Arabier beleren???? Levensgevaarlijk.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zahlina

Arabier beleren???? Levensgevaarlijk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 13:04

In september vorig jaar vond ik het toch weleens tijd worden om mijn 3 jarige arabier Autumn Gold alias Dodo kennis te laten maken met het zadel en ruiter.

Vanaf dag 1 ging het eigenlijk allemaal wel heel erg gemakkelijk, longeren kende hij al Verward , stap draf en galop commando zaten er ook al op terwijl ik dit dier toch echt zelf gefokt heb en hij tot aan september alleen maar ik het land heeft gestaan met zijn vriendjes.
Na 2 x longeren vond ik het ook tijd om het zadel op meneer te leggen, ook weer zo iets wat Dodo erg gewoon vond waarbij het dus geen een bok heeft gegeven en zonder problemen wegdraafte.

Na 2x met zadel ben ik er ook maar op gaan zitten, de eerste 2x gingen niet zo best, had geen goede hulp in de bak staan en de achteruit en omhoog gaan waren erg gemakkelijke gangen terwijl de vooruit niet te vinden was Boos!
De derde keer dat ik opstapte knalde we gelijk weer vol in de achteruit en heb ik de zweep maar eens in de hand genomen, 1 tik was voldoende om de vooruit erop te zetten en heb ik hem gelijk na 5 min rond te hobbelen in de bak mee het bos ingenomen.
hij pakte alles zo goed op dat ik na 13x rijden besloten heb om hem een paar maanden rust te geven, been hulpen zaten er super op stap, draf en galop (juiste been aanspringen) ging super en zelfs de zijwaartsknop was toen al aanwezig.

Nu 4 maand later vond ik het toch weer tijd om Dodo op te pakken, mijn 11 jarige stiefzoon heeft besloten dat voetbal niet leuk is en dat hij van Dodo een springpony wil gaan maken dus moet ik weer aan de bak met hem.
Afgelopen weekend was het weer zo ver, Dodo aan de longe gezet en het zadel erweer op, na 3 rondjes te hebben gelopen ben ik erg gelijk maar weer opgestapt.
Dodo vond het helemaal geweldig, alle knopjes zitten er nog steeds op, hij staat heel licht aan het been, alleen het stuur moet nog wel iets verfijnt worden.

De foto's zijn nog van vorig jaar maar hoop straks met mooi weer nieuwe rijfoto's te hebben.

De eerste kennismaking met het zadel, tis alsof hij nooit iets anders heeft gedaan
Afbeelding

Afbeelding

Beugels los was toch wel iets spannend maar de enige reactie hierop was dat zijn oren naar achteren gingen

Afbeelding

Afbeelding

Zal ik dan toch maar opstappen??
Afbeelding

Eerste keer erop, na een halve volte aan de longe was de achteruit gevonden en hebben we heerlijk in de knoopgezeten met de longeerlijn
Afbeelding

Twee dagen later nog eenmaal de achteruit uitproberen.
Afbeelding

En na 1 tik van de zweep gingen we zo door de bak 8)
Afbeelding

Afbeelding

En weer terug na een klein rondje door het bos.
Afbeelding

Het halster laat ik nu achterwege, in het begin had ik vooral contact met het halster en ben ik voorzichtig het bit er aan het bij nemen.
Nu doe ik nog helemaal niets aan het nagevelijk rijden omdat ik vind dat Dodo zelf opzoek moet gaan naar mijn hand. Longeren met bijzet kent hij ook niet al loopt hij wel aan de dubbele lijnen.

Volgend weekend mag mijn stiefzoon hem voor het eerst uitproberen en willen we hem gaan kennismaken met het vrijspringen, hij mag eerst laten zien dat hij zichzelf kan redden op een sprong zonder dat er een ruiter in de weg zit en daarna moet ik er aan geloven en zullen er wel wat prive springlessen gaan volgen zodat hij straks een super kinder springpony kan worden.

Levergevaarlijke paarden zijn die arabieren toch Clown

katrien13

Re: Arabier beleren???? Levensgevaarlijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:07

Mooi dier!! Lachen

__Karlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:07

wauw! dat ziet er echt al goed uit! *LOL* *LOL*

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:09

Ik vind het er wel lekker ontspannen uitzien, maar ik vind dat het allemaal wel erg snel gegaan is. je geeft aan de zijwaarts zit er al op en na 2 keer de lucht in gaan maar eens een tik geven.
Had je al bedacht dat hij het misschien neit snapt? Hij is nog jong, hij heeft een hele hoop te verwerken hoor. Wat denk je dat het een indrukken op hem maakt. Ik denk dat je beter professionele hulp had kunnen zoeken en blij mag zijn dat het nu allemaal goed is uitgepakt.
Voorderest, ik vind het een leuk dier om te zien!

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:10

Wat een ontzettend leuk beestje!
En die witte vlek onder zijn buik... Tong uitsteken
Veel succes en plezier met hem!

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:11

Wat een ontzettend leuk dier heb je en fijn dat hij het zo super oppakt. Veel succes met hem!

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:12

Hallo! Het ziet er echt leuk uit! Fijn dat het zo goed gaat. Ik heb eigenlijk een vraagje. Waarom laat je een paard los lopen met zadel? Als hij dan gaat liggen is dat toch heel gevaarlijk? Ik snap dat dat ook kan gebeuren als je hem aan de longe hebt, maar wat zijn jou redenen om hem los te laten.
Dit is totaal niet aanvallend of als kritiek bedoeld, gewoon puur nieuwsgierigheid waarom jij het zo verkiest boven gewoon aan de longe.

miranda85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:14

ik ga de mijne volgend jaar ook inrijden. goed om te horen dat het zo makkelijk gaat. maar idd is de hulp in de bak erg belangrijk! zonder hun blijft je paard op zijn plek staan.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:20

vind het toch ook wel erg snel gaan de 3x dat je er opstapt en alles toch nog wel nieuw voor hem is meteen na 5 min het bos in gaan. Terwijl de vorige keer hij nog vaak omhoog en achteruit is te vinden. Vind toch echt dat hij eerst bij alles op zn gemak moet voelen bij het rijden voordat je al het engs van buiten ook nog is op zn dak haalt. Kvind het toch een beetje onverantwoord bezig zijn voor het paard en jezelf. Je denkt er volgens mij iets te makkelijk over.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 13:22

mellamoshan schreef:
Ik vind het er wel lekker ontspannen uitzien, maar ik vind dat het allemaal wel erg snel gegaan is. je geeft aan de zijwaarts zit er al op en na 2 keer de lucht in gaan maar eens een tik geven.
Had je al bedacht dat hij het misschien neit snapt? Hij is nog jong, hij heeft een hele hoop te verwerken hoor. Wat denk je dat het een indrukken op hem maakt. Ik denk dat je beter professionele hulp had kunnen zoeken en blij mag zijn dat het nu allemaal goed is uitgepakt.
Voorderest, ik vind het een leuk dier om te zien!

Je heb helemaal gelijk hoor maar zie niet goed weten wat een prof, anders had gedaan dan ik, heb verschrikkelijk veel paarden beleert op africhtingsstallen en kan je vertellen dat de eigenaar het liefst binnen een maand een b-klaar paard wilde hebben staan.
Bij een paard wat in het begin achterwaarts gaat zal er bij een africhtingstal iemand met een zweep achter hem staan om hem op deze manier voorwaarts te krijgen en dit gebeurt echt niet vriendelijker dan een tik met de zweep die hij van mij hefet gekregen.
Juist dit is met heel erg veel rust gegaan en als het paard alles zo makkelijk opneent is het juist zaak om als africhter de rem erop te zetten en dit heb ik ook heel bewust gedaan.
Als ik hem had doorgereden dan weet ik zeker dat hij op dit moment het veel zwaarder zou hebben gehad omdat ik niet meer van hem kon vragen dan nu terwijl hij aangeeft veel meer te willen.
Meot er ook bij zeggen dat ik zijn vader en moeder bij heb en door en door ken, zijn broers op de zelfde manier zijn beleert alleen dan door andere omdat ik geen zin had om de bokken die ik toch iedere keer verwacht uit te gaan zitten.
Dit paard is de eerste in 5 jaar die ik weer zelf helemaal heb opgeleid en kan je met 100% zekerheid geven dat dit paard er vele malen minder aan heeft geleden dan de gene die ik voor 2 maand bij een africhtingsstal heb neergezet en waarmee ik na thuiskomst eigenlijk weer helemaal opnieuw kon beginnen

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:25

ziet er wel ontspannen uit inderdaad dus daar absoluut geen commentaar op Knipoog
Maar ben ook van mening dat het wel erg snel is gegaan, je zegt dat je na de derde keer al meteen naar buiten bent gegaan? is dat niet een beetje te enthousiast?

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:26

Hoi mooie arabier !!

Ik vind het alleen levensgevaarlijk dat jij na nog maar een aantal keer erop hebben gezeten meteen het bos in gaat
Een paard kan dan nog helemaal geen goed steur hebben namelijk.!!!!!

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 13:26

sweetheart schreef:
Hallo! Het ziet er echt leuk uit! Fijn dat het zo goed gaat. Ik heb eigenlijk een vraagje. Waarom laat je een paard los lopen met zadel? Als hij dan gaat liggen is dat toch heel gevaarlijk? Ik snap dat dat ook kan gebeuren als je hem aan de longe hebt, maar wat zijn jou redenen om hem los te laten.
Dit is totaal niet aanvallend of als kritiek bedoeld, gewoon puur nieuwsgierigheid waarom jij het zo verkiest boven gewoon aan de longe.

Het los doe ik bewust, de eerste keer met een zadel is al eng genoeg en als een paard echt gaat rennen met het zadel en hij loopt zich klem in de longe dan heb je echt de poppen aan het dansen.
Ik gebruik deze manier altijd met jonge paarden omdat ik vind dat ze eerst zelf het gevecht aan mogen gaan met het zadel zonder dat er ook nog wordt verwacht dat ze rekening moeten houden met de longe.

Al ben ik dan een echte traditionele ruiter, ik gebruik wel erg veel dingen uit het NH die mij goed uitkomen en dit heb ik heb ik netjes gejat van meneer Monty roberts.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:27

Ik heb een volle broer van Dodo bij Zahlina vandaan en die heb ik ook zelf ingereden. Daar zat dan wel geen omhoog en achteruitknop op *LOL*, maar daarmee ben ik ook na de 3e keer los erop het bos mee ingegaan (foto's staan in profiel en volgens mij is er ergens een topic van op Bokt in aug 2006 Knipoog ). Buiten worden ze gestimuleerd lekker voorwaarts te lopen en ze vinden het erg leuk. Als je maar een rem hebt.
Nu had ik met Bliksem een stalgenootje mee het bos in, maar toch Knipoog

Zahlina ik zal straks thuis de foto's eens bekijken, het werk blokkeert ze! Gaaf dat Dodo het na 4 maanden vakantie weer zo super heeft opgepakt!!

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:29

Ik vind het ook super dat je hem lekker de wei op hebt gegooit na die 13 keer rijden, zo heeft hij mooi de tijd om het te verwerken. Alleen vind ik het vooral snel gaan met dat je na 2 keer longeren met zadel erop gaat, en de zijwaarts er al erg snel op zat en het bos in na een paar keer rijden. Het zouden mijn keuzes niet geweest zijn in ieder geval. Knipoog
Ik zie inderdaad dat hij er niet aan heeft geleden, de ontspanning is er en het vertrouwens. heel belangrijk natuurlijk!
Ik vind ook niet alle africhtingsstallen even vriendelijk te werk gaan en ik ken de klanten ook die hun paard na 2 maanden b klaar terug wil hebben. Dat zijn ook de paarden die het eerst ´Versleten´ zijn. Het is de keuze van de eigenaar. Hulp vanaf de grond vind ik belangrijk, bijvoorbeeld met dat hij de lucht in ging ipv de vooruit, kon iemand hem dan ook even aan de teugel nemen en 10 meter meelopen zodat hij de intentie begrijpt. Het is niet aanvallend bedoeld allemaal, al moet ik zelf zeggen nu ik het terug lees, dat het wel zo klinkt, sorry daarvoor. Vork Knipoog

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:36

Ik vind hem leuk!!
Inderdaad allemaal wel snel, maar ziet er goed uit..

Ik als niet helemaal arabier bezitter (heb een fjord!!!)
en niet gehinderd door enige kennis vroeg me iets af....

Wat is de afstamming van Dodo??

(ik heb voor ik mijn fjorden dame! had 3 jaar lang een arabier
hengstje gereden.. vos, witte voetjes, bles..ha! en zelfs witte vlek
onder buik!!! en die leek bliksems veel op jullie Dodo!!!!
ietje forser van bouw denk ik.. zijn vader was Bakarat (of hoe je dat ook schrijft..))
Ik wou dus ook een arabier of een groot paard en geen merrie..
ehhhh.. maar ben ondertussen zielsgelukkig met mijn niet
geheel arabische bloedlijnen voerende viervoeter!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:40

Wauw, dit is wel een hele mooie Arabier, die vlek onder zijn buik doet het hem. Heeft hij Mesaoud in zijn stamboom zitten?

En zo zie je maar, als de basis er eenmaal goed inzit en het vertrouwen er is, is het geen probleem om hem een aantal maanden rust te geven en het daarna weer op te pakken. Ze verleren het echt niet!

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 13:42

even een reactie op het naar buiten toe gaan.
Het lopen in de bak voor zo'n jong dier is een veel grotere belasting omdat er na 40 m en 10 m steeds weer een lastige bocht aankomt terwijl een jonmg dier nog niet zo goed zijn balans kan vasthouden.
Juist het rijden van lange rechte stukken zorgt dat de belasting niet te veel op een zijde komt en kan het paard veel gemakkelijker worden rechtgericht.

Grappig dat jullie het allemaal zo gevaarlijk vinden terwijl dit voor mij toch echt de beste manier is.
Paard verveelt zich in het bos veel minder snel dan in de bak, ik ook btw, stuur vind eigenlijk helemaal niet zo belangrijk, als ik maar een rem heb is het goed Clown

In Engeland heb ik het nog vele male erger mee gemaakt, we hadden een paard wat goed zadelmak was en het werd tijd om hem ook ruitermak te maken. Eigenaar heeft hem toen opgezadelt en zelf een mak paard opgezadelt.
Hij is op het makke paard gaan zitten en ik ben in het zadel geholpen waarna de baas gelijk op het makke paard is weggedraaft en die van mij netjes volgde

Ik heb de pech dat ik geen beroep kan doen op goede hulp aan de grond, mijn ouders zijn te voorzichtig, mijn stalhulpje vertrouw ik niet voldoende en mijn vriend die heeft is te veel met Gert van het Hof mee geweest en die wilde Dodo gelijk voorwaarts jagen waardoor het weer niet uit vertrouwen gaat.
Maar dat was voor mij geen rede om hem weg te brengen.
De laaste keer dat ik een paard terughaalde van de beleerde was hij in zo'n slechte staat dat ik toen heb besloten om ze nooit meer weg te brengen.

Het zijwaarts was ook meer toevallig dan een bewuste keuze om erop te zetten, Dodo viel steeds wat over zijn linkerschouder weg waarbij ik hem ben gaan begrenzen op mijn linkerbeen wat gelijk een zijwaartse reactie opleverde.
Natuurlijk zorgde deze reactie er ook voor dat hij over zijn rechterschouder heen viel en ik het zlefde geintje ook hier uithaalde, weer ging meneer keurig zijwaarts.
Nu kan je wel zeggen dat dit allemaal te snel gaat maar het is vele male erger om een jong dier te gaan vervelen zodat hij opzoek gaat naar trucjes .
Op deze manier heeft hij helemaal geen moment zijn bedenkingen gekregen over zijn carriere als rijpaard en heb ik nog steeds een super vrolijk dier staan die het heel erg leuk vind om aan het werk te gaan.

Al hoeft hij nog helemaal niet veel ik wil wel dat hij vanaf dag 1 leert om alles correct te doen zodat ik later deze dingen niet hoeft te verbeter wat dus inhoud dat het enige waar we nu mee bezig zijn het rechtrichten is.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:44

Wat is Dodo's afstamming????

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:45

Zahlina schreef:
sweetheart schreef:

Het los doe ik bewust, de eerste keer met een zadel is al eng genoeg en als een paard echt gaat rennen met het zadel en hij loopt zich klem in de longe dan heb je echt de poppen aan het dansen.
Ik gebruik deze manier altijd met jonge paarden omdat ik vind dat ze eerst zelf het gevecht aan mogen gaan met het zadel zonder dat er ook nog wordt verwacht dat ze rekening moeten houden met de longe.

Al ben ik dan een echte traditionele ruiter, ik gebruik wel erg veel dingen uit het NH die mij goed uitkomen en dit heb ik heb ik netjes gejat van meneer Monty roberts.

Dank je wel voor je uitleg. Lachen Ik snap het helemaal.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:45

Ik vind het er mooi uitzien. Elk paard heeft een ander tempo en het is goed om het tempo van het paard te volgen anders vervelen ze zich.

Het is goed dat je het paard na 13 keer rijden even in de wei hebt gezet. Kan hij alles nog eens goed bedenken Lachen.

Over dat in het bos rijden: indien je geen enkele baan met verkeer bent tegen gekomen vind ik er persoonlijk niets mis mee. Heerijk uitdagend voor het paardje.

Over het zweep gebruik: dat vind ik goed gereageerd. Paard heeft het goed opgepikt en is volgens mij zeker niet mishandelt of te hard aangepakt.

Zoals ik de reacties van de TS lees weet ze waar ze mee bezig is. Ik doe het haar niet na...

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 13:47

Cassidy schreef:
Wauw, dit is wel een hele mooie Arabier, die vlek onder zijn buik doet het hem. Heeft hij Mesaoud in zijn stamboom zitten?

En zo zie je maar, als de basis er eenmaal goed inzit en het vertrouwen er is, is het geen probleem om hem een aantal maanden rust te geven en het daarna weer op te pakken. Ze verleren het echt niet!

Mmm ik heb nooit getelt hoevaak Mesaoud in hem voorkomt maar denk wel dat hij zo'n 15x in zijn stamboom zit, Dodo is een 95% crabbet.

Sjolvir.
Dodo is een afstamming van Aurilla Gold x Naomi Rose, beide zijn nog in ons bezit, Rose is ondertussen alweer 18 jaar oud, dus geen zoon van de arabier die jij gereden hebt.
Ik vind fjorden ook erg leuk maar ze zijn mij meestal iets te eigenwijs Clown
Ik hou eigenlijk van alle paarden als ze maar karakter hebben.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:47

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:48

Citaat:
Grappig dat jullie het allemaal zo gevaarlijk vinden terwijl dit voor mij toch echt de beste manier is.
Paard verveelt zich in het bos veel minder snel dan in de bak, ik ook btw, stuur vind eigenlijk helemaal niet zo belangrijk, als ik maar een rem heb is het goed

Bij het steur hoort bij mij ook de rem sorry Bloos
maar als je paard bijv schrikt door een vogel, eekhoorn?
je kan mij niet vertellen dat je in die 5 xrijden al een goede rem er op heb zitten dat kan gewoon niet.
Een rem zit er pas goed op door het veel oefenen van tempo wisselingen.
Verder snap ik het bos wel en is het idd goed voor de gezondheid van je paard.
Ik had alleen nog 2 maanden gewacht tot het steur er beter op zat als na 5 dagen meteen het bos in.

Edit : het gaat me nu dus niet om jou veiligheid of die van je paard maar voor bijv wandelende mensen, loslopende honden andere ruiters die door jou aan de kletter gaan etc Knipoog
Laatst bijgewerkt door doom op 22-02-08 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:48

Mooi dier! kennelijk kan jouw dier het mentaal prima aan zoals je het oppakt, hji oogt imo ontspannen op deze foto's. Leuk! ga zo door!