Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

( en bij mij gaat de slof er dan ook echt niet meer om, want ik kan er toch niet mee omgaan ).

malloesje schreef:Dit is geloof ik al echt het honderduizendste topic over het gebruik van een slofteugel. Als je ff verder kijkt/zoekt dan krijg je vanzelf de mening van de rest van bokt over je heen.
3Hearts schreef:Ik ken wel een paar jonge paarden die met slof gereden worden, dit zijn dan vaak de "neurootjes". Die nog schrikken van hun eigen manen. Dit is voor zowel de ruiter als voor het paard een goed hulpmiddel om wat ontspannender te werken. De ruiter heeft een "noodrem" en het paard leert zich te concentreren op de ruiter.
Zelf heb ik zo'n ding nog nooit hoeven gebruiken, omdat die van mij zo goed als atoombomproef zijn.
cruesli schreef:3Hearts schreef:Ik ken wel een paar jonge paarden die met slof gereden worden, dit zijn dan vaak de "neurootjes". Die nog schrikken van hun eigen manen. Dit is voor zowel de ruiter als voor het paard een goed hulpmiddel om wat ontspannender te werken. De ruiter heeft een "noodrem" en het paard leert zich te concentreren op de ruiter.
Zelf heb ik zo'n ding nog nooit hoeven gebruiken, omdat die van mij zo goed als atoombomproef zijn.
En hiervoor gebruik ik dus ook een slof op mijn nu bijna 4 jarige vz friese merrie.
nu zul je denken, een fries ~ neurootje?? Ja hoor! Ik heb echt met het losrijden vooral de slof wel nodig om haar op de handrem te zetten, anders is het meer losgalopperen door de bak en overal van schrikken, dan losrijden.
na het losrijden gaat de slof eraf, dan is de ergste energie eruit en kunnen we gewoon zonder rijden.
Ik gebruik de slof dus niet om nageeflijk te rijden, de slof hangt het liefst zoveel mogelijk in een boogje *kan ff geen foto vinden* maar voor het nageeflijk rijden vind ik het geen goed hulpmiddel, zeker niet voor een jong paard, omdat je ze dan ahw kan dwingen om met het koppie naar beneden te komen.