oefeningen voor beginners?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

oefeningen voor beginners?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 14:39

Ik plaats dit niet voor mij, maar voor mijn nicht.

Ze geeft tijdens de vakanties altijd les op een paarden/ponykamp, nu is het zo dat die pony's van een handelaar gehuurd worden voor de kampperiodes, en dus niet altijd de meest brave pony's zijn die rustig hun oefeningetjes rijden. Mijn nicht zou de lessen eens helemaal willen omgooien, en (vooral met de beginners) wat andere dingen willen doen dan enkel die oefeningen (dan bedoel ik volte,gebroken lijn... wat met die pony's niet altijd gemakkelijk is) en dit om de kindjes gewoon te leren wennen aan het idee 'ik zit op een pony', zodat ze spelenderwijs eigenlijk leren sturen, evenwicht houden,... zonder dat ze constant bezig zijn met het idee 'als hij naar links moet, moet ik dus aan deze teugel "trekken" ',...

Stoelendans met de pony's is al jaren een vast item, ze dacht ook aan een aantal brave pony's in de piste nemen met elk een begeleider erbij en dan de kinderen zonder zadel laten rijden (voor evenwicht en vertrouwen enzo). Iemand nog ideeën? Zo kind -en ponyvriendelijk mogelijk Lachen

Amadeo

Re: oefeningen voor beginners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:45

in stap tikkertje, balkjes lopen in stap, balkjes in een T vorm op de grond leggen en hier door heen laten rijden en sturen, pionnen neerzetten en slalommen, laat het ene kind het andere kind op een pony longeren, onder toezicht, en wissel dit 2 tal steeds af met de andere kinderen totdat iedereen aan de beurt is geweest, met daarbij natuurlijk balans oefeningen. de wachtenden kinderen kunnen ook spelletjes gaan doen oid.

Mogelijkheden zat!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 14:47

Bedankt voor je reactie!

Pionnen daar werken we nu ook al mee, maar tikkertje in stap en balkjes lopen is een goede! Longeren is vrees ik een beetje onmogelijk, wel met de hoogste groep mss, maar sommige kindjes moet je bijna de pony op "praten", laat staan dat ze hem durven vasthouden Knipoog

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:55

Voor evenwicht en vertrouwen is 'gymnastiek' op de pony ook goed. Kan al zo simpel zijn als; wie kan z'n handen het hoogst in de lucht doen? Wie kan de staart van z'n pony aanraken? en z'n oren? en z'n staart weer! Hun eigen tenen aanraken, armen zwaaien, 360 graden omdraaien in 't zadel (of zonder zadel) pony wel ff stil zetten bij die laatste Knipoog etc etc
Afhankelijk van niveau en leeftijd kun je dit zo moeilijk maken als je wil.
Laatst bijgewerkt door Jolo op 14-02-08 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

cids

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:55

je kan ook een soort parcours uitzetten met simpele dingen. zoals slaom, ringsteken, op en afstijgen, tussen balkjes door. of met strobalen een soort doolhof maken en daardoor heen laten sturen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 15:13

Bedankt voor de reacties! Er zitten echt wel goeie dingen tussen Lachen

Dat staart-oren aanraken moesten wij vroeger ook eens doen (heb jaaaaren die ponykampen meegedaan) maar er zaten toen wat opgewonden standjes tussen, dus wij allemaal super enthousiast nr die staart en *boem* helft van de pony's ontploft en kindjes eraf Haha! Dat waren toch tijden Lachen

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:17

Hahaha, inderdaad Haha!
zo ging dat bij ons soms ook, daarom had ik 'gaan staan op de pony achter het zadel' wat wij vroeger deden er express maar niet bij genoemd Schijnheilig
verder vind ik dit soort oefeningen die ik noemde wel goed, omdat ze vergeten dat ze zich 'vast' willen houden en veel meer evenwicht en meer zelfvertrouwen krijgen, vooral als het een beetje een wedstrijdje wordt onderling

TRB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:47

haha wij doen op onze kinderfeestjes ook altijd gymnastieken , dus oren, staart aanraken je tenen en ga zo maar door..
ook hebben wij een liedje bedacht op het liedje: hoofd schouders knieen teen .. Clown
eerst laten wij ze dat liedje zingen en ook meedoen op de pony en dan leggen wij ons liedje uit

Staaaart , zadel , manen , schoft , manen , schoft
Oren , schouders , puntje van je neus!
Staaaart , zadel , manen , schoft , manen schoft . Bloos

haha de kinderen vinden het altijd super leuk én nog leerzaam ook! Clown

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:05

thamar, dat ik ook goed voor je evenwicht en balans, dus je leert er ook nog wat van

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 07:44

Bedankt voor de reacties!

Dat liedje is echt wel een goeie Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 07:53

wij deden vroeger wel een soort eierrace.
maar dan met een aardappel op een lepel Knipoog
moest je met een knoop in de teugels dus zonder daar aan vast te houden een lepel met aardappel er op en wie dan het eerst een rondje rondkwam met de aardappel nog op de lepel had gewonnen.

of 2 stropakjes en daar legden we een aardappel op en dan moest je in draf of galop er langs rijden en die aardappel er af pakken.

enne met een papier onder je kont paardrijden, in draf doorzitten,wie het eerst zijn papier er onder vandaan had had verloren.

of slalommen en aan het einde elkaar wat aangeven...zijn best veel leuke ideetjes te verzinnen Haha!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 17:02

Dat zijn ook wel erg goeie! Ik was echt nogal vlug inspiratieloos Haha!

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 19:42

oohh, nu wil ik m'n inspiratie laten werken..
Als "vertrouwingsoefening" voor m'n vriendin die ik wat meer vertrouwen wil laten krijgen in haar pony, doe ik vanalles op mijn pony:
Achterstevoren zitten, eens gaan liggen (op een shetje hopelt het wat), en dan een leuk muziekje: zelf gemaakt: 2 handjes op het hoofd, 2 handjes inn de zij, en dan zijn we blij..
Dus door een speelse manier hebben ze toch even de teugeltjes los Knipoog
Op men shejte heb ik ook altijd een dansje, moet je wel wat sneller in stap zijn, maar als meerdere kindjes het zouden doen zou het wel schattig zijn, het gaat op de plopdans van kabouter plop.
Draai een keer in het rond (rondje draaien), stamp met de voeten op de grond (zogezegt laten stampen, dus bewegen met de voetjes), zwaai je armen in de lucht (tjah, teugels los en maar zwaaien), ga nu zitten met een zucht (even laten rechtstaan en weer gaan zitten, ook goede oefening voor de draf aan te leren), stap nu rond als een gans (rondje), zo gaat de kabouterdans (weer zwaaien),
Vind het zelf leuk om te doen Knipoog

Zoals je zei: als ze naar links moeten, dat ze begrijp..
Zo kan je zeggen als m'n pâard naar links moet, moet ik de linkerteugel opendoen === Als ik een linkse deur inga, moet ik de linkse deur opendoen..
Ik hoop dat het super wordt, ik ga dit jaar ook voor de eerste keer op ponykamp!!

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 19:45

Zitoefeningetjes
Paardengymnastiek
Soort van sponsorloop met je paard Lachen
Zo kan je wel vanalles verzinnen qua spelletjes! Lachen

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 19:48

er bestaat een spelletjes boek voor met pony's hierin staat voor beginnners en gevorderden. spelender wijs les geven. bijv met pionnen een volte uitzetten en dan als ze de pion om rijden moeten ze trakteren bijv . gaan ze heel erg hun best doen. doen ze iets goed moet je ook tegen ze zeggen goedzo enz. daar krijgen steeds meer vertrouwen lekker aanmoedigen en ik werk ook altijd met parcourtjes ofzo geen spring parcour maar balkjes neer leggen waar ze tussen door moeten en dan van heel breed steeds smaller maken of ze proberen boven de balk te laten stoppen. enz.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 15:46

Bedankt voor de reacties! Het zijn echt al een hoop ideeën Lachen

mariiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 19:22

ritmes oefenen; doorzitten, lichtrijden, ipv lichtrijden 2x zitten staan, 2x zitten-staan. Schipper mag ik overvaren, ogen dicht laten doen, slalom door pionnen op de ac lijn

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 08:48

probeer dingen te doen zodat ze vertrouwen krijgen. bijvoorbeeld je tenen aan raken, voeten uit de beugels, ogen sluiten..

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:56

Thamar schreef:
haha wij doen op onze kinderfeestjes ook altijd gymnastieken , dus oren, staart aanraken je tenen en ga zo maar door..
ook hebben wij een liedje bedacht op het liedje: hoofd schouders knieen teen .. Clown
eerst laten wij ze dat liedje zingen en ook meedoen op de pony en dan leggen wij ons liedje uit

Deze is echt heel leuk, ik zou ook zeggen gymnastiek, knieen tot je kin, superman positie,rondje draaien op het zadel dat werk
wat ik zelf vroeger heel leuk vond was dameszadel. Hadden dan niet daadwerkelijk dames zadels maar gingen wel zo zitten, moet je natuurlijk wel pony's hebben die niet te snel wegschieten Tong uitsteken

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 12:01

Volgens mij kan je zelf ook talloze leuke dingen bedenken.

Op het paard een beker water naar de overkant brengen, zo snel mogelijk natuurlijk Haha!

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 12:05

Thamar schreef:

Há, die Thaam. Goed idee.. Tong uitsteken
Tijdens de kinderfeestjes doen we eerst altijd het gewone liedje "Hoofd, schouders, knie en teen", daarna dus "Staart, zadel, manen, schoft" en vaak doen we ook nog "1,2,3én". Bij 1 worden de knieën omhoog gedaan vanuit het zadel. Bij 2, doen ze hun neus tussen de knieën. En bij 3 gaan ze weer normaal zitten. Dan dus 1,2,3, snel achter elkaar zeggen en op den duur door elkaar.. Daarna zitten de kinderen vaak al wat zelfverzekerder op de pony, en dan gaan we dus pas draven. Vaak zijn het veel kinderen die nog nooit op een pony hebben gezeten, dus dan vind ik het fijn om op deze manier, spelenderwijs, ze in evenwicht te krijgen. Dat ze tijdens het draven er niet af hobbelen.

Maar dit topic is echt reuzehandig voor het uitwisselen van ideeën. Staan veel dingen tussen die ik kan gebruiken tijdens mijn lessen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 19:36

Bedankt allemaal voor de reacties! Ik had de link van dit topic doorgegeven aan mn nicht, en ze vond dat er erg leuke dingen tussenzaten! Nu nog hopen dat de kindjes ook enthousiast zullen zijn Lachen

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:37

Aaah, vindt dit topic zalig Knipoog zo weet ik ook wat te doen als ik Kizzy (meisje die'k leerde rijden op Snoopy) wat lesgeef Knipoog

dayenxbyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:33

lepel in de mond met een ei erop en estafette spelen!
altijd een goeie Knipoog !
of probeer is een hekje te openen?

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:58

Ff idee binnengeschoten (voor als ze al wat vertrouwen hebben): Hun bv. laten beginnen in rust (stoppen), als je 1 keer klapt is het stap, 2 keer klappen is draf en 3 keer klappen is galop. hiervoor heb je wel rustige paarden nodig en wat meer ervaren ruiters. die niet in een al te grote groep zitten.
Eventueel kan je dit ook bij het springen doen.. ik ken niet de verschillen springspullementen Knipoog maar je kan bv. 1 keer klappen een oxer springen, 2 keer klappen een kruisje enz..
Raar idee, wel nodig voor ervarende ruiiters en niet voor beginners