Vanaf dag 1 ging het eigenlijk allemaal wel heel erg gemakkelijk, longeren kende hij al
, stap draf en galop commando zaten er ook al op terwijl ik dit dier toch echt zelf gefokt heb en hij tot aan september alleen maar ik het land heeft gestaan met zijn vriendjes.Na 2 x longeren vond ik het ook tijd om het zadel op meneer te leggen, ook weer zo iets wat Dodo erg gewoon vond waarbij het dus geen een bok heeft gegeven en zonder problemen wegdraafte.
Na 2x met zadel ben ik er ook maar op gaan zitten, de eerste 2x gingen niet zo best, had geen goede hulp in de bak staan en de achteruit en omhoog gaan waren erg gemakkelijke gangen terwijl de vooruit niet te vinden was
De derde keer dat ik opstapte knalde we gelijk weer vol in de achteruit en heb ik de zweep maar eens in de hand genomen, 1 tik was voldoende om de vooruit erop te zetten en heb ik hem gelijk na 5 min rond te hobbelen in de bak mee het bos ingenomen.
hij pakte alles zo goed op dat ik na 13x rijden besloten heb om hem een paar maanden rust te geven, been hulpen zaten er super op stap, draf en galop (juiste been aanspringen) ging super en zelfs de zijwaartsknop was toen al aanwezig.
Nu 4 maand later vond ik het toch weer tijd om Dodo op te pakken, mijn 11 jarige stiefzoon heeft besloten dat voetbal niet leuk is en dat hij van Dodo een springpony wil gaan maken dus moet ik weer aan de bak met hem.
Afgelopen weekend was het weer zo ver, Dodo aan de longe gezet en het zadel erweer op, na 3 rondjes te hebben gelopen ben ik erg gelijk maar weer opgestapt.
Dodo vond het helemaal geweldig, alle knopjes zitten er nog steeds op, hij staat heel licht aan het been, alleen het stuur moet nog wel iets verfijnt worden.
De foto's zijn nog van vorig jaar maar hoop straks met mooi weer nieuwe rijfoto's te hebben.
De eerste kennismaking met het zadel, tis alsof hij nooit iets anders heeft gedaan

Beugels los was toch wel iets spannend maar de enige reactie hierop was dat zijn oren naar achteren gingen

Zal ik dan toch maar opstappen??

Eerste keer erop, na een halve volte aan de longe was de achteruit gevonden en hebben we heerlijk in de knoopgezeten met de longeerlijn

Twee dagen later nog eenmaal de achteruit uitproberen.

En na 1 tik van de zweep gingen we zo door de bak 8)

En weer terug na een klein rondje door het bos.

Het halster laat ik nu achterwege, in het begin had ik vooral contact met het halster en ben ik voorzichtig het bit er aan het bij nemen.
Nu doe ik nog helemaal niets aan het nagevelijk rijden omdat ik vind dat Dodo zelf opzoek moet gaan naar mijn hand. Longeren met bijzet kent hij ook niet al loopt hij wel aan de dubbele lijnen.
Volgend weekend mag mijn stiefzoon hem voor het eerst uitproberen en willen we hem gaan kennismaken met het vrijspringen, hij mag eerst laten zien dat hij zichzelf kan redden op een sprong zonder dat er een ruiter in de weg zit en daarna moet ik er aan geloven en zullen er wel wat prive springlessen gaan volgen zodat hij straks een super kinder springpony kan worden.
Levergevaarlijke paarden zijn die arabieren toch