Shetlanders zijn geen rijpaarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Evanne

Shetlanders zijn geen rijpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 20:42

Na aanleiding van een reactie in een ander topic waarin werd gezegt dat Shetlanders geen rijpaarden zijn. Waarom zou dat zo zijn? Ik vind het echt de grootste onzin. Waarom zijn andere, maar grotere, koudbloeden wel rijpaarden en Shetlanders niet?

Sorry als het hier verkeerd staat, maar ik wist niet waar het anders moest.

just_kiki

Re: Shetlanders zijn geen rijpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:45

Ik vind het ook de grootse onzin, als ze zeggen dat een shetlander geen rijpony is Nagelbijten / Gniffelen .
het heeft 4 benen en een staart; dus een (rij)pony Vork
Perfecte match voor kleine kinderen Pling

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:50

Shetlanders geen Rijpaarden?
Dat vind ik echt grote onzin,
kijk het is niet normaal als er iemand op gaat zitten van 2.00 meter maar een klein kind kan er wel op rijden en die beleven er ook plezier mee, veel kinderen leren ook op die lieve schatten rijden!
Dus shetjes zijn ook gewoon rijpaarden net als een karrepaard daar kan ook op gereden word... Knipoog

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:51

Ontzettende flauwekul! Shetten zijn prima geschikt om op te rijden. Buiten dat ze qua maat mooi hanteerbaar zijn voor kinderen, zijn de meesten ook nog eens zulke eigenwijze flikkers, dat als je het als kind op een shet geleerd hebt, je later weinig paarden meer tegen zult komen waar je niet zo op weg rijdt. Uitstekende leerponies dus, wat mij betreft.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:51

Hun bouw is toch niet gemaakt om op te rijden.
Als je een beetje realistisch kijkt , zie je dat toch.
Voor kleine kinderen zou dit wel kunnen ja maar voor grotere mensen toch niet.
Shetlanders kunnen ook netjes aan de teugel lopen enzo maar ze kunnen geen volwassen mens dragen.
Ik had ook veel liever gehad dat mijn shet een d pony was geweest zodat ik erop kon rijden want bij dressuur aan de LL kan ze echt netjes lopen. Maar helaas het is niet zo.
Shetjes dan wel weer goed geschikt voor andere dingen.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:56

Het zijn ook geen rijpaarden maar rijponys Tong uitsteken

Nee maar zonder gekheid wat een onzin zeg, dat het geen rijpaarden zijn voor groter mensen tsja. Het is een klein rijpaard dus ook voor een kleine ruiter.

X_juul_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:57

Miss_Maya schreef:
Shetlanders kunnen ook netjes aan de teugel lopen enzo maar ze kunnen geen volwassen mens dragen.
Ik had ook veel liever gehad dat mijn shet een d pony was geweest zodat ik erop kon rijden want bij dressuur aan de LL kan ze echt netjes lopen. Maar helaas het is niet zo.

Dus wat jy feitelijk beweert is dat als er geen volwassene op kunnen dat het dan geen rijpaard is? Sorry maar dit vind ik echt onzin. Dit zou ook betekenen dat bijvoorbeeld welsh A pony's geen rijpaarden zijn. Onzin dus.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:02

Voor dit soort discussies moet je eerst je termen definieren. Niet iedereen verstaat hetzelfde onder de term 'rijpaard', dus zullen de mening uiteenlopen. Ik zou zeggen: definieer de term rijpaard en vraag het nog eens...

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:05

Wat een onzin! je kan super op ze rijden! En ik ga mee met x_juul_x

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:11

Ligt eraan wat jij onder rijpaard verstaat. Als jij vind dat er een gemiddelde volwassene op moet kunnen rijden zijn het idd geen rijpaarden maar dna zijn A en B pony's dat ook niet.
Als je een rijpaard vind ene paard wara je gewoon op kan rijden zijn het zeker rijpony's en goeie ook! Ze kunnen erg veel.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:23

Shetten zijn zéker geen rijpaarden. Rijpony's. Knipoog
Shetten zien er vaak gedrongen uit. Dat wil echter níet zeggen dat ze geen rijtechnische hoogstandjes kunnen doen.

In veel gevallen is het zo dat ze juist niet verder kunnen komen door de ruiters, die dan nog te onervaren zijn.

Klein voorbeeldje: Een 'kleine persoon die niet groter zal worden' had vroeger bij mij op de manege een shet. Groter was niet praktisch voor haar. Ze reed niet zo vaak in de les. We dachten ook dat ze gewoon niet zo goed kon rijden met een shet. Wat blijkt: ze kreeg privé les die vele malen hoger lag dan onze les.
Tijdens een manege 'showdown' die een beetje begon met dezelfde stelling. Shet vs Z1 paard.

Uitgemaakte zaak, Shet en ruiter maakten hele kleine gehaktballetjes van ze.

Wat voor mij bewijst dat shetten het met de juiste training en begeleiding net zozeer rijpaarden/pony's/dieren zijn als elk ander paard.

claudiaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:59

Je kunt op shetlanders wel rijden, maar het is maar net wat je onder rijpaarden verstaat.

lotte_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 16:13

shetjes zijn eigelijk geen rijpaarden.
maar ik vindt het eigelijk wel zo ze zijn geschikt voor kinderen en met de juiste training kunnen ze zo voor wedstrijdjes gerust doen

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 16:20

Ik vind Shetlanders geen rijpaarden, en daar bedoel ik mee dat ze voor kleine kinderen ideale rij/leerpony's zijn, maar daar houd het mee op.

Volwassenen op een shetlander vind ik geen gezicht (afhankelijk van afmetingen beide partijen)

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 16:38

zijner ook shetlanders die op hoog niveau lopen? mooi voorbeeld is de fjord guusje, die doet toch ook piaffe, ik heb een shet dat nooit zien doen (denk wel dat ze het kunnen)
lijkt me mooi om te zien, een piafferende shet
verder zijn shetten te klein om echt langdurig mee paard te rijden. ik bedoel dat je er op den duur toch uit groeit. daarom zie je ook weinig shetten die echt tussen de paarden mee zouden kunnen lopen qua dressuur. Als een shetlander groter zou zijn, of de ruiter klein genoeg zou blijven, zou er best een leuke combinatie kunnen ontstaan denk ik.
Ik vind een shet wel een rijpony, maar wordt er ivm groei van de ruiter vaak minder uit gehaald qua rijden dan bij een e-pony of een wpn'er. dit ligt dus niet aan de shet zelf, maar aan de ruiter die te groot wordt.

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 16:39

Ieder paard met een correcte functionele bouw kan piafferen of enige andere hoge dressuuroefening uitvoeren. De een beter dan de ander, maar toch. En dan maakt het niet uit of het een shetlander, lippizaner, koudbloed of warmbloed is.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 16:40

dat bedoel ik.
dus het is net zo goed een rijpaard/-pony als elk ander paard

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 16:42

X_juul_X schreef:
Miss_Maya schreef:

Dus wat jy feitelijk beweert is dat als er geen volwassene op kunnen dat het dan geen rijpaard is? Sorry maar dit vind ik echt onzin. Dit zou ook betekenen dat bijvoorbeeld welsh A pony's geen rijpaarden zijn. Onzin dus.

Anders moet je me even rauw op eten Nors opkijken
Met een volwassen bedoel ik de doorsnee ruiter. En aan hun bouw ziet dat ze niet gemaakt zijn om op te rijden.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 16:44

Ik vind een shet een rijpony mits er een passende ruiter op zit. Vraag me ook altijd af wat er nou zo leuk aan is als een volwassene erop gaat rijden.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:11

Citaat:
het heeft 4 benen en een staart; dus een (rij)pony Vork

Dus alles met 4 benen en een staart heet tegenwoordig een rijpony? Haha!

Ik vind een shetlander wel een rijpony, zolang er iemand op rijdt die zowel in gewicht als in lengte er nog goed op past. Wel vind ik, dat het meer 'recreatiepony's' zijn.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:26

Shetlanders zijn perfecte (leer) pony's. Ik wil niet anders meer Knipoog.

Mijn 4 jarige heeft vandaag haar eerste 2 winstpunten gereden, 2x 1e met een meisje van 12 er op.
Mijn 6 jarige loopt nu M voor de wagen en is Z klaar (en op L nivo ohz, maar word nog niet gestart).

X_juul_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:10

@ Miss_Maya,
Wat aan hun bouw vindt jij dan niet dat ze gemaakt zijn om te rijden? Buiten het feit dat ze nogal klein zijn? Ze zijn ongeveer hetzelfde gebouwd als haflingers en fjorden. Zijn die paarden dan ook niet gemaakt om te rijden?

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:23

Dat is dikke onzin een shet is een prima rijpony, vooral voor kinderen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:25

_Evanne schreef:
Na aanleiding van een reactie in een ander topic waarin werd gezegt dat Shetlanders geen rijpaarden zijn. Waarom zou dat zo zijn? Ik vind het echt de grootste onzin. Waarom zijn andere, maar grotere, koudbloeden wel rijpaarden en Shetlanders niet?

Waar een mens zich druk om kan maken zeg! Whats in a name? Als jij wil dat een paard of pony een rijpony is, dan is hij dat. Wat maakt het dan uit wat een ander zegt? Of een paard of pony dat betitelt wordt als RIJ-paard of RIJ-pony het ook echt is, zal in de regel gewoon moeten blijken. Het is maar net welke eisen jij stelt aan een rij-paard of pony.

Voor mij is een shet gewoon een grasmaaier waar je een kind op kan zetten. Leuk voor erbij Haha!

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:45

Tsja ik hoor het zelf ook wel vaak als een shetlandruiter Knipoog . maar ik hoor ook vaak: 'goh ik wist niet dat zo'n kleine pony zo leuk kan lopen' .

Het hangt er maar net vanaf wat voor soort iemand je tegen komt. Ik merk wel gauw dat mensen met leuke sportpaarden vaak wat minachtend doen over shetlanders en dressuur. Dat gaat vaak niet samen door 1 deur. (uiteraad scheer ik niet alles en iedereen over 1 kam maar dit is slechts wat mij opvalt! )