pessoagebruik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Phylos

pessoagebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 17:16

ik weet niet of hier al een topic over is anders mogen jullie mij daar naar door verwijzen
maar gister heb ik een longeersingel met pessoa gekocht via ooteman..nou ben ik benieuwd of jullie mij wat informatie kunnen geven over het gebruik ervan, hoe het werkt..zodat ik alvast een soort basis heb voor me zelf en ik van de week niet heel dom sta te klungelen
Misschien zit er ook wel een gebruiksaanwijzing bij de pessoa maar ik was wel benieuwd naar mensen die er ervaring mee hebben hoe het werkt en jullie ervaringen ermee

groetjes marije

___Tessa___

Re: pessoagebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 17:28

ik heb ook sinds een jaar een pessoa tuig, vind het super fijn werken Knipoog
idd zit er een gebruiksaanwijzing bij. eerste keer is het wel ff klungelen met al die touwen enzo maar de 2de keer lukte het me al Knipoog

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 17:31

tessii1991 schreef:
ik heb ook sinds een jaar een pessoa tuig, vind het super fijn werken Knipoog
idd zit er een gebruiksaanwijzing bij. eerste keer is het wel ff klungelen met al die touwen enzo maar de 2de keer lukte het me al Knipoog

oke gelukkig Knipoog en merk je ook tijdens het rijden echt verschil dat hij/zij de achterhand beter/makkelijker gaat gebruiken?

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 17:32

Ik heb hem ok bij ooteman gekocht, zonder gebruiksaanwijzing..

Staat er niet 1 online? Of kan iemand hem scannen?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 17:35

Rozanne schreef:

Zelfde vraag hier, heb er een via marktplaats gekocht. Een stalgenoot zou het me uitleggen, maar het komt er maar niet van Vork

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 17:36

Rozanne schreef:

ow dus geen gebruiksaanwijzing...ja als iemand weet of hij op internet staat of hem kan scannen heel graag!! daarvoor heb ik dit topic ook een beetje geopend..en voor ervaringsverhalen Knipoog

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 17:53

Ik ben ook wel benieuwd Clown

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 19:59

ik heb hem wel maar geen scanner.
Er staat in de gebruikaanwijzing uitgelegd hoe je hem in elkaar zet maar die van mij zat al in elkaar.
En er staat voorderest niet hoe je hem om moet doen alleen een plaatje.
en welke standen waarvoor zijn enzo

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:28

Ik heb helaas ook geen scanner!

Ik ben echt tevreden over de pessoa. Fijne teugel mijn paarden reageren er ook goed op!
Wel stond ik de eerste keer flink te klieren om de teugel goed bevestigd te krijgen. Ze hadden hem mooi opgerold dus ik was wel even bezig om hem goed op het paard te krijgen maar goed dat is maar eenmalig natuurlijk.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 22:04

MISTRAL94 schreef:
Ik heb helaas ook geen scanner!

Ik ben echt tevreden over de pessoa. Fijne teugel mijn paarden reageren er ook goed op!
Wel stond ik de eerste keer flink te klieren om de teugel goed bevestigd te krijgen. Ze hadden hem mooi opgerold dus ik was wel even bezig om hem goed op het paard te krijgen maar goed dat is maar eenmalig natuurlijk.

nou bij mij helaas niet want ik moet samen doen met mijn zusje en die heeft een grote D pony en ik een paard... dus we moeten hem steeds verstellen..ik plak er wel een klein stikkertje op ofzo zodat ik weet op welke stand die moet bij mijn paard..

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 23:24

Het verstellen is het probleem niet hoor! Ik bedoelde het correct op het paard leggen en door de juiste ringen van de longeersingel. Ik heb 2 paarden die beide ook anders afgesteld worden

Lavita330

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 23:33

Ik heb er ook geen gebruiksaanwijzing bij gehad, stalgenootje gebruikt er ook een en heeft het de eerste x voor gedaan. Na een keer is het wel duidelijk en kan je het wel zelf. Zou wel de touwtjes aan beide kanten vanboven vastklikken dat je het bij een volgende keer weer goed kan gebruiken en niet gelijk al in de knop zit. Verder vind ik het een superding.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 23:42

heb het ook gebruikt vind het een fijn ding,alleen een nadeel vind ik mijn paard kijkt op de linkerhand naar buiten,sindsdien gebruik ik het niet meer

Lavita330

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 23:47

Ik denk niet dat dan gelijk aan de pessoa ligt??
Goed stelling naar binnen vragen en eventueel je binnentouwtje iets korter maken.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 09:37

_Linda_ schreef:
Ik denk niet dat dan gelijk aan de pessoa ligt??
Goed stelling naar binnen vragen en eventueel je binnentouwtje iets korter maken.

ja kun je gewoon met die pessoa de binnenkant wat strakker maken? voor stelling dus?..das wel fijn ja

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 11:44

@ Emaartje:
Het beste kun je je longeerlijn door het bit halen en aan je longeersingel vastmaken, dan kun je haar steeds zachtjes corrigeren. (Ik zou zeker niet de pessoa erg ongelijk in gaan stellen.)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 11:58

Dus absoluut niet ongelijk in gaan stellen?
Hmm, bij mijn verzorgpaardjes is nu ook zins kort een pessoateugel.. en de eerste keer wordt onze prive instructrice er even bij gehaald.. Clown Maar wat ik heb gehoord kwa verhalen is het een erg fijne teugel Lachen Ben dan ook benieuwd hoe de pony's erop gaan reageren!

Alleen volgens mij zit bij die de eigenaar dan heeft wel een gebruiksaanwijzing? Maar goed, Phylos anders even een keer op de club vragen ofzo wie er ervaring mee heeft als er geen gebruiksaanwijzing bij zit? Tong uitsteken

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 12:05

Sinds kort heb ik ook een pessoatuig voor het longeren van mijn paardjes. Hij bevalt mij erg goed! De paarden moeten duidelijk veel meer hun achterhand gebruiken.
Er zat bij mij wel een kleine beschrijving bij waar ik wel mee uit de voeten kon. Mijn paarden zijn alledrie verschillend kwa bouw en stokmaat dus ik moet m wel steeds verstellen, maar dat gaat prima verder. Ik had wel een paar bokpartijen verwacht maar ze gaven en helemaal niets om! Ze liepen meteen keurig met het ding om en reageerden alsof ze het al jaren deden Haha! Ze moeten wel veel harder werken dan met de gewone bijzetteugels.
Hoe vaak longeren jullie paard ermee per week?

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 12:10

Muizenissen schreef:
@ Emaartje:
Het beste kun je je longeerlijn door het bit halen en aan je longeersingel vastmaken, dan kun je haar steeds zachtjes corrigeren. (Ik zou zeker niet de pessoa erg ongelijk in gaan stellen.)

dit zag ik ook iemand doen op haw tijdens het longeren...dit lijkt inderdaad goed te werken, dan ga ik dat ook doen want inderdaad die pessoa moet zo gelijk mogelijk zijn lijkt mij..

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 12:34

ik heb er paarden op vooruit zien gaan.

Maar er zijn ook wel gevallen die er geewoon een beetje in hangen en waar t niet zoveel zi heeft dus.. Knipoog

xx

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 12:38

Jordy_ schreef:
ik heb er paarden op vooruit zien gaan.

Maar er zijn ook wel gevallen die er geewoon een beetje in hangen en waar t niet zoveel zi heeft dus.. Knipoog

xx

en wat kun je daar tegen doen dan? dat ze er niet in gaan 'hangen'?

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 12:47

Ik heb t gebruikt bij een drie-jarige om bespiering op te bouwen als voorbereiding op het inrijden (heb t natuurlijk wel opgebouwd.. eerst een aantal keer met zadel en hoofdstel gelongeerd en toen eerst heel los gedaan en iedere keer ietsjes strakker). Bij haar werkt t super! ze heeft de juiste houding erdoor aangeleerd en heeft mooie bespiering gekregen. Ook gebruik ik t af en toe bij een pony die nogal met dr neus in de wind en en snel te veel op de voorhand loopt. Bij haar werkt t minder, ze treed wel meer onder, maar als t moeilijk word steekt ze toch die neus in de wind.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 13:58

Ik vind het een heel fijn ding, maar mijn paard ging er ook in hangen, veel tempowisselingen hielpen iets, maar niet heel veel, heb toen van alles geprobeerd en ben uitgekomen bij het bontje achter haar kont en dan gewoon van achteren naar voren direct naar het bit, niet door de ringen, ik heb hem op de langste stand, dan loopt ze heel laag met haar hoofd, de touwen hangen iets door, en ze heeft keurig haar neusje iets voor de loodlijn. Ze ontspant en zoekt niet meer naar steun...

Dat is ook het gene wat ik merk tijdens het rijden, ze zoekt daar ook niet naar steun sinds ik daar extra op ben gaan letten.

Het is niet helemaal zo als het hoort, maar mijn merrie loopt er heel goed mee...

Leanne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:04

Ik heb zelf ook een pessoa. Idd beetje geklungel in het begin.

Zorg dat je hem altijd aan beide kanten gelijk hebt.
In het begin heel los zetten en langzaam aan strakker.

ZOrg ook dat je de eerste paar weken de sluitingen niet te hoog zet op de singel.
Ik gebruikte alleen de eerste twee van onderaf aan bekeken.

Als je hem goed gebruikt werkt het wel maar je moet wel goed kunnen longeren anders heb je er nog niks aan. Het is niet je paard dom rondjes laten lopen.
Veel overgangen maken en zo.

Succes ermee

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:43

Ff een plaatje voor je gecreërd.
Je moet zorgen dat het bontje net onder zijn kont hangt zeg maar. Als je het aan het afstellen bent, zie je vanzelf wel wanneer het lekker hangt. Door het bontje heen gaan twee "touwen/kabels", van die touwen is er een ononderbroken, dus die gaat als je de pessoa op de grond legt, zonder onderbreking in een "rondje" van de ene naar de andere kant.(blauw) In het midden daarvan zit een (verschuifbare) sluiting. Die sluiting maak je vast aan het bovenste klipje, midden op de rug, van de longeersingel.
Dan heb je de twee overige strengen. Daaraan zit een sluiting met een katrolletje (aan alletwee de strengen) en een gewone sluiting. dat hele zooitje haal je door een ringetje van de longeersingel aan weerzijde van de buik, en vervolgens maak je het sluitingkje met katrol aan het bit. Het overgebleven touw, met sluiting kan je desgewenst tussen de voorbenen vastmaken, danwel aan een van de ringen v/d longeersingels aan de zijkant v/h paard. (zoals op het plaatje). Kwa afstellen moet je gewoon kijken wat voor jouw paard het beste is. En natuurlijk eerst heel losjes en dan opbouwen. Denk er aan dat je, als je hem er echt mee gaat trainen, de volgende dag altijd goed laag (niet diep) en over de rug los rijdt.

http://groups.msn.com/loveluckyboy/luckyboy.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=55
Laatst bijgewerkt door lovelucky op 17-02-08 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt