jong paard rijden met slof

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxxfhxxx

jong paard rijden met slof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 19:37

Hallo,

Ik had laatst discussie met iemand over het rijden van een jong paard met een slof, zelf ben ik hier absoluut niet tegen maar zij wel. ik vroeg mij daarom af wat vinden jullie van de stelling een jong paard kun je prima met slof rijden.

Ikzelf ben het hier volledig mee eens, niet om in de krul te trekken maar om te helpen met het over de rug lopen en de stelling en buiging.

graag hoor ik jullie mening

sjorsie

Re: jong paard rijden met slof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 19:39

ik ben het met je eens, het kan je paard juist helpen sneller te begrijpen waar je naartoe wilt en zo voorkom je ook malle bokkesprongen en het wegdrukken van de rug als als er bakkabouters zijn.
Je kan de onstpanning zo makkelijker en sneller bereiken wat ook prettiger is voor je paard

xxxfhxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 22:48

ik kan bijna niet geloven dat de rest van bokt hier geen mening over heeft, ik daag julllie uit!

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:55

Ik ken wel een paar jonge paarden die met slof gereden worden, dit zijn dan vaak de "neurootjes". Die nog schrikken van hun eigen manen. Dit is voor zowel de ruiter als voor het paard een goed hulpmiddel om wat ontspannender te werken. De ruiter heeft een "noodrem" en het paard leert zich te concentreren op de ruiter. Lachen

Zelf heb ik zo'n ding nog nooit hoeven gebruiken, omdat die van mij zo goed als atoombomproef zijn. Huilen van het lachen

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 23:01

Het is maar net waar je hem voor gebruikt. Als je hem gebruikt om een paard in de krul te trekken o.i.d dan vind ik het niet kunnen, maar daar is denk ik vrijwel iedereen het met me over eens. Ik vind wel dat het kan als je de slof goed gebruikt en je het paard er daadwerkelijk ook mee helpt, zoals de hierboven genoemde punten.
Ik heb stage gelopen op een stal, waar de paarden vanaf 3 jarige leeftijd strak aan de touwtjes (gebruikt als slof) worden gereden en zo ook strak bijgezet worden gelongeerd, dit vind ik wel te ver gaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 10:07

Vreselijk! Een jong paard hoor je de basis goed te trainen,dat is nagevelijk lopen en van achteren uit etc.Een slof doet meer kwaad dan goed,want je leert het ze dan niet op de correcte manier.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 10:10

ik ben zelf bezig met een jong paard,maar zal hier in principe geen slof bij gebruiken. Niet omdat ik ertegen ben,maar omdat ik bang ben dat ik hem verkeerd gebruik per ongeluk met alle gevolgen van dien.
dit is toch bij elk hulpmiddel? een slof zelf is niet slecht, hij ondersteunt namelijk. maar omdat veel mensen niet weten HOE ze zo'n ding gebruiken, krijgt het een slecht imago/ krijg je problemen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 10:13

ik heb ook 3 keer ongeveer met een slofteugel gereden, en dat was niet om haar nageeflijk te laten lopen, maar omdat ze een nieuw trucje uitgevonden had, en dat was aldoor haar hoofd in de lucht gooien en dribbelen, niet willen draven maar aldoor galop en dan heel raar, maar nu rijd ik niet meer met slof.
Ik heb hem niet zomaar zelf er aan gedaan, maar mijn instructeur heeft mij erbij geholpen en ik had hem ook alleen maar om in de les, en hij was er dus ALTIJd bij.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 10:13

In principe zou het zonder moeten kunnen, en een slof gebruiken om je paard in de krul te trekken is natuurlijk sowieso not done ( in ieder geval in mijn ogen ).
Maar er kunnen best situaties zijn, waarin het helemaal niet onverstandig is om er even een slofje bij te hangen. Ik was zelf altijd fel tegenstander, maar mijn jonge paard wordt momenteel ook even gereden met slof. Reden: tijdens mijn zwangerschap heb ik hem een beetje laten sloffen aan de longe zonder hulpteugel en nu gebruikt hij zijn verkeerd gevormde hals lekker tegen zijn berijder. De slof hangt 99% van de tijd in grote bogen door, maar als hij even zijn kop er op zet, loopt hij er tegen aan. Ruiter is superbekwaam en lost het prima op, op deze manier. Misschien had ik zelf eerder voor een andere oplossing gekozen, maar ik ben dan ook lang niet zo handig. Na twee weken loopt het paard ontspannen door zijn lijf en heeft geleerd dat zijn rug wegdrukken en kop er op zetten nergens toe leidt. Dus krijg ik straks een fijn ontspannen te rijden paard thuis Knipoog ( en bij mij gaat de slof er dan ook echt niet meer om, want ik kan er toch niet mee omgaan ).

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 10:20

Zodra iemand goed overweg kan met een slof en 'm gebruikt waar hij voor is denk ik dat het een paard wel kan helpen Lachen

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 13:25

ik rij mijn jonge paard zo nu en dan ook wel eens met de slof, omdat ze hierdoor dingen sneller snapt, en zodra ze het goed doet hangt de slof ook gewoon los, en ik rij ook heel vaak zonder. dus ik vind dat het best kan

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:09

Ik kan me voorstellen dat mensen de slof gebruiken bij wat minder betrouwbare beestjes. Maar een slof bij een betrouwbaar jong paard vind ik nergens voor nodig. Het beest is niet voor niets jong, tuurlijk snapt die niet alle dingen binnen een week. Geef hem een beetje de tijd om het te snappen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:16

Ligt eraan of de ruiter er mee om kan gaan of niet..
Als de ruiter er goed mee omgaat vind ik het best kunnen. Ja

En waarom bij een jong paard niet en een ouder paard wel? Bloos

Ansiej004

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:49

Ja ik ben het met je eens, het paard snapt eerder wat hij moet doen, maar het ligt er wel aan hoe je de slof gebruikt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:28

Ik ben ertegen om een jong paard met slof te rijden.
Als jouw paard zelf lekker over vier benen loopt en in balans is, dat betekend dat dit dier een goede basis gehad heeft, dan komt dat nageefelijke vanzelf wel.
Sommige paarden hebben nou eenmaal langere nodig dan andere en om ze dan in de krul te gaan dwingen bereik je alleen maar veel meer spierpijn mee, waardoor je paard het ook nog eens niet leuk vind.
Ik heb bij veel ruiters ook het idee dat het een houvast is voorals hun jonge dier eens op de klater gaat of eens een sprong maakt.
Een slofteugel vind ik eigenlijk voor geen een paard iets, mijn mening.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 09:15

Dit is geloof ik al echt het honderduizendste topic over het gebruik van een slofteugel. Als je ff verder kijkt/zoekt dan krijg je vanzelf de mening van de rest van bokt over je heen.

Liberance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 09:20

gewoon doen!!!

het is beter dan dat die rug verkeerd wordt gebruikt en dan helemaal naar de kl*te is..

dus ik zou zeggen..DOEN!

xxxfhxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 10:08

malloesje schreef:
Dit is geloof ik al echt het honderduizendste topic over het gebruik van een slofteugel. Als je ff verder kijkt/zoekt dan krijg je vanzelf de mening van de rest van bokt over je heen.

dit is geen discussie of het gebruik van een slofteugel goed of slecht is maar of het nuttig kan zijn deze te gebruiken bij een jong paard. verder rijd ik mijn jonge bok ook zonder slof maar dat houdt niet in dat niemand dat zou moeten doen.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 10:38

Met goed gebruik ben ik er niet op tegen, heb het een keer gedaan bij mijn 3 jarige toen hij aantal dagen stil had gestaan en nogal jolig was. Maar ik rijd zelf niet echt fijn met een slof, pak hem soms te veel erbij. Als ik dat weet van mezelf kan ik hem dus beter in de kast laten liggen. Overigens is het totaal niet nodig

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 10:48

daar gaan we weer,
ik vind een slof dus echt niks,
of het nu voor jong of oud is,
ik rij zelf paarden in,
en ik heb nog nooit een slof gebruik op en jong paard,
mijn mening ik vind het niks.

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 12:03

Weg met die slof, een paard moet gewoon te rijden zijn zonder.
Ook bij een fris paard helpt het niet, dat zit tussen de oren van de ruiter.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 12:10

3Hearts schreef:
Ik ken wel een paar jonge paarden die met slof gereden worden, dit zijn dan vaak de "neurootjes". Die nog schrikken van hun eigen manen. Dit is voor zowel de ruiter als voor het paard een goed hulpmiddel om wat ontspannender te werken. De ruiter heeft een "noodrem" en het paard leert zich te concentreren op de ruiter. Lachen

Zelf heb ik zo'n ding nog nooit hoeven gebruiken, omdat die van mij zo goed als atoombomproef zijn. Huilen van het lachen

En hiervoor gebruik ik dus ook een slof op mijn nu bijna 4 jarige vz friese merrie.

nu zul je denken, een fries ~ neurootje?? Ja hoor! Ik heb echt met het losrijden vooral de slof wel nodig om haar op de handrem te zetten, anders is het meer losgalopperen door de bak en overal van schrikken, dan losrijden.
na het losrijden gaat de slof eraf, dan is de ergste energie eruit en kunnen we gewoon zonder rijden.

Ik gebruik de slof dus niet om nageeflijk te rijden, de slof hangt het liefst zoveel mogelijk in een boogje *kan ff geen foto vinden* maar voor het nageeflijk rijden vind ik het geen goed hulpmiddel, zeker niet voor een jong paard, omdat je ze dan ahw kan dwingen om met het koppie naar beneden te komen.

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 12:32

cruesli schreef:
3Hearts schreef:

En hiervoor gebruik ik dus ook een slof op mijn nu bijna 4 jarige vz friese merrie.

nu zul je denken, een fries ~ neurootje?? Ja hoor! Ik heb echt met het losrijden vooral de slof wel nodig om haar op de handrem te zetten, anders is het meer losgalopperen door de bak en overal van schrikken, dan losrijden.
na het losrijden gaat de slof eraf, dan is de ergste energie eruit en kunnen we gewoon zonder rijden.

Ik gebruik de slof dus niet om nageeflijk te rijden, de slof hangt het liefst zoveel mogelijk in een boogje *kan ff geen foto vinden* maar voor het nageeflijk rijden vind ik het geen goed hulpmiddel, zeker niet voor een jong paard, omdat je ze dan ahw kan dwingen om met het koppie naar beneden te komen.

Zo heeft iedereen zijn eigen excuus om de slof te gebruiken.

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 12:42

Mijn mening; De hulpmiddelen komen, waar de rijkunst ophoud....
En als je een jong paard hebt wat kijkerig is, los dit dan NIET op met een slof, maar begin eerst met veel grondwerk, zodat het paard vertrouwen in je krijgt, en die bakkabouters zijn plotseling verdwenen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:14

Of longeer je paard van tevoren,slof lost niks op,maakt vaak alleen dingen erger,maar daar kom je dan later pas achter,zodra je iets meer van de basis gaat begrijpen.