Overtuig mij; Nut van alle 'hulpmiddelen'.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Overtuig mij; Nut van alle 'hulpmiddelen'.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:46

Waarom een martingaal, waarom een zweep, waarom sporen, waarom een slof? Een slof/ elastiek bij het longeren kan ik me nog in vinden, omdat het beestje dan geen ruiter op de rug heeft om hem rond te rijden, maar tijdens het rijden? Een paard moet toch vooruit te krijgen zijn zonder zweep, en opzij te zetten zijn zonder sporen? 'Spoor = verfijning van de hulp' hoor ik vaak. Is het niet beter als je je benen zo leert te gebruiken dat je die verfijning niet nodig hebt? 'Paard is niet vooruit te krijgen zonder zweep.' Goede instructie zoeken misschien een idee? 'Hij loopt met het hoofd omhoog.' Wederom goede instrucie zoeken? Iets aan je eigen houding doen?

Ik ben zelf van mening dat de hulpteugels, sporen etc. er alleen maar bijgepakt worden om het beestje sneller naar de top te rijden, of omdat het er mooier uit ziet als het beestje met z'n hoofdje naar beneden loopt. Veel mensen weten niet eens het nut van een nageeflijk lopend paard??! 'Ja, het hoort zo.' En sporen: 'Hij loopt niet door dus daarom heb ik een klein spoortje erbij.' ???

Krijg nu heel Bokt over me heen. Overtuig me maar. Haha!

Sorry als er al een topic loopt hierover, dan heb ik er overheen gelezen.

Borisje

Re: Overtuig mij; Nut van alle 'hulpmiddelen'.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:47

Ik overtuig je niet, ik ben het helemaal met je eens Haha! Ja

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:49

Ik ben het ook met je eens.. Als sporen echt gebruikt worden voor verfijning van de hulpen vind ik dat geen probleem, maar meestal is dat volgens mij om het paard beter vooruit te krijgen

Edit: Zweep of slof vind ik ook nergens voor nodig..
Laatst bijgewerkt door itsinmygenes op 23-02-08 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:50

ik denk dat een kundig ruiter zich toont door het correct rijden zonder hulpmiddelen...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:56

Ik ben er in principe ook voor om zonder hulpmiddelen te rijden. Maar een paard heeft soms om bepaalde redenen hulp nodig. Soms vanwege medische redenen, soms vanwege het verkeerd rijden van een paard door vorige eigenaar. Of vanwege problemen met bepaalde spiergroepen vanwege een blessure/ongelukje oid. Dan kan een slof, pessoa oid wel erg veel baat hebben bij juist gebruik. Dus ik ben niet pertinent tegen Knipoog

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:57

Kijk, er zijn hulpmiddelen en hulpmiddelen.......
Een zadel is ook een hulpmiddel om te rijden.
Het helpt je makkelijker op te stappen en helpt je om gemakkelijker licht te rijden en je kan vast nog dingen verzinnen die door het zadel gemakkelijker worden.
Een hoofdstel is ook een hulpmiddel, het helpt de ruiter om het paard te sturen.
Een bit een hulpmiddel? Sommige doen het zonder.
Waar trek je de grens?
Sommige mensen kunnen zonder hoofdstel rijden, die doen het met een halsring, halster of zonder ook maar iets.
Mag een hoofdstel en zadel wel als hulpmiddel?
Ik denk persoonlijk dat wij, mensen, sommige dingen als een "normaal" hulpmiddel beschouwen omdat die al eeuwen gebruikt worden.
Daarom vinden we het een algemeen geaccepteerde optoming terwijl het naar mijn mening goed is om over elk hulpmiddel na te denken.....
Heb je het echt nodig, of doe je het omdat iedereen het gebruikt?

edit: type foutjes
Laatst bijgewerkt door Janine_L op 23-02-08 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:57

ikenindi schreef:
ik denk dat een kundig ruiter zich toont door het correct rijden zonder hulpmiddelen...

Helaas zijn er maar weinig echt kundige ruiters en dat toe te kunnen geven vind ik al een vorm van "kundig". Je beperkingen als ruiter kennen... Knipoog

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:59

Ik rij nu sinds kort wedstrijden, dus zit nu in het B. Als ik dan bekijk hoeveel B ruiters al met lange sporen en zweep rijden.... Dan denk ik bij mezelf: Wat doe je dan dadelijk als je hoger komt? Nog langere sporen?

Edit: Rijd zelf dus ook zonder zweep en sporen.

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:08

Janine_L schreef:
Het helpt je makkelijker op te stappen en helpt je om gemakkelijker licht te rijden en je kan vast nog dingen verzinnen die door het zadel gemakkelijker worden.
Een hoofdstel is ook een hulpmiddel, het helpt de ruiter om het paard te sturen.
Waar trek je de grens?
Sommige mensen kunnen zonder hoofdstel rijden, die doen het met een halsring, halster of zonder ook maar iets.
Ik denk persoonlijk dat wij, mensen, sommige dingen als een "normaal" hulpmiddel beschouwen omdat die al eeuwen gebruikt worden.
Daarom vinden we het een algemeen geaccepteerde optoming terwijl het naar mijn mening goed is om over elk hulpmiddel na te denken.....

Daar heb je een punt Ja

Sniesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:12

Tjah , maar als je het M in komt moet je zonder zweep, maar mét sporen rijden. Is dat dan ook niet een beetje krom?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:14

maikeltje schreef:
ikenindi schreef:

Helaas zijn er maar weinig echt kundige ruiters en dat toe te kunnen geven vind ik al een vorm van "kundig". Je beperkingen als ruiter kennen... Knipoog

ik rijd zonder hulpmiddelen (zadel en hoofdstel daar gelaten), maar rijd niet correct (nog Knipoog niet). maar het is wel zo...

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:24

Janine_L schreef:
Waar trek je de grens?

Ik vind een zadel belangrijk voor ruggegraadsvrijheid, maar het is idd zo dat veel hulpmiddelen 'normaal' zijn geworden..

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:25

Ik heb toch ook altijd een zweepje mee op rit, niet omdat ik mijn paard anders niet naar voor krijg, integendeel. Wel voor aanvallende honden, en in een noodsituatie om die extra bevestiging te geven. (paard is bang van vrachtwagens en kan dan wel eens zomaar in de draad lopen, gebeurde nog nooit, maar telkens wanneer we er een passeren voel ik haar wel twijfelen, en dan is het kwestie van overtuigen dat het toch echt zo erg niet is.) Verder zweepje nergens voor nodig, integendeel. Lachen

En jawel, verder ben ik het helemaal met je eens. Al rijd ik zelf ook met een martingaal. Wel zodanig ingesteld dat deze hélemaal niet inwerkt tijdens het gewone rijden, een hinnik, of een hoofdje ietwat omhoog. Martingaal wordt dus niet gebruikt om mijn merrie in een bepaalde houding te laten lopen. Dit bereik ik met veel geduld. Probeer zoveel mogelijk naar die ontspanning te werken en alles gaat dan vanzelf bij haar. Vroeger gebeurde het wel eens dat Geena de benen nam, niet vluchten maar uit enthousiasme in volle rengalop over een veld scheuren. En met bit, of zonder bit, met hulpteugels of zonder hulpteugels als een paard wil gaan, hou je die niet tegen. Die martingaal zorgt er bij mij juist voor dat die controle niet zoek is, geen dier die met zijn hoofd zó hoog in de lucht loopt dat je geen deftig contact meer kan houden. Dat leertje zorgt er niet voor dat Geena bij mij blijft, nee daar zorg IK voor. Maar het helpt mij(niet mijn paard) wel om die controle terug te vinden. Nu kan die martingaal er in principe helemaal af. En toch laat ik hem er aan, Geena is het laatste half jaar dan wel niet meer in volle rengalop weggescheurd, maar moest dat dan wel weer eens gebeuren kan ik er tenminste op rekenen dat ik die controle blijf houden. Lachen En zeker voor mijn ouders is dat een hele geruststelling.

Zelf heb ik dan ook niets tegen een martingaal, ik weet dat deze helemaal niets kan verkeerd doen bij een paard. Mits goed ingesteld natuurlijk. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:30

Naomi_unique schreef:
Janine_L schreef:
Waar trek je de grens?

Daar heb je een punt Ja

Daar ben ik het dan ook wel weer mee eens. Ik vind een bit ook niet nodig, rijd Sheila zonder (ook zonder zadel trouwens). Op de manege rijd ik met beiden, omdat dat nou eenmaal moet. Als je erover na gaat denken inderdaad.. waarom een zadel, waarom een hoofdstel? Dit is inderdaad omdat er al zoveel jaren zo gereden wordt. Het is zo normaal geworden. Als je leert rijden leer je: Een bit/ teugels zijn om te sturen, een zadel daar zit je op, stijgbeugels voor je voeten. Maargoed, waarom? Maar dan vind ik persoonlijk een zadel (omdat veel mensen zeker in het begin bonken en de rug dan wat ontlast wordt) en hoofdstel om te sturen (liefst zonder bit) toch wel het maximale..

ursulaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:37

ik vind en zeg altijd: "een goede ruiter heeft helemaal geen hulpmiddelen nodig" Knipoog (hiermee bedoel ik natuurlijk, sporen, zweep etc.) Met sporen heb ik de nut ervan nog nooit ingezien, ik bedoel; als je met je kuiten moet rijden waarom heb je dan sporen om je hak zitten??
dus ik ben het helemaal met je eens, Juul

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:44

beetje ongenuanceerd.
Een paard snapt vaak niet vanzelf wat de bedoeling is van een beenhulp; verstandig gebruik van een zweepje kan daar goed bij helpen.

Hulpteugels zijn ook niet altijd fout.
Voorbeeld: een losse martingaal (mits goed afgesteld) is totaal onschuldig, ook bij een beginner. Sterker nog: het beschermt de paardenmond tegen de beginner die zijn handen te hoog houdt.

Ik stoor mij ook aan veelvuldig en langdurig slofgebruik door matige ruiters. maar er zijn situaties dat een slof een nuttig hulpmiddel kan zijn, mits incidenteel door een zeer ervaren ruiter wordt gebruikt, en vooral zodanig, dat hij steeds tijdig uitgeschakeld wordt.

Met andere woorden; het is niet het hulpmiddel dat de boosdoener is; het is de gebruiker die de hulpmiddelen fout/buiten proportie/zonder kennis van zaken toepast. Op die manier kan ook een simpel standaard trensje veel schade veroorzaken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:19

Juul schreef:
Waarom een martingaal, waarom een zweep, waarom sporen, waarom een slof? Een slof/ elastiek bij het longeren kan ik me nog in vinden, omdat het beestje dan geen ruiter op de rug heeft om hem rond te rijden, maar tijdens het rijden? Een paard moet toch vooruit te krijgen zijn zonder zweep, en opzij te zetten zijn zonder sporen? 'Spoor = verfijning van de hulp' hoor ik vaak. Is het niet beter als je je benen zo leert te gebruiken dat je die verfijning niet nodig hebt? 'Paard is niet vooruit te krijgen zonder zweep.' Goede instructie zoeken misschien een idee? 'Hij loopt met het hoofd omhoog.' Wederom goede instrucie zoeken? Iets aan je eigen houding doen?

Ik heb niet het idee dat ik iemand moet overtuigen, maar wil best toelichten aan je waarom ik eea gebruik? Iedereen doet het zijne en dat is voor mij helemaal prima Knipoog

Daar gaan we:

Martingaal: Zelf nog nooit nodig gehad, maar wel fijn voor paarden die het truukje kennen: ik gooi mijn hoofd omhoog en ren met het bit tussen mijn kiezen er tussenuit. Want geloof me: dat ben je echt niet voor, en de invloed op het bit krijg jij niet terug tenzij het paard er genoeg van heeft en jou de controle weer geeft. Ook bijv. bij paarden die heet worden in het springparcours oid.

Zweep: Fijn als 'stok achter de deur' en fijn om gericht bij te kunnen tikken.
Dus als je paard besluit dat hij vierkant schijt aan jouw been heeft, of hij nu eens uitprobeert wat jij doet als hij niet voorwaarts gaat op je been of eens lekker tegen je binnenbeen of buitenbeen komt hangen - en ja, een intelligent paard probeert dat kunstje uit de uitgebreide trucendoos een keer uit Knipoog - is het wel fijn dat je de overtreffende trap kunt gebruiken.
Ook is een zweep heel fijn omdat je daarmee echt bij de achterhand kunt. Heb je dus een paard dat de achterhand een beetje laat hangen in het wijken bijvoorbeeld, dan is het heel fijn dat je specifiek het punt wat hij laat hangen even aan kunt tikken van 'let op! die moet ook mee!'

Sporen: Net als hierboven de stok achter de deur.
Paard besluit om wat voor reden dan ook niet naar voren of opzij te gaan voor je been, dan kun je wel gaan zitten trappen, maar afgezien van de vraag of het effect heeft, is het een grove en ook nog onpreciese hulp. Dan kun je beter een keer op de juiste plaats bijprikken zodat je paard doorheeft dat het je menens is met die kuit.
Of dat nu is om hem vlot voor je been voorwaarts te krijgen, om hem opzij te zetten, meer buiging te geven of om de achterhand er verder onder te rijden.

Slof: Voor de echt heel bekwame ruiter een mooi hulpmiddel om het paard net dat laatste stukje extra nageeflijkheid te vragen op het moment dat er ergens toch nog wat spanning of blokkade zit. Ik schaar mezelf niet onder die ruiters, de enige keer dat ik de slof eraan hang is bij wijze van noodrem. Wij hebben een buitenbak met lage omheining en mijn paard heeft uitgevonden dat je best zijwaarts galopperend daar naartoe kunt om er vervolgens overheen te vallen/springen. Vrouwtje vond dat minder geslaagd en heeft er graag nog iets over te zeggen op zo'n moment. Schijnheilig
Omdat ik hem door de slof wel rond kan houden en hem beter door kan buigen naar de kant waar hij naartoe galoppeert is de kans al iets groter dat ik hem voor de omheining gestopt krijg.

Hulpteugels bij het longeren (allerhande varianten met verschillende werking): Om een jong paard de juiste manier van lopen aan te leren, de juiste spieren op te bouwen die ook weer helpen om de ruiter beter te kunnen dragen en bij ervaren paarden om longeren een effectieve vervanger voor het rijden te maken, spieren te behouden, en om een paard op de juiste manier los te werken voor je er op stapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:26

Een zweep ben ik niet meteen tegen.
Hij is er niet om een paard af te rossen, maar wel om been hulpen te leren of te versterken.

sporen, als je je benen normaal stil kunt houden hoef je ze nooit te gebruiken, ook al hangen ze aan he voeten.
Ze zijn ook alleen voor de puntjes op de i te zetten, nooit om een paard voorwaarts te rijden of opzij te zetten.
Hoogstens dat je ze daar eens gebruikt voor in een noodgeval (denk aan op straat en hij schrikt ergens van)

Martingaal, goed afgesteld werkt niet in... zowel dan is het paard erg hoog...maar nog is het geen echt dwangmiddel. Gebruik daarin ben ik niet direct tegen

De rest van de hulpmiddelen....net als jij zet ik daar meestal mijn vraagtekens bij Lachen
(op een zeer enkele keer is het goed gebruik...meestal zie ik misbruik)
Net als de honderden varianten in bitten...
Ik denk dan vaak...leer gewoon rijden ipv naar allerei rommel zoeken om je eigen onkunde te verdoezelen of het allemaal zo snel snel mogelijk te willen kunnen.
Goede les en een dosis geduld...en het kan ook zonder rommel en daar hoef je geen natuur talent voor te zijn

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:41

Juul schreef:
Spoor = verfijning van de hulp' hoor ik vaak. Is het niet beter als je je benen zo leert te gebruiken dat je die verfijning niet nodig hebt?

Een spoor gebruik je idd als verfijning van je hulpen, vergelijk het met je hand, je kunt op een landkaart iets beter aanwijzen met je vinger dan met je hele hand. Zie de kaart als de buik van het paard, je vlakke hand als kuit en een spoortje als vinger. Laat een bepaalde oefening nu net in een klein zijstraatje liggen, ga je dan de wegwijzen door je hand erop te leggen of door aan te wijzen met je vinger?

Zweep is nog altijd verlenging van je arm en niet om je paard mee vooruit te slaan. Zelfde verhaal als hierboven maar vervang spoor door zweep en dan voornamelijk voor die straat die net buiten handbereik is.

Hulpteugels zeggen het zelf al: HULP. Je gebruikt ze om je te helpen, ze zijn bedoeld om tijdelijk te gebruiken en helpen je je probleem op te lossen waarna je ze gewoon weer achterwege kunt laten.

Zo zie ik het, en zo gebruik ik het, heb ik die verfijning of hulp niet nodig gebruik ik het niet.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:44

ik ben het hierdus totaal mee eens. ga maar eens op een wedstrijd kijken hoeveel b ruiters er al met sporen rijden. ik rij zelf een 4 jarige fries die enorm goed aan mn been is. wel rij ikmet zweep om hem af en toe eens bij te kunnen tikken als ik geen reactie krijg op been ofzo. verder geen slof geen martingaal helemaal niks.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:50

Mijn hulpmiddelen zijn: een paar lange benen, een kont met een paar zitknobbels erin en dan natuurlijk ook nog een paar armen waar een paar handen aan zitten. En laten deze uitsteeksel nou allemaal aan een lichaam vast zitten die ook nog eens weet wat er mee te doen Knipoog
Maar ff zonder gekheid: ik heb vroeger ook veel paarden gereden die al een poosje waren gereden door anderen en waar "dan wat aan mankeerde". Nou kan je zeggen dat ik dan toch echt wel een paar sporen of een zweepje heb gebruikt, maar dat is dan toch meestal omdat het paard het op een "verkeerde" manier had geleerd en ik dan juist met deze "hulpmiddelen" probeerde om het paard weer aan de juiste (zie m'n beginstukje) hulpmiddelen te krijgen. Ik denk dat een paard zadelmak maken ook niet zonder zweepje lukt, gewoonweg omdat ze het been nog niet kennen. Ik heb dus weleens een zweepje of sporen nodig gehad, maar dan wel op zo'n manier dat het paard er juist van leert om het later zonder deze dingen te kunnen....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 23:08

Het enige hulpmiddel dat ik gebruik is een zweep; als verlengde van de arm, zodat ik niet zo ver hoef te reiken/bukken Knipoog
http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... 82copy.jpg
Even tegen de hals aan duwen, dat is genoeg om mijn paard te sturen. Beetje dieper zitten, en daar heb je de rem. Beetje naar voren leunen, en hij loopt.. Zijn hoofd blijft laag. Daar heb ik geen sporen, martingaal of slof voor nodig, zelfs geen hoofdstel of zadel.
Het enige hulpmiddel dat ik echt fijn vind, en zelf ook gebruik, is de pessoateugel. Ik merk wel dat mijn paard dan beter oplet waar hij zijn achterbenen neerzet, en hij geeft dan ook makkelijker na onder het zadel.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 08:27

ik wil je ook niet overtuigen want vind soms ook dat mensen teveel naar hulpmiddelen grijpen.

Zweep: rijdt ik nooit mee, als ik die erbij pak wordt me paard helemaal gespannen en drukt z'n rug weg dus het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken in je training

Sporen: gebruik ik wel: nu merkte ik laatst dat ik die toch wel erg vaak nodig had omdat hij niet op mijn been reageerde ipv voor verfijning, dus heb ik ze direct afgedaan en rijdt er nu niet meer mee, eerst moet hij maar weer eens aan me been zijn. Zolang dat niet zo is, is er ook nog lang geen verfijning

slof: daar rijdt ik soms mee in de wintermaanden, dan wordt meneer vaak weer wat onrustiger in z'n hoofd. Het liefst probeer ik eerst zonder, maar vaak hoeft de slof er alleen maar aan te hangen en dan wordt het hoofd al rustiger. Dat heb ik dan liever dan zo onrustig hoofd.

Over het algemeen vermijdt ik zoveel mogelijk de hulpmiddelen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 08:32

Bij elk hulpmiddel, wat dan ook, maakt het mij niet zoveel uit of iemand ze gebruikt of niet mits degene die het gebruikt weet waarvoor het hulpmiddel dient en het ook correct gebruikt.

Dus als het een soort "luiheid" is (oh, ik kan het niet rijtechnisch oplossen dus ik hang er een hulpmiddel aan) dan kan inderdaad wat mij betreft het hulpmiddel beter in de kast blijven.

Pasjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 09:06

Maar als er iemand zonder spoor rijd en die loopt constant te schoppen is het ook niet goed.
Dan zie ik liever een spoortje dan dat iemand constant loopt te schoppen.

Verder rijd ik zelf ook gewoon met spoor (verplicht in de M1) maar ook gewoon in training, dit zegt niet dat ik hem constant moet gebruiken, eigenlijk bijna nooit, maar als die een keer nodig is kan je hem wel meteen gebruiken.
en aangezien ik nogal een dominante merrie heb, die denkt dat ze zelf mag bepalen wat ze doet heb ik het soms wel nodig