mijn onzekerheid verpest alles

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxkimmyxx

mijn onzekerheid verpest alles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 18:20

Ik hoop dat dit hier juist staat. Maar ik zit al een hele tijd met een probleem. Ik heb sinds 2 jaar mijn eigen paardje. Echt een schat van een merrie, zou zooit bokken of steigeren of weet ik veel. Haar enige nadeel is dat ze nogal snel schrikt en soms wat té voorwaarts is. Op zich is dit geen enkel probleem, maar dit laatste jaar ben ik enorm onzeker geworden. Als ik alleen in de bak rij met haar, gaat alles prima, ik heb enorm vertrouwen en alles lukt perfect. Maar vanaf het moment dat er iemand bij komt rijden, of staat te kijken, begin ik enorm te stressen omdat ik alles 'goed wil doen' en mijn paardje voelt dat enorm. Schrikt dan van het minste, en wordt een sneltrein. Ik baal hier enorm van, en dit is ook de reden dat ik tegenwoordig vaak met tegenzin ga rijden. Ik heb al geprobeerd van telkens op uren dat er weinig of geen volk komt te rijden, maar dit kan ook niet zo doorgaan. Hebben jullie misschien een idee hoe ik me meer kan ontspannen op mijn paard zodat zijzelf ook rustiger wordt?

xxgroetjes

Bergje

Re: mijn onzekerheid verpest alles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 18:22

Heb je al eens geprobeerd om dat met de mensen te bespreken die bij je rijden? Ik neem aan dat dat vaak dezelfden zijn. Misschien kunnen ze je een beetje gerust stellen. Het komt me wel bekend voor, ik heb dat ook wel eens dat ik met anderen in de bak opeens niks meer kan. Ligt er wel een beetje aan wie het is.

xxkimmyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 18:27

Bergje schreef:
Heb je al eens geprobeerd om dat met de mensen te bespreken die bij je rijden? Ik neem aan dat dat vaak dezelfden zijn. Misschien kunnen ze je een beetje gerust stellen. Het komt me wel bekend voor, ik heb dat ook wel eens dat ik met anderen in de bak opeens niks meer kan. Ligt er wel een beetje aan wie het is.

het probleem is dat ik buiten nog een iemand, de enigste ben die voor mijn plezier rijdt en niet voor hoger in de sport te komen. Ik ben ook meer dressuurgericht, en alle anderen springericht. Ik heb al geprobeerd het aan mijn trainer uit te leggen en aan een vriendin daar, maar ze snappen het niet. Hun reactie is ' ach komop meisje, ga er gewoon voor, niet naar anderen kijken'. In het begin lukte dit goed, tot ik iedereen constant over elkaar hoorde roddelen, terwijl bijna iedereen beter rijdt dan ik. Waardoor ze dus zeker ook over mij zullen roddelen. Ik weet dat ik hiermee om zou moeten gaan, maar het lukt maar niet, en mijn paard voelt dit zeer sterk aan waardoor zij ook onrustig word :s

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 18:30

Wat maakt het uit wat anderen van je denken. Wat geeft het dat ze over je roddelen. Je moet er gewoon schijt aan hebben. Makkelijk gezegd natuurlijk, maar zo moet je denken. Ieder rijdt zijn/haar paard op een zeigen manier.

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 18:31

Ja idd, overleggen met die andere mensen.
Zoiets heb ik soms ook wel, dan denk in je zelf ow doe ik dit nu wel goed. Zometeen gaat ze dr iets van zeggen.
Ik snap precies wat je bedoelt!
Maar ik denk gewoon bij mezelf, niet oplette
Ik rij zo hoe ik rijden wil , ook al staat er iemand bij te kijken!
Niet op die anderen letten, maar op je pony letten.
Ja het is natuurlijk makkelijker gezegt dan gedaan.

xxkimmyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 18:43

Bedankt voor de tips! Ik weet dat ik moet proberen om er mij niets van aan te trekken, maar steeds als iemand iets slechts zeg herval ik weer. Het is nu zo erg geworden dat ik op het punt heb gestaan om mijn paard te verkopen, gewoon omdat ik het niet meer prettig vond om zo te rijden. Maar omdat ik echt gehecht ben aan mijn paard, en omdat ze niets verkeerd doet, een beter paardje kan ik me niet indenken, zoek ik echt naar een oplossing. Mijn ouders stelden voor naar een andere stal te gaan waar meer mensen recreatie rijden, en ik dus meer mensen zal hebben van mijn niveau en sommigen nog lager, zodat ik wat meer zelfvertrouwen krijg. De stal waar ik nu rijd is ook zeer duur en die andere stal is wat goedkoper, maar niet minder goed. Ik weet niet of dit het probleem zal oplossen, het zal het niet geheel oplossen, maar ik hoop dat het toch een deel kan oplossen. Maar ik moet zoizo leren me wat minder aan te trekken van anderen. maar het is zo moeilijk!

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:11

je moet gewoon doen en doen alsof diegene er niet is

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:18

het zou best kunnen dat je je op een recreatie stal sterker voelt.
hou er wel rekening mee dat waar mensen zijn er geroddeld word.
onzeker zijn is iets wat in je aard zit en je zal jezelf MOETEN sterken wil je je dingen kunnen blijven doen.
toch denk ik ook dat jij je beter gaat voelen op een wedstrijdvrije stal.
succes.

xxkimmyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 19:29

mariska32 schreef:
het zou best kunnen dat je je op een recreatie stal sterker voelt.
hou er wel rekening mee dat waar mensen zijn er geroddeld word.
onzeker zijn is iets wat in je aard zit en je zal jezelf MOETEN sterken wil je je dingen kunnen blijven doen.
toch denk ik ook dat jij je beter gaat voelen op een wedstrijdvrije stal.
succes.

bedankt, ja ik moet er zoizo iets aan gaan doen. maar op die stal heb ik vroeger nog een verzorgpaardje gereden, en heb me er altijd al heel goed gevoeld. Er zijn wel wat wedstrijdjes, maar de meesten zijn er niet zo serieus mee bezig, gewoon voor het plezier, net als ik. Dus ik hoop echt dat ik zo wat meer zelfvertrouwen kan winnen zodat ik me minder ga aantrekken van anderen. En inderdaad, ze roddelen overal. Maar als er iemand over mij roddeld vanwie ik weet dat ze er zelf minder van weet, kan ik er mij meteen overzetten. Maar omdat alle stalgenoten nu zo hoog in de sport zitten, en niet snappen dat ik dat ook niet wil, ga ik me het nog erger aantrekken. Maar bedankt voor de tip Haha!

susil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:22

Ik denk inderdaad dat het verstandig is ( en leuker ) om naar die andere stal te gaan, met gelijkgestemde is het toch relaxter. Verder als er mensen staan te kijken, en dat heb je bijna overal, probeer gewoon te denken dat ze er niet staan, gewoon lekker rijden met je neus in de wind. De beste stuurlui staan nou eenmaal altijd aan wal.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:38

Ik denk dat je ook eens bij andere stallen moet gaan kijken! Ik heb mijn paard bij een stal staan waar iedereen wedstrijden rijdt en ook iedereen (veel) beter rijdt dan ik, daarnaast hebben ze in principe ook nog allemaal "duurdere" paarden dan ik. Maar op de een of andere manier roddelen we niet over elkaar en laat iedereen elkaar in zijn waarde. De eerste keer dat ik daar reed ben ik ongeveer met hyperventilatie afgestapt (zo in paniek dat iemand iets zou zeggen), totdat ik ontdekte dat er niemand iets zei! Dus niet alle stallen en alle mensen zijn hetzelfde. Het kan erg vervelend worden om te rijden als je je zo rot voelt. Dus ik zou zeker eens verder kijken, het moet wel leuk blijven allemaal. We hebben nou eenmaal niet allemaal ambities om topruiter te worden (ik ook niet).

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:58

Heel herkenbaar.

De mijne bokte dus wel de hele bak rond.
Ik stond op een stal met 86 paarden en ik ben verhuisd naar een rustige stal met maar 11 paarden.
dat werkt perfect.

Wat ik heb gedaan toen ik er weer opstapte (ja echt ik moest eerst aan de longeerlijn want ik was als de dood)... als ik zelf ga rijden een mp3 in je oor, lekker mee murmlen en de passen van je paard tellen... achterbenen... 1 2 1 2 1 2 1 2 1 2... dan wordt je vanzelf rustiger, en als ze voorwaarts wil... waarom niet dan rij je haar voorwaarts maar dan wel zolang JIJ het wilt en niet zolang zij denkt dat het leuk is.

Ik ben ook geen dressuur miep.. en heel onzeker... maar als ik dit doe valt het allemaal wel mee en je niets van andere aantrekken....

xxkimmyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 18:26

bedankt voor jullie lieve reacties! Ik heb het nog eens met mijn ouders besproken en we gaan vandaag bij een stal kijken en het weekend er op bij nog een andere stal kijken waar ook vooral recreatie gereden word en ook een oude vriendin van me staat. Waar ik me het meest op mijn gemak voel, en waar ik denk dat mijn paardje zich het beste gaat voelen, mag ik dan gaan staan. Kijk er echt naar uit! Een voordeel dat ik al wel heb ontdekt is dat door het vooruitzicht dat ik van stal mag veranderen, ik veel meer motivatie en 'zin' in het paardrijden heb gekregen. Ik ga echt mijn best doen om terug vertrouwen te krijgen in mezelf, in mijn paard en in andere mensen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:59

op het makste paard gaan zitten wat je daar vind, en dan weer op je eigen!, dat klinkt makkeljk, maar probeer het maar

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:04

Heel herkenbaar (helaas). Ik zeg het wel tegen mijn mederuiters en ik zet de radio van mijn telefoon aan met aan 1 kant een oordopje, ik zoek dan een zender met lekkere muziek en dat helpt echt.
Heel veel succes met het zoek naar wat voor jou de beste oplossing is. Zorg er ook voor dat je op tijd tegen je zelf zegt; dit heb ik goed gedaan vandaag, of ik had het niet gedacht maar het is me mooi weer gelukt.
Blijf in elk geval zoeken en geef niet op.

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:53

Ik ken het probleem Knipoog Noujaa.. voor een deel. Ik ben ook erg onzeker op mijn eigen paard, die ik nu dan pas 3 maanden heb. Ik weet dat ze nooit wat zou doen van bokken of iets, maar ze kan behoorlijk hard galloperen en ik wordt onrustig als er veel lawaai in de bak is. Bij mij helpt het erg als ik erop let dat ik me goed ontspan. Bekken kantelen, handen rechtop en voeten uitdrukken. Misschien kan je het eens proberen Knipoog Mijn paard wordt er rustiger van Knipoog

xxkimmyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 21:08

ja mijn paard word dan ook rustiger, maar het probleem is dat ik me zelf heel erg moeilijk kan ontspannen. En het minste dat ik me opspan, voelt ze het en word ze zelf 5x zo gespannen als ik ben. Maar ik hoop dus te leren me beter te ontspannen zodat ik haar ook ontspannender kan rijden:) Dat ideetje van met een mp3 met 1 oortje te rijden zou misschien ook wel helpen bij me, ga ik eens proberen van 't weekend! en xXxdesiixXx, op een mak paard ben ik altijd ontspannen, het probleem is dat ik me op mijn eigen paard niet kan ontspannen. en daar gaat een ritje op een bomproof paardje niet veel aan doen denk ik Haha! maar toch bedankt.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:47

Hey hey, het probleem van heel gespannen zijn heb ik ook, alleen dan net iets anders, ik vind gewoon alles eng, ook best iritant.

Wat voor mij heel goed werkt, is mezelf bezig houden. Ga bv pionnen neerzetten, en ga daarmee slalommen. Of ga tijdens het rijden liedjes singen, klinkt heel raar, vooral als je zo slecht zingt als ik, maar je ademhaling ontspand daardoor op een bepaalde manier, en daardoor zul je meer ontspannen. Works like a charm.

En als laatste, neem een paar keer een vriendin mee, die goed kan rijden, en ga samen raar doen met je paard. Maakt niet uit wat je doet, verkleed jezelf en je paard, ga achterstevoren rijden, op de kop, geblinddoekt, met z'n 2en erop, weet ik het, verzin iets leuks, waarmee je zeker bent dat jij en je vriendin samen HEEL veel lol hebben, en waarmee je zeker weet dat je de rest aan het praten zet. Dan geef je ze namelijk een reden om te praten, waarbij je je infeite goed voelt. Immers, ze praten er dan over dat jij zoveel lol met je paard hebt! Dan word het hele over je praten voor je gevoel minder erg hopelijk, en als je raar doet, tja, ga ervanuit dat je dan wel ontspand Tong uitsteken

suc6

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 18:00

Ik heb ook wel een beetje hetzelfde probleem, alleen dan vooral naast het paard ipv erop. Ben btje een angsthaas in de stal en omgeving en heb echt het gevoel dat mensen het triest vinden als ik een bepaald paard niet zelf durf te zadelen. best vervelend. Om er beetje overheen te komen, probeer ik zoveel mogelijk echt alleen met mezelf en de paarden bezig te zijn en niet aan te trekken van anderen. Moet ook wel want als ik bij voorbaat al in onzekerheid schiet, kan ik het rustig zadelen etc. wel vergeten en weet mijn paardje ook meteen dat ik niet de meest stabiele factor ben.

Jij iig veel succes met je onzekerheid overwinnen

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 18:04

Ik ken et :S . Heb het ook heel erg..en als ze dan maar een beetje raar doet zit je meteen in de stress Bloos . maar ik probeer gewoon nu tegenwoordig als mensen komen kijken,
ze weg te denken Tong uitsteken .
En het helpt ook nog dus Haha! !

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 18:30

Ik herken je verhaal heel erg! Ben ook een nogal onzeker type.. De stal waar je nu staat klinkt ook niet echt bevorderend voor je zelfvertrouwen. De stallen waar je gaat kijken klinker me een stuk leuker, en ook alsof ze beter bij jou en je paardje passen! En aan je reacties te lezen zegt jouw gevoel dat ook. Het lijkt me dus heel goed wat je doet! Verder is meer zelfvertrouwen krijgen niet iets dat je in een dag lukt.. Je moet leren meer vertrouwen in je eigen kunnen te krijgen, en 100% voor je eigen doelen leren gaan. Wat wil jij zélf met je paard bereiken, waar voelen jij en je paard je fijn bij? Daar moet je 100% voor gaan, en je proberen niets van anderen aan te trekken, je rijdt immer voor jezelf en je paard! Ik weet dat dat moeilijk is, maar ik denk dat die andere stal je er al heel erg bij kan helpen!

xxkimmyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 20:38

bedankt voor de reacties Haha! en inderdaad merel. heb er enorm zin in van stal te veranderen. en het is inderdaad zeer moeilijk, maar zoals ze zeggen, moeilijk kan ook.

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 08:53

probeer hetzelfde te rijden als je altijd rijd.. en heb maling aan andere.

dayenxbyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 12:36

probeer je niks van die andere mensen aan te trekken, doe gewoon je eigen ding zoals je denkt dat je het goed doet!
Vraag of er vaak mensen bij je komen rijden of komen kijken, want zo leer je hiermee omgaan.

succes!

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 12:42

Misschien is het een idee om met muziek te gaan rijden, dna ontspan je zelf al veel meer. Of een heel verhaal tegen je paardje banketstaaf, dan zijn jullie samen bezig en houd hij hoogstwaarschijnlijk zijn aandacht bij jou.

xx