Wietje (gelders) @ bak-werk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Wietje (gelders) @ bak-werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 21:52

Na lange tijd rechttoerechtaan bitloos buiten te hebben gehobbeld, zijn we het bakwerk weer rustig aan het oppakken. Wat ik overigens altijd wat spannend vind. Bakwerk is niet ons ding, en ik ben altijd bang dat ze gaat rennen, we ruzie krijgen en ik oneerlijk ga worden. Wietje vind het ook absoluut niet leuk (zie haar orenspel) en daarom houden we het altijd kort (hooguit een half uur). Het liefst rijden we altijd buiten, maar ik vind het ook erg belangrijk de basis goed te hebben.
Sinds vorige week ben ik na een jaar daarom weer begonnen met lessen zodat we iig onder begeleiding weer aan het bakwerk kunnen en ik zo weer wat meer ontspanning hoop te krijgen qua bakwerk, mevrouw weer wat soepeler krijg en belangrijk ook weer wat recht ga richten omdat de scheefheid er steeds meer in leek te sluipen.

Ze loopt wel voor de wagen met bit, en wordt ook altijd 1x per week ermee gelongeerd, maar het blijft iets dat ze niet echt fijn vind (of iig moeilijk). Rustig constant contact en aanleuning zijn nog ver te zoeken. We zijn overigens aan het zoeken (en uitproberen) van een ander geschikt bitje voor haar, om haar zoveel mogelijk tegemoet te komen.

Mijn houding is echt bagger, en de fotos zijn best confronterend... Ik ben ERG blij dat we weer aan het lessen zijn geslagen Lachen Wietje is overigens nu ongeveer 2 jaar onder het zadel.

Commentaar is altijd welkom, hou het lief Bloos

1. Hebben we er zin in vos?? "*Bries*"
http://img.photobucket.com/albums/v177/ ... 3Small.jpg

2. Even instappen op mijn grote babypaard
Afbeelding

3. Onrustig moment. Achter het bit kruipen...
Afbeelding

4. http://img.photobucket.com/albums/v177/ ... 4Small.jpg

5.
Afbeelding

6. En drrrraf
http://img.photobucket.com/albums/v177/ ... 1Small.jpg

7.
Afbeelding

8. Ze kan soms flink diep gaan en wat hangen. Ik heb erg de neiging om dan terug te trekken ipv juist mijn benen erbij te houden. Daar probeer ik op te letten...
Afbeelding

9.
http://img.photobucket.com/albums/v177/ ... 8Small.jpg

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12. Haar moeilijke kant
Afbeelding

13.
http://img.photobucket.com/albums/v177/ ... 8Small.jpg

14.
Afbeelding

15. Miscommunicatie Bloos
Afbeelding

16. En een galopje! Dat gaat nog steeds goed in de bak! Al vind ze het nog steeds ERG moeilijk. Maar stukje bij beetje wordt het steeds beter en beheerster.
Afbeelding

17.
Afbeelding

18. Inzet van een koprol Vork
http://img.photobucket.com/albums/v177/ ... 9Small.jpg

19.
Afbeelding

20.
Afbeelding

21. Uitdraven...
Afbeelding

22. Charmant moment Bloos maar wel oortjes erop ("Jeej, we zijn weer klaar!")
http://img.photobucket.com/albums/v177/ ... 1Small.jpg

23. En klaaaaar...
http://img.photobucket.com/albums/v177/ ... 9Small.jpg

24. En closeupje van haar frontriempje Lachen
http://img.photobucket.com/albums/v177/ ... 5Small.jpg

PollyB

Re: Wietje (gelders) @ bak-werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 22:00

Heerlijk paard Haha!. Lijkt kwa bouw erg op de onze ( 75% gelders ) . Ik denk dat als je de teugels iets korter pakt dat ze jou hand wat beter zal volgen. Ook zorgen dat ze goed voor je been blijft. Ze kruipt namelijk snel vanuit zichzelf achter het bit, duid op impuls gebrek. Doet mijne ook Haha!. En wat voor bit heb je er nu in ?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 22:12

Bedankt! Ben nu wel benieuwd naar jouw gelderse Knipoog
Ze heeft idd wat impuls gebrek. Als ze zakt met haar hoofd, gaat ze ook vaak in tempo terug. Ik moet haar dan juist veel been geven. Ze wordt echter momenteel redelijk snel 'moe' waardoor het hoelanger we rijden, minder resultaat opleverd. Maar dat lijkt me een kwestie van opbouwen. Vandaar dat we nog niet zo lang rijden, vandaag was ik in de bak hoogstens 20 minuten bezig (en we stappen in en uit buiten op de weg om het voor haar ook wat leuker te houden *LOL*

Momenteel heeft ze een dubbelgebroken bitje met bol middenstuk. Ik heb pas twee nieuwe besteld; een ongebroken bitje en een dunner dubbelgebroken bitje (met bol middenstuk). Dit omdat ze erg weinig ruimte lijkt te hebben in haar mond. Maar als ik met een van die twee ga proberen, wil ik dat wel onder begeleiding Lachen
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 01-03-08 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 22:14

Zoiets dacht ik al Knipoog.

Sniesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 22:16

Ik vind het er qua orenspel helemaal niet slecht uit zien. Ik zie dat ze gewoon geconcentreerd is en af en toe wat meer naar achter en af en toe wat naar voren!
Verder vind ik het een leuk paard hoor! Lachen

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 22:18

Lekker bezig met Wietje zo zeg!!
Je hebt een leuk paard!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 22:26

Bedankt Bloos Ben ook erg in mijn nopjes met haar Lachen

Sniesjuhh schreef:
Ik vind het er qua orenspel helemaal niet slecht uit zien. Ik zie dat ze gewoon geconcentreerd is en af en toe wat meer naar achter en af en toe wat naar voren!

Ik ben van Wietje gewend dat haar oren tijdens het 'werk' (losgooien/spelen in de bak & buitenritten, voor de wagen) ALTIJD helemaal naar voren staan gepriemd. Haar bozere oortjes zo tijdens bakwerk vind ik dan altijd wat minder leuk om te zien... Idd ook veel gewoon concentratie oortjes, maar ook vaak boze oortjes.

Sniesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 22:28

Tancreda4 schreef:
Bedankt Bloos Ben ook erg in mijn nopjes met haar Lachen

Sniesjuhh schreef:

Ik ben van Wietje gewend dat haar oren tijdens het 'werk' (losgooien/spelen in de bak & buitenritten, voor de wagen) ALTIJD helemaal naar voren staan gepriemd. Haar bozere oortjes zo tijdens bakwerk vind ik dan altijd wat minder leuk om te zien... Idd ook veel gewoon concentratie oortjes, maar ook vaak boze oortjes.

Ja ik snap het! Maar is toch helemaal niks mis mee Knipoog is juist positief, dat ze zich op jouw concentreerd en niet op iets anders Lachen

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 22:29

wat een heerlijk paardje. Haha! het rijden ziet er netjes uit, alleen hij gaat afentoe iets te diep met zijn hoofdje! verder goed. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 22:33

Zeg. Nors opkijken Sinds wanneer worden topics over de supervos niet meer naar mij gepb't? Nors opkijken

Haha!

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 22:33

Als ik jou was zou ik ander bakwerk gaan doen.
Bijvoorbeeld grondwerk of werk aan de hand, je kan het werk in de bak ook leuk maken door balkjes te leggen, haar over een zeil laten lopen of pionnen te gebruiken(slalom).
Aan de hand kun je heel goed haar slechte kant trainen.
Bijvoorbeeld op de manier van Bent Branderup.
Succes met je leuke paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 22:38

Leuke vos hoor Tancreda.
Qua rijden: voorwaarts is je toverwoordje. Mocht je een goede instructrice zoeken bij jou in de buurt die jou zekersteweten uitstekend kan helpen met dit paard, dan kan ik je Mariët Kramer aanbevelen. Telefoonnr. heb ik evt. ook nog wel voor je (per PB).
Leuk dier, kun je nog veel plezier aan beleven als je die lekker aan het lopen hebt!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 22:43

Wuis schreef:
Zeg. Nors opkijken Sinds wanneer worden topics over de supervos niet meer naar mij gepb't? Nors opkijken

Haha!

Geduld, ik was nog aan het typen Haha!

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 22:44

Heej ziet er netjes uit hoor,
lijkt qua bouw erg op mijn veulen (heb even in je profiel gespiekt), weet je toevallig ook nog wat zijn stokmaat was toen hij bijna jaarling was?? En hoe hoog is hij nu??

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 23:02

jacqp schreef:
Als ik jou was zou ik ander bakwerk gaan doen.
Bijvoorbeeld grondwerk of werk aan de hand, je kan het werk in de bak ook leuk maken door balkjes te leggen, haar over een zeil laten lopen of pionnen te gebruiken(slalom).
Aan de hand kun je heel goed haar slechte kant trainen.
Bijvoorbeeld op de manier van Bent Branderup.
Succes met je leuke paard!

Bedankt! Ik ben idd wat aan het rondkjiken. Ook zie je veel werk aan de hand met kaptomen enzo. Al heb ik dat nog maar net 'ontdekt'. Ik doe ook grondwerk ernaast, maar nog niet zozeer gericht om haar soepeler en rechter te maken, maar meer voor de afwisseling voor de leuk en voor onze onderline verhouding en haar stalen zenuwen Knipoog
Bedankt voor je tip, ga proberen wat meer info te lezen over degene die jij noemt.

Sonja schreef:
Leuke vos hoor Tancreda.
Qua rijden: voorwaarts is je toverwoordje. Mocht je een goede instructrice zoeken bij jou in de buurt die jou zekersteweten uitstekend kan helpen met dit paard, dan kan ik je Mariët Kramer aanbevelen. Telefoonnr. heb ik evt. ook nog wel voor je (per PB).
Leuk dier, kun je nog veel plezier aan beleven als je die lekker aan het lopen hebt!

Bedankt! Idd voorwaarts erg belangrijk. Ik heb nu net een proefles gehad en blijf zowiezo nog een aantal x bij haar lessen om te zien of het echt wat voor ons is. Mocht het toch zijn dat het totaal niet klikt (al was mijn eerste indruk erg positief Knipoog) dan heb ik iig nog een naam om te onthouden! Het is zo lastig, want er zijn zoveel mensen die les geven in de buurt, en over iederen hoor je wel positieve, maar ook negatieve geluiden. Kwestie van uitproberen Lachen

Ciaraaa schreef:
Heej ziet er netjes uit hoor,
lijkt qua bouw erg op mijn veulen (heb even in je profiel gespiekt), weet je toevallig ook nog wat zijn stokmaat was toen hij bijna jaarling was?? En hoe hoog is hij nu??

Hoe groot ze was als bijna jaarling weet ik niet meer... Heb wel een fototje eventueel dat ik er naast sta, zal eens zoeken. MOmenteel is ze denk ik 160 tot 162. Niet zo heel groot Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 23:05

Zo 'klein' maar? Ze toont veel groter!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 23:13

Ja ze toont idd groot, maar is stiekem maar een kleintje Haha!

Dit was ze toen ze een jaar was:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 23:15

Wacht maar tot je die merrie fijn aan het lopen hebt in de juiste oprichting, dan gaat ze denk ik echt gigantisch groot tonen Tong uitsteken
Heb je 'n mooi paard aan dan.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 23:20

Sonja schreef:
Wacht maar tot je die merrie fijn aan het lopen hebt in de juiste oprichting, dan gaat ze denk ik echt gigantisch groot tonen Tong uitsteken
Heb je 'n mooi paard aan dan.

Ik ben benieuwd Haha! Vind haar al groot zat als ze wat eng vind en groeit Knipoog
MOet haar overigens eens nameten. MIsschien dat ze iets groter is, maar veel groter zal ze niet zijn.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 23:44

Gaaf paard. ze ziet er ook best tevreden uit. Op de momenten dat ze enigzins geergerd kijkt heb ik het idee dat jij het paard in de weg zit.
Ik denk daarom ook dat je in eerste instantie vooral aan je eigen houding zult moeten werken.
Op de foto's zie ik heel vaak dat je schouders naar voren hangen en je naar het paard of je handen kijkt. Probeer je eens een elastiek voor te stellen dat je borstbeen omhoog trekt de lucht in. Dan gaan je schouders vanzelf naar achteren terwijl je rug recht blijft en je naar voren kijkt (en je onderrug misschien zelfs iets bol, wat juist goed is!).
De mooiste houding heb je op foto 21. Het enige dat je daar aan zou moeten passen is dat je handen niet vast houden maar meebewegen. Of houd je teugels korter of leid het hoofdje naar beneden... niet zoals nu er uit naar voren. Op deze manier drukt jouw paard de buik namelijk naar de grond en 'verlies' je de achterhand. Dat is iets dat je veel bij dit type paard ziet en is dus een punt waar jullie echt aan zullen moeten werken.
Dus eerst je eigen houding (kan ook buiten), dan richting en tempo van het paard, gelijk hiermee werken aan balans en zontrole achterhand, daarna verder aan de houding van het paard sleutelen (hoofd en hals). Zodra jouw paard het hoofd in de lucht steekt is er waarschijnlijk ergens spanning bij jou. Probeer dan helemaal te ontspannen, ga stevig in het zadel zitten, laat je benen hangen en bol je rug iets (eventueel met een hand tege de schoft van je paard drukken). Je zult zien dat het hoofd van je paard al snel weer zakt. Ontspanning is nodig om verder te kunnen gaan. Eerst moeten jullie beiden kunnen ontspannen... hoe zou je anders het lichaam kunnen trainen?

Ik vind dat je al bij een hoop dingen stil staat en dat het er absoluut niet slecht uit ziet. Ga vooral zo verder! Ik vraag me alleen af waarom je nu een bit in doet. Is het niet verstandig om de basis in de bak ook eerst zonder bit te doen?

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 08:58

Daar heb je wietje weer Haha!
Ziet er leuk uit joh! het gaat steeds beter zo !!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 09:30

@ Malenka, bedankt voor je uitgebreide en onderbouwde reactie!! Daar staan een hoop tips in die ik kan mee nemen, super!
Ik zit haar idd soms wat in de weg wat juist spanningen zorgt en raakt ze wat in de war... Wat dat betreft is het zo'n top knol, want ze doet het allemaal maar wel voor me... Ook een reden waarom ik graag niet alleen rij in de bak nog, maar met een lesgeefster. Nu reed ik overigens wel alleen vanwege ziekte van mijn instructrice en het bakwerk al in onze planning lag.

Ik rij tot nu toe nog met bit, omdat dat toch het makkelijkste is qua dressuurmatig werk. Ik heb momenteel twee bitloze hoofdstellen liggen; hackamore en een sidepull. Maar voor echt constant contact vind ik de hackamore te pittig en de sidepull hebben we nog maar net en moeten we nog aan wennen qua rijden. Ben wel wat aan het rondkijken, en wil graag een hoofdstel proberen met kruislinks onder de kin. MOcht ik er eentje vinden wat goed werkt, ga ik bitloos over.

Ze loopt echter ook voor de wagen wat met bit moet (en dat vind ze zo geweldig, dat ik haar wel aangespannen wil houden voor de afwisseling) vind het daarom wel belangrijk eraan te werken om haar wel aan het bit te houden. Nu alleen even zoeken naar de fijnste voor haar. Mocht het blijven zoals het is, en geen verandering brengen, dan zal ik het bit uiteindelijk toch helemaal schrappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:42

gefeliciteerd met je verjaardag Tancreda!

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 15:32

Heeeii,,
Mooi paard! Ik heb ook het probleem (Bij mn pony) Dat hij nog wel eens erg laag wil gaan lopen. Bij mij helpt het dan om korte ophoudingen te maken aan de buitenteugel, en vooral goed het been eraan te houden.
Maasr voor de rest vind ik het er helemaal niet sclecht uitzien hoor!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 15:34

Bedankt Sonja!

@ Anna, bedankt voor je berichtje Lachen
Ophoudingen als ze te laag gaat mag ik niet doen. Mede omdat Wietje wat moeilijk is met het bit moet ik eigenlijk zo min mogelijk met mijn handen doen, maar juist meer het been erbij zodat ze wat vlotter wordt. Been erbij resulteert eigenlijk altijd bij haar in weer minder diep lopen, ophouding soms idem maar dan met vaak met spanningen erbij.