Tips voor heet en loperig paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Tips voor heet en loperig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 16:31

De laatste tijd loop ik er steeds vaker tegenaan: ik heb te weinig tempocontrole.

Thuis kom ik het in de training niet zo tegen, omdat ik hem daar goed bezig kan houden, kan schakelen in het tempo, een keer voorhand naar binnen of juist de achterhand, en desgewenst zet ik hem een paar keer op halt en dan is de boodschap wel weer duidelijk en gaat het verder op mijn tempo.

Maar als ik ga lessen en we willen aan iets werken in 1 tempo, of nog erger: ik moet een dressuurproef afleggen, dan hou ik het net een rondje op een normaal tempo vol en dan begint meneer onder me uit te sjouwen. Maak ik een ophouding dan komt hij wel terug in tempo, maar om dan de volgende pas onmiddellijk vrolijk weer weg te sjouwen. Vraag ik hem 'te vaak' terug dan wordt hij echt drammerig en vervelend.

Hij doet het niet om lastig te doen, maar hij wil zo vreselijk graag zijn best doen en is ook zo'n heethoofdje, dat hij dat altijd vertaalt naar voorwaarts.

Het probleem doet zich met name voor in de draf, zeker wanneer ik vanuit het doorzitten ga lichtrijden.
Als hij echt druk is, gaat hij ook lopen huppelen en dribbelen in de stap maar dat kan ik wel weer af laten vloeien.
De galop is makkelijker te beheersen in de les, maar in de proef weet hij dat de grote volte middengalop is en vliegt hij alweer onder me uit voor ik het aangegeven heb. Als het eerste gedeelte van de proef goed ging ben ik vaak ook vanaf de galop de controle in draf weer kwijt.

Ik ben vast niet de enige die hier tegenaan loopt, dus vandaar nog eens een keer een topic voor wat tips.

Stendo

Re: Tips voor heet en loperig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:02

Hmm, je zegt dat je hem soms te vaak terug moet nemen waar door hij drammerig word.
Is het een idee om op het moment dat hij zo hard wil lopen hem juist op commando harder te laten lopen. dus een soort van over zijn tempo. En als tie dan aan galloppeerd hem een rondje of 5 door te laten gallopperen dan weer terug te nemen en verder te rijden.
Dit is wat mijn instructice mij adviseerde omdat mijn pony dit ook vaak deed.
Misschien kun je ook proberen om in je les veel op de volte te rijden zodat tie niet weg kan lopen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 17:41

Dat is op zich een goede tip maar hard lopen vindt hij juist heerlijk (en makkelijk want dan hoeft hij zich niet te dragen Knipoog ) dus hij blijft dan gewoon de rest van de tijd doorsjouwen. En hij blijft lopen, ook al zit je er twee uur op. Pas als je afstapt 'geeft hij toe dat hij moe is'.

Op de volte kan hij ook gewoon hard, daar is hij sterk genoeg voor. Het is niet dat hij aan de kletter gaat, hij gaat gewoon altijd net wat harder dan ik vraag.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:47

Het is wel een luxe probleem: uiteindelijk zijn de paarden die altijd willen sjouwen wel de beste. Dus van de ene kant mag je blij zijn. Ik herken het wel, hoewel die van mij op wedstrijd juist beter te controleren is dan thuis, vreemd genoeg. Maar het vraagt natuurlijk wel veel werk om dit op te lossen. Consequent zijn is het enige wat je kunt doen. Vaak terug rijden, met zo min mogelijk hand. En wachtoefeningen doen, dus niet alleen vooruit, maar ook terugrijden op de grote volte in galop, desnoods naar halt.
(En elke dag erop, zoeen kun je niet 4 dagen laten staan.)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 19:33

Dat hoor ik vaker, dat ik er eigenlijk heel blij mee moet zijn, maar nu is het even lastig Haha!
Ik kreeg net via PB de tip om zodra hij onder me wegrent hem terug te pakken, keertwending in te zetten en de andere kant op te draven. Ben benieuwd wat hij daarvan vindt!
(en ja, hij moet ook gereden, maar met zieke dochter ging dat deze week gewoon even niet. Maar gereden of niet: voorwaarts en heet issie toch wel, alleen de gradatie verschilt Vork )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:36

wat ik doe in de draf is uit zijn tempo lichtrijden Lachen Lachen dus net een fractie langzamer zijn dan hij Lachen

_Quieto_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 23:34

ja langzamer lichtrijden dan het tempo dat het paard heeft werkt vaak goed.. en goed vol blijven houden.. ophoudingen maken en zodra hij langzamer gaat weer loslaten.. en wanneer hij versnelt weer ophouden.. in elk geval niet constant aan de teugels hangen, dit werkt averechts.. probeer het aan te voelen wanneer hij sneller gaat. misschien helpt het ook om hem te belonen wanneer hij op jouw tempo gaat lopen

Sonja_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 09:12

Bij mijn eerste pony mocht ik de eerste 20 minuten alleen maar stappen omdat die pony alleen maar scheuren door de bak wilde.
Tempo-controle zij de juf altijd.
Als je eenmaal begint met galoperen of de energie even weg laten lopen dan is het het begin van het einde.

Ik heb nooit zo goed met snelle Joop overweg gekund doordat ie zo hard wilde..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 09:19

Ik heb het zelfde probleem met mijn paard, ben echter niet goed dressuurmatig onderlegd dus heb het er nooit uit gekregen. Lees mee voor de tips. Ik ervaar wel altijd dat hij zijn rug niet goed gebruikt, die spant hij zodat hij sterk kan blijven, idd wil graag altijd blijven lopen, geeft niet op, alles precies hetzelfde.

Misschien een keer per week even lekker in zijn eigen tempo laten draven en een rengalopje laten doen buiten in een natuurgebied, hoop dat je die bij de hand hebt, dan kan hij zijn ei kwijt en dan in de bak weer bij de les. Ik doe nooit dressuren buiten, buiten is voor hem en natuurlijk ook voor mijn ontspanning. In de bak is het serieuze werk, mijn paard moet met regelmaat even doen wat hij het liefste doet, dat is gewoon lekker lopen in zijn eigen rendraf en een flink galopje overigens zonder aan te sporen, met een relaxed teugeltje. Zelden doe ik even aan het werk zetten buiten, maar dan voel ik aan dat hij het oke vind, anders gaat hij kwallen.

Rijtechnisch heb ik geen tips voor je, maar zulke paarden altijd intomen is vrij moeilijk.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 09:27

ikzelf loop ook regelmatig tegen hetzelfde probleem...
harder laten lopen helpt bij mij absoluut niet dan word ze nog heter...
Terugnemen dan gaat ze ook drammen maar ik probeer dit vol te houden..
Wat goed bij de mijne werkt om haar weer rustig te krijgen is vanaf de middellijn kleine voltes naar links en rechts te doen in draf...1 rondje links en dan weer bv 2 rechts..dus niet iedere keer 1 rondje...dit doe ik tot ze weer rustig is en ga dan weer de bak rond...
Word ze weer drammerig dan weer op die kleine voltes..
Dit werkt momenteel super voor mij...

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 09:32

KiWiKo schreef:
wat ik doe in de draf is uit zijn tempo lichtrijden Lachen Lachen dus net een fractie langzamer zijn dan hij Lachen

Ja Een beetje "plakkerig", lui lichtrijden inderdaad.... Ultra is ook zo. Soms krijg ik de rust er alleen nog maar in door even terug te gaan naar stap (lange teugel). Maar daar heb je natuurlijk niets aan in je proef.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 09:49

Ik had het via PB al even tegen Kim gezegd maar hij is niet uit balans te brengen door langzaam lichtrijden. Dat is dus echt iets vervelends, want dan loopt hij hard en zit ik rot hahaha.
Als jong paard was hij op gewicht al niet te sturen, dan zat ik er bijna naast en hij liep stug rechtdoor... Clown

Terug naar stap gaan, overgangen, kleine voltes, slangenvoltes, op halt zetten en dan weer wegdraven werkt thuis allemaal perfect maar thuis krijgt hij dus ook geen kans om met me aan de sjouw te gaan. Ik vrees alleen dat de jury het niet leuk gaat vinden als ik ipv te wijken voltes links en rechts ga draaien en dan alsnog ga wijken hahaha.

Net als Deschels resulteert eerst uit laten galopperen in een flink uur galopperen met een paard wat elke sprong heter en sterker wordt, en er dan maar af gaan en een paard hebben wat dan ineens zegt: pfff, vrouwtje, ik ben hartstikke moe, waarom galopperen we nou heel de tijd? Clown

Ik zet hem regelmatig los om uit te bokken en longeer hem van te voren maar het heeft niet met frisheid te maken maar met een bepaalde eigen heetheid, en dat is denk ik gewoon een stukje aanleg.

Ik wil hem daar ook zeker niet in veranderen want het heeft zijn voordelen, maar ik moet daar zelf wel mee om leren gaan. Thuis weet ik hoe ik het moet doen, maar in de proef gaat hij aan het sjouwen met me.

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 09:50

Mijn pony heeft dit ook een hele tijd gedaan
op een gegeven moment was ik het zo beu en heb ik dr gewoon laten rondgaloperen totdat ze rustiger werd

maar nu weet ik dat als ze snel gaat lopen of heet word
dat ik dan gewoon even moet stappen met lange teugel
zodat dr hoofd leeg kan stromen zeg maar Clown

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 09:54

De mijne wordt echt niet rustiger, die loopt zich hartstikke dood onder me. Die zal onder het zadel nooit toegeven dat hij moe is of dat het teveel was...

Stappen heeft ook geen zin helaas, die heetheid zit in hem, het is niet voor randfactoren want verder is het qua kijkerigheid enzo een enorm nuchter beest.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 10:07

Ik herken het wel van onze Raimaer en heb nog geen oplossing gevonden. Het is bij haar ook wedstrijdspanning en voor me uit denken: "zeg het maar, wat moet ik doen? Wijken? Nee, o, schouderbinnenwaarts dan? Nee, galopje?" Erg lief, maar ook niet echt de bedoeling.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 10:16

Mijn Haflinger is precies zo! Hij heeft vroeger nogal vaak zijn zin gekregen. Een tijdje geleden zat ik er echt doorheen.

Hij blijft maar lopen, zelfs als je uren hebt gereden heeft hij nog genoeg energie over. En hij geniet er van hoor, rennen dat die kan. Maar zo kom ik in de bak niet verder.

Ik lees dit topic even mee.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 10:52

Lielle schreef:
en voor me uit denken: "zeg het maar, wat moet ik doen? Wijken? Nee, o, schouderbinnenwaarts dan? Nee, galopje?" Erg lief, maar ook niet echt de bedoeling.

Die herken ik zeker. Nagelbijten / Gniffelen

JosjeBE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:09

Urielle schreef:
Lielle schreef:
en voor me uit denken: "zeg het maar, wat moet ik doen? Wijken? Nee, o, schouderbinnenwaarts dan? Nee, galopje?" Erg lief, maar ook niet echt de bedoeling.

Die herken ik zeker. Nagelbijten / Gniffelen

Ik ook Tong uitsteken
Wat ik doe als mijn pony te drammerig wordt. Is hem zo terug te nemen totdat hij bijna stapt en pas als hij zich overgeeft en niet zelf naar voren gaat neem ik hem mee naar voren. Versneld hij daarna weer zelf neem ik hem gelijk weer terug en doe het nog een keer. Net zolang totdat hij wacht op mijn teken. Vaak hebben ze dit spelletje snel genoeg door en zullen makkelijker terug te rijden zijn. Tenminste bij mij werkt het super Pling
Hoop dat je er wat aan hebt!

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:11

Ik herken mijn merrie in je verhalen ! Haha!
Nee, dat heeft idd niets met frisheid te maken ...echt wel met heethoofdjes ! Tong uitsteken
Bij mij helpt het niet als ik haar wil terugnemen want dan gooit ze haar hoofd omhoog (wat ze normaal nooit doet) en gaat nog harder lopen of springt zelfs aan in galop ...
Mijn instructrice heeft me een trucje geleerd dat bij mijn merrie wel goed werkt. Zodra ze harder wil gaan lopen dan ik vraag moet ik mijn teugels heel laag & wijd naar mijn knieën toebrengen & zachtjes links & rechts knijpen ...het is echt heel zachtjes dat knijpen, als er iemand naast staat ziet ie het niet. Mijn merrie reageert daar echt super op. Ze gaat gelijk naar een langzamer tempo over & daarna loopt ze weer op het tempo hoe ik het wil & kan ik mijn teugels gelijk weer opnemen.
Ik doe hetzelfde voor de galop want anders scheurt ze echt door de bochten ...(En jaa zij heeft daar mss geen problemen mee maar ik moet dan toch even opletten dat ik er opeens niet naast lig, Whaha Clown )
Maar idd, zo'n paarden wil gewoon heel graag werken & laten zien dat ze het kunnen ...
Ik rijd zo'n 5x / week dressuur met haar (les of op mijn eigen) & 1x / week ga ik dan naar de manege een groepsles nemen in de 'Sportievelingen'. Die les bestaat bijna alleen maar uit crossen, crossen & nog eens crossen ...zo kan ik mijn merrie even laten gaan ... Nagelbijten / Gniffelen Tong uitsteken

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:01

Hey TS, geen idee wat je met je paard doet qua afwisseling; ik heb zelf Volbloedjes gehad en gereden en die gingen altjid door, de eerste was enorm heet. Waar zij mentaal minder hectisch van werd was 24/7 op het land, flinke buitenritten, lange stukken in een handgalopje rijden, energie dus gedoseerd laten verbruiken. Knipoog

Zij werd daar echt relaxter van zonder slomer of minder geinteresseerd in het werk te zijn. Ook heb ik met voeding opgepast qua energieke waarde en hoeveelheid.

En vwbt dressuurproefjes: het lijkt me echt van belang dat je paard zich tussen zijn oren wil laten terugrijden, dat het schieterige eruit is.. Sterkte! Ach gut

Enneh.. De heetste paardjes vind ik persoonlijk de beste werkpaardjes waar je het meest van kunt leren, hoor! Cool

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 12:35

detour schreef:
Hey TS, geen idee wat je met je paard doet qua afwisseling; ik heb zelf Volbloedjes gehad en gereden en die gingen altjid door, de eerste was enorm heet. Waar zij mentaal minder hectisch van werd was 24/7 op het land, flinke buitenritten, lange stukken in een handgalopje rijden, energie dus gedoseerd laten verbruiken. Knipoog

Hij dressuurt, doet longewerk, ik laat hem vrij springen, doe zelf onder het zadel wel eens balkjes, we gaan buiten aan de hand wandelen (pas voor het eerst in mijn uppie onder de man buiten geweest , ging goed, ook stukje met hem kunnen galopperen toen we eenmaal in het bos waren dus dat is voor herhaling vatbaar. Hij werd wel erg sterk in de galop dus heb steeds aan laten springen en na enkele tientallen meters weer terug, anders denk ik dat we ineens in rengalop door het bos gingen). Verder staat hij maandag tot en met zaterdag van 9 tot 6 op de wei (winter) en van 9 tot ca. half 8 's zomers. Hij krijgt veel voer (een baal hooi per dag en 4-6 kilo voer), maar dat moet ook anders wordt hij te mager (hij verbrandt door zijn gestress denk ik veel). Wel Subli Zonder (voor hete paarden).

Het is sowieso een stresskikker, hij zuigt ook lucht en je ziet aan hem dat bijv. een hond die langs komt trippelen op 20 meter afstand al teveel is, dan gaat hij weer zuigen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:42

Volgens mij (als je de mogelijkheden hebt) zal hij het goed doen op 24/7 buiten. Hebben hier een jonge Volbloed gehad die luchtzoog en weefde en de marathon aflegde in zijn box. Ook hij werd rustiger buiten.
Als je bedenkt dat je paard maar 9 a 10 uur per dag buiten staat is dat toch maar een dagdeel en volgens mij geeft hji aan met zijn gedrag: Laatme maar lekker lopen, ik wil ruimte en bewegen!..

het kan ook nog zijn dat er een bestanddeel in zijn voer zit waarop hij niet lekker reageert en kriebelig wordt..Misschien ander voer en minder kilo's? Meer ruwvoer?

Uiteraard weet ik niet wat er in je mogelijkheid ligt, maar die constante beweging, veel afwisseling in werk en galoptraining (al rijdt je hem steeds terug makt niet uit, JIJ bepaalt het tempo, niet hij!) , je zult zien dat het dier er van op knapt, hoor Sterkte!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:43

detour schreef:

Zij werd daar echt relaxter van zonder slomer of minder geinteresseerd in het werk te zijn. Ook heb ik met voeding opgepast qua energieke waarde en hoeveelheid.

En vwbt dressuurproefjes: het lijkt me echt van belang dat je paard zich tussen zijn oren wil laten terugrijden, dat het schieterige eruit is.. Sterkte! Ach gut

Enneh.. De heetste paardjes vind ik persoonlijk de beste werkpaardjes waar je het meest van kunt leren, hoor! Cool

Dat is ook mijn ervaring, dat vrij laten lopen en veel afwisseling.
Ook moest ik af en toe met mijn heethoofd even naar het zandpad in de buurt om hem daar even te laten gaan. Of in de bak een paar rondjes lekker rondscheuren met een redelijk lange teugel. Dan kon hij er weer even tegen en had hij ook weer zin in dressuur.

Het is ook belangrijk om heel veel naar ontspanning te rijden, regelmatig vanuit de schoft lekker laten zakken en zich even lang laten maken. Die ontspanningsperiodes kunnen dan steeds korter en minder worden. Als hij dan weer even gaat, weer laten ontspannen, wellicht in het begin terug naar stap. Dat heeft voor mijn paard super gewerkt, hij is nu in het werk ook lekker cool maar werkt wel door.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:45

Urielle schreef:
detour schreef:

Hij dressuurt, doet longewerk, ik laat hem vrij springen, doe zelf onder het zadel wel eens balkjes, we gaan buiten aan de hand wandelen (pas voor het eerst in mijn uppie onder de man buiten geweest , ging goed, ook stukje met hem kunnen galopperen toen we eenmaal in het bos waren dus dat is voor herhaling vatbaar. Hij werd wel erg sterk in de galop dus heb steeds aan laten springen en na enkele tientallen meters weer terug, anders denk ik dat we ineens in rengalop door het bos gingen). Verder staat hij maandag tot en met zaterdag van 9 tot 6 op de wei (winter) en van 9 tot ca. half 8 's zomers. Hij krijgt veel voer (een baal hooi per dag en 4-6 kilo voer), maar dat moet ook anders wordt hij te mager (hij verbrandt door zijn gestress denk ik veel). Wel Subli Zonder (voor hete paarden).

Het is sowieso een stresskikker, hij zuigt ook lucht en je ziet aan hem dat bijv. een hond die langs komt trippelen op 20 meter afstand al teveel is, dan gaat hij weer zuigen.

Net mijn merrie ...ik was een keertje aan het rijden op de buitenpiste & naast de buitenpiste ligt een veld met daarnaast een wandelwegje. Er reed een klein jongetje met een fluovestje aan op zn fiets op dat wandelwegje & toen is mijn merrie eerst gaan kijken aan de omheining van 'wat komt daar af' & toen is ze als een gek met mij erop ervandoor gegaan ...
En mijn merrie zoog ook lucht ...
Heeft je paard 2 kruinen op zijn voorhoofd ?

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:47

Hm, Ultra werd juist heet van Subli Zonder, heel vreemd vond ik dat. Hij staat nu op Pavo Energy Control. Kun je veel minder van voeren om hem toch op gewicht te houden. Misschien helpt dat?

Persoonlijk denk ik dat een paard dat al 9 uur per dag op de wei staat niet rustiger gaat worden als hij 24/7 buiten blijft. Bovendien is 24/7 ook niet voor iedereen haalbaar of wenselijk