NRPS Sem (Sjapoer) dressuur in het veld

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

NRPS Sem (Sjapoer) dressuur in het veld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 18:55

Afbeelding
Na al een paar jaar een afspraak te hebben staan met Dyonne, is ze gisteren langsgeweest. Semmetje netjes ingevlochten en staartje gewassen.
Sem is een 6 jarige ruin. Hij is nu 2,5 jaar mijn menpony en sinds een jaar ook ohz. We hebben ondertussen 2 wedstrijdjes gereden en zijn lekker verder aan het trainen. Zijn galop is altijd een groot probleem geweest, maar het gaat allemaal steeds beter.

Zijn galop zoals hij nu gaat. Deze foto's geven echter een ontspannen galop in een correcte rechtergalop:
Afbeelding

Afbeelding

Wat fijne drafjes, helaas waren die niet zo in overvloed gisteren. Ik mis de hele week al wat impuls bij het dressuurwerk. Waardoor ik hem net niet lekker tegen mijn hand aan kan rijden, waardoor het stuur ook niet optimaal is en ik actie vanuit de achterhand mis. Lekkere oorzaak-gevolg-gevolg-gevolg-gevolg verhaal Knipoog Blijkt maar weer hoe belangrijk voorwaartse drang is:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zijn halsstrekken heeft zich van de winter echt super ontwikkeld. De laatste paar keren met trainen in de bak en op les (ook zand), liep hij geweldig. Hij loopt heel relaxt 3 rondjes met zijn neus op 10 cm vanaf de grond, en geeft gewoon nog druk op het bit, is dus nog stuurbaar, bewerkbaa etc. Probleem op het gras is dus dit geworden:
Afbeelding

Dan zijn we nog hard aan het oefenen op de middendraf. Die steeds beter gaat. Maar door het impuls gebrek had ik dus geen fijn contact met zijn mond, had ik geen tot weinig druk op het bit en komt hij in de middendraf dus erg makkelijk tegen de hand en kan ik zijn achterhand er niet goed genoeg bijrijden. Zijn beenwerk ontwikkelt echter steeds beter:
Afbeelding

Afbeelding

En dan tot slot nog wat echte Semacties:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Marlien

Re: NRPS Sem (Sjapoer) dressuur in het veld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:57

Heej vind het echt een héél mooi beest! Heb alleen het gevoel dat je zelf een beetje scheef zit...

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:58

Leuke pony!
Ik zou je teugels alleen wat korter houden..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:58

Wat een super mooie pony heb je Lachen

Hij loopt afentoe wel op de voorhand en je teugels mogen ook wel iets korter. Lachen

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 19:00

heel mooi beestje Lachen doe zo verder Lachen

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 19:01

Vind hem echt een lief koppie hebben !!
Wat Marlien al zei dacht ik ook , En dat je nogal vaak je rechterhand helemaal naar je toehaalt zie ik ook op veel foto's.Maar verder leuk paardje

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 19:01

Gaaf paardje! Misshien zou je de teugels net iets korter kunnen nemen, omdat je voor mijn gevoel erg op je bovenbenen aan het werken bent, waardoor je je ellebogen achter je lichaam houdt en dat je houding niet ten goede komt. Probeer wat meer voor je uit te werken. Voor de rest vind ik het er netjes uit zien!

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 19:04

ROFL Die halsstrekfoto, geweldig. Mooi paardje!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 19:05

mooi koppie heeft hij zeg Lachen
probeer idd je teugels wat korter te houden..

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 19:06

Commentaar volgens het sandwichmodel:

-Erg leuk dier, mooie uitstraling en zeker aardig beenwerk.
-Je trekt hem scheef (kan het niet mooier verpakken), valt voorover en de 'correcte galop' op de eerste 2 fotoos.. dat lijkt mij discutabel.
-Je houd heel netjes lengte in je been

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 19:12

Vind het juist een fijn gezicht een wat langere teugel.
Ziet er lekker ontspannen uit, heb ook het gevoel alsof je een beetje schreef/ niet lekker zit af en toe.
Iets meer je hakken uitdrukken zodat je meer op je zit gaat rijden.
Verder vind het het een mooi paard en vind jullie een leuke combi.
Veel plezier en succes verder!!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 19:13

Klopt, mijn teugels vielen me ook op op de foto's. Hier ga ik ook zeker wat mee doen.
Reden dat mijn ene hand hoger is, is dat ik dit zo leer bij mijn juf. Binnenhand naar binnen en naar boven. Bij de galop doen we dit nog wat meer en proberen we hem ook extra lengte te geven aan de buitenkant om hem op die manier te helpen. Het omtrekken valt daardoor irl erg mee, gezien ik geen druk heb op mijn teugels (vandaar dat ze ook te lang zijn). Wanneer hij constanter en sterker wordt kan ik dit weer terugbouwen naar een verschil van enkele mm's.
Het voorover vallen klopt, doordat ik impuls mistte en dit niet mooi genoeg eraan kon rijden.
Scheef zitten/Voorover is een rugprobleem van mij Lachen

Verder heel erg bedankt voor de reacties!!

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 19:18

Wat en super leuke pony!
Zo te zien kunnen jullie veel van elkaar leren! Erg leuke en mooie foto's! Haha!

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 19:21

leuke foto's sanne! sem is en blijft leuk!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 19:27

Ik zeg niet dat hem omtrekt, ik zeg dat je hem scheef trekt, zie foto's 3 en 6. Je kanteld daarbij ook je schouders en haalt je binnenhand naar je toe. Spreek me gerust tegen als jij wat anders ziet.
Verder zeker een leuke pony en fijn dat je van jezelf weet dat je soms wat voorover leunt.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 19:33

Op foto 3 zie ik dat inderdaad terug. Ik heb mijn linkerhand daar ook erg ver naar voren en denk dat daar mijn scheve schouder voornamelijk door wordt veroorzaakt. Mijn rechterhand lijkt namelijk niet zo heel erg uit (mij aangeleerde) positie. Ik denk dat die linkerhand op die foto met name het beeld vertekend, die staat naar mijn idee te ver naar voren. Maar het is zeker iets wat ik in de gaten zal gaan houden, net als het meehangen in de bochten (wat ik ook op de wagen en in de auto doe).
Op foto 6 zie ik die kanteling zelf niet terug. Ik zie daar wel meer druk in mijn handen dan op de andere foto's, wat zou kunnen zorgen voor het vastzetten van mijn armen en schouders, wat ook weer voor een stijf en scheef paard zorgt.
Fijn trouwens dat je zo serieus naar mijn foto's kijkt! Op deze manier heb ik er echt wat aan.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 20:10

Probeer je teugels korter te pakken. Ze zitten bij 1 foto ook boogjes in. Probeer ook meer naar achter te zitten, op je billen Vork Probeer hem ook ronder te rijden, iets meer aan elkaar. (Kan nu ook kopen door wat je zelf zegt; impuls verlies) Vooral in de galop, rechtop blijven zitten!

Wel een leuke pony!

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:45

Het ziet er nogal trekkerig uit, het hoeft niet zo te zijn hoor.
Maar probeer je handen gesloten te houden, duchter bijelkaar, en dan kneden mnet de teugel waar hij de minste druk op geeft, dit kan ook prima met langere teugel, zolang je maar contact houd.
Verder ziet het er netjes uit

_Lotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:48

Familie van mijn paardje Haha!
Echt hele mooie pony Vingers aflikken
Zit er netjes uit, maar probeer idd je teugels iets korter te houden, dan lijkt het meteen minder trekkerig Knipoog

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:52

he een broertje van mijn paardje!

ik vind het er erg onspannen uitzien hoor! hoop dat ook te bereiken zo... en die streek van gauw een hap gras, zo typisch..

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 22:08

je zit net als mijn ingeknikt met de gevolgen van dien Bloos

probeer op je beide beugels te steunen als ik het goed heb steun je op 1 kant meer waardoor je paard zijn balans gaat zoeken aan de andere kant waardoor hij ook scheef word
probeer niet zoveel met de teugels te doen en evenveel druk te houden op beide teugels
en dan goed voorwaarts met beide benen evenveel druk geven
zodat je weer die voorwaartse drang houd

negeer het feit dat je paard aan kant vast zit en vast pakt dat is beide jullie moeilijke kan en dus de kant waar jij de minste druk kan geven (als ik het goed heb he)verder beugels 1 langer en voorwaartser gaan en niet te veel met je rechterhand doen het probleem ligt in je linkerheup Knipoog

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 22:35

San wat een leuke foto's zeg Haha!!
Hij is echt al veel meer verbetert dan eerst zeg Ja.
Hij ziet er gelukkig echt goed uit Haha!!
Erg leuk weer is zo foto's te zien Ja. Ik moet denk ik ook maar weer is langs komen Knipoog.
Ik heb ook me spiegelreflex binnen dus die misschien ook maar is mee nemen Nagelbijten / Gniffelen?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 00:12

Sjonniej schreef:
Op foto 3 zie ik dat inderdaad terug. Ik heb mijn linkerhand daar ook erg ver naar voren en denk dat daar mijn scheve schouder voornamelijk door wordt veroorzaakt. Mijn rechterhand lijkt namelijk niet zo heel erg uit (mij aangeleerde) positie. Ik denk dat die linkerhand op die foto met name het beeld vertekend, die staat naar mijn idee te ver naar voren. Maar het is zeker iets wat ik in de gaten zal gaan houden, net als het meehangen in de bochten (wat ik ook op de wagen en in de auto doe).
Op foto 6 zie ik die kanteling zelf niet terug. Ik zie daar wel meer druk in mijn handen dan op de andere foto's, wat zou kunnen zorgen voor het vastzetten van mijn armen en schouders, wat ook weer voor een stijf en scheef paard zorgt.
Fijn trouwens dat je zo serieus naar mijn foto's kijkt! Op deze manier heb ik er echt wat aan.

Fijn dat je het niet opvat als aanval, want in het algemeen ziet het er super uit. Goed bezig en ik denk dat je wel een beetje gelijk hebt wat foto 3 betreft... Knipoog

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 09:03

Sanne, zag er wel goed uit hoor.
Ondeugende Sem. Haha!
En was een gezellige dag. Ja

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 09:06

leuk paardje,
teugels wat korter,en wat minder strenge binnen hand,