Geef mij een gegronde reden waarom bitloos dressuur niet mag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bitloos toestaan op dressuurwedstrijden?

Ja, ben ik het mee eens...
51 (51%)
Nee; vind ik niet kunnen...
48 (48%)

Totaal aantal stemmen: 99

Joepju

Geef mij een gegronde reden waarom bitloos dressuur niet mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 13:52

Beste bokkers...
Kan iemand mij 1 gegronde reden geven waarom er in de dressuur niet bitloos gestart mag worden? De KNHS verbied het nog steeds, wat ik onbegrijpelijk vind. Stoom uit je oren
(probeer zo kort en duidelijk mogelijk te reageren, om het topic overzichtelijk te houden SVP) Haha!

(PS; mocht hier al een vergelijkbaar topic over zijn incl. poll; mijn excusses...gooi er dan maar een slotje op hoor..) Knipoog

Biepje

Re: Geef mij een gegronde reden waarom bitloos dressuur niet mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:11

Waarom vind je het onbegrijpelijk? Ze vragen dressuur. Tennissen gaat ook niet zonder een racket en een net.

Prenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:18

Maar zonder een bit kun je een paard toch ook prima rondsturen?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:20

Omdat de KNHS een monopolie positie heeft en het zich kan veroorloven om bepaalde dingen te verplichten/ niet toe te staan als dat niet binnen hun overtuiging van juist paardrijden is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:21

zucht, zoveelste topic...
Mensen die graag bitloos willen rijden, accepteer nu eens dat de regels zijn zoals ze zijn...
Ik mag mijn haflinger ook niet tussen de pony's starten, waarom niet? Omdat de regels zijn dat je vanaf 18 bij de paarden moet....
Dus of accepteer het, start met bit, of accepteer het niet en start niet...(ga je endurance rijden ofzo)

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 15:29

Biepje schreef:
Waarom vind je het onbegrijpelijk? Ze vragen dressuur. Tennissen gaat ook niet zonder een racket en een net.

Dit is de meest domme reactie die ik ooit op bokt gelezen heb....Whahhaaa... Gestoord Op deze manier verlaag je het niveau wel heel erg van dit topic...graag niet meer reageren.... Biepju

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:30

als dat nu de mening van biepje is...
daarbij ben jij niet diegene die bepaald of iemand wel of niet in een topic mag reageren, bokt is namelijk openbaar....

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 15:32

stef schreef:
Mensen die graag bitloos willen rijden, accepteer nu eens dat de regels zijn zoals ze zijn...
Ik mag mijn haflinger ook niet tussen de pony's starten, waarom niet? Omdat de regels zijn dat je vanaf 18 bij de paarden moet....
Dus of accepteer het, start met bit, of accepteer het niet en start niet...(ga je endurance rijden ofzo)

Ik vraag een gegronde reden..kun je die ook geven? Dat de regels zijn zoals ze zijn heb ik niks aan...

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 15:33

stef schreef:
als dat nu de mening van biepje is...
daarbij ben jij niet diegene die bepaald of iemand wel of niet in een topic mag reageren, bokt is namelijk openbaar....

Je hebt helemaal gelijk stef;; reageer maar gewoon hoor Biepje....

desney8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:33

ja, het is wel leuk dat je bitloos kunt rijden,
en het zou ook leuk zijn dat het in wedstrijden kan.
maar als het niet mag, dan moet je gewoon op wedstrijden met bit rijden, en voor de rest misschien zonder bit? Haha!

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:36

Joepju doe niet zo moeilijk Verdrietig
de regels zijn er nu eenmaal, dat het een 'trend' is dat iedereen ineens bitloos wil gaan rijden wil niet zeggen dat het KNHS er dan ook maar in mee moet..

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 15:38

Maureenn schreef:
Joepju doe niet zo moeilijk Verdrietig
de regels zijn er nu eenmaal, dat het een 'trend' is dat iedereen ineens bitloos wil gaan rijden wil niet zeggen dat het KNHS er dan ook maar in mee moet..

Ik vraag alleen maar een gegronde reden dat het niet mag van de KNHS...kun je die ook geven? (vraag ik nogmaals)........

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:39

Dan zou ik zeggen mail/bel het knhs neem aan dat wij geen vanalle bij het knhs werken en dus ook nie precies kunnen zeggen waarom hun het verbieden

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:40

stef schreef:

De Knhs is ook een vereniging. Een vereniging hoort democratisch te zijn. Dus probeer zoveel mogelijk medestanders te krijgen en verander de regels.

Een goede reden is er niet (meer). Het is onzin. Je kunt zonder bit hetzelfde bereiken als met bit. Uiteindelijk. En als dat langer duurt / moeilijker gevonden wordt, is dat toch in het nadeel van degene die er voor kiest? Wat is dan het probleem?
Ik vind het ook onzin dat het niet mag. De regels zijn gewoon niet meer van deze tijd.

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 15:42

Maureenn schreef:
Dan zou ik zeggen mail/bel het knhs neem aan dat wij geen vanalle bij het knhs werken en dus ook nie precies kunnen zeggen waarom hun het verbieden

Ik vraag jullie persoonlijke mening...dus ik ga er bij deze vanuit dat je zelf geen reden kunt bedenken waarom het niet mag?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:43

draai het eens om: Geef een gegronde reden om bitloos toe te laten..
Bitloos is nieuw, er is nog heel veel onderzoek gaande omtrend de verschillende optomingen.
Van oudsher hoort een bit gewoon bij de engelse optoming, evenals sporen.
Elke sport heeft zo zijn regelementen. Je mag tijdens vollybal ook geen basketbal gebruiken, terwijl het daar misschien wel net zo goed mee kan.
Setjes zijn ook een hype, moeten we dan ook allemaal met ssetje de wedstrijdring in?
ik zeg niet dat het bitloos nooit toegestaan zal worden, maar denk dat het op dit moment nog te vroeg is.
Daarbij kan je zonder bit niet zien hoe iemand met zijn handen omgaat, of iig slechter, en kan je dus ook geen punten geven/aftrekken daarvoor

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:44

Neem dressuur nou gewoon zoals het is. Straks wordt er nog een club opgericht die wedstrijden zonder zadel wil rijden. Verward

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:44

Gegronde reden is al gegeven: het zijn nou eenmaal de regels van het spelletje. Knipoog
Bijvoorbeeld het nagefelijk rijden van een paard, "aan de teugel", is 'aan de toom' is 'aan het bit'. Lachen En dat gaat niet met bitloos. Haha!
Zie de vergelijking met tennis zonder racket: dat kan gewoon niet.

Als iemand aan het spelletje van wedstrijden georgniseerd door de KNHS (met bijbehorende visie) mee wil doen moet diegene zich aan de regels en voorschriften houden die daarbij horen. Blijkt nou dat veel mensen het spelletje niet leuk vinden, dan kunnen zij gerust een nieuw spelletje bedenken met bijbehorende wedstrijden. Lachen

Wat is de gegronde reden om zonder bit te rijden eigenlijk? Haha! Of om op een paard te rijden? Ik ben voor dressuurwedstrijden waarbij ik vanaf de zijlijn naar mijn paard mag roepen dat hij in piaffe/passage moet. Ja Kan ook prima, maar dat is dus niet het spelletje zoals het nou eenmaal wordt gespeeld. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:45

Ik vind ook onzin dat het niet mag.
Omdat het het in de regels staat is voor mij ook geen gegronde regel.
Zelfde als je niet booloos mag starten.Laat de mensen toch.Zolang het allemaal maar paard vriendelijk blijft.

by the way,ik rijd dressuur met bit Bloos .Maar vind het daarom nog geen reden dat een ander het niet zou mogen zonder bit.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:46

Omdat het dressuur is en dat tot nog toe altijd met bitgereden wordt op wedstrijden en ze dat schinbaar zo willen houden
en nogmaals het is een trend van de laatste tijd, 'iedereen bitloos want met bit is sielughh'
en anders zorg je toch dat er aparte wedstrijden komen voor de mensen die bitloos rijden

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:47

Biepje schreef:

Oh dus een bit hoort bij de dressuur als een racket bij tennis? Ik rijd dan wel geen wedstrijden en niet bitloos, maar met jou uitspraak ben ik het absoluut niet eens, ik mis overigens ook ieder spoor van onderbouwing.

Helaas zijn de regels van de KNHS zo, er zijn er heel veel petities die dit aan het bevechten zijn.

Als iemand zijn paard zonder bit evengoed (of zelfs beter) kan laten lopen dan iemand met bit, vind ik dat ze beiden evenveel en gelijke rechten behoren te hebben!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:48

Maar waarom zou het dan wel mogen? Ik heb nog altijd geen gegronde reden gezien. Daarom ook: ze vragen dressuur, het is hun plaatje van dressuur, tja, leer ermee leven, zo is het nu eenmaal. Voor mij is dressuur ook met bit, omdat het valt onder aanleuning en verbinding met de mond, en die zie ik niet bij bitloos.

Als je het bitspelletje inderdaad niet leuk vind, jammer dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:49

stef schreef:
Bitloos is nieuw, er is nog heel veel onderzoek gaande omtrend de verschillende optomingen.
Elke sport heeft zo zijn regelementen. Je mag tijdens vollybal ook geen basketbal gebruiken, terwijl het daar misschien wel net zo goed mee kan.
Setjes zijn ook een hype, moeten we dan ook allemaal met ssetje de wedstrijdring in?
ik zeg niet dat het bitloos nooit toegestaan zal worden, maar denk dat het op dit moment nog te vroeg is.
Daarbij kan je zonder bit niet zien hoe iemand met zijn handen omgaat, of iig slechter, en kan je dus ook geen punten geven/aftrekken daarvoor

Als je dat nog beter wilt kunnen zien dan moet iedereen maar gewoon zonder neusriem starten, dat ding heeft geen enkel ander nut behalfe de mond dicht houden, en de mond van het paard gaat enkel open als de ruiter te hard in de mond van het paard is, met neusriem kan het paard dit niet/ veel slechter aangeven en moet het dus al die pijn maar opvangen, en zonder neusriem, niemand wilt toch dat het paard met de mond wijd open loopt omdat je erin trekt? Dan maakt iedereen je uit voor dierenbeul, dus dan is neusriemloos rijden een betere oplossing, en ook NIET toegestaan in de wedstrijdring..

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:50

elanor schreef:
Zie de vergelijking met tennis zonder racket: dat kan gewoon niet.

Is een kromme vergelijking, niemand heeft het over dressuur zonder paard! Knipoog

Staat het in de tennisregels dat ik met een racket moet spelen? Als ik nou met een houten plankje net zo goed ben?
Het gaat er toch om dat die bal over t net raakt?

Maar inderdaad; het zijn de regels. Daarom; wordt lid van de vereniging, gooi het balletje op en als de meerderheid het met je eens is, mag het op den duur wel. Knipoog
Maar een echt, goeie reden is er dus niet.
Is dezelfde reden als dat je in je pinguinpak moet rijden! (Wie heeft dat in vredesnaam uitgevonden?! Clown ) Is ook geen 'echte' reden voor. In trainingspak gaat t net zo goed! Knipoog

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 15:52

stef schreef:

1- bitloos word al eeuwen gebruikt in erg veel landen, dus is alles behalve nieuw.
1- paardrijden met volleybal vergelijken? lijkt me niet echt logisch Verward
3- je kan aan de manier waarop het paard loopt en beweegt heel goed zien of iemand verkeerd met zijn handen omgaat.