Afstappen kan een drama zijn. :+

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Afstappen kan een drama zijn. :+

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 16:11

Tja,,

Hij heeft het lang niet gedaan maar het komt dus toch weer terug.
Mijn 9 jarige (bijna 10 jarige) pony vind het afstappen nogal eng.. Verward
Opstappen in het begin ook maar dat is nu over..

Het afstappen was nu een half jaar eigenlijk goed gegaan tot vandaag..
Er lag iets op de hoefslag en dat lag behoorlijk in de weg, vond ik zelf. Bloos
Ik was hem aan het instappen maar besloot toch om even aftestappen om het obstakel aan de kant te leggen.. Duidelijk vond meneer dit erg eng.. Bloos

Ik wiebel eerst altijd een beetje heen en weer zodat hij weet dat ik ga afstappen en hij niet voor verassingen komt te staan. Zo ook vandaag.. Ik haalde mijn voet uit de beugel en mijn been zat over zijn kont tot meneer even helemaal gek werd want oooohhhh dat is enggg!
Dus meneer sprint weg, ik kon mijn evenwicht niet meer houden dus kwam met mijn lichaam op zijn kont.. (mijn bovenlichaam).
Nou als je ergens niet moet komen bij hem is het zijn kont wel want ook dat is vreselijk eng..
En tja.. toen lag ik.. Lekker van het zand te genieten. Bloos

Mijn pink doet ondertussen erg pijn en het topje staat iets wat naar binnen wat bij mijn andere pink niet zo is. Verward

Nou obstakel opgeruimd en hup er weer op..

Maar hoe kan ik dit nu oefenen dat hij het niet meer eng gaat vinden..?
Nu zullen de meesten denken ja gewoon op en afstappen zovaak mogelijk achterelkaar.
Maar ik heb niet weer zin om zand te happen. Bloos

wizewo

Re: Afstappen kan een drama zijn. :+

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:17

Het staat een beetje vreemd, maar neem een kussen mee. Leg het op het zadel en laat het er af vallen. oppassen voor wegspringreacties. Dit blijven doen tot het niet meer eng is. Kan even duren dus neem je tijd ervoor. Vooral zelf rustig blijven.

Iets vermoeiender, maar ook erg effectief. Op en neer springen naast je paard. Eerst laag en rustig, daarna steeds hoger en sneller.(best te doen als er geen knappe jongens rondlopen Bloos )

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 16:22

Nou dat is het probleem niet echt.. Het is meer als ik afstap en ik ben met mijn been bij / boven zijn kont.. Dat vind hij eng en springt hij weg Verward Rare pony hoor. Clown
Maar zo heeft hij meerdere dingen.. Zoals zijn kontaanraken bij het op / afstappen of tijdens het rijden.. Zijn dekje omhoog doen tijdens het rijden is allemaal eng..

Dat terwijl hij bijna 10 is.. Wat hij dus vroeger dan allemaal meegemaakt heeft? Verward

Edit: Maar met een kussen kan ik weleens proberen Ja

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:27

Ik denk dat je hier een stukje training gemist hebt. Dit is op zich makkelijk op te lossen met de juiste begeleiding. Zoek iemand die bekend is met paniektraining of bijv parelli om je paard te wennen aan dingen boven en naast hem.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 16:29

Tja, alleen die zijn (volgens mij) in deze regio weinig te vinden.. Bloos

Hij heeft het ook niet altijd.. Scheve mond

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:30

Misschien moet je de dingen die hij eng vindt net zo lang herhalen totdat hij het niet eng meer vindt?
Zo heb ik ooit eens een paard geleerd niet meer bang te zijn voor de bal. De truuc is timing.
Til het dekje op, hij schrikt zich helemaal wild natuurlijk, maar blijf met jet dekje wapperen. Voor de veiligheid kan je hem aan de longeerlijn doen waarbij iemand hem vasthoudt. Hij mag gewoon schrikken, als het maar niet echt gevaarlijk wordt, maar lopen mag hij gewoon doen. Nu komt het...... zodra hij ook maar enigzins iets minder hard gaat lopen of minder gek gaat doen, stop je gelijk met wapperen. Dan uitgebreid belonen. En dan herhaal je het weer. Weer wapperen en net zo lang doorgaan totdat hij minder "schrikt" en gelijk stoppen en belonen. Op die manier leer je hem, dat als hij schrikt het alleen maar enger wordt, en door weg te rennen het enge wapperen niet stopt. Als hij minder schrikt stopt het wapperen en dat is al een beloning op zich. Dit herhaal je net zolang totdat hij geen schrikreactie meer vertoont.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 16:34

Maar dan heb ik het wapperen van het dekje er wel uit maar toch niet van het opstappen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:35

Somebitch schreef:
Nou dat is het probleem niet echt.. Het is meer als ik afstap en ik ben met mijn been bij / boven zijn kont.. Dat vind hij eng en springt hij weg Verward Rare pony hoor. Clown
Maar zo heeft hij meerdere dingen.. Zoals zijn kontaanraken bij het op / afstappen of tijdens het rijden.. Zijn dekje omhoog doen tijdens het rijden is allemaal eng..

Dat terwijl hij bijna 10 is.. Wat hij dus vroeger dan allemaal meegemaakt heeft? Verward

Edit: Maar met een kussen kan ik weleens proberen Ja

Waarom moet je zijn kont aan raken bij het opstappen / afstappen ?
Stap jij zelf wel goed af of op ?
Zo wel dan zou ik eerst een paar keer met iemand die me vasthoud op en af stappen op de goede manier , belonen etc .
Ik ken ook wel een paar paarden die van kontaanrakingen absoluut niet gedient zijn maar daar moeten ze maar aan wennen , meestal is het wel het geval dat bijvoorbeeld een keer iemand verkeert afstapte en hard met zijn been voet tegen de kont aan kwam en de paarden daarna dus erg bang zijn .

Succes .

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 16:36

Dat bedoelde ik niet.. Ik raak zijn kont niet aan met opstappen.
Maar je hebt weleens dat je perongeluk zijn kont met je been aanraakt als je een beetje stijf bent en je wilt opstappen..

dat bedoelde ik. Knipoog

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:37

Ik weet niet hoe handig je bent, anders moet je iemand vragen die een goed evenwichtsgevoel heeft. Als je over je pony hangt en je legt een hand op zijn kont, vindt hij dat vast ook ontzettend eng? Zoja dan zou ik gaan hangen (zoals je ook bij een jonge pony zou doen met inrijden) en dan een hand op zijn kont leggen, en die pas weer weghalen als hij minder schrikt. Dezelfde werkwijze als met het dekje dus.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 16:37

Goede tip Marquez1

Ik denk wel dat hij dat eng vind aangezien hij het ook vind als je zijn kont perongeluk aanraakt met opstappen. Knipoog

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:41

Maar nogmaals een goede timing is essentieel, gelijk het enge onderdeel (dekje of een hand op zijn kont) weghalen als hij ook maar enigzins minder schrikkerig is, dus minder snel wegrent, of zijn hoofd en hals wat ontspant etc. Kijk dus goed naar je pony om de tekens van "ontspanning" te zien.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:43

Even snel iets bedacht met tips die in dit topic al gegeven zijn... want ik denk dat de laatste tip van het hangen best een gevaarlijk iets kan worden.. want als je zo hangt heb je natuurlijk niet een geweldig evenwicht... Misschien kun je met het kussen zn kont aanraken e.d.? precies op dezelfde manier als de tips al worden gegeven, alleen dan lijkt het mij wat minder gevaarlijk...
Je kunt er ook gewoon op gaan zitten en dan met dat kussen over zn kont "spelen".. Ben alleen maar wat creatief. Ik wens je veel succes met dit probleem!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:44

Somebitch schreef:

Dan moet je dat dus veel doen met hem. Begin op stal, ga hem bv over zijn kont aaien altijd als hij biks krijgt. Gewoon standaard ritueel, biks in zijn bak, aaien over zijn kont tot hij klaar is met eten. Ook al vind hij het in het begin eng, zijn eten wil hij wel graag hebben dus al snel zal hij wel blijven staan. Vind hij het niet erg als je aan zijn kont zit als je naast hem staat dan nog is dit belangrijk om te oefenen, het komt van pas als je aan het rijden bent. Zorg dat je iemand bij je hebt als je iets met zijn kont gaat doen, dat kan van alles zijn; aaien, staart vlechten, borstelen, maakt niet uit wat. Zorg dat iemand anders bij zijn hoofd staat, hem beloont met de stem en hem brokjes geeft zolang je aan zijn kont zit. Zodra je niet meer aan zijn kont zit krijgt hij niets meer, je paard zal snel leren dat aan zijn kont zitten leuk is want dan krijgt hij brokjes. Als hij dat begrepen heeft ga je het onder het zadel doen.

Jij zit erop en iemand anders staat bij zijn hoofd. Aai hem over zijn kont, wil hij weglopen dan blijf je gewoon dooraaien, degene die bij zijn hoofd staat stopt hem vol met brokjes en allebei belonen jullie met je stem. Als hij dat niet meer eng vind ga je het zonder iemand erbij doen, je aait hem over zijn kont en als hij rustig blijft staan geef je hem meteen een brokje, hij moet dan wel even leren dat het lekkers vanaf zijn rug komt maar dat zal hij snel begrijpen.
Op die manier kun je je paard leren dat een klopje op zijn kont leuk is en betekend dat hij braaf is, net zoals een klopje op de hals is voor de meeste paarden.

Gaat dat allemaal goed dan kun je een stap verder gaan; je aait hem over zijn kont waarna hij zal wachten op een koekje, maar die krijgt hij niet meteen, jij gaat eerst afsteigen en dan pas krijgt hij zijn koekje. Als je dit een tijdje volhoud zal je paard snel snappen dat afsteigen niet eng is maar leuk en na een tijdje zul je geen koekje meer nodig hebben maar is het ook genoeg als je hem een knuffel geeft na het afsteigen.

Overigens is de manier van marquez1 ook een goed idee!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:44

Zorg er natuurlijk wel voor dat iemand hem vast heeft, zodat al te wilde capriolen niet mogelijk zijn.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 16:46

Dan denk ik dat het beter is als ik ga hangen.. Bloos
Als ik een kussen naast hem hou en ik zit erop weet ik zeker dat hij gek word Clown
Over het nog niet aan zijn kont aanraken te hebben want hij kan je er dan ook nog weleens afbokken..

Dat is de enigste manier om hem te laten bokken anders zou hij dat nooit doen.. Clown

We zijn er weleens op een speelse manier mee bezig met het uitstappen even snel zijn dekje optillen oid dan zie je dat hij echt wilt vluchten ervoor.. In het begin was het erger dan nu..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:47

marquez1 schreef:
Ik weet niet hoe handig je bent, anders moet je iemand vragen die een goed evenwichtsgevoel heeft. Als je over je pony hangt en je legt een hand op zijn kont, vindt hij dat vast ook ontzettend eng? Zoja dan zou ik gaan hangen (zoals je ook bij een jonge pony zou doen met inrijden) en dan een hand op zijn kont leggen, en die pas weer weghalen als hij minder schrikt. Dezelfde werkwijze als met het dekje dus.

Dit lijkt mij een minder goed idee want het kan gevaarlijk worden, dan is mijn manier een veel makkelijkere om het op te lossen.
Het idee van zwaaien met het dekje en stoppen als hij minder bang reageert vind ik wel een goed idee maar alleen als je ernaast staat en hem aan de longeerlijn hebt.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 16:48

En dat is dan weer het probleem.. Als je naast hem staat kan je alles met hem doen en het dekje optillen maar dat is niet eng.. Maar als je erop zit lijkt het net alsof iemand hem op wil eten. Clown

En dat is het zelfde verhaal als met zijn kont..
Als ik hem aan het poetsen ben of wat dan ook dan mag ik overal komen.. Ook als hij gewoon een beetje staat te staan buiten, ik kan onder hem door kruipen alles dat maakt hem niet uit..

Het is alleen eng als er iemand op zijn rug zit en die raakt zijn kont oid aan.. Bloos Alles wat zegmaar achter mij zit als ik op hem zit en daar komt iets is eng..
Laatst bijgewerkt door Somebitch op 20-02-08 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:50

Je hebt PM...

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:50

Ik begrijp uit het verhaal van de TS dat de pony het niet eng vindt als hij op stal af vanaf de grond wordt aangeraakt. Ik denk dat de pony het puur en alleen eng vindt tijdens het op en afstijgen (misschien vervelende situatie meegemaakt in het verleden) dus volgens mij los je het niet echt op vanaf de grond. Maar ik ben het met je eens dat je er een beetje handig in moet zijn, misschien moet je iemand vragen die vaker paarden zadelmak maakt.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 16:52

Ik bedoelde inderdaad met op en afstijgen en met het rijden zelf.. Lachen

Ik ga mijn PM even lezen. Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:54

Somebitch schreef:
En dat is dan weer het probleem.. Als je naast hem staat kan je alles met hem doen en het dekje optillen maar dat is niet eng.. Maar als je erop zit lijkt het net alsof iemand hem op wil eten. Clown

En dat is het zelfde verhaal als met zijn kont..
Als ik hem aan het poetsen ben of wat dan ook dan mag ik overal komen.. Ook als hij gewoon een beetje staat te staan buiten, ik kan onder hem door kruipen alles dat maakt hem niet uit..

Het is alleen eng als er iemand op zijn rug zit en die raakt zijn kont oid aan.. Bloos Alles wat zegmaar achter mij zit als ik op hem zit en daar komt iets is eng..

Ook al is hij doodbraaf als je ernaast staat, hij moet eerst leren dat aan zijn kont zitten leuk is. Als je consequent blijft volhouden met hem een koekje geven als je aan zijn kont zit kun je op den duur zo zijn kont aanraken vanuit het zadel en zal hij meteen zijn hoofd omdraaien omdat hij weet dat hij een koekje krijgt.
Het is dus juist heel belangrijk dat je er eerst aan werkt vanaf de grond, gewoon gaan doen, consequent volhouden, daarna pas als je erop zit.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:54

ik weet niet hoe lenig of wat je bent maar ik sta er altijd zo naast, misschien geen aandacht aan schenken en gewoon stilzetten en snel afstappen, dan ben je er al naast voordat die weg is en went het vanzelf

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 16:56

Tja Nelleke dat deed ik in het begin toen hij zo was ook..
Maar nu had ik het eigenlijk helemaal niet meer verwacht en heb ook liever dat ik dit probleem oplos dan dat ik het hem maar laat doen..

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:56

Ik zou het zo doen als we het met mini gedaan hebben.Die vond dat ook dood eng.Gewoon erop zitten en iemand m vast laten houden en dan je hand op zn kont en pas weghalen als hij rustig is en zo herhalen..
Mini vond het afstappen ook eng eerst maar steeds herhalen.Ook niet helenmaal afstappen maar dan je been terug eroverheen zodat je weer zit..Maar wel als iemand m vast heeft.Bij mini werkte dit heel goed..En dat is net zo'n watje Tong uitsteken

Met een kussen lijkt me wel gevaarlijk..Tenminste als we dat bij mini zouden doen..dat komt nooit goed..Die zou dat kussen dood eng vinden Clown