Galopswissel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anna_Dani

Galopswissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 22:07

Ik ben nu bezig met de galopswissel. Als ik alleen mijn andere been naar buiten leg en hij is in een hoek, dan springt hij met zijn voorhand wel over, maar zijn achterhand niet. Dat zit dus voor geen meter. Als ik hem dan een tikje geef, dan geeft hij een bok en zit hij in de goede galop. Moet ik hem dan belonen of denkt hij dat hij dan voor de bok wordt beloond? Hoe pak ik dit aan?

previr

Re: Galopswissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 22:17

belonen.. als bij mij de wissel gaat zoals jij beschrijft blijf ik op de volte en blijf duwen met mn buiten been en als ze dan omspringen (wat ook wel eens een bokje opleverd) beloon ik ze, dan snappen ze de bedoeling ook.
Als je niks doet of bv voor dat ie achter nog omspringt hem weer stop zet begrijpen ze heel vaak niet of langzamer wat je nou bedoeld.
Ik zou trouwens als je de wissel wil maken het tempo iets hoger leggen dan wat je normaal in de galop aanhoudt, dat is voor het paard makkelijker. en leg eens een balkje in de bak en probeer daar de wissel boven te maken, gaat soms ook makkelijker, of een cavaletti bv.
succes

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 22:19

je geeft dat tikje voor correctie, en dan geeft hij tegengas maar hij doet wel wat je vraagt,
dus de correctietik daar reageert hij op, dus belonen.

Sissy_Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 22:20

juist belonen als die dan in de goede galop zit kan je hem altijd het bokken nog afleren Haha!

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 22:23

Ik zou ook belonen.
Dat bokje kan zijn omdat je pony de oefening nog moeilijk vindt, maar hij doet wel wat je van hem vraagt.
Probeer ook veel oefeningen te doen om je pony soepeler te maken, zodat het omspringen straks ook makkelijker gaat.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 22:26

die 'bok' kan er ook zijn omdat dat de manier is hoe jouw pony over spring, een pony bij ons op stal kan ook galopswissels, en bij hem lijkt het ook alsof hij een bok geeft, maar dat is gewoon het moment waarin hij zijn benen verwisselt.
Hij vind het dus gewoon moeilijk. Belonen dus!
later kun je, wanneer hij de oefening goed beheerst, de oefening nog altijd verbeteren.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 08:25

Aah bedankt! Hier heb ik wat aan, ga dat met dat balkje ook eens proberen.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:35

Wij oefenen dit inderdaad soms bij de springles, hindernis, doorgaloperen, daarna van handveranderen, eind balk, daarbij galopwissel maken, zo kun je het oefenen en een goed steuntje voor je paardje.

Heel veel paarden maken de bok bij de galopwissel, oefening baart kunst. Succes

pantarheiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:34

ik denk dat je galop nog onvoldoende is verzameld en dat die daardoor een balansprobleem heeft. Wat goed werkt is het volgende. In contragalop over de hoefslag, daarbij rijd je dan schoudervoor (naar buiten dus), op het moment dat je wilt wisselen stel je om naar binnen en rijd dus als het ware schoudervoor/binnenwaarts verder, meeste paarden springen dan heel netjes over in andere galop (je hele eigen houding dus ook mee veranderen van schouder binnenwaarts in contra (dus naar buiten) naar schouderbinnenwaarts naar de nieuwe galop, incl je beenhouding

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:39

ik heb het zelfde probleem mijn paard wissel ook alleen voor of achter en wil ook nog wel is een bok geven toch ook belonen ja!!!
en dat van dat balkje ga ik ook is proberen!!!
heb iemand misschien nog meer tips!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 22:22

Ik zou die bok zéker niet belonen, maar ik zou die bok niet meer opzoeken. Niet in de hoek wisselen, maar op de rechte lijn.
Omschrijf eens wat je allemaal doet voor, tijdens en na het changement? Wat doe je qua schouder- en heupcontrole bij je paard? Ik denk nl dat daar, mogelijk in combi met het ontbreken van nog wat kracht en/of balans, je probleem ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 22:25

Je bent L1 als ik het goed begrijp?

Waarom dan al een Z2 oefening?
Hoe gaat bijv de eenvoudige wissel?
Krijg je hem dan mooi op de achterhand geplaatst?
Kun je hem idd precies met de achterhand zetten waar je wil in draf en galop, dus heb je de controle daarover zoals Sonja beschrijft?

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 22:28

pantarhei schreef:
ik denk dat je galop nog onvoldoende is verzameld en dat die daardoor een balansprobleem heeft. Wat goed werkt is het volgende. In contragalop over de hoefslag, daarbij rijd je dan schoudervoor (naar buiten dus), op het moment dat je wilt wisselen stel je om naar binnen en rijd dus als het ware schoudervoor/binnenwaarts verder, meeste paarden springen dan heel netjes over in andere galop (je hele eigen houding dus ook mee veranderen van schouder binnenwaarts in contra (dus naar buiten) naar schouderbinnenwaarts naar de nieuwe galop, incl je beenhouding

Mijn gedachte... Waarschijnlijk kan het paard het nog niet aan. Begin er niet mee te rommelen als je paard ze overkruist springt, dat is moeilijk af te leren. Met een balkje is ook niet aan te raden, je nodigt je paard dan uit om de achterhand meer omhoog te laten komen wat niet de bedoeling is (weet niet hoe ik het anders moet omschrijven).

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 09:06

kunnen veel redenen zijn dat paard overkruis springt.
- te weinig kracht is een klein deel
- dressuurmatig niet voor elkaar
- slechte stand hoeven achter dus onbelans in knieen, of knieen staan naar buiten.
- je rijdt te veel terug in de galop en probeerd dan de wissel te maken, jong paard moet je dit voorwaarts gaan oefenen en als hij t dan onder de knie heeft lukt t vanzelf om wat meer terug te rijden en dan de wissel te maken.

Maar waarom als je L1 dressuur rijdt ga je die al oefenen?
Ik leer de jonge paarden het gelijk aan maar ik wil dat ze in het parcours de wissel gelijk beheersen , anders wordt het parcours rijden wat lastiger Tong uitsteken

als het niet perse hoeft, neem de tijd en ga het niet forceren! komt vanzelf als bovenstaande dingen goed zijn

en met dat balkje wordt ergens gezegd niet doen, maar dat is helemaal niet erg, je kunt daarmee wel de hulpen aanleren, balkje op de diagonaal, juiste stelling aannemen en voor het balkje de hulpen van de wissel.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 09:38

Toch is er in mijn ervaring een verschil tussen een dressuurmatige wissel en een springwissel. Een spring wissel is ook acceptabel als die op de voorhand gesprongen wordt, als hij maar wisselt. Bij een dressuurwissel moet hij op de achterhand zijn. Springwissels zijn dus in mijn ogen makkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 09:41

toch wilde ik met springen nooit een wissel in 2x.
En ook gewoon van achter uit.
Want ook in de springsport moet een paard goede sprong hebben in de galop, die gedragen is.
Ook de galop moet controleerbaar zijn in tempo en achterhand plaatsing
Maar als dat zo is merk je ook dat een wisseltje best makkelijk gaat.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 09:46

runningkawa schreef:
toch wilde ik met springen nooit een wissel in 2x.
En ook gewoon van achter uit.
Want ook in de springsport moet een paard goede sprong hebben in de galop, die gedragen is.
Ook de galop moet controleerbaar zijn in tempo en achterhand plaatsing
Maar als dat zo is merk je ook dat een wisseltje best makkelijk gaat.

sluit ik mij bij aan...

twilight10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 09:56

mij lukt het ook niet ik hoef alleen maar een eenvoudige galopswissel te maken maar dat hb ik al een tijd niet geoefent en nu komt er een springwedstrijd aan en ze wilt niet over springen dus voor mij ook bedankt wandt mijn pony geeft ook een bokje als ze moet verwisselen dus heb ik er ook wat aan gehad;)

Bentley26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:35

Ik kan alleen maar meegaan met blijven belonen,
straffen werkt alleen maar in de hand dat ze niet meer willen.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 12:43

runningkawa schreef:
Je bent L1 als ik het goed begrijp?

Waarom dan al een Z2 oefening?
Hoe gaat bijv de eenvoudige wissel?
Krijg je hem dan mooi op de achterhand geplaatst?
Kun je hem idd precies met de achterhand zetten waar je wil in draf en galop, dus heb je de controle daarover zoals Sonja beschrijft?

Ik rij alleen onderlinge wedstrijden, dus L1 zegt in principe niks. Daarnaast komt dat ik niet train voor de wedstrijden of iets dergelijks. Ik wil dat hij sommige dingen gewoon kan. Ik heb het overigens niet meer geprobeerd, maar wil het balkje wel proberen, ook al snapt hij de hulpen wel. De eenvoudige wissel gaat goed naar mijn mening.
Als ik wissel, dan doe ik dat aan het einde van de diagonaal, in de hoek. Ik leg mijn (andere) been dan naar achteren en vraag stelling. Ik hou hem daarbij niet in, zodat ie alle ruimte heeft (het rustige komt daarna wel). Is op de lange zijde beter en waarom is dat beter?

Lietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 13:39

Mijn paard deed het eerst ook alleen door een bok. In het begin heb ik hem beloond omdat hij dus wel een reactie gaf. Later heb ik hem met de zweep een tikje op de schouder gegeven om te laten weten dat hij het niet helemaal goed deed. Dat snapte hij prima. Nu bokt hij niet (of in ieder geval) veel minder.

lisanne1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 14:09

Blijven belonen inderdaad. Mijn bijrijdpaard bokt ook iedere keer bij een wissel, maar dat doet ze omdat ze heb zooo leuk vindt om te wisselen, en ze doet het volgens mij al erg lang, ze is al 20, M2 dressuur en M springen, maar ik denk niet dat t nog overgaat, maar als iemand tips heeft.. graag Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 16:05

Anna_dani, maar wat doe je verder met het lijf van je paard dan? Wat doe je met de achterhand en de schouders van het paard?
Op alleen je been omleggen leert een paard geen goede wissel. Je moet er zelf ook wel wat voor doen, en begrijpen wat er in het lichaam onder je moet gebeuren om een goede wissel te kunnen springen.
De methode met het balkje raad ik je van harte AF om een goede dressuurwissel erin te krijgen. Ik zou eerst eens wat gaan doen met schouder- en heupcontrole Knipoog

Nickysplace2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:09

terugzetten in de draf en opnieuw aanspringen. niet overkruist het probleem oplossen.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:15

juudje84 schreef:
belonen.. als bij mij de wissel gaat zoals jij beschrijft blijf ik op de volte en blijf duwen met mn buiten been en als ze dan omspringen (wat ook wel eens een bokje opleverd) beloon ik ze, dan snappen ze de bedoeling ook.
Als je niks doet of bv voor dat ie achter nog omspringt hem weer stop zet begrijpen ze heel vaak niet of langzamer wat je nou bedoeld.
Ik zou trouwens als je de wissel wil maken het tempo iets hoger leggen dan wat je normaal in de galop aanhoudt, dat is voor het paard makkelijker. en leg eens een balkje in de bak en probeer daar de wissel boven te maken, gaat soms ook makkelijker, of een cavaletti bv.
succes

binnebeen op de singel ,buitenbeen naar achteren. en het binnenbeen drukt dan aan, niet het buitenbeen! Buitenteugel tegen de hals, en stelling binnen. Met dat trucje met een balk op de diagonaal en dan van hand veranderen werkt zeker heel goed! En hoezo moet het een Z2 oefenbing zijn, in het springen is het heel normaal in de L, en in de B zie je het ook wel. Gewoon spelenderwijs meenemen af en toe blijft het voor beiden leuk.