Het oplossen van problemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

duodenum

Het oplossen van problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 16:27

Naar aanleiding van dit topic: Trainingstips aan de hand van exterieur

Lijkt het me wel handig een topic te starten voor het oplossen van problemen.
Zo kunnen we proberen deze problemen samen op te lossen.

Iedereen heeft wel een bepaald probleem, en iedereen heeft hier wel zijn of haar mening over.
Ik zou zeggen: Laat het topic van start gaan!

duodenum

Re: Het oplossen van problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 16:28

Ik vind het moeilijk om bij mijn paard controle te houden over het tempo, hij loopt graag onder mij weg.. hoeveel overgangen ik ook rijd en wat ik ook probeer, hij blíjft onder mij weg lopen.

Iemand tips??

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:31

Mijn pony blijft maar over haar linkerschouder vallen.. Ik probeer nu veel voltes de verschillende kanten op te rijden zodat ze veel verschillende stellingen aanneemt maar ze blijft het maar doen... Ze heeft zelfs moeite met een rechte lijn lopen op de hoefslag! Iemand de gouden tip?

edit: Ik ben er met mijn instructrice mee bezig, die zei ook dat ze gewend was alle druk op haar linkervoorbeen te zetten, en dat we er echt aan moeten werken om haar recht te richten. Als ze stilstaat probeer ik er ook steeds voor te zorgen dat ze met haar voorbenen recht staat, en niet de kans krijgt om meer druk op haar linkerbeen te zetten.
Laatst bijgewerkt door Naomi_unique op 24-02-08 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:31

Ik heb een 10 jarige merrie die errug heet is met rijden.
het enige wat ze wil is hard hard hard.
ze wil niet ontspannen en bergopwaarts lopen
hoe kan ik dit het beste oplossen volgens jullie

medisch mankeerd er 100% niks en zadel en tanden zijn ook in orde

[edit] zelfde probleem als wiseguy

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 16:33

Ladygiroc schreef:
Ik heb een 10 jarige merrie die errug heet is met rijden.
het enige wat ze wil is hard hard hard.
ze wil niet ontspannen en bergopwaarts lopen
hoe kan ik dit het beste oplossen volgens jullie

medisch mankeerd er 100% niks en zadel en tanden zijn ook in orde

Probeer vooral veel overgangen te rijden! Probeer korte stukjes te doen (dus 10 passen draf en dan weer terug naar stap of h.h) eventueel kun je een pasje achterwaarts meepikken en dan weer rustig wegdraven. Probeer je buitenhand licht op druk te houden en met je binnenhand wat te spelen, rustig wat vragen en weer ontspannen. Lachen Succes!

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 16:34

Naomi_unique schreef:
Mijn pony blijft maar over haar linkerschouder vallen.. Ik probeer nu veel voltes de verschillende kanten op te rijden zodat ze veel verschillende stellingen aanneemt maar ze blijft het maar doen... Ze heeft zelfs moeite met een rechte lijn lopen op de hoefslag! Iemand de gouden tip?

Probeer op de hoefslag buitenstelling aan te nemen in plaats van binnenstelling, houd hierbij je binnenbeen er goed aan, en zorg dat ze haar kont niet naar binnen doet. Controleer het tempo door veel overgangen te blijven rijden Lachen Succes!

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 16:35

Ladygiroc schreef:
[edit] zelfde probleem als wiseguy

Het rare is, dat áls ik hem onder controle heb hij ook álles wil doen, dan kan hij (met zijn 5 jaar) al piaffe en springt hij wissels Tong uitsteken. Ik geef nog steeds de oorzaak aan, dat hij slap is in zijn achterbeen.. maar ik weet niet of dit juist is! Bloos

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:36

@ naomi_, en veel rechterteugel en linkerbeen, opsluiten dus
@ wiseguy, ja als ik ze idd onder controle hebt loopt ze perfect maar krijg ze vaker niet dan wel onder controle. Vraag me ook niet wat ik doe als ik ze er eenmaal door heb¿

stoplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:28

Naomi_unique schreef:

edit: Ik ben er met mijn instructrice mee bezig, die zei ook dat ze gewend was alle druk op haar linkervoorbeen te zetten, en dat we er echt aan moeten werken om haar recht te richten. Als ze stilstaat probeer ik er ook steeds voor te zorgen dat ze met haar voorbenen recht staat, en niet de kans krijgt om meer druk op haar linkerbeen te zetten.
Ik denk dat ze nog gewoon moeite met de balans heeft. Veel op de binnenhoefslag rijden, en vooruit als ze gaat slingeren. En idd voltes maken om haar links en rechts soepel te maken. Succes! Knipoog

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:11

Ladygiroc: Herkenbaar. Mijn pony is ook vol energie en wilt ook alleen maar hard hard en hard. Hierdoor verlies je de controle.
Belangrijk is dat de rust terugkeert, wat ik doe zijn verschillende oefeningen.
Overgangen, tempowisselingen, voltes zijn bij mij de belangrijkste.. tussendoor komt er een gebroken lijn, maar wel probeer ik zo min mogelijk rechts lijnen te rijden. Galopperen doe ik als pas echt de rust terug is.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:17

Naomi_unique: Dit is lastig, je instructrice moet jouw hier een heel eind mee kunnen helpen, zij ziet vanaf de grond wat er bij iedere stap gebeurd en kan jouw daar op corrigeren.

(loopt ze altijd over de linkerschouder?)

Na het lezen van je bericht zou ik ook zeggen, veel voltes rijden, absoluut niet op de hoefslag gaan rijden, ga je rechtsom dan kan ze tegen de bakrand aanhangen.
Opbouwend kleine stukjes recht rijden.
En oplsuiten, je rechterteugel eraan houden en zo min mogelijk met je linkerteugel, omdat ze al de neiging heeft naar links te vallen. En hierbij je rechterbeen eraan houden. Lachen

Wat ik nog wil toevoegen.
Verder is het blijven oefenen, oefenen en oefenen.. en veel geduld. Je moet er niet vanuit gaan dat dit 1,2,3, is opgelost Lachen
Laatst bijgewerkt door Marchador op 25-02-08 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:20

wiseguy15 schreef:
Ik vind het moeilijk om bij mijn paard controle te houden over het tempo, hij loopt graag onder mij weg.. hoeveel overgangen ik ook rijd en wat ik ook probeer, hij blíjft onder mij weg lopen.

Iemand tips??

Goed op je zit rijden.
Leg maar eens een hand onder je kont, en ga dan eens naar voren en naar achteren 'hangen'. Je merkt dan dat als je wat naar achteren 'hangt' dat je dan zwaarder bent. Op die manier, door op je zit de overgangen te gaan rijden, íets sluiten met je hand (maar écht minimaal, na een tijd kun je het zónder hand) zorg je ervoor dat hij op je zit terugkomt in tempo.
Zodra je paard op zit terugkomt, kun je wat been bij de overgang geven, op hem bij je te houden.

Naomi_unique schreef:

Probeer veel 8-tjes te rijden, waarbij je grote lussen maakt, met je binnenbeen het binnenachterbeen onder de massa laat plaatsen en met je buitenhand voorkomt dat ze over de schouder wegloopt. In het midden van je lus, dus het x moment, réchtstellen! Zorg dat je dus een lus krijgt met een mooi recht stuk, dus recht oversteken. Hier wordt je paard rechter en soepeler van. Het werkt bij mij iig beter dan voltes draaien!

Probeer met halthouden ook de achterhand wat meer onder de massa te krijgen (activeren/motiveren) en contrastelling/buiging. Begin met contrastelling/buiging wel met begeleiding, en op rechte stukken. Dat werkt heel goed met het rechtrichten.

Ladygiroc; zie mijn reactie op Naomie_unique en;
Probeer veel overgangen te rijden op zit, met benen aangesloten (óók in overgangen terug) Laat de hogere oefeningen zitten, en blijf bij de basis. Zolang je paard niet sterk genoeg is in de achterhand, is het niet slim zulke oefeningen te rijden, omdat ze dan vaak fout aangeleerd worden.
Ga niet draven als het stappen niet bevestigd is, en ga niet galoperen als de draf niet zo lekker gaat. Je kunt het beter een keer laten zitten, dan dat je gaat galoperen, en daardoor weer alles kwijt bent.
Probeer echt de achterhand te activeren; vb:
van halthouden naar stap; laat je paard eerst met de achterhand stappen, alvorens hij 'wegmag' dus met de voorbenen laten wachten. Ook vanuit stap naar draf, probeer je paard met zijn achterbenen te laten draven voordat hij volledig mag gaan draven.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 09:50

Oke, nu ik Lachen

Ik heb overigens gewoon les, maar ben beniewd of ik hier nog nuttige tips uit kan halen Lachen

Mijn paard is af en toe extreem op de hulpen. Wil ik een sbw (in stap) rijden, en ik doe nét iets teveel, krijg ik een keertwending om de achterhand, of zelfs bijna een pirouette in stap.

Hij geeft bij sbw extreem veel buiging, vooral in zijn hals. Moet ik dit met de buitenteugel begrenzen, of zijn er nog andere mogelijkheden?
Daarbij is hij af en toe lui op het been. Hoe maken jullie je paard weer actief op het been?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:05

het actief maken op je been doe ik juist door paar passen verruimen en weer terug. En niet alleen op de lange zijde's maar ook in voltes en andere figuren.

als je in stap je sbw oefent en je voelt dat hij teveel buigt rij je of een kleine volte op of je rijdt weer rechtuit. Natuurlijk begrens je hem goed met je buitenteugel en binnenbeen. Maar neem in het begin genoegen met een paar passen.

mijn paard doet dit ook, ik doe 3 of 4 passen en dan rijd ik weer rechtuit. Ook rijdt ik vierkantjes ipv voltes, om ze recht te richten en te houden. Dan kom je er echt achter hoe scheef je paard evt. is

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:00

Wat een leuk initiatief dit topic Lachen. Ik verplaats het even naar RT-P.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:45

Ja, rechtuit rijden na sbw, ik hoef ook nog maar 3 passen ofzo hoor, ohz. Maar aan de hand doen we al lange zijdes. Maar met mij op zijn rug is het natuurlijk even balans zoeken, ook voor mij, want ik ben er niet zo bekend mee.

Ik rijdt veel lussen om hem recht te houden. Hij is iedere keer minimaal scheef, de echte 'scheefheid' is er al wel uit gelukkig Lachen Dus ik hoef iedere keer een kwartier (grof genomen, soms een half uur, soms niets anders en soms helemaal niet) aan het rechtrichten en op de achterhand zetten te werken.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:48

het rechtervoorbeen maakt ze een fractie kortere pas. paard is wel atactisch geweest maar met dressuurmatig is ze ver gekomen en ik denk dat dit ook beter kan worden maar hoe. verder is ondertussen alles goed. is beter dan het was ze liep eerst teugelkreupel en die fase is ze voorbij maar dit laatste stukje nog

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:19

Daar kan ik je niet mee helpen, daar heb ik totaal geen ervaring mee. Wat vind je instructeur/trice?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:50

meer mijn been op dat moment been geven als he haar rechtervoor been naar voren doet dus dat ze een stimulans krijgt

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 15:42

Ik zou deze vraag voorlegge naan je dierenarts of misschien fysiotherapeut, gezien het medisch verleden van het paard Lachen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 15:46

Mijn pony blijft over zijn schouder weglopen op de volte.. Hij wilt zijn binnen achterbeen er niet onderzetten..
Hoeveel ik druk met mijn buitenbeen en mijn buitenhand er goed aan hou.. In galop is dit helemaal 'onbegonnen' werk. Bloos

lisanne1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 16:46

Mijn bijrijdpaard van 20 is normaal al niet zo snel qua tempo. Als ze tijdens het rijden ontspannen gaat lopen, gaat ze alleen nog maar langzamer. Ze is dan ook met geen mogelijkheid vooruit te krijgen dan.. Iemand tips?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 16:51

Heel veel (schijn)overgangen maken. Lachen

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 17:23

Somebitch schreef:
Mijn pony blijft over zijn schouder weglopen op de volte.. Hij wilt zijn binnen achterbeen er niet onderzetten..
Hoeveel ik druk met mijn buitenbeen en mijn buitenhand er goed aan hou.. In galop is dit helemaal 'onbegonnen' werk. Bloos

En als je nu eens buitenstelling vraagt op de volte?? Knipoog Of gaat dat niet lukken? Lachen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:29

Met buitenstelling loopt hij dan toch nog steeds over zijn schouder weg?