Problemen met de middendraf!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JulienSVU

Problemen met de middendraf!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 18:51

Sinds begin december heb ik een nieuw paard.
Ze is nu 6,5 jaar maar heeft hiervoor al eens 2x een wedstrijd in het Z1 gelopen met winst. Daarna heeft ze een veulen gehad en voordat ik haar kreeg was er zo'n 9 maanden vrij weinig tot niets met haar gedaan. In januari ben ik gestart met wedstrijden in de B dressuur (omdat ik zelf nog niet hoger mocht starten moet ik hier toch in beginnen) ik heb nu 4 winstpunten gehaald.
Helaas heb ik op de middendraf steeds een 5 en als ik straks L1 rijd zal dat wel een 4 waard zijn.

Nu het volgende: Ik heb moeite met haar meer voorwaarts laten draven het gevolg is dat ze dan tegen de hand komt en een taktfout maakt, zeg maar met haar voorbeen een tussenpasje. (of ze lijkt te willen aanspringen in galop)
Hoe kan ik dit gaan trainen en waar komt dit uit voort? Is het dat ze vast zit in haar schouder o.i.d.? Of moet ze hiervoor meer op krachten komen? Of misschien nog beter reageren op been.. of.. wie weet het Knipoog In galop vind ze het ook moeilijk om middengalop te rijden, dan drukt ze haar rug weg en komt ze tegen de hand.

Heeft iemand tips?
(p.s. ik heb wel wekenlijks les e.d. maar ben benieuwd of jullie misschien nog een goede tip hebben)

Afbeelding

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Problemen met de middendraf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:57

Waarschijnlijk mist je paard gewoon nog kracht en zal dit met training vanzelf beter worden. Daarnaast moet je in de gaten houden dat je de oefening goed voorbereid. In de wending voorafgaande van de middendraf even een halve ophouding en pas wegrijden naar middendraf als het paard rechtgesteld is. Niet teveel de hele diagonaal trainen maar telkens een paar passen en dan weer terugnemen. Dit om te voorkomen dat ik op de voorhand duikt. Zelf niet te fanatiek gaan lichtrijden maar je laten opgooien door je paard.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 19:02

Nou heb ik ook van twee verschillen de instructeurs les. De één zegt namelijk alleen maar blijven voorwaarts rijden (waardoor ik dus nageving verlies en taktfouten maak) en vanuit daar de nageving weer opzoeken. De ander zegt veel overgangen rijden. Vandaar dat ik dit topic ook open om jullie adviezen te horen Knipoog
(allebei zijn ze Lichte Tour/Prix saint George)

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 21:17

34 x bekeken maar niemand weet echt een advies? Verdrietig of klink ik nu ongeduldig Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:58

Misschien is het lastig te oordelen zonder foto's. Althans, voor mij wel. Een foto van een paard dat wordt voorgebracht zegt weinig over de manier van gedragen onder het zadel.

Er zijn meerdere oorzaken mogelijk voor deze foutjes en meerdere oorzaken geven ook meerdere oplossingen.
Misschien is het een idee om een HAW topic te openen met rijtechnische foto's.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 08:31

Volgens mij mist ze kracht, rij haar goed op 2 teugels van achter naar voren en dan veel schakelen, hou haar recht als je wegrijd, dit gewoon heel veel oefenen,

succes

GeeskeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:29

Hoi Julien,
Ik ga je advies geven Tong uitsteken

Dat paardje wat ik nu rij heeft precies hetzelfde probleem.
Maar als ik ze eerst terug neem naar het hele verzamelde en dan in hetzelfde ritme eruit rij en dat dan opvoeren naar een versneld en verruimd tempo. Zorg er wel voor dat je haar laag en lang blijft rijden aan de voorkant, want als ze los door de rug loopt kunnen ze makkelijker verruimen.. Als ze dat een beetje goed oppakt kan je dr wel weer wat hoger en opgericht rijden.

Wat ik met die schimmel in de wedstrijden deed is vlak voor dat ik de middendraf in moest zetten, stiekem een beetje terug rijden, dan eerst zo goed mogelijk recht stellen op de lijn, dan maar een paar passen naar voren (er staat duidelijk ENKELE passen middendraf) en dan voor dat je de hoefslag raakt weer even een versnelling lager dan de arbeidsdraf en dan in de hoek daar in hetzelfde ritme weer uit rijden.. Knipoog

Ik hoop dat je er iets aan hebt, het werkt bij mij wel Knipoog

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 10:36

Ha geeske thx Knipoog De verzameling zit er bij dit paard inderdaad wel goed in, als ik vanuit daar de middendraf inzet gaat het wel goed mits ik doorzit! *of dat ligt tussen mijn oren* Maar als ik haar nou bijv. zoals bij Jan Henk in de les continue wil laten voorwaarts draven wil ze dus niet echt in de nageving en maakt ze een tussenpas. Ik zal inderdaad dat sneaky terugrijden voor middendraf meenemen Knipoog

GeeskeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:40

En aan de longeerlijn.. als je ze dan laag en lang aanknoopt en dat flink wat middendraf doen..
Die longeerlijn met touwtjes zijn mij heilig Tong uitsteken Krijg zo veel meer voor elkaar dan erop Clown

En dat lichtrijden moet je niet te geforceerd doen..
Net als wat een ander hier zegt laat je omhooggooien als het ware, dus niet voor dr uit gaan lichtrijden omdat je wil dat ze sneller gaat, daar gaan paarden vaak onregelmatig van lopen.

Doorzitten zou ik denk ik niet in de middendraf, omdat ze blijkbaar wat moeite heeft om over de rug te lopen en als je dan ook gaat zitten dan belemmer je het een beetje...
Maar goed dat kan je zelf ook beter aanvoelen denk ik... Knipoog

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 10:43

Aan de longeerlijn met touwtjes wil ze het wel doen ja, maar nog niet met mij er op Knipoog Ik zal inderdaad op dat lichtrijden eens letten wat ik doe..!

GeeskeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:43

haha ze houdt je voor de gek Koe *LOL*

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 10:47

Nee toch zeker Knipoog

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:57

Ik snap niet dat jullie het sneaky vinden om eerst het paard even te sluiten voor je wegrijdt. Daar is niks sneaky aan, da's gewoon je oefening voorbereiden en ziet een gemiddelde jury/instructeur juist graag.

GeeskeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:14

Mij is altijd geleerd dat je middendraf vanuit het normale arbeidstempo moet kunnen laten zien.
Dus wanneer je voor de middendraf een paar passen terug neemt is dat niet helemaal de bedoeling, maar jury's vinden het niet erg als je het doet..

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:16

Nuanceverschil dus. Lijkt me een goeie vraag voor een nieuw topic want we dwalen een beetje af...

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:59

Leuk topic, ik heb namelijk hetzelfde probleem Knipoog . Mijn paard heeft voorheen M gelopen, maar ik zelf had geen wedstrijdervaring toen ik in de B begon. Mijn paard doet precies hetzelfde als die van jou. Met als toevoeging dat ze flink met haar voorbenen smijt en voor de rest haar rug vasthoud en van achter niet mee komt. Ik wil straks over naar het L2 en dan moet dit echt beter voor elkaar zijn.

Voordat ik ga oefenen met de middendraf, probeer ik mijn merrie eerst meer te verzamelen terwijl we tegelijkertijd het rechtgerichte, de tact en de ontspanning proberen te behouden (jaja klinkt makkelijk maar dat is het niet Duivel ) als dit goed is, dan gaat de middendraf als vanzelf beter. Ook begin ik altijd met oefenen met kleine stukjes uitschuiven (zo noem ik dat altijd maar) als ik metteen te veel vraag is mevrouw beledigd en gaat ze onregelmatig lopen. Misschien is dit voor jou ook een handige tip?

TRB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:34

ik heb hier ook altijd nog problemen mee , het lijkt zo simpel maar het is een van de moeilijkere oefeningen.
wat ik zelf al gauw heb is dat ik ze laag wil houden waardoor ik dus de neiging heb om op de teugels te drukken waardoor ze het hoofd omhoog gooien , hun rug wegdrukken en aanspringen in galop.

probeer kleine stukjes middedraf te rijden en goed voorbereiden en beetje bij beetje opvoeren , maar wel zo dat hij reageert , probeer daarbij van te voren je handen een keer extra te sluiten en op het moment dat hij mag vertrekken , je buitenhand gesloten houden en je binnenhand openen. hij moet als het ware vertrekken maar wel laag blijven. probeer hem dus niet los te gooien maar beetje bij beetje opvoeren en je schouders goed naar achteren. bij mij is het zo een stuk beter gegaan!

succes!

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 09:06

en als je er nu eerst aan de longeerlijn op gaat zodat iemand anders de longeerlijn vast houd..
misschien werkt dit, succes

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 09:35

In het nieuwe bit staan 10 punten genoemd die vaak mis gaan tijdens een middendraf en hoe je die kunt oplossen. Erg leerzaam!

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 13:10

Heey! Wat super!! Oooh die moet ik kopen dus!! Bedankt voor de tip he! Ik had trouwens vandaag wedstrijd en had dit keer een 7 voor mijn middendraf!! dus was er trots op Lachen had nog nooit hoger dan een 5 gehaald daarop hehe

xxxlinzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:36

veel overgangen rijden helpt meestal maar lang niet bij elke pony

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 16:36

Hee goed man, gefeliciteerd met je 7!

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:20

Ik denk dat het krachtgebrek is, en je een tijdje niet tot weinig middendraf moet gaan rijden. Lachen Als je wel middendraf móet rijden, probeer dan voordat je wegdraaft langzamer te gaan draven, en bouw de middendraf heel langzaam op!

Tips voor krachttraining:
* Balkjes draven
* Heel veel overgangen rijden
* Schijnovergangen rijden

Ik hoop dat je hier wat mee kunt Knipoog

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 19:37

Balkjes draven zal ik eens gaan meenemen inderdaad! Heb ik nog niet met haar gedaan. Lachen

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:39

ditchie schreef:
Balkjes draven zal ik eens gaan meenemen inderdaad! Heb ik nog niet met haar gedaan. Lachen

Probeer je algemene tempo iets lager te leggen Knipoog dan maak je het voor haar gewoon wat makkelijker Knipoog