gebeurd ook als het gebit zodanig hobbel de bobbel is dat de onderkaak gewoon niet af kan hangen/zakken.

Spanning voor zorgt voor spanning achter en andersom. In de krul is weer wegdrukken van de rug bij schoftgedeelte dus ik denk dat je lichamelijk moet gaan zoeken en daarna goed lesnemen. En dan niet bij iemand die begint over spelen oid das allemaal fout. Als zijn gebit geblokkeerd zit verklaart dat ook waarom je paard niet neerwaarts wil met het hoofd en hals dat doet hem pijn of op zijn minst onaangenaam.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 18:36

Bucas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 20:50

Hij is nagekeken door een paardentandarts niks.. Alles wat goed! Hij loopt wel aan de teugel met bitloos hoofstel en met een hulpteugel ook wel//

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:04

lailapri schreef:
oja nog even je foto's
http://www.mijnalbum.nl/Album=LM6NEJ46
1e 4 foto's van een ander. Staat er misschien een beetje kort door de bocht bij maar vriendelijk bedoelt.

Ik vind het uiterst educatief verantwoord en vriendelijk verduidelijkt met de kleurtjes en lijntjes waar een deel van het rijtechnische probleem zit. Gelukkig kun je aan een houding heel veel bijstellen en verbeteren, het kost aleen bloed zweet en tranen en een fiks portie spierpijn.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:07

Dat kan niet dan is er waarschijnlijk een wezen kijken die met de hand vijlt die kijken vaak alleen naar haken, scherpe randen en doppen. bij mij was het ook pas bij nummer 5 goed gedaan daarvor 3x tandarts en een keer dierenarts geweest 3x was hij onderhouds vrij, 1 keer is er wat gevijlt en nu de bij de laatste is er ruim een uur werk aan geweest, vijlen, wolfstandjes, uitlijnen, etc. En bij de konik net zo ook door een ander wat gevijlt met de hand en hij moest nu zelf bijgespoten worden omdat de behandeling te lang duurde en weet je wat hij nu doet? Zodra hij zijn bit in heeft stil staan en hals strekken. Ik was de eerste keren natuurlijk erg trots dat hij het eindelijk kon! nou daar maakt hij nu mooi misbruik van maar dat komt wel weer goed, het begin is er, hij wil nu strekken!

edit idd wat geprutst in paint en hoop dat andere het nu ook zien. En nu idd verbeteren!

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:48

Goed uitgelegt Lailapri

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 10:38

Bucas schreef:
Hij is nagekeken door een paardentandarts niks.. Alles wat goed! Hij loopt wel aan de teugel met bitloos hoofstel en met een hulpteugel ook wel//

Je kunt je afvragen of dit wel een goede tandarts was. Er zijn tandartsen die alleen kijken naar haken, maar er speelt zoveel meer mee in de mond of een paard het bit wel of niet kan accepteren.

Mocht het gebit toch helemaal in orde zijn, dan is het hoogstwaarschijnlijk een anatomische kwestie. Denk aan de vorm/dikte van de tong, de wangslijmvliezen, de breedte van de (onder)kaken, etc.
In dergelijke gevallen kan het paard geen bit verdragen en doe je hem pijn.

Wellicht was dit ook de reden dat de vorige eigenaar je paard bitloos reed. Heb je dat nagevraagd?

Bucas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 14:14

JoviBan schreef:
Bucas schreef:

Je kunt je afvragen of dit wel een goede tandarts was. Er zijn tandartsen die alleen kijken naar haken, maar er speelt zoveel meer mee in de mond of een paard het bit wel of niet kan accepteren.

Mocht het gebit toch helemaal in orde zijn, dan is het hoogstwaarschijnlijk een anatomische kwestie. Denk aan de vorm/dikte van de tong, de wangslijmvliezen, de breedte van de (onder)kaken, etc.
In dergelijke gevallen kan het paard geen bit verdragen en doe je hem pijn.

Wellicht was dit ook de reden dat de vorige eigenaar je paard bitloos reed. Heb je dat nagevraagd?

Ja zeker heb ik dat na gevraagd. Ze hebben daar de dierenarts+tandarts erbij gehad. En ze heeft zoveel geprobeert maar op bitloos liep die gewoon het beste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 14:46

Vind je het dan wel zo eerlijk tegenover je paard om hem nu toch weer met bit te gaan rijden?

Bucas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 14:54

JoviBan schreef:
Vind je het dan wel zo eerlijk tegenover je paard om hem nu toch weer met bit te gaan rijden?

Het zal wel moeten.. De KNHS doet moeilijk dus ja..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:14

Blijft mijn vraag toch overind staan, Bucas.
Het is geen kwestie van "moeten", maar een kwestie van je eigen keuzes maken.
Vind je wedstrijden rijden belangrijker dan het feit dat je paard hinder tot pijn heeft van het bit?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:28

Gaat dit weer over dezelfde tandarts die zij dat ze niets had?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:50

ik ga met joviban mee. Wellicht is dit gewoon niet het geschikte paard om aan wedstrijden mee te doen, zeker als hij het bit niet verdraagt.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 17:16

Hoe ´vraag´ jij je paard aan de teugel? Er zijn een hoop factoren die je in orde moet hebben en daaruit volgt als vanzelf het ´aan de teugel´ zijn... En dit kan ieder paard... alleen niet iedere ruiter. Dwang (kan ook bitloos) door handgefrunnik is niet de manier, het kan alleen van achteruit....

Bucas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 17:34

Hier kan een slotje op. Door de tips van Lailapri is het gelukt en het is nu klaar.

owi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 17:43

Dju Lailapri: doe mij ook zo'n snelcursus.
Heb nog nooit een probleem zo snel opgelost gezien.

@TS: Rij eerst eens bitloos verder en zorg dat je dat 100% voor elkaar hebt. Bekijk daarna nog eens of het wel wil met bit.

Ik ben zelf een 'met bit' ruiter maar als dit paard echt moeite heeft met het bit vind ik dat je het niet koste wat het kost moet willen. Zeker niet omdat je al voor aankoop bekend was met het probleem.