Jack voor het eerst OHZ!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Junip

Jack voor het eerst OHZ!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 19:07

Of ik vandaag weer op het paard wou rijden waar ik de vorige keer 3 ribben mee kneusde?
Best Ja

Even een uitleg dan maar? Haha!
Jack is het paardje van een vriendin van mij.
Hij is tijdje terug 3 geworden, daarvoor was ik al gevraagd of ik wou helpen inrijden.
Leuk, geen probleem. Met goede begeleiding ben ik er op zijn 3e verjaardag op gaan zitten.
Zonder zadel/hoofdstel aan de longeerlijn. Gewoon om te kijken hoe hij er op reageerde.
Prima, geen probleem. Totdat er een bochtje kwam, iemand ging op een zweep staan die een knap geluid maakte. Jack schoot er vandoor, ik viel half op zij. Terwijl ik mezelf weer aan het herstellen was kwam er een scherpe bocht en hoppaaa daar ging ik, met mn ribben tegen een paal.
Ik heb Jack toen 4 weken niet gereden, omdat ik onwijze last van mn ribben had en na mn eigen knol gedaan te hebben kon ik er ook echt niet nog een bij hebben.

Ik heb een foto van deze dag, maaaaaar; Op deze foto heb ik geen cap op. Hier zat ik net en bleek het bandje van mijn cap te groot te zijn, ik heb hem toen heel even af gedaan zodat een vriendin het bandje strakker kon doen. Dus hier hoeft niet persee commentaar op (Mag natuurlijk wel, maar heeft geen zin, ik rij ALTIJD met cap Lachen )
1. Afbeelding

Goed, zoals je ziet is hij hier nog in zn zomervacht dus er is weer een tijdje overheen gegaan.
Dit omdat ik hem niet kon rijden omdat ik het heel druk had met mn knol. En omdat we hem nog een tijd lang alleen gelongeerd hebben omdat hij toch wat dominant was.

Dus vandaag was de grote dag. Eerst is hij gelongeerd, hij vloog de bak door en maakte een paar flink rare sprongen wat mijn nerveusheid nou niet bepaald minder maakte. Na hem gelongeerd te hebben werd ik op het matje geroepen.
Ik heb nog geprobeerd heel lief te kijken om er onder uit te komen maar ik moest er toch echt aan geloven. Nou vooruit...

Van te voren was ik bestwelheelerg nerveus. Maar toen ik erop zat was dat in een keer weg.

Het voelde goed, en dat ging het ook.
*Voor de mensen die zich afvragen waarom ik mijn voeten niet in de beugels heb; Ik heb meer evenwicht zonder dan met beugels Lachen

Mocht je het hele verhaal gelezen hebben; Afgod
En Ohja; Wat vinden jullie van onze nieuwe shirtjes? Haha!
2. Afbeelding

3. Eerst longeren, en hard dat hij door de bocht ging...
Afbeelding

4. Ik weet dat ik een onwijs angsthoofd heb, hier zat ik net. Dit is vrij wel meteen daarna verdwenen Knipoog
Afbeelding

5. Daar gaaaan we!
Afbeelding

6. Wat is het verschil tussen mij en een zak aardappelen... Niet? Haha!
Afbeelding

7. Goedzo Jackie Haha!
Afbeelding

8. Bijna helemaal alleen Lachen
Afbeelding

9. Zn eigen baasje er ook op:
Afbeelding

10. En ook bij haar ging het super Haha!
Afbeelding

11. Klaar was hij nog niet, want hij moest nog even voor de sleep. Wat prima ging Lachen
Afbeelding

12. Zooo, klaaaar... Haha!
Afbeelding

Een berichtje zou leuk zijn!

nestle

Re: Jack voor het eerst OHZ!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 19:14

ah wat een schatje ,maar jemig wat een verhaal wel goed dat je het nog geprobeert heb

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 19:20

nestle schreef:
ah wat een schatje ,maar jemig wat een verhaal wel goed dat je het nog geprobeert heb

Ja sorry Nagelbijten / Gniffelen
Maar zo is het in ieder geval duidelijk Haha!

Ik vind het eigenlijk ook wel een hele leuke uitdaging Bloos
Anders was ik er ook niet nog een keer opgestapt Lachen

Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 19:21

Leuke pony zeg Haha!.
Ziet er wel leuk uit. Lachen

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 19:24

Leuk dier! Haha!
Dapper dat je er weer opgestapt bent!
Probeer hem niet te overvragen. Vind het zelf wat veel voor 1 dag om en twee ruiters op zijn rug te laten..en daarna nog een speep achter hem te hangen. Het dier is nog jong en heeft de tijd nodig om al die nieuwe indrukken te verwerken.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 19:25

Ziet er goed uit hoor Knipoog

fiona2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 19:36

wat een schattig hoofdje heeft ie zeg!
Knap dat je er op durfde! Het ziet er echt uit alsof hij er geen problemen mee heeft dat jij erop zit!
Veel succes met het inrijden van deze knappert!

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 19:43

ziet er super uit! Lekker ontspannen ook, mooi hoor.
Eén vraagje bij die laatste foto, het lijkt net of hij die sleep nog achter zich heeft terwijl hij door dat smalle hekje gaat, is dat niet wat gevaarlijk met het oog op dat ie kan schrikken en dan klem kan komen door die sleep?

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 20:38

Wat een leuke reacties Haha!

Lisaa_ schreef:
Leuke pony zeg Haha!.
Ziet er wel leuk uit. Lachen

Dankjewel Lisaaaa Haha!

o0marije0o schreef:
Leuk dier! Haha!
Dapper dat je er weer opgestapt bent!
Probeer hem niet te overvragen. Vind het zelf wat veel voor 1 dag om en twee ruiters op zijn rug te laten..en daarna nog een speep achter hem te hangen. Het dier is nog jong en heeft de tijd nodig om al die nieuwe indrukken te verwerken.

Het was ook eigenlijk de bedoeling dat alleen ik er op zou gaan, maar het ging zo goed dat ze zelf ook wel even wou, dus in totaal heb ik er 3 minuutjes opgezeten en zij ook 3.
De sleep was hij al gewend hoor Lachen T is niet opeens allemaal nieuw. Maar het was inderdaad wel veel indrukken. We merkten wel dat hij het gewoon aan kon. Dus dat het niet tè veel was.
Maar ik snap wat je bedoeld hoor! Lachen

Ciaraaa schreef:
Ziet er goed uit hoor Knipoog

Thnx! Lachen

fiona2005 schreef:
wat een schattig hoofdje heeft ie zeg!
Knap dat je er op durfde! Het ziet er echt uit alsof hij er geen problemen mee heeft dat jij erop zit!
Veel succes met het inrijden van deze knappert!

Hij heeft inderdaad een leuk hoofd, ik ben niet zo van de haflingers, maar voor jack maak ik wel een uitzondering Haha!
Hij heeft er inderdaad niet veel moeite mee, verbaasde mij wel... t is best een lastig beestje in de omgang.

jennyk schreef:
ziet er super uit! Lekker ontspannen ook, mooi hoor.
Eén vraagje bij die laatste foto, het lijkt net of hij die sleep nog achter zich heeft terwijl hij door dat smalle hekje gaat, is dat niet wat gevaarlijk met het oog op dat ie kan schrikken en dan klem kan komen door die sleep?

De sleep was niet breder dan Jack zelf, dus hij had wel heel raar moeten bewegen om vast te komen zitten. Maar het is zeker iets om op te letten! Dankjewel

hhensens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 20:48

leuk zeg

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 20:59

leuke foto's hoor, pas je wel op dat je niet te snel gaat met alles? Lachen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:28

Die eerste foto vind ik ronduit vragen om problemen....dat je zonder zadel en hoofdstel er even op wilt, a la, maar laat dan iemand dat paardje even vasthouden...

Dat met de steigbeugels snap ik niet echt, maar als het je helpt dan prima Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:35

Goed dat je er weer op durfde OK dan!
Ziet er netjes uit hoor Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:37

Tja...wat moet ik hier nu van zeggen? Eigenlijk ziet het er allemaal heel onprofecioneel uit en zie ik meerdere dingen die levensgevaarlijk zijn. Neem alleen al het schapengaas, de man die wel heel nongelant voor de haflinger loopt met de longeerlijn opgerold in zijn hand. Dan heeft het dier zijn best gedaan en moet daarna ook nog even de sleep trekken.
Laten we zo zeggen...niet mijn manier. Leuke haflinger en erg braaf, dat wel.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:51

Hey die knapperd heb ik van de week nog geaait toen ik terug kwam van school. Kom dan altijd langs hem.

edit: ik wacht op je pb Knipoog
Laatst bijgewerkt door Calanddra op 15-02-08 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 21:56

Calanddra; Ik moet even snel zijn want ga zo weg, maar hier pb ik je nog even over.
Vind het een beetje raar dat je dit zo in het topic gooit en niet even pb't.
Ik zou graag hebben dat je het edit want dit gaat letterlijk nergens over.
Ik vind het zelfs wat onbeschoft.
Ik pb je morgen even.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 23:51

Sorry, maar ik vind het er niet zo heel sympathiek uitzien tegenover de pony. Ik begrijp dan ook niet helemaal wat je onder 'goede begeleiding' verstaat. Ik zie het in elk geval nergens op de foto's. Het enige wat ik je wil proberen mee te geven: ik begrijp dat het een uitdaging is om een pony in te rijden, en je zult ongetwijfeld goede bedoelingen hebben, maar verplaats je eens wat meer in de pony.

Voor een jong paard is de eerste keer een ruiter op z'n rug al meer dan genoeg ervaring. Dan hoef je er niet nog een andere ruiter op te zetten, en hem daarna voor een sleep te laten lopen. Zo vraag je in z'n eerste 'echte werk' gelijk veel te veel. Deze kleuter zou op zich namelijk genoeg hebben aan alleen de ervaring van de eerste ruiter. En daarna de ruimte om daar eens van bij te komen en over na te denken. En dat vaart maken aan de longe, ach, dat doen wel meer paarden met een balansprobleem, dat heeft niet per se iets met dominantie te maken.
Hij gedraagt zich aan de foto's te zien wel voorbeeldig. Ik hoop dat dat niet alleen komt door zijn gebrek aan bespiering en conditie.

Nada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 12:39

Leuke foto's Died Lachen .
Knap dat je er nu toch weer op durfde en als je zegt dat je geen angst had alleen in het begin is dat super Haha!. Anders had je wel beter iemand anders er op kunnen laten in ieder geval.
Verder ziet het er netjes uit je zit hem niet in de weg oid Knipoog .

Alleen ik denk wel dat je hem beter een andere keer voor de sleep had kunnen zetten maar hij zal er niet dood van gaan (zoals sommige mensen het wel doen lijken... ).

Leuke shirtjes Haha! .
En ik herkende je bijna niet met je haar zo, echt anders Ja .

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 12:44

hhensens schreef:
leuk zeg

Dankjewel Lachen

Celinee_ schreef:
leuke foto's hoor, pas je wel op dat je niet te snel gaat met alles? Lachen

Ja, we waren niet echt van plan er meteen elke dag op te rijden Knipoog

Adil18 schreef:
Die eerste foto vind ik ronduit vragen om problemen....dat je zonder zadel en hoofdstel er even op wilt, a la, maar laat dan iemand dat paardje even vasthouden...

Dat met de steigbeugels snap ik niet echt, maar als het je helpt dan prima Lachen

Iemand HAD dat paardje ook vast, aan een longeerlijn een halve meter verder op Knipoog
En je hoeft het ook niet te snappen, als het voor mijn zit maar voordelig is.

Hitime schreef:
Goed dat je er weer op durfde OK dan!
Ziet er netjes uit hoor Knipoog

Dankjewel! Lachen

aerdenhout1 schreef:
Tja...wat moet ik hier nu van zeggen? Eigenlijk ziet het er allemaal heel onprofecioneel uit en zie ik meerdere dingen die levensgevaarlijk zijn. Neem alleen al het schapengaas, de man die wel heel nongelant voor de haflinger loopt met de longeerlijn opgerold in zijn hand. Dan heeft het dier zijn best gedaan en moet daarna ook nog even de sleep trekken.
Laten we zo zeggen...niet mijn manier. Leuke haflinger en erg braaf, dat wel.

Het schapengaas? De pony zit aan een longeerlijn hoor Clown
De man loopt heel nogelant voor de halflinger uit... Wat grappig dat je dat zo mooi van de foto af kan zien Knipoog Hij heeft bijna de hele tijd geconcentreerd naast me gelopen. Op de laatste foto's liep hij een stukje vooruit om te kijken hoe dat ging.

Calanddra schreef:
Hey die knapperd heb ik van de week nog geaait toen ik terug kwam van school. Kom dan altijd langs hem.

edit: ik wacht op je pb Knipoog

Krijg je vanmiddag Lachen

joy76 schreef:
Sorry, maar ik vind het er niet zo heel sympathiek uitzien tegenover de pony. Ik begrijp dan ook niet helemaal wat je onder 'goede begeleiding' verstaat. Ik zie het in elk geval nergens op de foto's. Het enige wat ik je wil proberen mee te geven: ik begrijp dat het een uitdaging is om een pony in te rijden, en je zult ongetwijfeld goede bedoelingen hebben, maar verplaats je eens wat meer in de pony.

Voor een jong paard is de eerste keer een ruiter op z'n rug al meer dan genoeg ervaring. Dan hoef je er niet nog een andere ruiter op te zetten, en hem daarna voor een sleep te laten lopen. Zo vraag je in z'n eerste 'echte werk' gelijk veel te veel. Deze kleuter zou op zich namelijk genoeg hebben aan alleen de ervaring van de eerste ruiter. En daarna de ruimte om daar eens van bij te komen en over na te denken. En dat vaart maken aan de longe, ach, dat doen wel meer paarden met een balansprobleem, dat heeft niet per se iets met dominantie te maken.
Hij gedraagt zich aan de foto's te zien wel voorbeeldig. Ik hoop dat dat niet alleen komt door zijn gebrek aan bespiering en conditie.

De goede begeleiding is de man die al 25 jaar paarden inrijd en weet waar hij mee bezig is.
(Woee, hier zou ik nog wel eens een berg commentaar op kunnen krijgen)
Het is niet mijn keuze met wat er wel of niet met de pony gebeurd, hij is van een vriendin van me.
Dat hij vaart maakt aan de longe heeft ook niets te maken met zijn dominantie, dat heb ik nooit gezegd Lachen

Nada schreef:
Leuke foto's Died Lachen .
Knap dat je er nu toch weer op durfde en als je zegt dat je geen angst had alleen in het begin is dat super Haha!. Anders had je wel beter iemand anders er op kunnen laten in ieder geval.
Verder ziet het er netjes uit je zit hem niet in de weg oid Knipoog .

Alleen ik denk wel dat je hem beter een andere keer voor de sleep had kunnen zetten maar hij zal er niet dood van gaan (zoals sommige mensen het wel doen lijken... ).

Leuke shirtjes Haha! .
En ik herkende je bijna niet met je haar zo, echt anders Ja .

Dankjewel Naad Lachen
Het verbaasde me inderdaad dat mn angst zo minimaal was.
Waarschijnlijk omdat ik in mn hoofd wist dat de vorige keer samenloop van omstandigheden was...
Hahaha, ja mn haar... dat was zodat het niet in mn gezicht zou vliegen Haha!

Voor iedereen; Ja de sleep was te veel, maar daar heb ik verder niets over te zeggen gehad Lachen

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 12:55

Ik vind het er redelijk aan toe gaan, maar waar ik wel een beetje moeite mee heb, is de hoogte van je neusriem. Het is niet voor niets een hoge neusriem, hij zit zo laag, dan met name de sperriem, dat ik het er zelf benauwd van krijg. Als je de laatste 3 foto's bekijkt zie je goed dat de sperriem over het zachte deel van zijn neusgaten komt en het lijkt af te knellen als hij zijn neusgaten openspert voor lucht. Hij hoort toch echt een gat of twee hoger! Dan valt de sper schuiner en niet zo over zijn neusgaten, want die moet hij natuurlijk wel kunnen opensperren Knipoog . Veel succes verder!

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 12:59

ik ga mee met het commentaar wat al is gegeven.
waarom haal je de beugels niet helemaal van het zadel af als je zonder rijdt. nu klappen ze nog tegen zijn buik. kun jij wel stiller zitten maar dit is voor het paard ook niet prettig!
verder s het een leuke haflinger. word ie ook voor de kar gespannen?

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 13:02

idd. neusriem zit te laag en wat scheef. er moeten 2 vinger tussen het jukbeen en neusriem passen....

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 17:53

Didoo...schapen gaas hoort sowieso niet op een weiland of paddock waar paarden lopen. Wat betreft het longeren...als het paard uithaalt ( wat een jong paard nog wel eens wil doen) en hij komt met zijn benen in het gaas terecht heb je een probleem.
De man die al 25 jaar ervaring heeft met africhten van paarden, zou dan ook moeten weten dat je een paard dat net onder het zadel is, niet op deze manier vast moet houden, en er zeker niet voor moet gaan lopen.
De manier waarop hij met dit jonge dier met de banden ( sleep) door het hekje gaat getuigd ook niet echt van iemand die weet waar hij mee bezig is.
Er ligt dan ook nog eens zoveel troep op het terein, dat het een wonder is dat er nooit een paard, minimaal, kreupel is geworden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 17:58

tja, meis........... doe je beugels aan! Lachen

fijn dat hij braaf was, en ik hoop dat ook dat in de toekomst zo zal zijn.

Ik vind het er redelijk relaxed uit zien, maar kan me ook heel goed vinden in de post van aerdenhout

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 18:23

dan nog...zonder niks er op en iemand die er een halve meter naast gaat staan...Als dit diertje het op z'n heupen krijgt issie weg...